  • 1. Data: 2017-09-01 20:25:29
    Temat: zgubiła się pamięć RAM
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich.

    Komputer:
    płyta główna Asus A8N-VM CSM VGA (nVidia GeForce 6150+nForce 430).
    Dodana, poza płytą, nvidia Geforce 210.
    Procesor Venice/Socket/939/oem

    Mam RAM-u - 4 GB pamięci operacyjnej, 4 sloty po 1 GB.
    Bios widzi tylko 2992 MB (System Memory usable size 2992 MB.)
    Kiedyś widział trochę mniej jak 4 MB.
    ponieważ coś wolniej zaczął działać zainteresowałam się RAM-em.
    Zdziwiło mnie, że mimo 4 modułów po 1 MB widzi mniej niz 3.

    Pomyślałam, że coś nie tak ze slotami lub modułami pamięci, wymieniłam
    na inną czwórkę.
    Otworzyłam więc skrzynkę, wyjęłam 4 moduły Kingston po 1 GB,
    przeczyściłam pędzlem sloty i wydmuchałam kurz
    i włożyłam 4 moduły Buffalo Select po 1 GB, których styki przetarłam.
    I niestety Bios nadal widzi 2992 MB,

    Nie pozostało mi co innego sprawdzać po jednym slocie, bo być może
    któryś jest felerny.

    Sprawdziłam sloty i jak dla mnie sytuacja dziwna.
    Mam dwa sloty czarne i dwa niebieski, nie wiem czy to jest istotne.

    Najpierw wyjełam pamięć ze slota brzegowego czarnego.
    Bez zmaian, nadal Bios widzi 2992 MB.
    Ucieszyłam się, że za pierwszym razem trafiłam w nieczynny slot.
    Wyjęłam kolejny moduł, sąsiedni, Bios widzi 2048 MB. Ok.
    Włożyłam poduły pamięci w puste sloty pamięci, zamieniając je miejscami
    i wyjęłam moduł pamięci z zewnętrznego slotu niebieskiego.
    Sprawdzam, Bios widzi 2992 MB. Dziwne, czyli brzegowy slot czarny widzi
    jednak włożoną do niego pamięć.
    Cztery moduły w slotach, Bios widzi nadal 2992 MB.
    Przyczyna "nie widzenia" pamięci leży gdzie indziej.

    Ktoś z Was spotkał się z podobnym problemem?
    Ktoś coś mi poradzi?

    Pozdrawiam Krycha.

  • 2. Data: 2017-09-03 17:55:18
    Temat: Re: zgubiła się pamięć RAM
    Od: romil <r...@g...com>

    Krysiu

    Mogę podzielić się z tobą ogólną wiedzą w tym temacie.
    Po pierwsze kolory gniazd pamięci.
    Instrukcja obsługi twojej płyty głównej nie pozwala na kopiowanie danych ale znajduje
    się tu [http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socket939/A8N-V
    MCSM/e2216_a8n-vm_csm.pdf?_ga=2.116316230.1314959576
    .1504451622-1418715299.1504451622], a konkretna tabelka znajduje się tu
    [http://scr.hu/2ezz/cgvo9] (zrobiłem jej "zdjęcie").
    Jest tam napisane w jakiej kolejności masz montować pamięć. Gdy masz jedną kość, dwie
    kości i cztery kości pamięci.
    Druga sprawa jest taka.
    Komputery czasem mają problem z "widzeniem" całej pamięci gdyż dla komputera pamięć
    RAM i pamięć karty grafiki jest tak samo adresowana i może się zdarzyć tak, że
    komputer widzi 4 GB pamięci, ale w taki sposób, że widzi pamięć karty grafiki i
    resztę (do 4 GB) twojej pamięci RAM.
    Może teraz włożyłaś dodatkową kartę grafiki i ilość pamięci się zmieniła?
    Bez informacji czy coś zmieniłaś (może Windowsa?) trudno coś powiedzieć.
    - Wyjmij kartę grafiki i sprawdź ile pamięci widzi komputer
    - sprawdź ustawienia BIOSu dotyczące współdzielenia pamięci RAM z pamięcią karty
    grafiki.
    Oczywiście wszelkie takie operacje wykonujesz na wyłączonym (wyłącznikiem)
    komputerze.

    Nie wiem czy ci się to na coś przyda.

  • 3. Data: 2017-09-03 22:47:43
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2017-09-03 o 17:55, romil pisze:
> [...]
    grafiki.
    > Oczywiście wszelkie takie operacje wykonujesz na wyłączonym (wyłącznikiem)

    Jak w starszym komputerze wymieniałam pamięci na bardziej pojemne to
    korzystałam zarazem z programu Everest Ultimate Edition (pamiec i SPD).
    Wtedy wiedziałam czy pamięć pasuje czy nie. Jak nie była widoczna to
    przekładalam do innych modułów i potem było ok.

    --
    animka

  • 4. Data: 2017-09-03 23:48:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krycha" 59a9a619$0$5151$6...@n...neostrada.pl

    > Mam RAM-u - 4 GB pamięci operacyjnej, 4 sloty po 1 GB.
    > Bios widzi tylko 2992 MB (System Memory usable size 2992 MB.)

    Możesz zbakapować ustawienia BIOSu (by mieć do czego
    powrócić po zabawie) i załadować na chwilę domyślne?

    Możesz uruchomić jakiś tester RAMu przed odpaleniem
    skomplikowanego (Win/Linux) systemu -- z USB lub CD?

    Możesz wywalić wszystko, co nie jest konieczne do
    uruchomienia kompa z oglądaniem ilości RAMu? (jak
    już napisano -- grafika może rezerwować, albo coś
    innego może rezerwować...)

    Możesz poszukać apgrejdu BIOSu?

    -=-

    Kolory życia? -- któreś sloty mogą być bliżej
    współpracy typu Dual/Flex Channel.

  • 5. Data: 2017-09-04 13:13:55
    Od: Tomaszek <t...@o...pl>

    W dniu 2017-09-01 o 20:25, Krycha pisze:
> [...]
    > Dodana, poza płytą, nvidia Geforce 210.
    > Procesor Venice/Socket/939/oem
    >
    > Mam RAM-u - 4 GB pamięci operacyjnej, 4 sloty po 1 GB.

    One są wszystkie identyczne czy każdy z innej parafii?

    > i włożyłam 4 moduły Buffalo Select po 1 GB....

    I tu takie samo pytanie: moduły takie same?

    > Sprawdziłam sloty i jak dla mnie sytuacja dziwna.
    > Mam dwa sloty czarne i dwa niebieski, nie wiem czy to jest istotne.

    Raczej istotne. Instrukcja od płyty głównej prawdę Ci powie:) Któreś z
    tych slotów obsadza się jako pierwsze.

    > Ktoś z Was spotkał się z podobnym problemem?
    > Ktoś coś mi poradzi?

    1. Czy przed niewidzeniem pamięci było coś w komputerze zmieniane lub
    dodawane?
    2. Czy parametry pamięci były ręcznie ustawiane w BIOS-ie, czy z automatu?

    --
    t0maszek

  • 6. Data: 2017-09-05 15:09:29
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 03.09.2017 o 17:55, romil pisze:
> [...]
    [http://scr.hu/2ezz/cgvo9] (zrobiłem jej "zdjęcie").
    > Jest tam napisane w jakiej kolejności masz montować pamięć. Gdy masz jedną kość,

    Istotne jest gdzie wkładam jedną kość pamięci albo dwie, to przy
    czterech, wg. mnie, nie jest istotne, bo robi się to na wyłączonym
    dostępie prądu i po włączeniu kompa widzi on wypełnione wszystkie sloty
    pamięci, więc nie wie w jakiej kolejności były wkładane, powinien
    widzieć całą pamięć.
    Ale żeby nie zapeszyć wkładałam kości pamięci wg opisu.
    Bez zmian bios widzi 2992.

> [...]
    resztę (do 4 GB) twojej pamięci RAM.
    > Może teraz włożyłaś dodatkową kartę grafiki i ilość pamięci się zmieniła?

    Na tej płycie Asusa karta graficzna jest zintegrowana z płytą i korzysta
    z pamięci RAM.
    Zmiany na komputerze były następujące,
    dokupiłam kartę grafiki Geforce 210 oraz dodałam dwie kości pamięci po 1
    MB każda.
    Było to jakis czas temu i komputer widział niecałe 4 MB.
    Miałam wtedy zainstalowany win xp oraz linux ubuntu.
    Dziwiłam się czemu win nie widzi pełnych 4 MB. Tłumaczono mi, że on tak
    ma. Nie pamiętam z jakiego powodu.
    Nie sprawdzałam co widzi linux z braku wiedzy, a może chęci.
    Wtedy jeszcze bardziej aktywnie korzystałam z win. Dzisiaj korzystam z
    Linuksa Mint 18 Sarah

    > Bez informacji czy coś zmieniłaś (może Windowsa?) trudno coś powiedzieć.
    > - Wyjmij kartę grafiki i sprawdź ile pamięci widzi komputer

    Wyjęłam kartę grafiki dołożoną, czyli geforce 210, i przełączyłam
    monitor na tą standardową na płycie.
    Ubyło pamięci teraz jest 2976.

    > - sprawdź ustawienia BIOSu dotyczące współdzielenia pamięci RAM z pamięcią karty
    grafiki.

    Nie bardzo wiem gdzie to się ustawia w Biosie. Staram się jak najmniej
    tam grzebać.

    (...)

    Krycha.

  • 7. Data: 2017-09-05 15:19:32
    Od: Krycha <k...@p...onet.pl>

    W dniu 04.09.2017 o 13:13, Tomaszek pisze:

    > One są wszystkie identyczne czy każdy z innej parafii?

    powinnam napisać 4 moduły pamięci, a nie 4 sloty.

    > I tu takie samo pytanie: moduły takie same?

    Wszystkie identyczne. Mam dwa zestawy po 4 szt.
    Kingston oraz Buffalo.

    > Raczej istotne. Instrukcja od płyty głównej prawdę Ci powie:) Któreś z
    > tych slotów obsadza się jako pierwsze.

    > 1. Czy przed niewidzeniem pamięci było coś w komputerze zmieniane lub
    > dodawane?

    Widziałam na początku, po dołożeniu modułów pamięci, niecałe 4 MB.
    Kiedy ubyło nie wiem, zainteresowałam sie tym teraz, gdy komputer wg
    mnie zrobił się wolniejszy.

    > 2. Czy parametry pamięci były ręcznie ustawiane w BIOS-ie, czy z automatu?

    Żadnych zmian.

    Krycha.

  • 8. Data: 2017-09-05 15:22:28
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 5 Sep 2017 15:09:29 +0200, Krycha wrote:

> [...]
    > widzieć całą pamięć.
    > Ale żeby nie zapeszyć wkładałam kości pamięci wg opisu.

    Nie chodzi o kolejność wkładania wszystkich modułów, tylko o kolejność
    zajmowania poszczególnych slotów przy użyciu nie wzystkich slotów. Czyli
    gdzie włożyć pamięci jeśli masz np. tylko dwa moduły. To nie jest dowolne.

    Jakoś tak szukaj:

    https://goo.gl/DCK13e

    --
    pozdrawiam