  • 1. Data: 2019-01-19 20:57:46
    Temat: zmniejszenie obrotów silnika
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Dziś mnie zagadnął znajomy czy w małym silniku na 230v
    takim "z kondensatorem" da się łatwo i tanio zmniejszyć obroty
    może być skokowo na pół lub 1/4. Odpowiedziałem odruchowo,
    że nie da się.

    Czy nie ma na pewno jakiegoś triku poza falownikiem.
    Moment może być mały lub spaść znacznie do 50%.

    Na dziś chce on przerobić przekładnię ale mało miejsca.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 2. Data: 2019-01-19 21:12:43
    Temat: Re: zmniejszenie obrotów silnika
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiteR napisał:

    > Na dziś chce on przerobić przekładnię ale mało miejsca.

    Jeśli chęci u niego aż tak wielkie, to może zmienć silnik.
    Na taki, w którym regulacja jest łatwiejsza. Taniej wyjdzie,
    szybciej i lepiej.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2019-01-19 21:26:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 19/01/2019 20:57, PiteR wrote:
    > Dziś mnie zagadnął znajomy czy w małym silniku na 230v
    > takim "z kondensatorem" da się łatwo i tanio zmniejszyć obroty
    > może być skokowo na pół lub 1/4. Odpowiedziałem odruchowo,
    > że nie da się.

    Da się. Tylko że efekty są mizerne, np ciezko to stabilizować, max
    moment w innym miejscu itd itp.

    http://www.elektroinstalator.com.pl/index.php/artyku
    ly/maszyny-i-urzadzenia-elektryczne/524-regulacja-pr
    dkoci-obrotowej-silnikow-prdu-przemiennego

  • 4. Data: 2019-01-19 21:31:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 19 Jan 2019 19:57:46 GMT, PiteR napisał(a):
    > Dziś mnie zagadnął znajomy czy w małym silniku na 230v
    > takim "z kondensatorem" da się łatwo i tanio zmniejszyć obroty
    > może być skokowo na pół lub 1/4. Odpowiedziałem odruchowo,
    > że nie da się.

    A do czego to i jak duzy silnik ?

    > Czy nie ma na pewno jakiegoś triku poza falownikiem.
    > Moment może być mały lub spaść znacznie do 50%.

    No to wszelakie obnizenia napiecia.
    autotrafo, dlawik, triakowo, a moze nawet da sie przelaczyc uzwojenia
    w szereg. Tylko ze obroty beda mocno zalezne od obciazenia.

    Kiedys slyszalem ciekawostke - przepuscic z sieci co trzeci polokres.
    Wyjdzie 17Hz. Ale ponoc bardziej buczy niz dziala.

    > Na dziś chce on przerobić przekładnię ale mało miejsca.

    Jak ma byc na stale ... moze zmienic silnik na wolniejszy ?
    sa 3000 rpm, 1500, 1000, 750 ...

    J.

  • 5. Data: 2019-01-19 22:37:53
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.01.2019 o 20:57, PiteR pisze:
> [...]
    > Moment może być mały lub spaść znacznie do 50%.
    >
    > Na dziś chce on przerobić przekładnię ale mało miejsca.

    Jeśli to silnik z przekładnią, to raczej nie ma to sensu. Można obniżać
    prędkość na poślizgu, ale to działa chyba tylko w przypadku wentylatorów.

    P.P.

  • 6. Data: 2019-01-19 22:59:33
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze tak:

    > Jeśli chęci u niego aż tak wielkie, to może zmienć silnik.
    > Na taki, w którym regulacja jest łatwiejsza. Taniej wyjdzie,
    > szybciej i lepiej.

    ok

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 7. Data: 2019-01-19 23:00:14
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    J.F. pisze tak:

    > A do czego to i jak duzy silnik ?

    Bardzo mały silnik do kręcenia jakimś stolikiem obrotowym na wystawie
    max 20 kg na tym stoliku.

    > Jak ma byc na stale ... moze zmienic silnik na wolniejszy ?
    > sa 3000 rpm, 1500, 1000, 750 ...

    Tak powiem. Szukaj silnika. On mechanik. Przyniesie w czwartek płytę a
    w sobotę skończy robić pilnikiem zębatki ;)

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 8. Data: 2019-01-19 23:12:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiteR napisał:

> [...]
    >
    > Tak powiem. Szukaj silnika. On mechanik. Przyniesie w czwartek płytę
    > a w sobotę skończy robić pilnikiem zębatki ;)

    Pouczającym przykładem jest gramofon. Kiedyś (do lat sześćdzisiątych mniej
    więcej) był tam silnik asynchroniczny i rolkowa przekładnia do wyboru
    obrotów między 33/45/78 na sekundę. Potem silniki prądu stałego z dobrą
    regulacją prędkości obrotowej (zasilane ze źródła prądowego, tak w skrócie).

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2019-01-20 02:19:12
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-01-19 20:57, PiteR wrote:
> [...]
    > Moment może być mały lub spaść znacznie do 50%.
    >
    > Na dziś chce on przerobić przekładnię ale mało miejsca.

    A dobierz mu jakiś kondensator, podłaczony szeregowo z tym silnikiem.

  • 10. Data: 2019-01-20 08:38:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 19 Jan 2019 23:12:12 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]

    A to sie niespecjalnie nada, bo moment hamujacy nieokreslony.

    Jakis hamulec odsrodkowy do zwolnienia obrotow, jak w starym telefonie
    :-)

    Pokazac mu drukarke 3D :-)

    Ale skoro przekladnia i tak musi byc, to moze prosciej ja
    przerobic/zmienic ...

> [...]
    > regulacją prędkości obrotowej (zasilane ze źródła prądowego, tak w skrócie).

    W duzym skrocie, tam byl stabilizator predkosci obrotowej silnika a
    nie zrodlo pradowe.

    J.