  • 1. Data: 2011-10-01 20:57:02
    Temat: 1.) Defragmentacja dysku SSD. 2.) Dysk SSD a program MHDD.
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    Witam,

    Wiem, że dysków SSD nie powinno się defragmentować, bo po pierwsze skraca to ich
    żywot, a po drugie - fragmentacja plików na takim dysku nie jest dla użytkownika
    uciążliwa z wiadomych powodów.

    Ale tak się zastanawiam - gdy po dłuższym okresie użwania dysk systemowy (SSD)
    będzie już naprawdę bardzo mocno pofragmentowany, to może jednak raz na pół roku
    zapuszczenie defragmentacji nie jest takim złym pomysłem i może nawet poprawi
    wydajność? Czasy dostępu, choć bardzo krótkie, nie są przecież zerowe...

    Jak sądzicie?

    P.S.
    Dlaczego narzędzie MHDD (dos-owe) pokazuje głupoty podczas skanowania dysku SSD?
    Np. skanowanie trwa 30 sek. (zamiast ładnych paru minut), a wyświetlona średnia
    prędkość odczytu wynosi np. 1700 MB/s (prawie 10x szybciej, niż jest naprawdę).
    Pewnie ten program wykonuje jakiś szczególny rodzaj odczytu sektorów z pomiarem
    czasu odczytu - ale czemu na SSD to nie działa?

    Dzięki,

    latet

  • 2. Data: 2011-10-01 21:22:13
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-01 22:57, Latet wrote:
> [...]
    > raz na pół roku zapuszczenie defragmentacji nie jest takim złym pomysłem
    > i może nawet poprawi wydajność? Czasy dostępu, choć bardzo krótkie, nie

    Aby na to jednoznacznie odpowiedziec warto wziac pod uwage jeden istotny
    wskaznik - sredni transfer z dysku. Z tego co mi wiadomo testy w miarę
    zbliżone do rzeczywistości przeprowadza 3dMark Vantage, jeżeli transfer
    z dysku bez fragmentacji bedzie -+5% w porównaniu z mocno
    fragmentowanym, to nie warto zawracac sobie glowy. Nie wiem czy ktoś
    robił takie porównania.

    Z technicznego pkt. widzenia warto w realnych testach uwzględnić ilość
    operacji kasowania bloków na SSD przy określonych zadaniach w porównaniu
    do dysku 'liniowego' i zfragmentowanego, ale tu już zaczyna się filozofia..

  • 3. Data: 2011-10-01 22:13:32
    Od: Jerzy Dombczak <j...@o...eu>

    W dniu 2011-10-01 22:57, Latet pisze:
> [...]
    > szybciej, niż jest naprawdę). Pewnie ten program wykonuje jakiś
    > szczególny rodzaj odczytu sektorów z pomiarem czasu odczytu - ale czemu

    Pisalem juz o tym kilka razy dyskow SSD sie nie defragmentuje.
    Wewnetrzna struktura danych zapisanych w pamieci NAND ma sie nijak do
    tego co widzi windows, wynika to ze sposobu zapisu pamieci NAND przez
    kontroler SSD ktory tlumaczy wewnetrzny zapis na odczytywalny przez
    system operacyjny.

  • 4. Data: 2011-10-02 16:03:33
    Od: "Hektor" <z...@o...pl>

    Użytkownik "Latet" <l...@l...pl> napisał

> [...]
    > na pół roku zapuszczenie defragmentacji nie jest takim złym pomysłem i
    > może nawet poprawi wydajność? Czasy dostępu, choć bardzo krótkie, nie są

    Nie wdajac sie w szczególy, "fragmentacja" w dyskach typu SSD jest zupelnie
    bez znaczenia. Zapuszczenie jakiegokolwiek programu defragmentujacego
    niczego tu nie zmieni (na lepsze).

    ZK

  • 5. Data: 2011-10-03 10:42:42
    Od: "Piotr \"Charvel\" Majka" <c...@l...link.pl>

    W dniu 2011-10-01 22:57, Latet pisze:
    > Witam,
    >
    > Wiem, że dysków SSD nie powinno się defragmentować, bo po pierwsze

    Wiesz, a dalej gdybasz. Pamięć ram też sobie defragmentujesz ?

  • 6. Data: 2011-10-03 18:36:27
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 03.10.2011 Piotr "Charvel" Majka <c...@l...link.pl> napisał/a:

    > Wiesz, a dalej gdybasz. Pamięć ram też sobie defragmentujesz ?

    Z tą defragmentacją SSD to nie do końca taka prawda jak piszecie, bo
    SSD też się fragmentuje i to ma wpływ na jego szybkość. Przy czym
    defragmentacja aplikacją ze systemu operacyjnego na nic się nie zda.
    Dysk sam dba o uniknęcie poniżej opisanej fragmentacji - ale algorytmy
    tego są różne i nie zawsze skuteczne.

    Uwaga będzie głęboko: dysk ssd jest podzielony na bloki nie po 512B
    ale po 4,8 itd kB. Z pamięci flash odczytywany jest więc taki niepodzielny
    blok i z niego wyłuskiwany sektor 512B akurat potrzebny do wysłania.
    I teraz dajmy na to mamy duży plik który zajmuje nam 0.5GB czyli
    ~milion sektorów. A sam dysk mamy tak poszatkowany że akurat każda z
    jego części zapisała się w innym bloku np 8kB. Oznacza to że aby wysłać
    przez sata te 0.5GB trzeba odczytać z flasha 16x tyle danych! czyli
    8GB. Szybkość w takim przypadku liniowego odczytu (wewnętrznego) spadnie
    16-sto krotnie do oczekiwanych i zapewne będzie odczuwalna na sata.

  • 7. Data: 2011-10-03 19:09:42
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Sergiusz Rozanski napisa?(a):

    > Z tą defragmentacją SSD to nie do końca taka prawda jak piszecie, bo
    > SSD też się fragmentuje i to ma wpływ na jego szybkość.

    To nie prawda bo fragmentacja plikow w SSD nie ma zadnego znaczenia dla
    ich dzialania. Jest kilka innych problemow, zwiazanych z konstrukcja
    SSD, ktore moga prowadzic z czasem do spadku wydajnosci ale zaden z tych
    powodow nie jest zwiazany z fragmentacja plikow...

    j.

    --
    http://www.predkosczabija.pl/
    "Prędkość zabija. Włącz myślenie!"

  • 8. Data: 2011-10-03 20:06:00
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 1 Oct 2011 22:57:02 +0200
    doszła do mnie wiadomość <j67ur2$ag7$1@inews.gazeta.pl>
    od "Latet" <l...@l...pl> :
> [...]
    >wydajność? Czasy dostępu, choć bardzo krótkie, nie są przecież zerowe...

    Defragmentacja nic nie da, może tylko powiększyć wewnętrzny bałagan na
    dysku.
    Najbardziej skuteczny będzie backup -> secure erase -> restore.
    Inna metoda(już nie tak skuteczna) to wymuszenie TRIM na wolnej
    przestrzeni dysku(jeśli na dysku masz XP czy system nie obsługujący
    TRIM), można to zrobić z systemu obsługującego TRIM(np Win 7),
    podłączasz taki dysk do komputera z win7, tworzysz na nim jeden wielki
    plik z losową zawartością po czym go usuwasz.
    Jeśli ktoś ma wiele systemów(np XP i Windows 7) to może to zrobić spod
    Windows 7.

> [...]
    >Pewnie ten program wykonuje jakiś szczególny rodzaj odczytu sektorów z pomiarem
    >czasu odczytu - ale czemu na SSD to nie działa?

    Ja mam tak na kartach CF podłączanych przez expresscard cf reader
    Lexara, to może być zarówno kwestia sprzętu jak i sterownika do niego.

    --
    Penne Rigate will spontaneously insert itself into Rigatoni
    (order pasta) under liquid to gas transition conditions

  • 9. Data: 2011-10-03 21:11:29
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 03.10.2011 20:36, Sergiusz Rozanski pisze:

> [...]
    > 8GB. Szybkość w takim przypadku liniowego odczytu (wewnętrznego) spadnie
    > 16-sto krotnie do oczekiwanych i zapewne będzie odczuwalna na sata.

    Trzeba być niezłym debilem, żeby taki dysk formatować z podziałem na
    512-bajtowe klastry.

  • 10. Data: 2011-10-03 21:17:15
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 01.10.2011 22:57, Latet pisze:

    > Wiem, że dysków SSD nie powinno się defragmentować, bo po pierwsze
    > skraca to ich żywot,

    Czasem dość drastycznie - to przecież ciągłe mielenie cyklami zapisu i
    kasowania.

    > a po drugie - fragmentacja plików na takim dysku
    > nie jest dla użytkownika uciążliwa z wiadomych powodów.

    Nie tyle nie jest uciążliwa, ile nie istnieje - poza czysto umowną
    strukturą "pokazywaną" przez ten "dysk" systemowi operacyjnemu.

> [...]
    > raz na pół roku zapuszczenie defragmentacji nie jest takim złym pomysłem
    > i może nawet poprawi wydajność? Czasy dostępu, choć bardzo krótkie, nie

    Myślisz, że po tych komórkach pamięci jakaś głowica lata? ;->