  • 1. Data: 2012-01-03 10:03:16
    Temat: -12V, -5V
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Witam.

    Do czego są używane te napięcia w komputerze.
    Napędy chyba nie.
    Bo zastanawiam się czy program oszukuje (SpeedFan), czy nowy zasilacz się
    sypie.
    Komp działa. Napięcie spada nawet do -1V (-12V) podobnie też -5V. Do 2-3V.
    Wahają się te napięcia.

    I nawet bez obciążenia.
    Ale na wykresie widać, że na obciążonym spada.

    Na pewno sprawdzę miernikiem.

    Robert

  • 2. Data: 2012-01-03 10:23:34
    Temat: Re: -12V, -5V
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Do czego są używane te napięcia w komputerze.

    -5V - anachronizm z czasow wczesnego ISA (niektore
    karty rozszerzen go wymagaly)
    -12V - bywalo wykorzystywane przez port szeregowy
    (tez raczej starsze urzadzenia)

    W dzisiejszych komputerach sa niewykorzystywane,
    a spora czesc zasilaczy w ogole takich napiec nie podaje.

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 3. Data: 2012-01-03 10:38:24
    Od: Rafal <b...@N...gazeta.pl>

    Vituniu wrote:

    > -5V - anachronizm z czasow wczesnego ISA (niektore
    > karty rozszerzen go wymagaly)

    coś mi się we łbie kołacze, że karty dźwiękowe
    wymagały napięcia -5V
    co ma sens

  • 4. Data: 2012-01-03 10:44:47
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Rafal" napisał w wiadomości grup
    > coś mi się we łbie kołacze, że karty dźwiękowe
    > wymagały napięcia -5V
    > co ma sens

    Ale chyba tylko na ISA.

  • 5. Data: 2012-01-03 11:00:58
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > Ale chyba tylko na ISA.

    Raczej tak.

    Takie zasilacze SFX na przyklad nawet w specyfikacji
    maja przewidziany brak -5V i notke o koniecznosci
    wziecia tego pod uwage, jesli w systemie zgodnym
    z SFX ma sie pojawic magistrala ISA.

    Hm... swoja droga zakladam, ze chodzi im o fizyczne
    sloty tego standardu, a nie o sama magistrale jako taka.
    Bo ta ostatnia w szczatkowej formie jest wszedzie tam,
    gdzie pojawia sie kontroler stacji dyskow.

    Wydaje mi sie tez, ze -5V bylo tez wykorzystywane
    przez kontrolery pamieci DRAM w XT... albo moze
    to bylo jeszcze wczesniej?

    Mam skleroze :/

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 6. Data: 2012-01-03 15:05:02
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 03-01-2012 o 11:03 Robert Wańkowski napisał na pl.comp.pecet:

    > Bo zastanawiam się czy program oszukuje (SpeedFan), czy nowy zasilacz
    > się sypie.

    A to ciekawe. Możesz zdradzić model tego "nowego" zasilacza? Bo o ile
    -12V jeszcze występuje (może być wykorzystane w RS-232 lub PCI), to -5V
    całkowicie wycofano ze specyfikacji wraz z normą ATX 2.1 w 2005r!

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 7. Data: 2012-01-03 15:36:24
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "WiesłaW"

    A to ciekawe. Możesz zdradzić model tego "nowego" zasilacza?

    Modecom Feel2 400W.
    Nie pisałem, że zasilacz ma te napięcia. Ale, że SpeedFan pokazuje takie.

    Robert

  • 8. Data: 2012-01-03 17:29:23
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > Bo zastanawiam się czy program oszukuje (SpeedFan), czy nowy zasilacz się

    Oszukuje.
    Do monitorowania napiec uzywaj softu dostarczonego przez producenta plyty.
    U mnie nawet inna temperature pokazywal speedfan a inna pcprobe...

  • 9. Data: 2012-01-03 17:33:21
    Od: "Q" <n...@s...pl>

    > -12V - bywalo wykorzystywane przez port szeregowy
    > (tez raczej starsze urzadzenia)

    Co do RS232 to napiecia na wyjsciu zalatwia MAX232
    i tak nie za bardzo ogarniam gdzie to mialoby byc mierzone?

    > W dzisiejszych komputerach sa niewykorzystywane,
    > a spora czesc zasilaczy w ogole takich napiec nie podaje.

    W ogole sa jakies zasilacze (powiedzmy ATX), ktore podaja
    napiecia inne niz +5, +12, +3.3 [V]?

  • 10. Data: 2012-01-03 20:33:49
    Od: Vituniu <v...@g...com>

    > W ogole sa jakies zasilacze (powiedzmy ATX),
    > ktore podaja napiecia inne niz +5, +12, +3.3 [V]?

    Ano... ATX sa. Sprawdz metke w swoim ;)

    Faktycznie -5V raczej trudno spotkac, ale -12V wystepuje jeszcze dosc
    czesto.
    Z ta uwaga, ze obecnie zazwyczaj na tej linii spotyka sie nie wiecej
    niz 1A.

    pozdrawiam,
    Vituniu