  • 1. Data: 2019-11-25 06:05:21
    Temat: AMD Epyc znowu na topie
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

    Ten procesor ma 64 fizyczne rdzenie. Niedawno dwa rdzenie
    były czymś, o czym (przynajmniej wśród znanych mi osób) tylko
    ja mówiłem i mnie wyśmiewano, bo przecież powinien być osobny
    slot na osobny procesor w takich rozwiązaniach :) Tak czy inaczej,
    mocno pokonał intela.

    Intel Xeon W-3175X @ 3.10GHz ma 28 rdzeni. Wymnóżmy to przez
    taktowanie 3.1GHz, mamy 86.8. AMD Epyc ma 64 * 2.3 = 147,2.
    Stosunek będie wynosił 147.2 / 86.8 = 1.696. Stosunek parametrów
    na passmark: 47365 / 33538 = 1.412. Ciekawe dlaczego stosunek
    AMD Epyc jest mniejszy, czy ma gorszą architekturę, czy jest tak
    dużo problemów z dostępem do pamięci przez wiele wątków?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2019-11-25 09:14:43
    Temat: Re: AMD Epyc znowu na topie
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Intel Xeon W-3175X @ 3.10GHz ma 28 rdzeni. Wymnóżmy to przez
    > taktowanie 3.1GHz, mamy 86.8. AMD Epyc ma 64 * 2.3 = 147,2.
    > Stosunek będie wynosił 147.2 / 86.8 = 1.696.

    Samochód z 4 kołami i silnikiem 150HP. 4*150=600. Autobus z 6 kołami i silnikiem
    300HP. 6*300=1800.
    Stosunek będzie wynosił 600/1800=0.33.

    Ale nie wiem czego i co dalej. Co dalej?

    > czy jest tak
    > dużo problemów z dostępem do pamięci przez wiele wątków?

    Nie tylko do pamięci. Rdzenie wpływają na siebie nawzajem nawet przez wzajemne
    ogrzewanie. Znane są przypadki programów, które na dwóch rdzeniach działały np. 5x
    wolniej, niż na jednym.

    A o tym, że AMD wygrywa z Intelem to słyszę od, hmm... od zawsze.

  • 3. Data: 2019-11-25 09:52:42
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 25 listopada 2019 06:05:22 UTC+1 użytkownik M.M. napisał:
> [...]
    > AMD Epyc jest mniejszy, czy ma gorszą architekturę, czy jest tak
    > dużo problemów z dostępem do pamięci przez wiele wątków?

    mnie takie "niskopoziomowe kwiatki" (czy to hardwarowe czy algorytmiczne) jakis czas
    temu przestaly interesowac - zreszta te sprawy byly porzadnie kiedys omowione
    i dalsze lupanie tego samego nie ma chyba za duzo sensu (dlatego ze rozumienie tego
    poziomu mam spore i chyba wystarczajace a gdyy zaszla potrzeba mozna do tego wrocic)
    - tak ze raczej nie bede bral udzialu w takich watkach

    to co mnie w obecnych czasach bardziej interesuje to bardziej architektura (programow
    i frameworkow) cos czego znajomosc pomoze szybciej przejsc z punktu zero przez A
    (koncepcje) do B (realizacji)

    nudne to jak diabli ale moze wykrzesam z siebie troche sily by na poczatek
    postudiowac androida i moze napisac o tym pare postow

  • 4. Data: 2019-11-25 09:56:38
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 25 listopada 2019 09:52:43 UTC+1 użytkownik fir napisał:

> [...]
    >
    > nudne to jak diabli ale moze wykrzesam z siebie troche sily by na poczatek
    postudiowac androida i moze napisac o tym pare postow

    choc kusi mnie tez problem jak skwantowac czas w rogueliku..moze napisze o tym
    pozniej

  • 5. Data: 2019-11-25 10:36:39
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, November 25, 2019 at 9:14:45 AM UTC+1, Maciej Sobczak wrote:

    > Samochód z 4 kołami i silnikiem 150HP. 4*150=600. Autobus z 6 kołami i silnikiem
    300HP. 6*300=1800.
    > Stosunek będzie wynosił 600/1800=0.33.
    >
    > Ale nie wiem czego i co dalej. Co dalej?

    Zastanawiam się jak ze zwiększaniem ilości rdzeni zachowuje się
    wydajność jednego rdzenia. Na pewno dostęp i synchronizacja
    pamięci będzie problemem. Na pewno odprowadzanie ciepła. Ilość
    rdzeni rośnie skokowo. Były dwa, potem cztery, z rzadka 6.
    Potem nagle gdzieś słyszałem o (zdaje się) 12, 16, 22. Teraz
    patrzę, jakiś intel ma 28, a AMD 64. Nie wiem czy takie tempo
    można teoretycznie utrzymać, nawet kosztem zmniejszenia wydajności
    jednego rdzenia.

    Nie wiem czy to tylko fantazje, czy procesor niedalekiej przyszłości
    będzie miał miliony rdzeni? Jeśli będzie problem z utrzymaniem wydajnych
    jednego rdzenia, jeśli jeden rdzeń będzie wolniejszy np. 100 razy
    od dzisiejszego, to wydajność wielowątkowa i tak wzrośnie dziesiątki
    tysięcy razy. Ciekawe też, czy zrobią procesor z różnymi rdzeniami,
    tzn będą miliony słabszych rdzeni, a do tego np. 64 ultrawydajne
    rdzenie i 4 jeszcze wydajniejsze. Te bardziej wydajne mogłyby być
    wykorzystywane do uruchamiania aplikacji jednowątkowych.

> [...]
    wolniej, niż na jednym.

    > A o tym, że AMD wygrywa z Intelem to słyszę od, hmm... od zawsze.

    Tak, słyszy się często, ale jak spoglądam na benchmarki, to od wielu
    lat wygrywa intel. AMD miał kilka krótkich okresów w których naprawdę
    wygrywał w wielu porównaniach. A porównywać procesory można różnie, jak
    ktoś dużo używa, to musi w cenie też uwzględnić zużycie energii elektrycznej.

    Ostatnio gdy porównywałem, to korzystnie te procesory wypadały:

    Intel Core i5-9500T @ 2,20GHz
    AMD Ryzen 5 2600
    AMD Ryzen 5 1600
    AMD Ryzen 7 2700
    Intel Core i3-8300T @ 3,20GHz

    Teraz moja czołówka wygląda tak:
    AMD Ryzen 5 3600
    AMD Ryzen 7 3700X
    AMD Ryzen 5 2600
    AMD Ryzen 7 2700
    Intel Core i5-9600T @ 2.30GHz
    AMD Ryzen 5 1600
    AMD Ryzen 5 3600X
    AMD Ryzen 9 3900X

    Trochę się przeplata intel z amd. Do najnowszych AMD Epyc nie mam
    ceny żeby porównywać.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2019-11-25 19:58:26
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 25 Nov 2019 00:14:43 -0800 (PST), Maciej Sobczak wrote:

    > A o tym, że AMD wygrywa z Intelem to słyszę od, hmm... od zawsze.

    Tym razem jest jednak grubsza sprawa, od 2 lat, od kiedy wyszły nowe
    rdzenie Zen, zaczęło się coraz dotkliwsze kopanie Intela. Zbiegło się to w
    czasie fatalnym dla Intela, bo wykryto im już chyba z pięć lub więcej
    poważnych luk bezpieczeństwa w architekturze CPU wydawanych przez ostatnie
    lata. Dodatkowo Intel nie potrafi sobie poradzić z przejściem na niższy
    proces technologiczny i tłucze ciągle procki w 14nm, zapowiada, że w 2010
    przejdzie na 10 nm, podczas gdy AMD siedzi od kilku m-cy na 7nm. Do tego
    AMD zaprezentowało architekturę Zen 2 kilka miesięcy temu, które znowu ma
    IPC większe o kilkanaście procent od poprzedniej edycji, a już zapowiadają
    na wiosnę Zen 3. Czarne chmury płyną po intelowskim niebie, a biznes coraz
    częściej wybiera maszyny na AMD.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 7. Data: 2019-11-25 19:59:11
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Mon, 25 Nov 2019 19:58:26 +0100, Roman Tyczka wrote:

    > proces technologiczny i tłucze ciągle procki w 14nm, zapowiada, że w 2010

    w 2020 - oczywiście

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 8. Data: 2019-11-25 20:25:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/11/2019 09:14, Maciej Sobczak wrote:
    > A o tym, że AMD wygrywa z Intelem to słyszę od, hmm... od zawsze.

    Tylko że od niedawna nie jest to tylko pogląd hobbystów.

    https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-3000-and-ep
    yc-cpus-could-seriously-threaten-intel-say-analysts

    Zaś Intenl z tym swoim "nooo, mamy w ofercie tylko brakło" kopie sobie
    śliczny grób. AMD nie musi być nawet lepszy. Wystarczy że da się go
    kupić w hurcie.

  • 9. Data: 2019-11-25 22:51:15
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Monday, November 25, 2019 at 8:25:42 PM UTC+1, heby wrote:

> [...]
    >
    > Zaś Intenl z tym swoim "nooo, mamy w ofercie tylko brakło" kopie sobie
    > śliczny grób. AMD nie musi być nawet lepszy. Wystarczy że da się go

    Z tą technologią 5nm to jest prawda? Słyszałem że jest zbyt duża dyfrakcja
    światła i nie można uzyskać poniżej kilkunastu nm przy naświetlaniu
    'zwykłym' światłem. Z kolei użycie promieniowania o krótszej fali sprawia
    problemy przy załamaniu w soczewkach. Jak rozwiązują te problemy?