  • 11. Data: 2023-02-11 06:41:37
    Temat: Re: ANTENA - gniazdka, wtyczki i ROZłączki
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 11.02.2023 o 01:19, Piotr Gałka pisze:

    > Tę wypowiedź zrozumiałem tak:
    > Jak mam urządzenie (np. pralkę), które ma kabel z wtyczką 'z
    > uziemieniem' to tej wtyczki nie mogę włączać do gniazdka z bolcem
    > połączonym z PE.
    >
    > Co źle zrozumiałem?
    > A może wszystko jest ok i po prostu przewód do którego łączony jest
    > bolec w gniazdku nie nazywa się PE tylko jakoś inaczej.
    > P.G.

    Chyba źle zrozumiałeś
    Jeśli masz wtyczkę z uziemieniem to naturalnie możesz ją włączyć do
    gniazdka z z bolcem.

    Przedpiścy chodziło chyba o ochronę przed wyładowaniami atmosferycznymi
    i wtedy faktycznie taka instalacja byłaby niewystarczająca.
    Ale że napisał "uziemienie urządzeń" to wprowadził w błąd.
    Przewód PE służy do uziemiania urządzeń właśnie.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 12. Data: 2023-02-12 14:18:43
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    > Jak mam urządzenie (np. pralkę), które ma kabel z wtyczką 'z
    > uziemieniem' to tej wtyczki nie mogę włączać do gniazdka z bolcem

    Ja trochę napisałem w uproszczeniu, co mogło Cię wprowadzić w błąd.
    Uziemienie do celów ochrony przeciwporażeniowej od zasilania (jak w
    pralce), podłącza się do PE (bolec we wtyczce).
    Uziemienie do celów odprowadzania indukowanych ładunków podłącza się do GSU.

    PE też jest ostatecznie podłączone do GSU.
    Uziemienie do piorunochronu też "łączy" się z GSU, ale dopiero pod ziemią.

    > A może wszystko jest ok i po prostu przewód do którego łączony jest
    > bolec w gniazdku nie nazywa się PE tylko jakoś inaczej.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 13. Data: 2023-02-12 15:07:52
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 12.02.2023 o 14:18, yabba pisze:

    > Ja trochę napisałem w uproszczeniu, co mogło Cię wprowadzić w błąd.
    > Uziemienie do celów ochrony przeciwporażeniowej od zasilania (jak w
    > pralce), podłącza się do PE (bolec we wtyczce).

    Bolec jest w gniazdku a nie we wtyczce.

    > Uziemienie do celów odprowadzania indukowanych ładunków podłącza się do
    > GSU.

    Że co?

  • 14. Data: 2023-02-13 08:21:35
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 12.02.2023 14:18, yabba wrote:
    [...]
> [...]
    > pralce), podłącza się do PE (bolec we wtyczce).
    > Uziemienie do celów odprowadzania indukowanych ładunków podłącza się do
    Dodam, że jak budynek stary, czyli instalacja elektryczna też
    prawdopodobnie stara, to bolec ochronny w gnieździe (o ile jest) może
    być podpięty za pomocą ,,zerowania" (mostek w gnieździe pomiędzy PE i N).
    Biedy przez to można narobić w przypadku urządzeń z metalową obudową -
    lodówka, pralka czy jakiś dynks od instalacji antenowej.

  • 15. Data: 2023-02-13 08:33:24
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 13.02.2023 o 08:21, JDX pisze:
> [...]
    > Biedy przez to można narobić w przypadku urządzeń z metalową obudową -
    > lodówka, pralka czy jakiś dynks od instalacji antenowej.

    Bieda mogła by być, gdyby nie było takiego podłączenia.
    Poza tym, w gnieździe nie ma mostka PE i N, bo po prostu tam nie ma
    przewodu PE.

    Bolec ochronny jest podłączony do przewodu zerowego (N) a ten jest
    uziemiony przy transformatorze.
    Ot i cała historyja! :)