  • 1. Data: 2013-04-01 15:23:03
    Temat: Algorytm komponowania myzyki
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Czy istnieje taki, czy też komponowanie jest problemem nieobliczalnym takim
    jak udowadnianie twierdzeń?
    Ada Lovelace uważała że w przyszłości komputery będą zdolne do komponowania
    muzyki, a tymczasem słyszałem jedynie o programowaniu genetycznym:
    - na początku brzeczenie
    - potem kilka wariantów, i społeczność ludzka oceniająca które brzęczenie
    najlepsze
    - po wielu pokoleniach otrzymujemy jedynie brzęczenie

  • 2. Data: 2013-04-02 10:03:26
    Temat: Re: Algorytm komponowania myzyki
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2013 15:23:03 UTC+2 użytkownik Borneq napisał:

    > Czy istnieje taki, czy też komponowanie jest problemem nieobliczalnym takim
    > jak udowadnianie twierdzeń?

    To zależy, kto ma być odbiorcą tego dzieła. :-P
    (pytanie jest podobne do tego, czy można automatycznie pisać wiersze - odpowiedź jest
    taka sama)

    W skrócie wygląda to tak, że na przestrzeni ostatnich powiedzmy 8 wieków muzyka
    naszego kręgu kulturowego została ukształtowana przez rozwój muzyki kościelnej, z
    czego mamy teraz dosyć sztywno ułożone skale i zasady harmonii. Biorąc pod uwagę, że
    jazzu statystycznie nikt nie słucha, to wszystko co teraz leci w radiu da się opisać
    dosyć prostymi regułami. A im bardziej coś ma być popularne, tym prostszy i mniejszy
    podzbiór tych reguł obowiązuje, i właśnie dlatego znaczna część tego co leci brzmi z
    grubsza tak samo, z dokładnością do (nie)umiejętności wokalisty(ki).

    I dzięki tym prostym zasadom, opisanym sztywno już 150 lat temu, algorytmy do
    "komponowania", robienia automatycznych podkładów, wypełnień melodycznych itd. są
    częścią każdego klawisza do obsługi wesel. Wystarczy wybrać "styl".
    Oczywiście istnieją też produkty wyłącznie software'owe, niektóre całkiem
    wyrafinowane. Część z nich jest nawet darmowa, więc jeśli planujesz ten rynek podbić,
    to już jest za późno.

    Ogólnie w branży "kontentowej" jest tak, że im mniej konsumenci rozumieją co
    konsumują, tym bardziej automatycznie można im ten "kontent" generować. Dotyczy to
    każdego rodzaju "kontentu".

    :-D

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 3. Data: 2013-04-02 11:18:12
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Maciej Sobczak" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]
    > itd. są
    > częścią każdego klawisza do obsługi wesel. Wystarczy wybrać "styl".

    Ale tylko podkładów myzycznych, chyba automatycznie program by nie
    wygenerował "ona tańczy dla mnie" nie mówiąc o bardziej wyrafinowanej muzyce

  • 4. Data: 2013-04-02 11:43:56
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-04-02 11:18, Borneq pisze:
> [...]
    >
    > Ale tylko podkładów myzycznych, chyba automatycznie program by nie
    > wygenerował "ona tańczy dla mnie" nie mówiąc o bardziej wyrafinowanej

    Chodziły kiedyś plotki, że powstanie utworu "I Should Be So Lucky" było
    związane z eksperymentami z jakims programem generującym piosenki
    (przypomnę, że to utwór z 1988 roku).

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 5. Data: 2013-04-02 12:14:38
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Tue, 02 Apr 2013 11:43:56 +0200, Tomasz Kaczanowski wyszeptal:

    > Chodziły kiedyś plotki, że powstanie utworu "I Should Be So Lucky" było
    > związane z eksperymentami z jakims programem generującym piosenki
    > (przypomnę, że to utwór z 1988 roku).

    Podobno za forumach szaleje bot ArTwo:c2, prawdziwy jedi, a ostatnio
    pojawił się nowy automat. Przypomina nieudaną kopię generowania
    dźwięków na podstawie eeg i innych emisji przechodzącego obok człowieka.
    Coś dla melomanów muzyki nowoczesnej, szumy i trzaski.

    --
    Edek

  • 6. Data: 2013-04-02 22:15:16
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tue, 2 Apr 2013 01:03:26 -0700 (PDT), Maciej Sobczak
    <s...@g...com> wrote:
    > W skrócie wygląda to tak, że na przestrzeni ostatnich powiedzmy 8
    wie=
    > ków muzyka naszego kręgu kulturowego została ukształtowana przez ro=
    > zwój muzyki kościelnej

    Nie tylko, byla rowniez muzyka ludowa, dworska a od XVIII wieku
    również typowo koncertowa.

    RW

  • 7. Data: 2013-04-02 22:28:33
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 1 kwietnia 2013 15:23:03 UTC+2 użytkownik Borneq napisał:

    > Czy istnieje taki, czy też komponowanie jest problemem nieobliczalnym takim
    > jak udowadnianie twierdzeń?
    Przy założeniu że ludzie to tylko zlepek molekuł, taki algorytm oczywiście
    istnieje - ludzie, przynajmniej niektórzy, jakoś komponują muzykę.
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2013-04-03 16:42:26
    Od: Vax <...@i...nie.ma>

    W dniu 2013-04-02 10:03, Maciej Sobczak pisze:

> [...]
    grubsza tak samo, z dokładnością do (nie)umiejętności wokalisty(ki).

    A ja nieco z innej beczki.
    "W skrócie", to wygląda to tak, że w skali równomiernie temperowanej
    kolejne dźwięki mają częstotliwość poprzedniego dźwięku wymnożoną przez
    pierwiastek dwunastego stopnia z dwóch. Poza pewnymi egzotycznymi
    skalami, gdzie pełna gama składa się nie z 12 ale 24 tonów. W każdej
    (chyba?) kulturze. Z tego tworzy się harmonię, akordy (i jakieś
    dysonanse też ;D).
    12 się w sumie fajnie dzieli (przez 2,3,4 i 6) i być może dlatego.
    Z tym, że np. skrzypkowie (i inni grajkowie dysponujący instrumentami
    bez progów czy innych klawiszy) niezbyt dokładnie się tych
    częstotliwości trzymają, co jest ponoć jeszcze dla ucha milsze, niemniej
    dalej ta gama ma 12 dźwięków/półtonów (z wyróżnionymi 7 "głównymi"
    dźwiękami).

    Ale może by tak wykorzystać skalę np. 15 stopniową?
    Czyli kolejnym "klawiszom" instrumentu przyporządkować częstotliwości z
    ilorazem nie 2^-12 ale 2^-15? Kilka akordów nawet było by wspólnych.
    Pytanie tylko, czy dało by się stworzyć jakąś melodię która nie wydała
    by się "niemiłosiernym fałszowaniem" a wykorzystywała inne, niż wspólne
    obu gamom dźwięki?

    Ktoś się podejmie zadania, by np. klawiatura zaczęła z karty muzycznej
    wydobywać dźwięki o takich niestandardowych częstotliwościach i ew.
    spróbuje coś "skomponować"? W sumie trochę jestem ciekaw, czy na
    12-tonalność jesteśmy zaprogramowani "genetycznie", czy tylko kulturowo.

  • 9. Data: 2013-04-03 18:46:53
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Vax" <...@i...nie.ma> napisał w wiadomości
    > "W skrócie", to wygląda to tak, że w skali równomiernie temperowanej

    Tak dla równomiernie temperowanej, ale ucho lepiej znosi gdy albo jedne ton
    jest dwukrotnością drugiego albo sotsunek jednej wysokości do drugiej jest
    ułamkniem niewysokiego stopnia, zwłaszcza gdy wyvierze się 7 z 12
    Jak podają stare tablice fizyczne skala naturalna, diatoniczna dla a=440 hz
    ma
    c - 264 Hz = f
    d - 9/8 f
    e - 5/4 f
    f - 4/3 f
    g - 3/2 f
    a - 5/3 f
    h - 15/8 f
    c - 2f
    Stąd, współbrzmnienie kilku dźwięków sa dobre, gdy fale się nakładają, np. f
    i 4/3 f czy 3/2 f,

  • 10. Data: 2013-04-03 18:48:45
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    W dniu środa, 3 kwietnia 2013 16:42:26 UTC+2 użytkownik Vax napisał:

    > W sumie trochę jestem ciekaw, czy na 12-tonalność jesteśmy
    > zaprogramowani "genetycznie", czy tylko kulturowo.
    Kulturowo na pewno tak, każdy, nawet całkiem okropnie brzmiący
    dźwięk, można w końcu skojarzyć z czymś przyjemnym. A czy genetycznie
    też? Wystarczy jakby się okazało, że dany podział skali powoduje
    wrażenie największych różnic pomiędzy sąsiednimi częstotliwościami i
    już mamy argument na to, że genetycznie też.