  • 11. Data: 2022-02-12 00:53:12
    Temat: Re: Archiwum foto DVD
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 11 Feb 2022 22:19:50 +0100, r...@k...pl napisał(a):

    > Mam różne kopie na BR, czytają się bez problemu :)
    > No, ale nie leżą na biurko tak na codzień.

    > A fuj, unikać.

    A czemu a fuj?
    Krótko żyją?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2022-02-12 01:56:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-02-11, r...@k...pl <r...@k...pl> wrote:

    > Mam różne kopie na BR, czytają się bez problemu :)

    Dałem przykłqd z komercyjnymi BD VIDEO, które naczęściej są BD2L lub i
    BDXL. W odtwarzaczu czy nawet komputerze jak oglądasz film takie błędy
    się nie pojawią, ale spróbuj zrobić pełną kopię odpowiednim
    oprogramowaniem.

    > No, ale nie leżą na biurko tak na codzień.

    Moje też nie leżą na biurku, a jakieś 10-20% miało błędy. Więcej powiem,
    nowe też od czasu do czasu miewają.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2022-02-12 02:12:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-02-11, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

    > A czemu a fuj?
    > Krótko żyją?

    Normalne BD ma warstwę czynną, która jest często nieorganiczna - czytaj,
    starzeje się wolniej. LTH jest w oparciu o barwniki organiczne,
    niszczy je np. promieniowanie UV, ciepło, i parę innych. Niekoniecznie
    oznacza to, że żyją krótko, ale są bardziej wrażliwe na warunki
    przechowywania. Nigdy nie małem danych na LTH, ale z tych co wypaliłem
    jako BD wideo, jak zaczynałem się tym bawić to chyba żadna nie daje się
    poprawnie dziś odczytać, mimo że były jednowarstwowe.

    Na samym początku BD były bardzo drogie i stąd zrodził się pomysł na
    LTH, które wykorzystywały podobną technologię jak CD i DVD (LTH=Low to
    High). LTH były wtedy (okolice 2009/10) kilka razy tańsze niż
    standardowe, zmiennofazowe HTL.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2022-02-12 22:48:08
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sat, 12 Feb 2022 00:56:15 GMT, w <PADNJ.19198$fGj4.8213@fx04.ams1>, Marcin

> [...]
    > BDXL. W odtwarzaczu czy nawet komputerze jak oglądasz film takie błędy
    > się nie pojawią, ale spróbuj zrobić pełną kopię odpowiednim

    Mam tam dane (zdjęcia+filmy) -- na razie czytają się bez problemu :)

  • 15. Data: 2022-02-13 01:12:15
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Feb 2022 22:48:08 +0100, r...@k...pl napisał(a):

    > Mam tam dane (zdjęcia+filmy) -- na razie czytają się bez problemu :)

    A skąd wiesz?

    O czym mówię: kilka przekoszonych bajtów w filmie raczej nie zauważysz, na
    fotce też może umknąć. Ale już zmiana jednego tylko bajtu może spowodować,
    że całe archiwym innych typów plików będzie bezużyteczne, o ile nie posiada
    danych nadmiarowych.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2022-02-13 01:29:49
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 13 Feb 2022 01:12:15 +0100, w <1...@4...net>,
    Adam <a...@p...onet.pl> napisał(-a):

> [...]
    > że całe archiwym innych typów plików będzie bezużyteczne, o ile nie posiada

    Jak bajt będzie "przekoszony", to napęd takiego pliku nie odczyta.
    Zresztą mam zapisaną sumę kontrolną pakietu :)

  • 17. Data: 2022-02-13 12:41:15
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Feb 2022 01:29:49 +0100, r...@k...pl napisał(a):

    > Jak bajt będzie "przekoszony", to napęd takiego pliku nie odczyta.
    > Zresztą mam zapisaną sumę kontrolną pakietu :)

    No to "zniknąłeś" prawie całą historię odtwarzaczy i nagrywarek CD/DVD/BD.
    To podpowiem: prawie każde tego typu urządzenie ma wbudowaną korekcję
    błędów.

    https://www.cdrinfo.pl/artykuly/korekcja/strona1.php

    Ponadto są różne normy zapisu, m.in. inne dla plików z danymi, a inne dla
    audio.

    https://everything2.com/title/Red+Book
    https://everything2.com/title/Yellow+Book

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2022-02-13 19:48:23
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 13 Feb 2022 12:41:15 +0100, w
    <8bjsnwhu99sn$.17n4vp2ysqthh$.dlg@40tude.net>, Adam <a...@p...onet.pl>
    napisał(-a):

> [...]
    >
    > https://www.cdrinfo.pl/artykuly/korekcja/strona1.php
    >
    > Ponadto są różne normy zapisu, m.in. inne dla plików z danymi, a inne dla

    No to już wiesz dlaczego przekłamań nie będzie. Właśnie z powodu korekcji.

  • 19. Data: 2022-02-14 00:08:49
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Feb 2022 19:48:23 +0100, r...@k...pl napisał(a):

    > Sun, 13 Feb 2022 12:41:15 +0100, w
    > <8bjsnwhu99sn$.17n4vp2ysqthh$.dlg@40tude.net>, Adam <a...@p...onet.pl>

    > No to już wiesz dlaczego przekłamań nie będzie. Właśnie z powodu korekcji.

    To nie jest prawda. Normy ISO9660 i podobne opisują, ile i jakie mogą być
    korekcje, także w ilości prób korekcji. W pewnym przybliżeniu jest tak, że
    płyta nagrana w jednym standardzie - jeśli zostanie przekroczony próg
    ilości błędów odczytu - to przekaże dalej kod błędu (np. YellowBook), a w
    innym przypadku (np. RedBook) puści dalej tak, jak odczyta, czyli z błędem.

    Nie ma czegoś takiego, jak doskonała korekcja błędów. Wystarczy odpowiednio
    gruba lub szerkoa rysa.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2022-02-14 01:07:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-02-13, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Nie ma czegoś takiego, jak doskonała korekcja błędów. Wystarczy odpowiednio

    Doskonale widać to przy próbach odzyskania danych z uszkodzonych czy co
    bardziej zmaltretowanych nośników. Można mieć 100% "odzyskanych" danych
    (np. takim ddrescue), a potem się okazuje, że są to dane błędne :)

    Ale to o czym wczesniej pisałem to głownie u mnie wyłazi przy
    komercyjnych BD z filmami, gdzie "analiza" sytuacji pokazuje widoczne,
    mechaniczne uszkodzenie (np. dosłownie milimetrową, płytką ryskę).

    Jak znajde trochę czasu to przygotuję jakieś BD i zobaczę jak nośniki do
    nagrywania pod tym względem wypadają, bo to w końcu trochę inna
    technologia.

    --
    Marcin