  • 1. Data: 2019-08-01 14:32:20
    Temat: Artykuł o Adzie
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    Taki lajtowy, do kawy. Zapraszam:

    https://bulldogjob.pl/articles/1104-nie-tylko-c-c-i-
    java-poznajcie-ade

    --
    Maciej Sobczak

  • 2. Data: 2019-08-01 20:50:47
    Temat: Re: Artykuł o Adzie
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 1 Aug 2019 05:32:20 -0700 (PDT), Maciej Sobczak wrote:

    > Taki lajtowy, do kawy. Zapraszam:
    >
    > https://bulldogjob.pl/articles/1104-nie-tylko-c-c-i-
    java-poznajcie-ade

    Z opisu wynika, że większość z założeń Ady spełnia współczesny pascal czyli
    Free Pascal lub Delphi.
    Nie wiem czego pascal nie ma w stosunku do Ady (no, może ta współbieżność
    jest mniej zaawansowana), ale wydaje się, że nauczenie Ady dla pascalowca
    to kwestia kilku chwil.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 3. Data: 2019-08-02 10:12:23
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Z opisu wynika, że większość z założeń Ady spełnia współczesny pascal czyli
    > Free Pascal lub Delphi.

    Zapewne w jakimś stopniu tak jest.

    > Nie wiem czego pascal nie ma w stosunku do Ady (no, może ta współbieżność
    > jest mniej zaawansowana)

    Trudno mi odpowiedzieć na to pytanie, bo jedyny poważny tekst porównawczy jaki
    znalazłem jest z 1982 roku.
    Gdybym miał strzelać nie znając dzisiejszego Pascala, to ostrożnie obstawiałbym, że
    Pascal rozwinął się bardziej w stronę oczekiwaną przez programistów aplikacji
    Windowsowych (czyli bardziej w stronę obiektowości i łatwego interfejsowania np.
    przez COM), podczas gdy Ada to głownie systemy wbudowane, więc nacisk na statyczność
    i zdolność do uzyskania jak największej funkcjonalności przy minimalnym wsparciu ze
    strony run-time'u (przykładowo: ile da się zrobić nie mając alokatora pamięci
    dynamicznej).
    To są ostrożne spekulacje, bo uczciwie przyznaję, że dzisiejszego Pascala nie znam.

    > ale wydaje się, że nauczenie Ady dla pascalowca
    > to kwestia kilku chwil.

    Na pewno.

    --
    Maciej Sobczak

  • 4. Data: 2019-08-03 10:00:25
    Od: g...@g...com

    W dniu czwartek, 1 sierpnia 2019 14:32:21 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:
    > Taki lajtowy, do kawy. Zapraszam:
    >
    > https://bulldogjob.pl/articles/1104-nie-tylko-c-c-i-
    java-poznajcie-ade

    Rzeczywiście, raczej barszcz niż kotlet.

    Abstrahując od naszej wątłej znajomości, powiedziałbym, że jakiś człowiek w
    Internecie twierdzi, że nauka czegoś wpłynie korzystnie na coś.

    Mnie to trochę nie przekonuje. Target tekstu jest dość jasno określony (programista
    C/embedded), i sądzę, że gdyby wzbogacić tekst o kilka przykładów błędów, które są
    łatwe do przeoczenia w C a w Adzie widoczne jak na dłoni, to oprócz jakiejś tam
    swojej wartości marketingowej tekst mógłby nabrać też wartości poznawczej.

  • 5. Data: 2019-08-03 21:27:47
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > powiedziałbym, że jakiś człowiek w Internecie twierdzi, że nauka czegoś wpłynie
    korzystnie na coś.

    Tak właśnie twierdzi.

    > Mnie to trochę nie przekonuje.

    Czyli uczysz się czegoś i na nic to korzystnie nie wpływa? :-D
    Najwyraźniej uczysz się nieużytecznych rzeczy.

    > Target tekstu jest dość jasno określony

    Tak. To jest serwis rekrutacyjny.

    > sądzę, że gdyby wzbogacić tekst o kilka przykładów

    Nie da się. Tekst ma już maksymalną liczbę słów.

    > tekst mógłby nabrać też wartości poznawczej.

    Wartość poznawcza (właściwie cała, jaką można mieć) została wskazana w linku na końcu
    artykułu.

    --
    Maciej Sobczak

  • 6. Data: 2019-08-04 00:08:39
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 3 sierpnia 2019 21:27:49 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak napisał:

    > Tak właśnie twierdzi.

    > Czyli uczysz się czegoś i na nic to korzystnie nie wpływa? :-D
    > Najwyraźniej uczysz się nieużytecznych rzeczy.

    Raczej: w Internecie jest bardzo dużo osób, które twierdzą różne rzeczy.
    Samo twierdzenie to dla mnie trochę mało. Wolę widzieć namacalne przykłady, chociażby
    po to, żeby móc lepiej zrozumieć, co dana osoba ma na myśli (oraz żeby wstępnie
    ocenić potencjalną przydatność tych rzeczy dla moich celów).

    A propos nieużyteczności, kiedyś oglądałem prezentację, której autor twierdził (chyba
    nie bez racji), że kluczowym ogniwem pomiędzy silnikiem analitycznym Babbage'a a
    współczesnymi komputerami były lampy próżniowe. Ciężko jest a priori przewidzieć,
    jakie rzeczy okażą się nam przydatne.

    No to smuteczek.