  • 11. Data: 2021-01-13 17:32:21
    Temat: Re: Bramki LoRaWAN - czemu są takie drogie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.01.2021 16:23, Zbych wrote:

    > Będziesz miał dostępny tylko jeden kanał do transmisji danych.

    Rozumiem, że na tym jednym kanale nadal będę mógł przesyłać dane do i
    zbierać z wielu urządzeń w najbliższej okolicy? Wielkich wymagań nie mam
    - chciałem zrobić urządzenie, które z jednej strony będzie odbierało
    dane od małych urządzeń z modułami LoRa, a potem przez Ethernet przekaże
    je dalej, np. do brokera MQTT.

    I tak swoją drogą, jak w praktyce wygląda kwestia zasięgu tych modułów?
    Faktyczne jest szansa na uzyskanie zasięgów mierzonych w kilometrach,
    szczególnie jeśli okolica jest pagórkowata i zalesiona?

  • 12. Data: 2021-01-14 18:49:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 13 Jan 2021 13:55:37 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > to interesująca alternatywa dla modułów 2G, które do działania
    > potrzebują aktywnej karty SIM i kasy na koncie

    I przestaną wkrótce działać jak 2G wyłączą...

    --
    Marek

  • 13. Data: 2021-01-14 19:11:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 14.01.2021 18:49, Marek wrote:

    > I przestaną wkrótce działać jak 2G wyłączą...

    Nie wydaje mi się, żeby 2G miało szybko zniknąć. Prędzej pierwsze do
    likwidacji pójdą sieci 3G, żeby zwolnić pasma pod nowocześniejsze
    standardy transmisji danych.
    1) Wciąż w użytku jest ogromna liczba prostych "słuchawek"
    wykorzystujących co najwyżej 3G, a często ciągle tylko 2G. Popularne są
    chociażby wśród osób starszych.
    2) Nawet nowe smaratfony często nie obsługują VoLTE.
    3) Pozostaje też jeszcze kwesta ogromnej liczny urządzeń M2M (centralki
    alarmowe, automaty sprzedające, terminale płatnicze itp.) wciąż
    korzystających z GPRS/EDGE.
    4) Istnieją miejsca, gdzie 2G jest jedyną dostępną siecią, umożliwiającą
    zestawienie pewnego połączenia telefonicznego. A to ma znaczenie choćby
    w sytuacjach awaryjnych.

    Myślę, że GSM jeszcze długo pozostanie włączony, pełniąc rolę
    najmniejszego wspólnego mianownika - choćby miało to być tylko na
    przyciętym paśmie 900 MHz.

  • 14. Data: 2021-01-14 23:35:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 14 Jan 2021 19:11:19 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Nie wydaje mi się, żeby 2G miało szybko zniknąć. Prędzej pierwsze
    > do
    > likwidacji pójdą sieci 3G, żeby zwolnić pasma pod nowocześniejsze
    > standardy transmisji danych.

    Niektórzy maja już wyznaczone konkretne terminy:

    https://nae.global/en/the-status-of-the-2g-3g-networ
    k-sunset/

    Interestingly enough, it seems that Swiss operators will be the first
    European providers to shut down 2G networks. Sunrise already
    completed the shutdown process in 2018, while Swisscom plans to do so
    in 2020.

    Myślę, że dzięki 5G jednak będzie to szybciej niż nam się wydaje,
    pomimo oporu ze strony użytkowników M2M w 2G.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2021-01-15 08:16:47
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 1/14/21 1:11 PM, Atlantis wrote:

    > Nie wydaje mi się, żeby 2G miało szybko zniknąć. Prędzej pierwsze do
    > likwidacji pójdą sieci 3G, żeby zwolnić pasma pod nowocześniejsze
    > standardy transmisji danych.

    W USA po 2G nie ma już nawet śladu. Wszystkie usługi zostały wyłączone
    kilka lat temu odgórnym rozporządzeniem, żeby zwolnic pasma na nowsze
    standardy.

    Jacek.

  • 16. Data: 2021-03-12 20:27:45
    Temat: [OT] Re: Bramki LoRaWAN - czemu są takie drogie
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.01.2021 08:16, Jacek Radzikowski wrote:

    [...]

    Mogę się odezwać na priv? na gmaila?

    --
    Mirek.

  • 17. Data: 2021-03-13 03:30:45
    Temat: Re: [OT] Re: Bramki LoRaWAN - czemu są takie drogie
    Od: Jacek Radzikowski <j...@g...com>

    On Friday, March 12, 2021 at 2:27:47 PM UTC-5, Mirek wrote:
    > On 15.01.2021 08:16, Jacek Radzikowski wrote:
    >
    > Mogę się odezwać na priv? na gmaila?

    Możesz: imię....@g...com

    Jacek.