  • 1. Data: 2013-06-02 14:53:05
    Temat: Ciągle pada...
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Ciągle pada...

    W nawiązaniu do poprzedniego wątku o przemianach w branży:

    The organisers of Europe's largest annual photographic trade show,
    Focus on Imaging, have declared that this year's show was the last:

    http://www.focus-on-imaging.net/news/wp-content/uplo
    ads/2013/05/FINAL.jpg
    http://www.dpreview.com/news/2013/05/31/organisers-b
    ring-uk-focus-on-imaging-photographic-trade-show-to-
    a-close

    Jak spostrzegł jeden z dyskutantów:

    - Kiedyś Canon czy Nikon to będą takie aplikacje na telefon... :)

    A tu inny przejaw podobnych procesów:

    Chicago Sun-Times lays off entire photo staff: switches to
    freelancers
    http://www.dpreview.com/news/2013/05/30/chicago-sun-
    times-lays-off-photo-staff

    Wszyscy już wypatrują zdjęć za darmo? Hmm, czyżby sprzęt "profi"
    tracił swoją grupę docelową? Może trzeba będzie urealnić ceny dla
    szerszej publiki oraz dopasować do jej potrzeb? (ja np. zamawiam
    lekutkie i z 30 setami do ustawienia :))

    Zresztą nawet szefowa Yahoo stwierdziła, że nie ma już czegoś
    takiego jak "profesjonalni fotografowie". :)

    Czasy, gdy sprzęt fotograficzny był u nas sprzedawany nawet w
    Biedronce też już chyba za nami... ;-)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 2. Data: 2013-06-02 14:58:22
    Temat: Re: Ciągle pada...
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-06-02 14:53, Mariusz [mr.] pisze:
    > Zresztą nawet szefowa Yahoo stwierdziła, że nie ma już czegoś
    > takiego jak "profesjonalni fotografowie". :)

    Hehe... jestem takiego samego zdania.
    Kiedyś na forum goldenline-a mało mnie dyskutanci nie zjedli za te słowa
    ;-)))

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 3. Data: 2013-06-02 15:29:32
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "quent" <x...@x...com> wrote:

    > Hehe... jestem takiego samego zdania.
    > Kiedyś na forum goldenline-a mało mnie dyskutanci nie zjedli za te
    > słowa ;-)))

    No właśnie... Yahoo CEO Marissa Mayer: "there's really no such thing
    as professional photographers anymore."

    Co ma swoje NIEUBŁAGANE konsekwencje, które należałoby propagować,
    żeby dotarło do wszystkich:

    1. Zanika grupa docelowa sprzętu "profesjonalnego", tzn.
    zarabiającego na siebie.

    2. Skoro zanika zarabianie na fotografii, to producenci powinni
    zacząć dostosowywać ceny swojego topowego sprzętu do poziomu amatorów,
    którzy robią to czysto hobbystycznie, a nie zarabiają tym sprzętem, więc
    nie mają "zwrotu z inwestycji".

    3. Ostatecznie oznacza to także, że teraz potrzeby najbardziej
    zaawansowanych amatorów powinny wyznaczać kierunki projektowania
    topowego sprzętu fotograficznego (rozmaite ekstremalnie różne podejścia
    żyłowane do maksimum).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2013-06-02 16:03:38
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Swiat czeka na smartfony z wymienną optyką ;)

  • 5. Data: 2013-06-02 16:16:53
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-06-02 15:29, Mariusz [mr.] pisze:
> [...]
    > zacząć dostosowywać ceny swojego topowego sprzętu do poziomu amatorów,
    > którzy robią to czysto hobbystycznie, a nie zarabiają tym sprzętem, więc

    To, że "zawód fotograf" zaczyna zanikać nie musi rzutować na brak
    zainteresowania sprzętem "pro".
    Skoro ceny nie spadają popyt na taki sprzęt musi być wciąż spory.

    Sam przytaczałeś art., z którego wynika że periodyk Chicagowski
    rezygnując z utrzymywania własnego działu foto zacznie bazować na
    freelance-rach, co oznacza, że ludzi zainteresowanych nabyciem takiego
    sprzętu wcale nie musi ubywać.

  • 6. Data: 2013-06-02 16:35:32
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "quent" <x...@x...com> wrote:

    > To, że "zawód fotograf" zaczyna zanikać nie musi rzutować na brak
    > zainteresowania sprzętem "pro". Skoro ceny nie spadają popyt na taki
    > sprzęt musi być wciąż spory.

    Ale właśnie głównie siłą bezwładu i przyzwyczajenia. Trendy są na
    tyle silne, że pewnych zmian się już nie zatrzyma.

> [...]
    > rezygnując z utrzymywania własnego działu foto zacznie bazować na
    > freelance-rach, co oznacza, że ludzi zainteresowanych nabyciem takiego

    Tak, ale wciąż ubywa byłych płatników za zdjęcia, którzy obecnie
    albo sami już nie istnieją (tygodniki reportażowe, wydawcy widokówek... :)
    albo intensywnie wypatrują zdjęć za darmo lub za półdarmo. To
    oznacza, że zanika pojęcie "zwrotu z inwestycji" w sprzęt fotograficzny.

    Jeszcze x lat temu kalkulacja wyglądała następująco:
    - nowego, cyfrowego zakupu będę używał np. 4 lata, po czym go
    sprzedam odzyskując 25% wartości. Muszę zarabiać tyle, by np. po roku
    wszystkie koszty się zwróciły, a reszta była czystym zyskiem.

    Skoro zanika "zwrot z inwestycji", to już z chwilą kupna wydatek
    należy traktować jako "koszty utopione", które NIGDY nie zostaną
    odzyskane, a to jest już logika hobbysty, a nie zawodowca. Może jakaś
    kasa kiedyś wpadnie, ale może żadna i nigdy. Zwłaszcza, że tendencja
    spadkowa się utrzymuje, a przyzwyczajenie do faktu, ze zdjęcia są za
    darmo - rośnie, czyli lepiej niż dziś już nie będzie - nie da się
    walczyć z rynkiem...

    [mr.]

  • 7. Data: 2013-06-02 16:44:17
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik quent napisał:

> [...]
    > rezygnując z utrzymywania własnego działu foto zacznie bazować na
    > freelance-rach, co oznacza, że ludzi zainteresowanych nabyciem takiego

    No ale znow - freelancer, zeby sprzedawac swoje uslugi musi byc lepszy
    od innych, inaczej nei zarobi lub zarobi malo. Frilancerka
    przecietniakow - to przecietniackie zarobki. Czyli zajecie dodatkowe
    moze, ale juz nie zajecie glowne.

    Swoją drogą czekam na freelancerkę wsrod rezyserów i aktorow w hollywood ;)

  • 8. Data: 2013-06-02 16:58:18
    Od: quent <x...@x...com>

    W dniu 2013-06-02 16:44, Mr. Misio pisze:
    > Czyli zajecie dodatkowe
    > moze, ale juz nie zajecie glowne.

    Tak właśnie to pewnie wygląda.
    Tak to było ze mną ;-)

    > Swoją drogą czekam na freelancerkę wsrod rezyserów i aktorow w hollywood ;)

    Oby jak najszybciej ;-)

  • 9. Data: 2013-06-02 17:06:16
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    W dniu 2013-06-02 15:29, Mariusz [mr.] pisze:
    > 1. Zanika grupa docelowa sprzętu "profesjonalnego", tzn.
    > zarabiającego na siebie.

    Bezedura. Fotoradarów u nas wciąż przybywa.

  • 10. Data: 2013-06-02 19:29:53
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    [...]

    Cóż, takie samo wieszczenie jak upadek porządnego sprzętu mechanicznego
    typu wiertarki, frezarki, itp. Oczywiście, że każdy może kupić "coś" za
    niewielkie pieniądze i wywiercić 3 dziury raz w roku, ale równocześnie
    istnieje rynek dla "profesjonalistów", gdzie sprzęt kosztuje w tysiącach
    PLN. Co nie znaczy, że amator nie może kupić takiego sprzętu "profi".

    To samo dotyczy sprzętu foto, będzie i taki, i taki - dla każdego coś
    miłego.

    A przejście na freelancerów to nic nowego, taki jest ten rynek, że
    dostarczanie treści kreatywnych nie wymaga prowadzenia firmy.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski