  • 31. Data: 2017-08-16 16:07:25
    Temat: Re: Ciekawy problem iteracyjnego zwalniania głębokiego drzewa
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, August 16, 2017 at 12:24:19 PM UTC+2, bartekltg wrote:

    > Wszytkie operacje poza dodawaniem i usówaniem działąją
    > tak samo szybko. Jak się postarać, to i dodawanie/usuwanie
    > nie odbiega tak bardzo.

    U mnie nie działają tak samo szybko. Zrobiłem testy na
    wykrywanie błędów, póki co błędów nie znalazło, ale wiecie
    jak to jest z oprogramowaniem... zawsze mogę robić coś źle.
    Nie obiecuję że znajdę czas, ale postaram się wrzucić
    gdzieś źródło z benchmarkami.

    W skrócie: gdy porównuję moją, zrobioną zresztą na kolanie,
    implementację drzewka czerwono-czarnego, to wszystkie
    operacje na mojej implementacji działają wyraźnie
    szybciej, względem QMap i std::set. Operacja clear działa
    oczywiście milion razy szybciej.

    > Dlaczego "dużo"?
    > @pula obiektów.
    Opisywałem to chyba. Jeszcze raz. Są trzy powody:
    1) Wskaźniki mają większy rozmiar niż typ uint32, uint16 i uint8, a
    często takie typy wystarczą.
    2) Malloc ma narzut (chyba) 16 bajtw na każdy węzeł.
    3) Allokowany jest ciągły obszar pamięci, bez dziur, co jednak także
    jest wadą, bo czasami w systemie nie ma dostępnego ciągłego długiego
    obszaru.

    > Tak, w obu wersjach można zrobić prealokacje.
    Ok, ale w wersji wskaźnikowej to pociąga za sobą kolejną wadę:
    musi być jeszcze wektor na wskaźniki, a taki wektor zajmuje pamięć.

    > Mało istotne.
    > To samo możesz zrobić korzystając z puli.
    Nie wiem czy zrozumiałem.. Jeśli się nie zwalnia, to pula żyje
    przez całe życie programu, wtedy dla innych programów jest
    mało pamięci, no i pula zrealizowana na wektorze też zajmuje
    pamięć i zwalnianie na wektorze też pochłania czas. Nie wiem
    czy to na pewno nie jest istotne. Jeśli mamy dużo małych
    drzewek, to clear może być robione często, a program pobiera z
    systemu tylko tyle pamięci, ile w danej chwili potrzebuje.

    > WTF.
    > Jak potem chcesz odzyskać drewo?
    Hmmm... o ile czegoś nie mylę, to drzewo cały czas jest poprawnym
    drzewem czerwono-czarnym i nie trzeba czasu n*log(n) aby je
    odbudowywać. Muszę się zastanowić nad tym porządnie.

    > Już omawialiśmy.
    Omawialiśmy, ale nie wiem czy zmieniłeś zdanie, że to jednak oszczędza
    pamięć.

    > Nieprawda. Jeśli usuwałes z drzewa, masz wektor wypełniony
    > zyjącymi wierzchołkami i syfem.
    Jakim syfem?

    > Ok, możesz losować do skutku,
    > dla niezbyt małego stopnia wypełnienia to nadal jest O(1),
    > ale musizz dodać tam informację, czy wierzchołek żyje.
    Chyba masz na myśli to, że w środku wektora robią sie dziury
    po operacji remove/erase. W mojej implementacji nie robią
    się dziury, bo od razu dziurę zastępuję ostatnim elementem i
    oczywiście uaktualniam indeksy: left, right, parent. Od razu
    odparuję zarzut: nie, takie usuwanie nie działa wolniej, póki co w
    benchamarkach widzę, że działa szybciej, ale tak jak mówiłem,
    porządne bęczmarki (może) dopiero wrzucę.

    > To, że coś jest lepsze w jakimms szczegolnym przypadku
    > nijak nie oznacza, że jest lepsze. A piszłes ogólnie.

    Ogólnie dla mnie oznacza tyle samo co esperancja: prawdopodobieństwo
    użycia razy czas wykonania. Jeśli operacje takie jak: wstawianie,
    usuwanie, przeiterowanie od początku/tyłu, wyszukiwanie, upperBound,
    lowerBound, clear, działają szybciej, w dodatku drzewko do 2mlnd
    elementów zajmuje mniej pamięci, to esperancja będzie o wiele mniejsza.

    > To nie używaj alokacji za każdym razem ;-)
    To trzeba trzymać listę allokowanych elementów wraz z informacją
    który został przydzielony i ta lista zabiera pamięć. I malloc
    też będzie miało narzut, ale rację trzeba przyznać, że relatywnie
    mniejszy.

    > malloc? w c++? ;-)
    New używa malloc.

    > Mam jakieś wątpliwości do Twoich pomiarów, jeśli na dzień dobry
    > porównujesz zupełnie różne kontenery;-)

    Wątpliwości też jeszcze mam, bo to napisałem na kolanie, raz
    zmierzyłem czas, tyle, że jak wrzuciłem do całego programu, to
    działa przyzwoicie. Ale na pewno porównuję tę samą funkcjonalność.
    A że inne kontenery, to pewnie, bo po co porównywać takie same?

    > Pomyśl nad tym głębiej.
    > Nie wiesz, która gałąź jest tą długą.
    Ale jest jakieś niezerowe prawdopodobieństwo że tę dłuższą zwalnia się
    na koniec, poza tym o tym pisałem przy założeniu, że wiadomo która
    jest dłuższa.

    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2017-08-16 16:11:10
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Wednesday, August 16, 2017 at 4:05:38 PM UTC+2, Borneq wrote:

    > A ten wektor nie jest w całości na stosie?

    3 czy 4 * sizeof(size_t) siedzi na stosie, reszta na stercie.
    Wiesz w ogóle, jak działa vector?

    > czy lepiej vector <unique_ptr<Node>> *vec ?

    A w czym to by miało pomóc?

    > czy też vector tylko podstawowe elementy ma na stosie a tablicę na stogu?

    Oczywiście.

    > Jednak u mnie zdarzało się przepełnianie pamięci dużymi wektorami.

    Mi też. Jak alokowałem 20GB majac 16 fizycznie i 13 dostępnych:)

    pzdr
    bartekltg

  • 33. Data: 2017-08-16 16:22:55
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 16.08.2017 o 16:11, bartekltg pisze:

    > Oczywiście.

    To wydaje mi się naturalne, zresztą raczej nie stosuje się (chyba że
    przez alloca() dynamicznego przydzielania na stosie)

    > Mi też. Jak alokowałem 20GB majac 16 fizycznie i 13 dostępnych:)

    Zapomniałem dodać że to przepełnienie dotyczyło stosu już przy 1 MB ale
    chyba problemy były czymś innym spowodowane, bo aby się upewnić testuję:
    void testBigVector()
    {
    vector<int> vec;
    for (int i = 0; i < 10000000; i++)
    vec.push_back(i);
    }
    i przechodzi

  • 34. Data: 2017-08-16 16:42:45
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Wednesday, August 16, 2017 at 4:22:54 PM UTC+2, Borneq wrote:

> [...]
    >
    > Zapomniałem dodać że to przepełnienie dotyczyło stosu już przy 1 MB ale
    > chyba problemy były czymś innym spowodowane, bo aby się upewnić testuję:

    Struktury w tym sensie można podzielić na dwa, albo nawet na trzy rodzaje.

    Po pierwsze taka struktura jak std::vector, lub QVector. Jak Bartek już
    napisał, na stosie kładą małą ilość danych. Wśród danych położonych na
    stosie jest wskaźnik na "dane właściwe", czyli te przechowywane w
    wektorze. Potem na tym wskaźniku są robione operacje malloc, realloc i free.

    Po drugie, są struktury które w całości leżą na stosie, a szablon/klasa
    tylko je obudowuje. Nie jestem pewny, czy taką strukturą jest std::array.

    Po trzecie, są stuktury które, ja wyżej, w całości leżą na stosie, ale
    gdy rozmiar tablicy zostanie przepełniony, to automatycznie zmieniają
    swoje zachowanie na takie samo jak std::vector lub qvector. Przykładem
    takiej struktury jest QVarLenthArray.

    Więc o te pierwsze nie musisz się bać, że przepłnią stos. A o drugą i
    trzecią nie (niekoniecznie) musisz się bać, że malloc, realloc i free
    zajmą za dużo czasu.

    Pozdrawiam

  • 35. Data: 2017-08-17 00:31:07
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Wednesday, August 16, 2017 at 4:07:30 PM UTC+2, M.M. wrote:
> [...]

    ała, usuwaniem. Biję się w klawiaturę.

> [...]
    > jak to jest z oprogramowaniem... zawsze mogę robić coś źle.
    > Nie obiecuję że znajdę czas, ale postaram się wrzucić

    Zauważyłeś warunek "poza dodawaniem/usuwaniem". Tu co najwyżej
    rolę odegra lokalnośc, ale dla dużych drzew i tak masz same cache-miss.

> [...]

    > Opisywałem to chyba. Jeszcze raz. Są trzy powody:
    > 1) Wskaźniki mają większy rozmiar niż typ uint32, uint16 i uint8, a

    A ja bym chcieł porównać to samo. Dla 256 max elementów sprawdziłbym
    raczej boost flat_set.

    > 2) Malloc ma narzut (chyba) 16 bajtw na każdy węzeł.

    Dlatego pisałem o puli ;-)

    > 3) Allokowany jest ciągły obszar pamięci, bez dziur, co jednak także
    > jest wadą, bo czasami w systemie nie ma dostępnego ciągłego długiego
    > obszaru.

    I tu jest zaleta puli. Mogę alokowac po paczkach zadanych rozmiarów
    (np najpierw rośnie *2, a potem ciągle 500MB). Moja pula jest ciut większym
    obiektem, ale nigdy nie zaalokuje nic bardoz dużego.

    Pamiętajmy też, że liczy się fragmentacja przestrzeni adresowej logicznej,
    nie fizycznej. Nie wiem, co bym musiał robić, by sobie zdefragmentować
    64bitowa przestrzeń adresową by nie móc wstawić tam paru GB:)

    (pula nadal będzie alokowała kolejne fragmenty, a nie realokowała, bo
    nie chemy przesówać tamtych obiektów)

    > Ok, ale w wersji wskaźnikowej to pociąga za sobą kolejną wadę:
    > musi być jeszcze wektor na wskaźniki, a taki wektor zajmuje pamięć.

    Te obiekty już mają wskażniki. Trzymaj je jako listę ;-)

    Raczej znów myślałem o puli.

> [...]
    > drzewek, to clear może być robione często, a program pobiera z
    > systemu tylko tyle pamięci, ile w danej chwili potrzebuje.

    Z puli nie będziesz zwalniał w momencie usuwania z drzewka,
    przynajmniej nie w oczywisty sposób (chyba, że zgodzisz się
    na to, że erase unieważnia iteratory - przestawia fizycznie
    elementy).
    Ale:
    -jeśli drzewko jest ciągle używane, to usuniete elementy
    są uzywane ponownie, więc struktura zajmuje tyle pamięci, ile
    zajęła w szczytowym momencie (+trochę, w końcu vector potrafi
    zająć 2*wiecej niż ma elementów).
    -Jeśli robisz clear drzewku często, to jest to sytuacja idealna.
    Clear na puli, root = nullptr i jest posprzątane.
    W wersji jedna pula na jedno drzewko. Alternatywnym podejsciem jesty
    pula na wszytkie małe drzewka, ale wtedy znów, co prawda pamięć pomiędzy
    drzewkami przekłada się ładnie, ale znów trzeba się namęczyć ze zmniejszaniem
    pamięci (w tym unieważnione zostaną wskażniki)

    > Hmmm... o ile czegoś nie mylę, to drzewo cały czas jest poprawnym
    > drzewem czerwono-czarnym i nie trzeba czasu n*log(n) aby je
    > odbudowywać. Muszę się zastanowić nad tym porządnie.

    Masz drzewko rb, skłąda się ono z nodów, w których jest:
    dane, bit o kolorze, wskaźniki do dzieci. I wszytkie nody możesz
    trzymać w vector.
    Jak sobie posortujesz po 'dane' to te wskaźniki pokakzują
    w losowe miejsca.

    No, chyba, że z tym drzewem rb to mydliłęś oczy i tak naprawdę masz
    coś w rodzajju kopca/drzewa binarnego pełnego, gdzie dzieci 'i' są
    na wspolrzednych 2i i 2i+1 ;-)

    > Omawialiśmy, ale nie wiem czy zmieniłeś zdanie, że to jednak oszczędza
    > pamięć.

    Nie zmieniłem zdania, że jest to niszowa optymalizacja dla bardzo
    konkretnego zastosowania;-)

> [...]
    > benchamarkach widzę, że działa szybciej, ale tak jak mówiłem,
    > porządne bęczmarki (może) dopiero wrzucę.

    Ok. No to zrobiłeś dokładnie to, co ja nazywałem pulą;-)
    tylko prościej zaimplementowaną, bo nie przejmujesz się tym,
    by kontener miał iteratory.
    Od strony wydajnościowej (dla indeksów rozmiaru wskaźników)
    wydajność jest ta sama.

> [...]
    > który został przydzielony i ta lista zabiera pamięć. I malloc
    > też będzie miało narzut, ale rację trzeba przyznać, że relatywnie

    Tablica bitów zajmuje 1/8 bajta na obiekt. Malloc trzyma size_t,
    a być moze i wiecej, a do tego wyrównuje do 16.
    To zawsze jest lepiej:)

    > New używa malloc.

    To może tez pisz winapi::HeapAlloc ;-)

    > Ale jest jakieś niezerowe prawdopodobieństwo że tę dłuższą zwalnia się
    > na koniec, poza tym o tym pisałem przy założeniu, że wiadomo która
    > jest dłuższa.

    A ja wprost napisałęm, że tego nie wiemy;>

  • 36. Data: 2017-08-17 01:12:31
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Thursday, August 17, 2017 at 12:31:08 AM UTC+2, bartekltg wrote:
    > ała, usuwaniem. Biję się w klawiaturę.
    > "poza dodawaniem/usuwaniem"
    Wypowiedzi się pomieszały, kompletnie nie o to chodzilo, albo
    wręcz to nie moje słowa.

    Przeczytałem wszystko co napisałeś, ale widzę, że nie ma sensu
    dłużej teoretycznie argumentować. Za jakiś dłuższy lub krótszy
    czas wrzucę pomiary czasu.

    Pozdrawiam

  • 37. Data: 2017-08-17 02:46:41
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 17.08.2017 o 00:31, bartekltg pisze:

    > Dlatego pisałem o puli ;-)

    A co to takiego ta pula?

  • 38. Data: 2017-08-17 08:11:04
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-08-16 o 16:07, M.M. pisze:

    > New używa malloc.

    chyba new może użyć malloca, ale niekoniecznie go używa, jest to raczej
    zależne od implementacji.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 39. Data: 2017-08-17 12:26:18
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Thursday, August 17, 2017 at 8:12:15 AM UTC+2, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > chyba new może użyć malloca, ale niekoniecznie go używa, jest to raczej
    > zależne od implementacji.
    >
    > --
    > http://kaczus.ppa.pl

    W sumie tak, tak samo jak malloc może mieć różne implementacje, i dalej
    system może różnie realizować przydział pamięci.