  • 1. Data: 2023-05-05 01:21:34
    Temat: Co uszkodzone - klawiatura czy chipset klaw. na płycie głównej ?
    Od: Universis <u...@w...pl>

    Miesiące temu zauważyłem klika kropelek wody na klawiaturze i wtedy nie przeszkadzało
    mi to bo i tak używałem dla wygody klawiatury Wi-Fi.
    Teraz od kilku tygodni jednak muszę używać laptopa w różnych miejscach i zauważyłem
    że niektóre klawisze na macierzystej klawiaturze laptopa - nie funkcjonują.
    Niestabilnie pracują też gniazdka USB - rozłączają się i potem znów poprawnie
    pracują. W związku z czym mam pytanie: Jak rozpoznać co jest uszkodzone - sama
    klawiatura laptopa HP250 G3, czy też może winny jest interface klawiatury na płycie
    głównej. Mam na pokładzie Windows i Linux - używam jednak tylko Linux - 99% czasu.
    Proszę o jakąś podpowiedź.

  • 2. Data: 2023-05-05 08:42:32
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Thu, 4 May 2023 16:21:34 -0700 (PDT), użytkownik Universis napisał:

> [...]
    > może winny jest interface klawiatury na płycie głównej. Mam na pokładzie
    > Windows i Linux - używam jednak tylko Linux - 99% czasu. Proszę o jakąś

    IMO jedyny sposób to podmiana klawiatury. Ale zanim polecisz do sklepu,
    wysusz lapka. Odkręć spód, wyjmij klawę (w większości lapków prosta
    sprawa) i połóż na kilka godzin na słoncu i wietrze.

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2023-05-05 15:21:28
    Od: Universis <u...@w...pl>

    piątek, 5 maja 2023 o 07:43:41 UTC+1 Jacek napisał(a):

    > IMO jedyny sposób to podmiana klawiatury. Ale zanim polecisz do sklepu,
    > wysusz lapka. Odkręć spód, wyjmij klawę (w większości lapków prosta
    > sprawa) i połóż na kilka godzin na słoncu i wietrze.

    Nie - jak napisałem to było miesiące wstecz. Teraz klawiatura laptopa jest sucha.
    Mogę poszukać w śród znajomych klawiatury USB na kabelku, ale sęk w tym że nie
    wiem czy ona będzie używać chipsetu klawiatury macierzystej na płycie głównej
    czy też jakoś inaczej bedzie pracować ? Jeśli będzie używać tego samego interface
    - to by dużo wyjaśniło. Póki co poczekam na jakieś następne wypowiedzi.

  • 4. Data: 2023-05-05 15:31:57
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    W dniu 5.05.2023 o 15:21, Universis pisze:

> [...]
    > - to by dużo wyjaśniło. Póki co poczekam na jakieś następne wypowiedzi.

    Klawiatura USB będzie się komunikować z systemem zupełnie inną drogą,
    zatem niewiele ustalisz za jej pomocą.
    Za to uszkodzona klawiatura wbudowana w laptop potrafi całkiem porządnie
    zakłucać pracę całego komputera, w skrajności nawet uniemożliwiające
    jego włączenie. Odłącz wbudowaną klawiaturę od płyty głównej i testuj
    pracę laptopa na klawiaturze USB. Jeśli przez dłuższy czas będzie ok, to
    dokup nową klawiaturę wbudowaną.
    --
    Olek

  • 5. Data: 2023-05-05 15:34:12
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

> [...]

    zatem niewiele ustalisz za jej pomocą.
    Za to uszkodzona klawiatura wbudowana w laptop potrafi całkiem porządnie
    zakłócać pracę całego komputera, w skrajności nawet uniemożliwiające

  • 6. Data: 2023-05-05 16:45:15
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Fri, 5 May 2023 06:21:28 -0700 (PDT), użytkownik Universis napisał:

    > Nie - jak napisałem to było miesiące wstecz.

    A prawda, przeoczyłem :)
    I obsługa klawiatury lokalnej i USB będzie szła różnymi drogami co do hard
    jak i softwaru więc użycie takiej na USB nic nie wyjaśni. Ale jeśli lapek
    kilkuletni i sporo używany to może po prostu kres techniczny klawiatury i
    puściły luty gniazd USB?
    Bo woda psuje sprawę dopóki jest, jak wyschnie to w większości przypadków
    obywa się bez trwałych uszkodzeń.

    --
    Jacek

  • 7. Data: 2023-05-05 19:14:05
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 5 maj 2023 o 16:45, Jacek pisze:

    > Bo woda psuje sprawę dopóki jest, jak wyschnie to w większości
    > przypadków obywa się bez trwałych uszkodzeń.

    Wyprałem kiedyś penflaszkę w pralce razem ze spodniami -- penflaszka
    nie ucierpiała. Ale ogólnie woda skutecznie prowadzi do korodowania
    tego i owego... Ręce warto myć i wycierać daleko od lapka.

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 8. Data: 2023-05-06 13:47:43
    Od: Universis <u...@w...pl>

    piątek, 5 maja 2023 o 18:14:17 UTC+1 Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
> [...]

    Dziekuję za odpowiedzi - poexperymentuję z tą odłączoną klawiaturą.

  • 9. Data: 2023-05-15 16:44:42
    Od: Universis <u...@w...pl>

    Kupiona nowa klawiatura wbudowana - testuję ponad tydzień i na razie widzę tylko
    poprawę w tym że funkcjonują wszystkie klawisze. Wewnętrzna, a odłączalna karta Wi-Fi
    jak zrywała połączenie tak zrywa nadal. Mam drugą taką kartę, więc wstawiłem -
    niestety to samo. To samo zewnętrzna karta Wi-Fi na USB - też zrywa połaczenia.
    Wymieniać płytę główną ?

  • 10. Data: 2023-05-15 17:26:21
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Mon, 15 May 2023 07:44:42 -0700 (PDT), użytkownik Universis
    napisał:

    > odłączalna karta Wi-Fi jak zrywała połączenie tak zrywa nadal. Mam drugą
    > taką kartę, więc wstawiłem - niestety to samo. To samo zewnętrzna karta
    > Wi-Fi na USB - też zrywa połaczenia.

    To nie musi wskazywać na uszkodzenie płyty. Może być coś na rzeczy z samym
    połączeniem wifi. Zacząłbym od podmiany rutera, na jakiś czas. :)

    --
    Jacek