  • 1. Data: 2024-03-28 07:06:50
    Temat: Czy kompozyty (poliamid) są lepsze od stopów metali?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Ostatnio wymieniałem stare rolki w bramie i ku mojemu zaskoczeniu nowe
    dostałem z kompozytu (oryginalne sprzed nastu lat były metalowe ocynkowane).

    Ochy i achy, że lepsze, samosmarujące się, wytrzymalsze...

    Faktycznie prawda to, czy po prostu...tańsze w produkcji?

    Bo wiecie, dziwnym trafem akurat ostatnio podnoszą uprawnieniami koszty
    produkcji wszystkich metali, CO2...no może zbieg okoliczności ;-)

    - https://poliamid24.pl/tworzywa-konstrukcyjne-zastepu
    ja-metale/
    -
    https://www.ensingerplastics.com/pl-pl/polwyroby/two
    rzywa-konstrukcyjne/pa-poliamid
    - https://termoplastik.pl/ultramid-a3w-poliamid-ktory-
    zastepuje-stal/

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2024-03-29 10:56:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-03-28, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Bo wiecie, dziwnym trafem akurat ostatnio podnoszą uprawnieniami koszty
    > produkcji wszystkich metali, CO2...no może zbieg okoliczności ;-)

    Poliamid jako material np. na kółka różnych ciężkich wózków typu
    przemysłowego jest stosowany chyba od lat 60. więc nie do końca rozumiem
    z czego wynika narracja, jakby to było jakieś objawienie ostatnich lat.
    Wzmocnienia włóknem szklanym to też jest licząca z ćwierć wieku
    praktyka. Takm że można stosować zamiast metali jako materiał na kółka. Czy
    wytrzymalsze, zależy jaki metal i jakie zastosowania, ale zwykle nie. Przy czym
    niekoniecznie ma to jakieś znaczenie.

    --
    Marcin