  • 1. Data: 2010-01-03 11:20:10
    Temat: Czy są przyjazne CAPTCHA ?
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Czy są juz jakies miejsca np. fora gdzie zastosowano nowe CAPTCHA gdzie użytkownik
    musi obrócić kilka obrazków do prawidłowej pozycji zamiast odgadywać zniekształcone
    litery?

  • 2. Data: 2010-01-03 11:28:11
    Temat: Re: Czy są przyjazne CAPTCHA ?
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 03 Jan 2010 11:20:10 -0000, Borneq <b...@a...hidden.pl>
    wrote:

    > Czy są juz jakies miejsca np. fora gdzie zastosowano nowe CAPTCHA gdzie
    > użytkownik musi obrócić kilka obrazków do prawidłowej pozycji zamiast
    > odgadywać zniekształcone litery?

    Nie, bo kilka obrazków × kilka pozycji = kilkanaście kombinacji, czyli
    można obejść przez brute-force.

    Jak bronisz się przed typowymi spambotami, to zobacz http://sblam.com.

    --
    this.author = new Geek("porneL");

  • 3. Data: 2010-01-03 11:43:19
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2010-01-03 12:20, Borneq pisze:
    > Czy są juz jakies miejsca np. fora gdzie zastosowano nowe CAPTCHA gdzie użytkownik
    musi obrócić kilka obrazków do prawidłowej pozycji zamiast odgadywać zniekształcone
    litery?

    Są takie, gdzie ze zbioru np. 9 obrazków należy zaznaczyć te, które
    zawierają np. kota, kwiatek itp.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 4. Data: 2010-01-03 12:16:15
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "Paweł Kierski" <n...@p...net> napisał w wiadomości
    > Są takie, gdzie ze zbioru np. 9 obrazków należy zaznaczyć te, które
    > zawierają np. kota, kwiatek itp.

    A gdzie można takie spotkać?

  • 5. Data: 2010-01-03 12:22:58
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "porneL" <n...@p...net> napisał w wiadomości
    > Nie, bo kilka obrazków × kilka pozycji = kilkanaście kombinacji, czyli
    > można obejść przez brute-force.

    Pełny obrót ma 360 stopni. Aby test był przyjazny dla użytkownika nie możemy wymagać
    dokładności do jednego stopnia, wystarczy 1/20 pełnego obrotu. Weźmy nawet tylko 10
    możliwości. Przy czterech obrazkach mamy dziesięć tysięcy kombinacji a obrazków może
    być więcej. Dodatkowo przy dziesięciu nieudanych próbach można się blokować na pół
    godziny.

  • 6. Data: 2010-01-03 12:44:21
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2010-01-03 13:16, Borneq pisze:
    > Użytkownik "Paweł Kierski"<n...@p...net> napisał w wiadomości
    >
    > A gdzie można takie spotkać?

    http://www.kyivstar.net/en/sms/ - wpisz dowolny numer i spróbuj
    wysłać SMS.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 7. Data: 2010-01-03 18:59:00
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 03 Jan 2010 12:22:58 -0000, Borneq <b...@a...hidden.pl>
    wrote:

> [...]
    > dziesięć tysięcy kombinacji a obrazków może być więcej. Dodatkowo przy
    > dziesięciu nieudanych próbach można się blokować na pół godziny.

    Do tego musisz mieć _bardzo_ dużą bazę obrazków, żeby nie dało się
    zabezpieczenia rozłożyć w jeden dzień mechanicznym turkiem (bota można
    nauczyć każdego obrazka z osobna. Przy złączonych literach nie da się
    rozbić problemu na mniejsze).

    Będzie ciężko zbudować dużą bazę, bo musisz mieć starannie dobrane
    obrazki, które mają oczywiste właściwe położenie (nie mogą być bylejakie
    fotki z wakacji, które będą krzywe w oryginale, nie może być symetrii ani
    abstrakcyjnych figur, "artystycznej" perspektywy, kotów w powykręcanych
    kocich pozycjach, etc.).

    Niektóre rodzaje fotek można złamać prostymi algorytmami - widoczki mają
    niebieskie na górze. Można szukać gradientów przy założeniu, że światło
    jest z góry, itd.

    Pozostaje jeszcze problem zrobienia intuicyjnego GUI (tekstowe CAPTCHA już
    każdy widział i "przepisz" jest oczywistą operacją przy formularzach,
    "obróć" jest intuicyjne na razie tylko na iPhone i podobnych).

    No i nawet jak to wszystko pokonasz, to i tak w ogóle nie rozwiązujesz
    problemu dostępności dla niewidomych oraz upierdliwości, które są głównymi
    wadami typowych tekstowych CAPTCHA.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");

  • 8. Data: 2010-01-03 19:06:36
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2010-01-03 12:43, Paweł Kierski pisze:

    > Są takie, gdzie ze zbioru np. 9 obrazków należy zaznaczyć te, które
    > zawierają np. kota, kwiatek itp.

    Przy okazji - nie tak trudno zrobić wersję dla niewidomych: kilka
    wypowiadanych wyrazów + pytanie, które z nich należą do jakiejś grupy,
    mają cechę.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 9. Data: 2010-01-03 21:27:48
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

> [...]
    > zabezpieczenia rozłożyć w jeden dzień mechanicznym turkiem (bota można
    > nauczyć każdego obrazka z osobna. Przy złączonych literach nie da się

    Można wykorzystać pokaźny zbiór obrazków z internetu. Poza tym można każdy obrazek
    przed wysłaniem losowo modyfikowac dodając szum i drobne zniekształcenia tak że ten
    sam obrazek byłby traktowany jako inny przez automat. Trudno byłoby rozłożyć te
    obrazki jeśli po 10 próbach włączała by się blokada.

> [...]
    > fotki z wakacji, które będą krzywe w oryginale, nie może być symetrii ani
    > abstrakcyjnych figur, "artystycznej" perspektywy, kotów w powykręcanych

    Dla krzywych w oryginale podstwowa pozycja to taka gdzie będą prosto.

    > Niektóre rodzaje fotek można złamać prostymi algorytmami - widoczki mają
    > niebieskie na górze. Można szukać gradientów przy założeniu, że światło
    > jest z góry, itd.

    Jak algorytmicznie ustalić prawidłowe położenie papugi na drzewie?

  • 10. Data: 2010-01-03 22:26:32
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Sun, 03 Jan 2010 21:27:48 -0000, Borneq <b...@a...hidden.pl>
    wrote:

> [...]
    > zniekształcenia tak że ten sam obrazek byłby traktowany jako inny przez
    > automat. Trudno byłoby rozłożyć te obrazki jeśli po 10 próbach włączała

    Mechanical turk oznacza człowieka. Siedzi gostek i rozwiązuje 1
    obrazek/sek ucząc bota. Potem bot wybiera najpodobniejszy obrazek z
    rozwiązanych (przy czym "najpodobniejszy" może być zrobione całkiem
    mądrze, tak żeby nie dać się zmylić przez szum i zniekształcenia - zob.
    np. phash.org)

    > Dla krzywych w oryginale podstwowa pozycja to taka gdzie będą prosto.

    Kto będzie je wybierał i prostował? Skąd wytrzaśniesz milion prostych
    obrazków? Jeszcze tak, żeby nie zawierały rzeczy obraźliwych, objętych
    prawami autorskimi, etc.?

    > Jak algorytmicznie ustalić prawidłowe położenie papugi na drzewie?

    Na papugi nie mam gotowego algorytmu. Ale człowiek może też nie być
    pewien, czy masz obrazek z prostym drzewem i pochyloną papugą, czy prosto
    stojącą papugą na krzywym drzewie.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");