  • 1. Data: 2017-01-19 09:01:29
    Temat: Czy warto dzisiaj próbować Prologa ?
    Od: m...@g...com

    Kusi mnie ostatnimi czasy żeby spróbować swoich sił w Prologu. A nóż się przyda jako
    dodatek do standardowych, obiektowo-imperatywnych rozwiązań w Javie. Jest oczywiście
    SWI-prolog, jest open sourceowy Amzi itp, ale czy Waszym zdaniem któreś ze środowisk
    faktycznie jest dobrze dopracowane, aktywnie rozwijane i warte szczególnej uwagi?

    Krzywa wejścia w Prologa będzie bardziej stroma niż w języki funkcyjne? No bo
    popularnością dużą nie grzeszy.. No chyba że w komercyjnej wyspecjalizowanej niszy,
    jak Sicstus Prolog czy If Prolog pl

    MZ

  • 2. Data: 2017-01-19 09:25:02
    Temat: Re: Czy warto dzisiaj próbować Prologa ?
    Od: p...@g...com

    W dniu czwartek, 19 stycznia 2017 09:01:30 UTC+1 użytkownik m...@g...com
    napisał:
    > Krzywa wejścia w Prologa będzie bardziej stroma niż w języki funkcyjne? No bo
    popularnością dużą nie grzeszy.. No chyba że w komercyjnej wyspecjalizowanej niszy,
    jak Sicstus Prolog czy If Prolog

    Osobiście Prologa nie znam i nie używam, ale jak wspomniałem w wątku o funkcyjnych,
    mój znajomy który pisał dużo w Prologu jako kontraktowiec (wyspecjalizowane rzeczy,
    ETL, data mining) twierdził, że Prolog jest o tyle trudny, że trzeba dobrze zrozumieć
    jak działa SLD, unifikacja, nawroty, różne grafowe algorytmy, bo bez tego trudno
    zamodelować dane i relacje między nimi.

    Natomiast demonstrował również kilka razy moc Prologa (takie pattern maching, że
    wyspecjalizowane biblioteki Javy mogą się schować). Inna sprawa że to jest lekki
    freak na punkcie Prologa, z odchyłkami w stronę różnych optymalizacji, więc być może
    przesadzał ;) Z pewnością Prolog nie będzie językiem tak szerokiego zastosowania jak
    F# czy Clojure. Warto pewnie się zorientować jak wygląda w nim integracja z
    zewnętrznymi bazami, binding do innych języków itd...

  • 3. Data: 2017-01-20 13:18:36
    Od: xuesheng <p...@g...com>

    W dniu czwartek, 19 stycznia 2017 10:01:30 UTC+2 użytkownik m...@g...com
    napisał:
    [...]

    Witam,

    Bardzo polecam Prolog. Znam, używam SWI-Prolog, również (w Perlu) moduł AI::Prolog.

    Na pl.sci.ai pisałem o moim projekcie (Perkun i jego następca - Włodkowic), który
    potrafi generować kod w Prologu, ten kod potem należy ręcznie zmodyfikować i całość
    służy do generowania specyfikacji dla Perkuna (Włodkowica). To taki eksperyment z AI.
    Zapraszam:

    http://www.pawelbiernacki.net/software/perkun/index_
    pl.jsp
    http://www.pawelbiernacki.net/software/perkun/wlodko
    wic.pdf

    Pozdrawiam,
    Paweł Biernacki

  • 4. Data: 2017-01-22 13:22:01
    Od: m...@g...com

    On Friday, January 20, 2017 at 1:18:37 PM UTC+1, xuesheng wrote:

    > Bardzo polecam Prolog. Znam, używam SWI-Prolog, również (w Perlu) moduł AI::Prolog.

    Wielkie dzięki. Pytanie tylko, czy dla osoby która pisała głównie w językach
    obiektowo-imperatywnych typu Java, "krzywa nauki" będzie bardziej stroma niż nauka
    przykładowo języka funkcyjnego? Prolog z jednej strony jest mega-elegancki i
    ekspresywny z tego co czytam, ma minimalistyczną intrygującą składnię (jedyny język,
    który powiedział mi "nie" jak zrobiłem coś nie tak ;-)), ale z drugiej strony pewnie
    żeby "ogarnąć" jak działa mechanizm nawrotów, odcięć, te wszystkie rezolucje SLD, czy
    musiałbym strawić sporo materiału z logiki, czy matematyki, czy to co znajdę w
    książkach stricte do Prologa wystarczy? Trudniej jest "sformułować dobrze problem w
    Prologu" niż w języku np. funkcyjnym, jeśli nie ma się dużego backgroundu
    matematyczno-logicznego i nie zna się tych wspomnianych "teorii grafów, algorytmów
    przeszukiwań"?

    MZ

  • 5. Data: 2017-01-22 15:28:37
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Sun, 22 Jan 2017 04:22:01 -0800 (PST), m...@g...com
    wrote:
    > roblem w Prologu" niż w języku np. funkcyjnym, jeśli nie ma =
    > się dużego backgroundu matematyczno-logicznego i nie zna się=
    > tych wspomnianych "teorii grafów, algorytmów przeszukiwań"?

    IMO cała ta teoria jest niepotrzebna do pisania programów w Prologu.
    Ale gdy nie zajmujesz się tego rodzaju teoretycznymi problemami... to
    Prolog jest ci mało potrzebny. Bo i po co? Aby zrobić to co do tej
    pory robiłeś w Javie czy Fortranie?

  • 6. Data: 2017-01-22 16:31:15
    Od: m...@g...com

    On Sunday, January 22, 2017 at 3:28:40 PM UTC+1, slawek wrote:

> [...]
    > Ale gdy nie zajmujesz się tego rodzaju teoretycznymi problemami... to
    > Prolog jest ci mało potrzebny. Bo i po co? Aby zrobić to co do tej

    Niekoniecznie. Przykładowo chciałbym sobie napisać jakiś "silnik reguł" który będzie
    zgrabniejszy i potrafił więcej niż to co mi dają w Javie droolsy. Tudzież potrenować
    coś w Prologu, co pozwoli mi w Javie "inaczej spojrzeć na problem" i lepiej
    zorganizować kod. Tyle, że jeśli musiałbym do tego opanowywać jakiś obszerny materiał
    z matematyki, teorii grafów czy złożonej logiki, to zastanawiam się właśnie czy nie
    okaże się trochę "niewypałem"... Stąd ta pewna wątpliwość i pytania o "krzywą nauki"
    :)