  • 1. Data: 2011-04-22 22:55:58
    Temat: Dlaczego mocno porysowane płyty CD/DVD działają
    Od: vcore <mail*wytnij*@vcore.pl>

    Robiłem dziś coroczne porządki w pudle z niepodpisanymi płytami, wśród nich było
    kilka naprawdę
    sfatygowanych nośników, i o dziwo każda z tych płyt działa - nie wiem czy w 100% ale
    nie ma żadnego
    problemu z przejrzeniem zawartości (są to głównie zdjęcia i inne małe pliki).

    Inna płyta z kolei zawierała duży instalator (około 400MB) i program zainstalował się
    bez problemu,
    choć na ,,wypalonym" obszarze również było bardzo dużo rys - płyta wygląda jakby
    przejechać po niej
    papierem ściernym (Oczywiście bez przesady, nie jest cała zmatowiona).

    Od kiedy pamiętam płyty CD/DVD szanuje się jakby były z cukru, a kiedyś nawet można
    było po dupie
    dostać od ojca za dotykanie takiej płyty paluchami :) Choć mam ich kilkaset to
    jedynie z kilkoma
    miałem problemy - ale w każdym z wypadków winna była nagrywarka albo felerny nośnik.
    Więc jak to
    jest z tymi płytami? Dlaczego nawet porysowana płyta działa bezbłędnie?

  • 2. Data: 2011-04-23 06:02:34
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-04-23 00:55, vcore wrote:
    > Dlaczego nawet porysowana płyta działa
    > bezbłędnie?

    http://tinyurl.com/42koxm2

    W szczególności zwróć uwagę że laser wchodząc w płytę ma kształt stożka.

  • 3. Data: 2011-04-23 06:12:14
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 23-04-2011 00:55, vcore napisał/a:
> [...]
    > - ale w każdym z wypadków winna była nagrywarka albo felerny nośnik.
    > Więc jak to jest z tymi płytami? Dlaczego nawet porysowana płyta działa
    Wiązka lasera jest skupiona nie na powierzchni płyty ale na tej
    srebrzystej warstwie odbijającej - na powierzchni jest to stosunkowo
    duża plamka i małe rysy jej nie przeszkadzają.
    Wszystko też zależy od tego jak te rysy są rozmieszczone - promieniste
    (od środka do zewnątrz) sprawiają stosunkowo małe problemy, natomiast
    "kołowe" (wzdłuż ścieżek) są dużo gorsze i powodują duże błędy odczytu.
    Największy wpływ na błędy odczytu mają uszkodzenia wierzchniej warstwy
    płyty - zapis jest bezpośrednio pod cienką warstwą lakieru i nadruku

    --
    Cz.

  • 4. Data: 2011-04-23 06:57:42
    Od: "B.G" <z...@w...com.eu>

    On Sat, 23 Apr 2011 08:12:14 +0200, Czarek <c...@n...fm>
    wrote:

    > Największy wpływ na błędy odczytu mają uszkodzenia wierzchniej
    > warstwy płyty - zapis jest bezpośrednio pod cienką warstwą lakieru i
    > nadruku

    Dodać warto że tak jest przy CD.
    W DVD obszar zapisu jest z obu stron zabezpieczony warstwami
    ochronnymi.

    ładnie jest to pokazane tu:
    http://sound.eti.pg.gda.pl/student/multimedia/dvd.ht
    ml

    --
    B.G

  • 5. Data: 2011-04-23 13:06:03
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "vcore" iot128$le$...@i...gazeta.pl

    > [..] Dlaczego nawet porysowana płyta działa bezbłędnie?

    Dlatego, że konstruowali ja mądrzy ludzie. :)

    Zapis na płycie jest chroniony nie tylko plastikiem -- ale także
    cwanym nadmiarem informacji. Są dwa poziomy korekcji błędów, dzięki
    którym nawet płyta lekko ;) uszkodzona, może być nadal czytelna.

    Nie odczytasz płyty porysowanej stosownie wzdłuż ścieżek, o czym
    ktoś już tu napisał.

    Nawet płyta z idealną powierzchnią może zawierać masę błędów.

    Mechanizmy korekcji są różne, ale zawsze opierają się na pewnej
    nadmiarowści.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 6. Data: 2011-04-25 10:34:16
    Od: "ViRuS" <b...@b...pl>

    > Mechanizmy korekcji są różne, ale zawsze opierają się na pewnej
    > nadmiarowści.

    Kiedys robilem eksperymanety z płytami DVD-R i naprawdę byłem pod wrazeniem
    jak mozna je uszkodzic zanim staną sie nieczytelne. Malowałem na nich
    czarnym markerem kropki, kreski i naprawde sporo tego było trzeba żeby płyta
    nie dała się przeczytać. Wniosek taki, że jezeli tylko zapis na czesci
    wypalanej laserem jest wystarczająco trwały, to płytę zawsze da się
    odczytac, chocby szlifujac ja pastą tempo ;)

    L.

  • 7. Data: 2011-04-25 21:44:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "ViRuS" ip3iqp$kj$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > Malowałem na nich czarnym markerem kropki, kreski i naprawde sporo
    > tego było trzeba żeby płyta nie dała się przeczytać.

    Miałeś pecha. ;) Ja tak porysowałem płytę z Panem Tadeuszem, że musiałem
    kupić nową. :) Wprawdzie polerowanie wiele dało, ale nie na długo...

    > Wniosek taki, że jezeli tylko zapis na czesci wypalanej laserem jest wystarczająco
    trwały, to płytę zawsze da się odczytac, chocby
    > szlifujac ja pastą tempo ;)

    Obyś się nie obudził za późno...

    BTW -- polecam IsoBuster. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 8. Data: 2011-04-26 16:30:34
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 25-04-2011 o 12:34:16 ViRuS <b...@b...pl> napisał(a):

    > Kiedys robilem eksperymanety z płytami DVD-R i naprawdę byłem pod
    > wrazeniem jak mozna je uszkodzic zanim staną sie nieczytelne.
    Spróbuj tak potraktować film to zobaczysz, odtwarzacze mają gorszą
    korekcję. Mam płytkę CD z ulubioną bajką syna z kilkoma małymi ryskami
    i Ferguson nówka się na nich zacina tzn staje i koniec, wysłąłem go do
    reklamacji z płytą to mi napisali że odtwarzacz jest ok a że to wina
    płyty. Jaj sobie robiaale dałem sobie spokój bo nie mam czasu prowadzić
    z nimi walki i udowadniać im że nie mają racji.
    Tak że tylko kompy w miarę sobie dobrze radzą a to i tak zależy od
    producenta czytnika/nagrywarki, są lepsi i gorsi.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 9. Data: 2011-04-26 17:12:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "janusz_kk1" op.vujz48xh1cvm6g@lap

    : korekcję. Mam płytkę CD z ulubioną bajką syna z kilkoma małymi ryskami
    [..]
    : producenta czytnika/nagrywarki, są lepsi i gorsi.

    Ja już młody nie jestem, a początek CD to czasy mojej młodości.
    Czas na nowe nośniki... Przenośny (zewnętrzny) HDD zasilany
    kabelkiem USB 2.0 (czyli 2.5 calowy) o pojemności 1 TB dziś
    kosztuje 300 złotych. Ile mieści krążków CD? Półtora tysiąca...

    Oszczędność miejsca oraz czasu na szukanie i montowanie,
    a nawet oszczędność szmalu... DVD już odchodzi do lamusa,
    a jedynie błękitny kolor lasera ma jakieś widoki na tak
    zwaną przyszłość...

    Skopiuj czym prędzej tę ulubioną bajkę syna na dysk -- zanim zupełnie syn nie
    wyrośnie z bajek...

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2011-04-26 19:00:09
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "janusz_kk1" napisał w wiadomości grup
    > Spróbuj tak potraktować film to zobaczysz, odtwarzacze mają gorszą
    > korekcję. Mam płytkę CD z ulubioną bajką syna z kilkoma małymi ryskami
    > i Ferguson nówka się na nich zacina tzn staje i koniec,

    Od kiedy Ferguson to dobry producent?