  • 31. Data: 2012-11-22 00:19:39
    Temat: Re: Dlaczego rozdzielczości monitorów komputerowych są takie marne?
    Od: krzychu <k...@p...okay.pl>

    a po co wieksze rozdzielczosci do kompa jak 1920x1080 na plaszczyznie 25 cali

    wyobrazacie sobie taka matryce do pc 8000x4500 na plaszczyznie 100 cali

  • 32. Data: 2012-11-22 00:27:55
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 21.11.2012 23:56, Yakhub pisze:
    > W przypadku środowisk używanych na PC przyjęło się, że jeden piksel
    > powinien mieć dosyć konkretnie określone fizyczne wymiary.

    To kwesta wtórna. Tak naprawdę większy problem z tym miał
    Apple, bo tam jeden piksel był równy jednemu punktowi dru-
    karskiemu rzędu pica (72 dpi, "kwadratowy" piksel). W świecie
    PC przez długi czas nie było takich norm, a w czasach kart
    graficznych CGA, EGA, Hercules i VGA każdy komputer miał in-
    ną rozdzielczość i inne proporcje obrazu, a oprogramowanie
    musiało sobie z tym radzić (i sobie radziło).

    > Wiąże się to z tym, że środowiska graficzne (zarówno Windows, jak i te
    > stosowane w Linuksach) nie skalują się zbyt dobrze. Można na pewno

    Środowiska? Środowiska się skalują całkiem nieźle, tylko
    oprogramowanie obecnie jest pisane przez leniwych programi-
    stów, którzy zakładają, że skoro na ich komputerach jest 96
    dpi, to wszędzie tak być musi!

    > kupić 10" netbook FullHD, tylko że wtedy standardowy tekst będzie
    > nieczytelny.

    Tekst akurat stanowi zawsze i wszędzie *najmniejszy* problem.

    > Będzie nieczytelny, ponieważ spora część tekstu na ekranie (podpisy
    > na paskach, w menu, na przyciskach) jest wyświetlana z
    > wykorzystaniem tego samego fontu.

    ???

    > Kilkanaście lat temu w firmie Microsoft, na potrzeby Win95 miał
    > miejsce przebłysk ludzkiego geniuszu i powstał font Tahoma.

    Bzdura, Tahoma powstała dla Windows 2000 :)

    > Przez wielu (w tej liczbie i przeze mnie) Tahoma jest uznawana za
    > dzieło wybitne. Może to i niewiarygodne, ale od tamtego czasu nikomu
    > nie udało się stworzyć równie dobrego (ani tym bardziej - lepszego)
    > kroju pisma do stosowania na ekranie.

    Super. Tylko zapominasz że Tahoma to czcionka TrueType i jako
    taka cudownie się skaluje i jest znacznie czytelniejsza przy
    dużej rozdzielczości obrazu. Zresztą Tahoma powstała właśnie
    dlatego, by zastąpić rastrowe czcionki Helv i MS Sans Serif.
    A obecnie zastępuje ją jeszcze czytelniejszy chyba Segoe.

    W związku z tym wybacz, ale akurat ten Twój argument się nie
    trzyma faktów :)

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 33. Data: 2012-11-22 00:59:08
    Od: krzychu <k...@p...okay.pl>

    a odnoscie dpi to tak jak mowicie wazny jest standardowy rozmiar pixela

    ja mam laptop 15.6 cala z rozdzielczoscia HD Ready i wszystko u mnie gra na systemie
    windows 7

  • 34. Data: 2012-11-22 01:11:06
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > A jak zaczniesz w Excelu lub lepiej jeszcze poza nim programowac to znowu
    > zatesknisz za dawnymi proporcjami.

    Programuję sporo w PHP (Edit Plus) i faktycznie - wtedy szerokość jest mniej
    ważna niż wysokość. Ale nie narzekam - mam 24" 1920x1080, nie jest źle.

    latet

  • 35. Data: 2012-11-22 01:11:48
    Temat: Re: [OT] Dlaczego rozdzielczosci monitorów komputerowych sa takie marne?
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "krzychu" napisal:

    > a odnoscie dpi

    A nie odniose.

    JoteR

  • 36. Data: 2012-11-22 09:43:22
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 21.11.2012 23:42, JDX pisze:
    > No ale jeśli masz monitor 4:3 o rozdzielczości 1200 w pionie i monitor
    > 16:10 o takiej samej rozdzielczości w pionie to przecież tyle samo
    > wierszy zobaczysz. A chyba o tym mówimy, tzn. jakie proporcje ekranu są
    > lepsze/wygodniejsze.

    1) Monitory panoramiczne rzadko kiedy mają ponad 1080 pikseli
    w pionie. Tymczasem dla nie-panoramicznych normą jest
    1024-1050 co najmniej, a zdarzają się 1200 jak piszesz.

    2) Liczy się nie tylko rozdzielczość, ale też rozmiar fizycz-
    ny. Monitor panoramiczny 23" jest bodajże *niższy* od zwyk-
    łego 19", a więc mimo podobnej rozdzielczości w pionie (a
    nawet większej!) ma teoretycznie mniejszą pojemność, bo
    trzeba ustawić większą czcionkę żeby widzieć tak samo wy-
    raźnie. A więc mieści się mniej wierszy kodu.

    > Ja od ~7 lat mam w chacie 2 monitory po tym jak popracowałem trochę na
    > takiej konfiguracji w robocie i teraz ciężko mi się pracuje na jednym. A
    > tak swoją drogą to jeśli, jak mniemam, robisz w sofcie to nie wiem jak
    > możesz działać na jednym monitorze a z drugiego korzystać tylko czasami.

    A dlaczego to jest takie trudne do wyobrażenia sobie? :)

    Drugi monitor wspomaga faktycznie debugowanie aplikacji GUI,
    szczególnie jeżeli chodzi o generowanie grafiki. Ale przez
    lata pisania aplikacji wielowątkowych i serwerowych nauczy-
    łem się debugować bardziej przez logi i analizę kodu niż
    pracę krokową, więc rzadko potrzebuję jednocześnie widzieć
    okna programu i analizowany kod.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 37. Data: 2012-11-22 10:10:05
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-11-22 09:43, Radosław Sokół wrote:
    [.....]
    > 1) Monitory panoramiczne rzadko kiedy mają ponad 1080 pikseli
    > w pionie. Tymczasem dla nie-panoramicznych normą jest
    > 1024-1050 co najmniej, a zdarzają się 1200 jak piszesz.
    Z pewnością 1200 występują rzadziej niż 1080 ale czy rzadko? Przecież
    żaden szanujący się profesjonalista nie kupi jakiegoś 1080p szmelcu. :-D

> [...]
    > łego 19", a więc mimo podobnej rozdzielczości w pionie (a
    > nawet większej!) ma teoretycznie mniejszą pojemność, bo
    To pewnie dlatego przy przesiadce z 21" CRT 1600x1200 na 24" LCD
    1920x1200 nie zauważyłem różnicy w wysokości ekranu. :-D Tak czy inaczej
    to ma niewiele do rzeczy. Przecież raczej nie kupuje się monitora za
    kluczowy parametr uznając wysokość ekranu.

> [...]
    > łem się debugować bardziej przez logi i analizę kodu niż
    > pracę krokową, więc rzadko potrzebuję jednocześnie widzieć
    Debugowanie przez logi. Pięknie to brzmi. :-D Ale bądźmy szczerzy, to
    jest debugowanie przez sprintfy. :-; Anyway, czasami bez pracy krokowej
    i to w dodatku na poziomie assemblera ciężko jest się obejść ->
    programowanie systemowe "embedded".

  • 38. Data: 2012-11-22 11:03:26
    Od: Radosław Sokół <R...@g...one.pl>

    W dniu 22.11.2012 10:10, JDX pisze:
    > Z pewnością 1200 występują rzadziej niż 1080 ale czy rzadko? Przecież
    > żaden szanujący się profesjonalista nie kupi jakiegoś 1080p szmelcu. :-D

    Biorąc pod uwagę, że chyba większość monitorów w sensownych
    cenach to jednak 1080p, a programista nie ma wielkich wymagań
    co do jakości obrazu czy parametrów monitora poza właśnie wy-
    miarami obrazu i rozdzielczością (TN absolutnie wystarcza :) ),
    to nie byłbym taki pewien.

    > to ma niewiele do rzeczy. Przecież raczej nie kupuje się monitora za
    > kluczowy parametr uznając wysokość ekranu.

    A co byś uznał za *kluczowy* parametr jak nie wymiary i roz-
    dzielczość w przypadku zastosowań tekstowych i programistycz-
    nych? :)

    > Debugowanie przez logi. Pięknie to brzmi. :-D Ale bądźmy szczerzy, to
    > jest debugowanie przez sprintfy. :-; Anyway, czasami bez pracy krokowej

    Bardziej rozbudowane. Pamiętaj, że w przypadku programów wie-
    lowątkowych czy sterowanych asynchronicznie zdarzeniami z
    zewnątrz trzeba grupować logi tak, by nie mieszały się z róż-
    nych źródeł i dawały pojęcie gdzie jest realizowany kod i co
    robi. Same printfy nie wystarczą ;)

    > i to w dodatku na poziomie assemblera ciężko jest się obejść ->
    > programowanie systemowe "embedded".

    Praca krokowa jest cudowna, gdy tworzymy coś jednowątkowego
    lub diagnozujemy podprogramy. Do analizy wielowątkowej cało-
    ści niezbyt się nadaje. Wtedy zostają już tylko logi albo
    coś w stylu "debuggera historycznego", wprowadzonego w ostat-
    nich wersjach VS.

    """""""|
    | | |
    ......./

  • 39. Data: 2012-11-22 11:08:33
    Od: Marx <a...@g...com>

    On 21.11.2012 21:50, Przemysław Ryk wrote:
    > Della D630
    hmm to nawet filmu HD nie odtworzy
    Marx

  • 40. Data: 2012-11-22 11:35:05
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-11-22 11:03, Radosław Sokół wrote:
    [.....]
    > Biorąc pod uwagę, że chyba większość monitorów w sensownych
    > cenach to jednak 1080p, a programista nie ma wielkich wymagań
    > co do jakości obrazu czy parametrów monitora
    IMO każda osoba pracująca na komputerze powinna mieć wysokie wymagania
    co do jakości i wielkości obrazu. Bo tutaj chodzi również o dbałość o
    swój własny wzrok.

    > A co byś uznał za *kluczowy* parametr jak nie wymiary i roz-
    > dzielczość w przypadku zastosowań tekstowych i programistycz-
    > nych? :)
    Przekątną ekranu. :-D