  • 91. Data: 2020-10-28 18:06:57
    Temat: Re: Domofony w blokach i wieżowcach
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > PS.: A dlaczego elektromagnes bierze tylko połowę tego co zwykły rygiel?

    Przypuszczam, że klasycznie rygiel projektowano z odpowiednio mocną
    sprężyną i trzeba było dużo siły aby ją pokonać. A że pracuje tylko
    kilka sekund to nie problem.
    Jak projektowano elektromagnesy (praca ciągła) to zapewne starano się
    optymalizować zużycie energii i żeby elektromagnes nie musiał mieć
    wentylatorka.
    P.G.

  • 92. Data: 2020-10-28 18:21:46
    Od: yabba <...@...pl>

    > Takie systemy nie są opłacalne w większych blokach - unifon jest skomplikowany (a
    na pewno dużo bardziej niż taki zwykły analogowy), więc i droższy, tak że wraz ze
    zwiększeniem ilości mieszkań cena całego systemu szybko rośnie.

    > Do dużych budynków używa się centralek cyfrowych - a unifony są najzwyczajniej
    analogowe, tak jak w czasach "kasety z przyciskami dla każdego mieszkania".

    Nie. Takie hybrydy "cyfrowa" centralka i analogowe unifony wykonuje się
    tylko przy modernizacjach instalacji analogowych, gdy inwestor chce jak
    najbardziej zaoszczędzić. Później drożej wychodzą bieżące naprawy. Każdy
    lokal musi mieć swój własny przewód do wywołania. Praktycznie to kabel
    wielodrutowy co piętro musi być cięty i łączony.

    > Oczywiście wtedy centralka i klawiatury są droższe - ale centralka i klawiatura są
    zawsze po jednej na klatkę, zaś unifonów może być i 300 - jeśli są więc taniutkie, to
    całość systemu wygrywa ceną.

    Unifon normalny "cyfrowy" kosztuje około 30-50 zł netto. Jednak te
    systemy "cyfrowe" nie mają omawianego tutaj otwierania bez wywołania.

    > Pewną wadą jest to, że do każdego mieszkania trzeba doprowadzić min. 4 druty, w tym
    jeden dedykowany (3 pozostałe mogą, ale nie muszą być wspólne - nawet lepiej, jak nie
    są, bo jak ktoś zrobi zwarcie, to nie zablokuje audio w całym pionie) - ale prowadzi
    się je tylko w poziomie, w pionie idą "cyfrowe" 4 pary skrętki, a nie np. 150 kabli
    od kasety wychodzi, jak to dawniej bywało.

    Nie do końca. Zwykle okablowanie w analogach jest 4+n (liczba abonentów)
    od centralki do pionu i na ostatnie piętro.
    W systemach "cyfrowych" zwykle jest to 1 para idąca przez cały budynek.
    Ma to też swoje wady, ponieważ zwarcie w jednym lokalu wyłącza całą
    klatkę. Część producentów oferuje aktywne rozgałęźniki magistrali i
    wtedy zwarcie w jednym lokalu unieruchamia tylko domofony na jednym piętrze.

    yabba

  • 93. Data: 2020-10-28 18:27:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-10-28 o 17:38, yabba pisze:

    > Z tego co wiem, to w Mifare karta też na początek zgłasza się ID, a
    > później można z niej odczytywać kilobajt danych z pamięci wewnętrznej z
    > opcją szyfrowania. Musi to potwierdzić, ktoś wiedzący więcej na ten temat.

    Ja bezpośrednio nie zajmowałem się komunikacją z kartą. Z tego co wiem.
    Karty Mifare Clasic mogą mieć różny rozmiar pamięci.
    Mifare Plus są według nas wystarczająco bezpieczne. Nie pamiętam
    struktury pamięci bo to było dawno, gdy o nich dyskutowaliśmy. To
    właśnie te karty dostali ci spece, co niby każdą złamią i polegli.
    O Mifare Desfire ostatnio ileś razy brat mnie męczył co do podejmowania
    jakichś decyzji więc coś mi tam się kołacze jak to mniej więcej jest.
    OIDP.
    Ustala się tam jakiś klucz który jest niezbędny do definiowania iluś tam
    aplikacji w karcie. Pozwala też je kasować. Po dodaniu aplikacji ona
    chyba dostaje jakiś klucz default, który potem może sobie zmienić i
    zablokować. Ogólnie z każdą aplikacją może być związane chyba 14 kluczy
    i dla każdego określa się do czego może być używany. Nie wiem ile może
    być aplikacji w karcie. Jedna aplikacja oczywiście nie ma dostępu do
    danych drugiej.
    Chyba w nowszych Desfire coś takiego zrobili, że można komuś umożliwić
    dodanie jego aplikacji bez udostępniania mu tego głównego klucza, ale
    już nie pamiętam na czym polegał myk.
    Chyba zarówno w Plus jak i Desfire komunikacja jest za każdym razem inna
    bo oparta o uzgadniane klucze sesji.
    Desfire dają się tak ustawić, że za każdym zasileniem zgłaszają inny ID.
    Ktoś nie znający kluczy nie jest w stanie nawet śledzić poruszania się
    danej karty po obiekcie, bo nie daje ona powtarzalnego ID.
    P.G.

  • 94. Data: 2020-10-28 19:08:24
    Od: yabba <...@...pl>

    > Dla sprzedawcy gotowych systemów ten "ktoś" to Chińczyk - z nimi się nie dogadasz.
    > I tak naprawdę tylko dlatego w PL jeszcze funkcjonuje jakakolwiek twórczość w
    dziedzinie elektroniki.

    Polska produkcja domofonów ma się jeszcze całkiem dobrze. Niektóre
    funkcje są dostępne podobno tylko w polskich domofonach i nigdzie
    indziej. Jak na przykład "podzwanianie" w mieszkaniu przy otwieraniu
    drzwi kodem.
    Zawsze można zadzwonić do któregoś z producentów i porozmawiać sobie
    nawet osobiście z konstruktorem.

    > Wow, nie wiedziałem, że istnieje coś takiego jak rygiel rewersyjny.

    Usenet uczy, usenet bawi.

    > Hmm, to działa mniej więcej tak jak system do awaryjnego (w razie awarii układu
    hydraulicznego) otwierania podwozia w benku 767 - którego to systemu (elektrycznego)
    wyskoczył bezpiecznik w wiekopomnym locie prowadzonym przez kapitana Tadeusza
    "Bezpiecznika" Wronę - a w związku z niezauważeniem tego wyskoczenia przez załogę
    (bezpiecznik schował się pod dywanik) lądowano na brzuchu (zbliża się rocznica) i
    popsuto samolot. Nie trzeba dodawać, że po podniesieniu tego samolotu i wciśnięciu
    bezpiecznika, podwozie się wysunęło...

    Osobiście podejrzewam, że cały mechanizm podwozia był "sklejony" płynem
    hydraulicznym, który zaczął do komory podwozia wyciekać zaraz po
    starcie. Z tego co czytałem, to wsparcie techniczne z ziemi zaleciło lot
    przez Atlantyk, bo w Polsce coś się wymyśli.
    Po włączeniu silników elektrycznym od wysuwania podwozia, nie miały one
    siły ruszyć dźwigniami i wyrzuciły bezpiecznik.
    Dlatego też podwozie nie chciało wysunąć się grawitacyjnie.
    Nie rozumiem jednak sytuacji, że według zeznań świadków, bezpieczniki
    były sprawdzane przez pilotów i przez szefa pokładu, aby wykluczyć
    przeoczenie. Jest jeszcze taka możliwość, że bezpiecznik już rozłączył
    obwód, ale wyglądał na wciśnięty, a dopiero po twardym lądowaniu
    wyskoczył w położenie wyłączony.
    Po lądowaniu mechanizm podwozia ogrzał się powyżej zera, płyn
    hydrauliczny słabiej sklejał przeguby i podwozie zaczęło normalnie działać.

    > Jak widać w usenecie można się zawsze czegoś dowiedzieć, nawet jeśli coś jest tak
    genialnie prostego.
    > Jeśli tego nie ma zastosowanego u mnie w garażu to im zrobię jesień średniowiecza.

    Bądź proszę ostrożny w pochopnym osądzaniu potencjalnych winnych. Są
    dwie szkoły podejścia co ma się dziać po zaniku zasilania.

    Kardynalną kwestią w obu przypadkach jest to, że ma być bezpiecznie.
    Czyli zawsze musimy mieć możliwość wyjścia z budynku. Jeśli jest
    elektrozaczep i klamka otwierająca drzwi od środka, to jest dobrze.

    Jeśli od środka nie ma klamki, to musi być elektrozaczep rewersyjny i
    przycisk ewakuacji fizycznie odcinający zasilanie elektrozaczepu.

    Jeśli jest zwora elektromagnetyczna, to musi być od środka przycisk
    ewakuacji fizycznie odcinający zasilanie do zwory, aby w przypadku braku
    karty, zawieszenia się kontrolera itp. móc uciec z pomieszczenia.
    Są błędnie wykonane instalacje, że przycisk ewakuacji steruje
    kontrolerem i w przypadku pomyłki w konfiguracji kontrolera lub
    przerwania kabla, pomieszczenie może stać się pułapką.

    Nie wolno montować elektrozaczepu zwykłego i przycisku ewakuacji.

    Teraz od właściciela budynku zależy jak ma wyglądać wejście do budynku
    przy braku zasilania.
    W przypadku elektrozaczepu rewersyjnego i zwory sprawa jest jasna. Nie
    ma prądu - to drzwi są otwarte.
    W przypadku drzwi z klamką od środka właściciel budynku decyduje czy
    jest elektrozaczep zwykły i drzwi z zewnątrz trzeba będzie sobie
    otwierać kluczem. Czy montujemy elektrozaczep rewersyjny i decydujemy
    się, że bez prądu budynek będzie otworzony dla wszystkich.

    Warto wspomnieć też, że ludzkość wymyśliła UPS-y i zasilacze buforowe z
    podtrzymaniem akumulatorowym dla utrzymania pracy urządzeń w przypadku
    przerwy w zasilaniu sieciowym.

    yabba

  • 95. Data: 2020-10-28 19:21:27
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 28-10-2020 o 14:21, Piotr Gałka pisze:

    > Ja pod ID karty rozumiem nr karty który ona zgłasza bez żadnego
    > zabezpieczenia. Widocznie dostęp był oparty na numerze odczytywanym już
    > głębiej, a światło tylko na ID.
    >
    > Nie bywam w hotelach (praktycznie wcale) i trochę się zastanawiałem co
    > rozumiesz pod światło, ale chyba zrozumiałem.
    >
    > Robiliśmy kiedyś walizeczkę z demo naszego systemu (kontroler + czytnik
    > + 3 karty (uprawniona, nie uprawniona, spoza systemu) bo jakiś gość
    > twierdził, że jego ludzie (we Francji) bez problemu dorobią kartę do
    > każdego systemu. Po miesiącu dostaliśmy informację, że polegli :)

    Jakie karty Mifare stosujecie? Classic, Desfire, Plus?

    yabba

  • 96. Data: 2020-10-28 20:15:22
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:rnb4um$9vk$2@dont-email.me>
    user ddddddddddddd pisze tak:

    > dokładnie tak to działa :)

    Osiągnięciem zachodnich społeczeństw jest dyscyplina i samodyscyplina.
    Nie ma guzika Złodziej więc złodziej nie może wejść.

    Tu nie można sobie dowolnie pyskować i drwić z innych jak Kaźmirz
    Pawlak przez płot, z czarnych, białych, żółtych, różowych, niskich,
    wysokich, grubych, chudych, LPG, TDI, IGBT, bo można dostać nożem w
    szyję.

    Dziś widziałem jak kucharka, duża czarna mamuśka
    wywaliła ze stołówki kolesia-celebrytę bez maski.
    Aż mi łzy stanęły w oczach ze wzruszenia.

    --
    Piter

    kto mieszkał w Olsztynie w cyrku się nie śmieje

  • 97. Data: 2020-10-28 20:15:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-10-28 o 19:21, yabba pisze:

    > Jakie karty Mifare stosujecie? Classic, Desfire, Plus?

    Naszym założeniem było, że w ogóle nie wchodzimy w karty Classic bo w
    książce z 2003 roku wyczytałem, że one na pewno będą złamane. Autorzy
    mieli rację - pierwsze informacje o udanych próbach łamania pojawiły się
    chyba w 2006 roku.

    Nasz wybór to Plus.

    Ale ostatnio pojawił się ktoś, kto zmusił nas do wdrożenia też Desfire.
    Nie mieliśmy kompletu informacji, ale metodą prób i błędów bratu udało
    się je obcykać.
    P.G.

  • 98. Data: 2020-10-28 20:20:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/10/2020 15:38, Dawid Rutkowski wrote:
    > Hmmm, tylko jak być pewnym, że pokój jest akurat wolny

    Złodziej bez klucza też nie wie. W dużych hotelach łatwo zgrywać głupa
    że się piętra pomyliło.

    > - a nawet jak wygląda na wolny, to czy zaraz nie przyjdzie tam sprzątaczka, albo
    gość, który właśnie ten pokój wynajął? ;)

    To jakieś proste zagadnienia których uczą na pierszym roku złodziejstwa...

    > Ciekawe, czy te "komputery w każdej klamce" to tak każdy sobie, w ogóle nie
    zsieciowane?

    One, nie wiem czy obecnie, ale kiedyś nie miały nawet zasilania. Były
    zasilane naciśnięciem klamki. W jednym z pokojów było słychać jak przez
    1 sek po naciśnięciu coś wyhamowuje ze zgrzytem ;) Potem widziałem
    teardown podobnej na YT i była tam taka mała prądnica zasilania z
    naciskania klamki, generowała dostatecznie dużo prądu aby
    elektromagnesem zasprzęglić skobel z ruchem klamki. Wtedy było już jasne
    dlaczego w niektórych hotelach klamka ma prawie 90 stopni wychylenia i
    cieżko się ją naciska, oraz nie otwiera drzwi jak się tego nie zrobi
    dostatecznie energicznie lub za szybko.

    Ale widziłem też taką na baterię, ostatnio nawet ich więcej, łatwo
    poznać, sygnalizują diodami stan. *Podobno* niektóre systemu zasila się
    przez zawiasy, wiec może i komunikacja jest. Nie sprawdzałem. Widziałem
    natomaist niedawno w suficie hotelu coś co przypomina zigbee. Miało logo
    z literką "Z"... Moze to do tego?

    > Ale w sumie to stany

    To powszechny system, akurat wiem że sprzedawano karty do pokojów w
    stanach, bardziej bym zakładał że zamówili serie kart o podobnych
    numerach i przypisywali je do pokojów jak leciało. I ktoś miał troche
    czasu, a może to tylko evil maid attack.

    Pewnie gdzieś w darknecie znajdziesz takie same numery do hotelu w
    Kwidzyniu, o ile tam jest co kraść ;)

  • 99. Data: 2020-10-28 21:11:39
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 28-10-2020 o 20:20, heby pisze:

> [...]
    > dlaczego w niektórych hotelach klamka ma prawie 90 stopni wychylenia i
    > cieżko się ją naciska, oraz nie otwiera drzwi jak się tego nie zrobi

    Są różne konstrukcje, tak jak napisałeś z prądnicą lub na baterie, na
    kartę magnetyczną lub RFID, on-line i off-line, uprawnienia rozsyłane do
    zamków lub przenoszone w pamięci karty.

> [...]
    > przez zawiasy, wiec może i komunikacja jest. Nie sprawdzałem. Widziałem
    > natomaist niedawno w suficie hotelu coś co przypomina zigbee. Miało logo

    Tak, to może być HUB do łączności z zamkami drzwiowymi. Np. Assa Abloy
    SMARTAir lub TESA. Zamki zasilane bateryjnie z dwukierunkową łącznością
    z systemem.

> [...]
    > czasu, a może to tylko evil maid attack.
    >
    > Pewnie gdzieś w darknecie znajdziesz takie same numery do hotelu w

    Dlatego jak ktoś poważnie myśli o zabezpieczeniu wejścia kartą to co
    musi celować co najmniej w Mifare Plus, HID lub Kantech XSF.

    yabba

  • 100. Data: 2020-10-28 21:15:06
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 28-10-2020 o 20:15, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >
    > Ale ostatnio pojawił się ktoś, kto zmusił nas do wdrożenia też Desfire.
    > Nie mieliśmy kompletu informacji, ale metodą prób i błędów bratu udało

    Dobrze wiedzieć z pierwszej ręki. W opisach elementów bibi-net jakość
    nie znalazłem o tym informacji.

    yabba