  • 1. Data: 2020-09-23 12:45:55
    Temat: Dysk w domowym serwerze -- wyłączać czy ma się kręcić?
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Co jest z punktu widzenia zdrowia dysku lepsze -- jak dyski w domowym
    serwerze (nieużywanym w nocy) kręcą się non stop, czy jak są automatycznie
    wyłączane (spin down)?

    --
    Profesor biologii mowi do studentow:
    - Zaraz pokaze panstwu zabe. Bedzie ona tematem dzisiejszego wykladu.

  • 2. Data: 2020-09-23 13:18:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Queequeg" 5...@t...no1

    > Co jest z punktu widzenia zdrowia dysku lepsze -- jak dyski w domowym
    > serwerze (nieużywanym w nocy) kręcą się non stop, czy jak są automatycznie
    > wyłączane (spin down)?

    W obu wypadkach HDD jest nieśmiertelny, póki go nie bijesz i nie palisz żywym
    ogniem... ;)
    (w obu sytuacjach HDD straci na swej atrakcyjności z uwagi na: pojemność, czas
    dostępu
    i transfer -- zanim popsuje się, o ile nie będzie zbyt mocno/często potrząsany i nie
    będzie poddawany ,,obróbce cieplnej'' wykraczającej poza normy...)

    Po uruchomieniu HDD daj mu chwilę na rozgrzewkę i nie wyłączaj gorącego...
    HDD nie tylko nie lubi zbyt wysokich temperatur, ale także zbyt szybkich
    zmian temperatur i zbyt niskich temperatur...

    Z jakiegoś powodu istnieją odrębne HDD dedykowane pracy 24/7, ale zwykłe
    HDD nie psują się tylko dlatego, że nie odpoczywają. Nie psuje ich także
    częste uruchamianie i zatrzymywanie, o ile delty tempów są normalne...

    Unikaj: nagłego zaniku zasilania, wstrząsów, szybkich zmian temperatur...
    Nie przegrzewaj i nie przechładzaj... Odkurzaj wokoło...

    Poza tym -- niech HDD służy Tobie, nie Ty jemu.
    Bakapuj i nie martw się psuciem, póki usilnie nie
    dążysz do tego psucia...

    Domowy serwer? -- warto na macierzach...

    Ciągła praca niepotrzebna to strata elektryczności i hałas, zwykle niezbyt męczący.
    Gdy masz ogrzewanie elektryczne -- zimą nie warto wyłączać, póki nie hałasują zbyt
    mocno; zaś latem -- warto. ;)

    -=-

    Dookoła mnie ludzie wyłączają APki WiFi na noc...
    10 pln rocznie można zaoszczędzić... Może nawet 20...
    Na używaną Jeżynkę (z innej grupy) wystarczy...
    [warto, jeśli włącznik nie popsuje się w efekcie tego pstrykania]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 3. Data: 2020-09-23 14:28:03
    Od: RadoslawF <r...@g...com>

    W dniu 2020-09-23 o 12:45, Queequeg pisze:

    > Co jest z punktu widzenia zdrowia dysku lepsze -- jak dyski w domowym
    > serwerze (nieużywanym w nocy) kręcą się non stop, czy jak są automatycznie
    > wyłączane (spin down)?

    Sugerował bym automagiczne wyłączanie pod warunkiem że to ty
    ustalasz po jakim czasie mają się wyłączyć a nie jakiś ekolog
    który ci wygeneruje kilkadziesiąt wyłączeń dziennie.
    Sugerowany czas bezczynności wymuszający wyłączenie 60
    minut.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2020-09-23 18:42:01
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    "During HDD hibernation, hard disks stop spinning, reducing power consumption and
    extending the lifespan of hard disks":
    www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DS
    M/AdminCenter/system_hardware_hibernation
    Ale to tylko jakaś tam skośnooka Synology, za to zaraz na polskim juznecie wypowiedzą
    się miszczowie.

    -----

  • 5. Data: 2020-11-14 09:25:15
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    ale oni piszą o swoich nas, więc pewnie ma się to nijak do ustawienia
    sobie usypiania dysku np. po minucie...

  • 6. Data: 2020-11-15 01:05:11
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam w NAS chyba 10 minut (domyślne?), aczkolwiek to może ciut za krótko.

    -----