  • 11. Data: 2020-09-18 17:09:00
    Temat: Re: Działanie klimatyzacji
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/09/2020 16:54, J.F. wrote:
    > To po pierwsze - musisz jakas w miare nowa ksiazke, bo czynniki sie
    > ostatnio czesto zmieniaja :-)

    Dlatego w pierwszym poście mówiłem o "w miarę współczesnej".

    > I nadal poszukalbym paru serwisowek - moze tam podadza ...

    Nie, podają wartości graniczne jak już.

  • 12. Data: 2020-09-18 21:17:14
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-18 o 12:49, heby pisze:
    (...)

    > Instalatorzy mają uprawnienia, ale niezoancza to że magicznie odrózniają
    > moc od energii i przepływ od ciśnienia. Niestety :/

    Teraz jestem na emeryturze, ale kiedyś konstruowałem termostaty freonowe
    sterowane zaworem czterodrożnym.
    Urządzenie działało jak pompa ciepła ze sterowaną zmianą kierunku działania.
    Najwięcej problemów miałem ze stabilizacją, gdy temperatura zadana była
    bliska otoczenia.
    Udało się go pomyślnie rozwiązać przy współpracy ze zdolnym automatykiem.

    WM

  • 13. Data: 2020-09-18 21:45:56
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 18 września 2020 o 21:17:15 UTC+2 WM napisał(a):
> [...]
    > bliska otoczenia.
    > Udało się go pomyślnie rozwiązać przy współpracy ze zdolnym automatykiem.

    Tak z ciekawości. W lodówce jest kapilara. W bardziej skomplikowanych systemach jest
    zawór rozprężny. Przy kapilarze wiadomo jak działa. Przepływ jest cały czas. Długość
    i średnica kapilary dobrana do parametrów jakie ma uzyskać czynnik. Zawór rozprężny
    steruje parametrami procesu zamykając i otwierając przepływ do parownika. Czy on
    zostaje trochę otwarty albo ma jakieś obejście? Jak by się zamknął to sprezarka dalej
    by pompowała aż by stanęła bo by silnik nie miał siły pokonać ciśnienia jakie
    stworzył w układzie.

  • 14. Data: 2020-09-18 21:51:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...
> [...]
    >Jak by się zamknął to sprezarka dalej by pompowała aż by stanęła bo
    >by silnik nie miał siły pokonać ciśnienia jakie stworzył w układzie.

    Niekoniecznie - ma tam jakkies pojemnosci maksymalne i minimalne w
    cylindrze i pewnego cisnienia nie przekroczy.
    A silnik byc moze bedzie mocniejszy.

    W dodatku te samochodowe klimy maja jakies zabezpieczenia na
    cisnienia.

    J.

  • 15. Data: 2020-09-19 00:29:41
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    sprezarka dalej by pompowała aż by stanęła bo by silnik nie miał siły pokonać

    Ja stosowałem osobną, krótszą kapilarę do grzania z zaworem zwrotnym.
    W czasie chłodzenia zaworek był zamknięty.
    Po zmianie kierunku przepływu otwierał się, bocznikując dłuższą kapilarę
    chłodniczą.

    Ciekły czynnik zajmuje tylko część objętości po stronie tłocznej.
    Reszta to gaz (para czynnika), który nie pozwala na dalszy wzrost
    ciśnienia, zwłaszcza przy próżni na ssaniu.

    WM

  • 16. Data: 2020-09-19 12:56:40
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-18 o 21:51, J.F. pisze:

    > Niekoniecznie - ma tam jakkies pojemnosci maksymalne i minimalne w
    > cylindrze i pewnego cisnienia nie przekroczy.

    Agregaty chłodnicze duże, są zabezpieczane przed zbytnim spadkiem
    ciśnienia na ssaniu i zbytnim wzrostem ciśnienia na tłoczeniu.
    Służą do tego regulowane, lub stałe presostaty.

    Presostaty miniaturowe kosztują niewiele i często używałem ich jako
    zabezpieczenie przed wzrostem ciśnienia na tłoczeniu.
    Takie presostaty miniaturowe okazały się wbrew moim obawom zadziwiająco
    trwałe.
    Termostat przepracował bezawaryjnie z takim presostatem ponad 10 lat i
    nadal działa wbrew czarnym prognozom rzekomych ekspertów, którzy omal
    nie utrącili projektu.

    > A silnik byc moze bedzie mocniejszy.
    >
    > W dodatku te samochodowe klimy maja jakies zabezpieczenia na cisnienia.

    Zapomina się często, że agregat chłodniczy pracuje głównie na obniżanie
    ciśnienia na ssaniu.
    Pompa próżniowa może pracować utrzymując próżnię dynamiczną, czyli
    niskie podciśnienie, przy znikomej (zerowej) wydajności przepływu.

    WM

  • 17. Data: 2020-09-19 13:35:55
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 18 września 2020 16:35:12 UTC+9 użytkownik heby napisał:
> [...]
    handbook+of+air+conditioning+and+refrigeration&hl=en
    &sa=X&ved=2ahUKEwjF8vzNx_HrAhUvG6YKHU1WDZYQ6AEwAXoEC
    AEQAQ

    > Znalazłem chyba jakąs wersję do poczytania:
    >
    > https://gmpua.com/CleanRoom/HVAC/Cooling/Handbook%20
    of%20Air%20Conditioning%20and%20Refrigeration.pdf

    https://book4you.org/book/593299/449a21
    No i tak w ogóle: https://book4you.org/s/ashrae

  • 18. Data: 2020-09-19 19:45:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 19 września 2020 o 00:30:03 UTC+2 WM napisał(a):
> [...]
    > Reszta to gaz (para czynnika), który nie pozwala na dalszy wzrost
    > ciśnienia, zwłaszcza przy próżni na ssaniu.

    Dzięki. Moja ciekawość zaspokoiles w stu procentach. Mam jeszcze jedno pytanie. Jeśli
    w klimatyzatorze jest sprężarka tłokowa to jak przy zastosowaniu zaworu rozprężnego
    realizowane jest rozładowanie ciśnienia po wyłączeniu silnika. Przy kapilarze samo
    się zrobi a przy zaworze rozpreznym?

  • 19. Data: 2020-09-19 20:14:26
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    (...)
> [...]
    rozprężnego realizowane jest rozładowanie ciśnienia po wyłączeniu silnika. Przy
    kapilarze samo się zrobi a przy zaworze rozpreznym?

    Dlaczego chcesz rozładować ciśnienie?
    Silnik kompresora zwykle posiada specjalne urządzenie rozruchowe
    zwiększające chwilowo moment obrotowy, więc ruszy nawet przy
    przeciwciśnieniu.

    WM

  • 20. Data: 2020-09-20 22:15:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 19 Sep 2020 12:56:40 +0200, WM napisał(a):

    > Agregaty chłodnicze duże, są zabezpieczane przed zbytnim spadkiem
    > ciśnienia na ssaniu i zbytnim wzrostem ciśnienia na tłoczeniu.
    > Służą do tego regulowane, lub stałe presostaty.

    A w lodowkach tego nie ma i sie nie psuja :-)
    Ok, one maja kapilare.

> [...]
    > Termostat przepracował bezawaryjnie z takim presostatem ponad 10 lat i
    > nadal działa wbrew czarnym prognozom rzekomych ekspertów, którzy omal

    A te presostaty w ogole zmieniaja stan ? Bo moze nie jesli reszta
    dobrze dobrana :-)

> [...]
    > Pompa próżniowa może pracować utrzymując próżnię dynamiczną, czyli
    > niskie podciśnienie, przy znikomej (zerowej) wydajności przepływu.

    Kolega chcial sie dowiedziec o cisniena, ja tez ciekaw jestem - jakie
    jest cisnienie w parowniku w czasie pracy.

    Pewnie zalezy od czynnika i temperatury, ale na oko moze byc ponizej
    cisniena atmosferycznego, jak i powyzej.

    J.