  • 1. Data: 2013-07-18 00:50:08
    Temat: Dzięki "białym" pikselom poprawa matryc o 1EV i więcej...
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    Witam.

    Tak sobie luźno pomyślałem po przejrzeniu materiału do dyskusji:
    http://connect.dpreview.com/post/3175393898/aptina-e
    xplains-clarity-plus-clear-pixel-technology?news

    Wstępne rozpoznanie: dobrze kombinują, jednak...

    http://connect.dpreview.com/files/p/cms_posts/317539
    3898/why_clear.png
    ...fałszywa grafika*(1)

    http://connect.dpreview.com/files/p/cms_posts/317539
    3898/pattern_comparison_table.png
    ...i fałszywe, "podkręcone" wnioski*(2).

    *(1) Na matrycę pada nie tylko światło RGB, a jest przepuszczana
    jego 1/3, ale pełne spektrum CPŻZSNF, a przechodzi tylko mały wycinek
    (szczególnie dla pikseli R/B).

    *(2) a choćby matryca RWB wcale nie daje tej samej wierności kolorów
    RGB, co nawet widać na załączonym obrazku.
    http://connect.dpreview.com/files/p/cms_posts/317539
    3898/low_light_40lux_zoom2.jpg

    Mimo wszystko jest to w końcu jakiś krok naprzód - cieszy to, że
    wreszcie ktoś zaczął szukać rezerw i przełamywać utarte schematy.

    1. A gdyby tak posunąć się jeszcze krok dalej (w końcu światło jest
    dla naszych oczu o wiele ważniejsze od samych kolorów) i... tylko 25%
    pikseli zrobić kolorowych? (każdy kolorowy piksel otoczony wianuszkiem
    "czystych" pikseli, ew. jednopikselowym z przesunięciem kolejnych rzędów).

    2. O wierność kolorów też można chyba zawalczyć.

    Obecnie pewnym problemem są:
    a). wyjarane czerwienie;
    b). słabo zróżnicowana zieleń;
    c). odcienie nieba, zwłaszcza w światłach;
    d). odcienie skóry.

    Wstępne podejście - wcale nierównomiernie, tylko stosownie do
    potrzeb podzielić obsługiwane spektrum, np. (zupełnie roboczo):

    - czerwienie: 40% pikseli (spośród tych 25% kolorowych);
    - błękity: 25%;
    - cała reszta "wewnętrznego spektrum": 35%

    A dalej...

    Ad. a). Czerwone piksele zrobić w dwóch odcieniach dla lepszego
    rozpoznawania odcieni.

    Ad. b). To samo zrobić z zielenią, przy czym za punkt wyjścia
    przyjąć zieleń roślin w świetle słonecznym - dwa odcienie zieleni roślin
    "obsługujące je" z lewej i prawej strony widma.

    Ad. c i d). Kolorowe piksele spoza zakresu R i B wykorzystać
    "strategicznie": z różnymi przesunięciami w zależności od potrzeb, np. w
    stronę żółtego, na który oko jest mocno uczulone (w tym różne warianty
    odcieni skóry, ew. pozbawione najsłabszego elementu, czyli B), czy
    prawie błękity (szafiry) z rzadka rozsiane po matrycy (patrząc
    mikroskopowo), jednak w sumie pomagające lepiej zdefiniować kolor skóry
    i jej odcień w zależności od miejsca oraz światła.

    Chyba przydałoby się też w końcu totalnie odejść od sRGB, bo jasne
    błękity mają tu problem systemowy.

    Wciąż pewnie wiele można osiągnąć postprocesem sygnałów - każdy
    układ matrycy ma swoją specyfikę i chyba sporo można wycisnąć
    przekraczając toporne "podregulowanie" kanałów RGB dla otrzymania
    maksymalnie wiernych kolorów z tablicy testowej. Tu by się jeszcze
    przydała praca nad dostosowaną do układu matrycy interpolacją,
    przejściami tonalnymi, lepszym zbalansowaniem jasności i koloru przy
    dużych i rozproszonych układach niewielu kolorowych pikseli, oczywiście
    szumem i ostrością...

    I to tyle luźnych myśli i skojarzeń na podstawie jednej zajawki... :)

    pozdrawiam

    /-/

    Mariusz [mr.]

  • 2. Data: 2013-07-21 13:24:42
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Thu, 18 Jul 2013 00:50:08 +0200, Mariusz [mr.] napisał(a):

> [...]

    > http://connect.dpreview.com/files/p/cms_posts/317539
    3898/pattern_comparison_table.png
    > ...i fałszywe, "podkręcone" wnioski*(2).

    Fałszywe, bo ktoś nie umie liczyć. 1dB to sygnał dwukrotnie większy na
    CAŁEJ matrycy, a przy uwzględnieniu ilości pikseli białych z zielonych,
    to musiałby być czterokrotnie większy (50% zielonych/białych). Obecnie
    stosowane filtry obcinają ~60% sygnału, więc co najmniej 1/3 pozostaje,
    co zdecydowanie nie daje nawet 1dB.

    Ostatnia tabelka w ogóle urąga matematyce, bzdura na bzdurze.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 3. Data: 2013-07-22 08:15:09
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Sylwester Zarębski" <z...@i...net.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > zielonych/białych). Obecnie stosowane filtry obcinają ~60% sygnału,
    > więc co najmniej 1/3 pozostaje, co zdecydowanie nie daje nawet 1dB.

    A nie chodziło czasem wszędzie o EV? O decybelach to ja mam dość
    blade pojęcie (póki znowu nie zajrzę do jakiejś ściągi), ale pamięć mi
    coś podpowiada, że 6 dB to był sygnał dwukrotnie większy (mogę się
    mylić).

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 4. Data: 2013-07-22 12:03:50
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Mon, 22 Jul 2013 08:15:09 +0200, Mariusz [mr.] napisał(a):

> [...]

    > blade pojęcie (póki znowu nie zajrzę do jakiejś ściągi), ale pamięć mi
    > coś podpowiada, że 6 dB to był sygnał dwukrotnie większy (mogę się

    Heh, zabij mnie. Faktycznie masz rację, oczywiście pomieszałem. Chodziło
    mi o EV. W takim razie pozostaje mi wycofać się rakiem :).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 5. Data: 2013-07-26 11:18:40
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    > Heh, zabij mnie. Faktycznie masz rację, oczywiście pomieszałem.
    > Chodziło mi o EV. W takim razie pozostaje mi wycofać się rakiem :).

    A, to dobrze, że zapytałem, bo pomyślałbym, że starsi i mądrzejsi,
    to na pewno wiedzą lepiej. :)

    [mr.]