  • 1. Data: 2023-01-23 12:18:06
    Temat: Elektryki dostały "bana" na promy w Norwegii.
    Od: "T." <k...@i...pl>

    Z Blogu Mateusza Ducha (generalnie polecam - mądrze pisze zwłaszcza o
    sprawach międzynarodowych i wojnie na Ukrainie):

    https://www.facebook.com/M.Duch.Blog/posts/pfbid02ir
    cLhK8jKttpyLDg6mAsWuAUG4drL1LnreD5pMCobjM9NgoTwjGH7F
    PoPef4rQodl

    Dlaczego? Bo jeden z przewoźników boi się pożaru aut elektrycznych na
    pokładzie promu. Problem pożarów aut elektrycznych staje się coraz
    bardziej palącym problemem nie tylko w Norwegii ale również w innych
    krajach.
    Norweski przewoźnik ogłosił, że nie wpuści na pokład swoich promów ani
    elektryków, ani hybryd, bo... się boi. To się narobiło a przecież
    Norwegia elektrykami stoi... Zakaz będzie dość dużym problemem dla
    właścicieli aut elektrycznych bo żegluga promowa jest ważnym elementem w
    norweskim systemie transportu.
    Zakaz wprowadzony przez firmę Havila Kystruten to być może nowy trend
    pokazujący, że przewoźnicy zaczęli zdawać sobie sprawę z zagrożenia,
    jakie niosą za sobą samochody elektryczne.
    Firma poinformowała, że poprosiła o ocenę i zbadanie potencjalnych
    zagrożeń przez zewnętrzną firmę.
    ,,Wnioski z analizy ryzyka pokazują, że ewentualny pożar w pojazdach na
    paliwa kopalne będzie w stanie obsłużyć system (przeciwpożarowy) i
    załoga, którą mamy na pokładzie. Z kolei pożar w samochodach
    elektrycznych, hybrydowych lub wodorowych będzie wymagał zewnętrznych
    działań ratowniczych i może narazić ludzi na pokładzie i statki na
    niebezpieczeństwo". - powiedział Bent Martini, dyrektor zarządzający Havila.
    Decyzja firmy Havila jest sprzeczna z oficjalną polityką władz
    norweskich, które mocno wspierają rozwój rynku aut elektrycznych.
    Norweskie urzędy zapewniają, że do wybuchu/pożarów pojazdów
    elektrycznych dochodzi bardzo rzadko. Jednak w kontekście pożarów na
    promach nie chodzi o samo zdarzenie lecz o bardzo bardzo trudne gaszenie
    ognia związanego z samą konstrukcją samochodów elektrycznych.
    Można dodać, że ostatnio strażacy z Morris Township w USA musieli zużyć
    aż 45 tysięcy litrów wody (12 tys. galonów) do ugaszenia jednego auta
    elektrycznego. Amerykańscy strażacy, by pokazać skalę akcji,
    poinformowali, że do ugaszenia "zwykłego" samochodu potrzebne jest
    średnio 500 galonów (1893 litrów).
    Życie pokazuje, że wraz z rosnącą liczbą aut elektrycznych i hybrydowych
    zwiększa się również ryzyko wypadków lub awarii tych pojazdów, które
    mogą prowadzić do pożaru, który będzie trudno ugasić zwłaszcza w
    podziemnym garażu. Obecnie służby ratunkowe mają też niewielkie
    doświadczenie w gaszeniu aut z bateriami litowo-jonowymi i często nie
    mają odpowiedniego sprzętu.
    Problem z pożarami samochodów elektrycznych polega na tym, że są one
    zwykle nieprzewidywane i wieloetapowe, a do tego mogą następować bardzo
    gwałtownie. Wszystko z powodu ogniw w akumulatorach, które są od siebie
    odizolowane, a ich zapłon może postępować w dość długich odstępach.
    Czasami zdarza się, że ugaszenie płonącego samochodu elektrycznego może
    potrwać kilka godzin i gdy czynność zostanie zakończona, nagle okazuje
    się, że doszło do ponownego zapłonu.
    O sprawnym ugaszeniu pożaru auta elektrycznego decydują pierwsze minuty.
    Producenci zaczynają w nowych autach elektrycznych montować specjalne
    systemy pomagające w ugaszeniu pożaru. Pożar pojazdu elektrycznego
    spowodowany uszkodzeniem baterii jest o tyle specyficzny i trudny do
    ugaszenia, że proces spalania zachodzi wewnątrz akumulatorów, które są
    szczelnie zamknięte i trudno dostępne, przez co dotarcie do źródła ognia
    jest bardziej skomplikowane, niż w przypadku samochodów
    konwencjonalnych. W trakcie pożaru baterii zachodzą również specyficzne
    reakcje chemiczne, powodujące gwałtowny wzrost ich temperatur, przez co
    proces spalania sam się napędza dlatego zaczęto myśleć jak ułatwić
    strażakom ugaszenie aut elektrycznych, które jak się zapalą to mogą
    płonąć godzinami.
    Ostatnio sprawa gaszenia aut elektrycznych trafiła do Sejmu RP. Posłowie
    pytali wiceministra MSWiA o gaszenie tych pojazdów. Ciekawe, czy pojawią
    się w Polsce ograniczenia dla aut elektrycznych? Będą ograniczenia dla
    aut elektrycznych na promach obsługujących połączenia Polski ze Szwecją?
    Rzecznik prasowy PSP bryg. Karol Kierzkowski w rozmowie z PAP przekazał,
    że najdłuższy pożar auta elektrycznego w Polsce trwał 9 godzin i 16
    minut, było to we wrześniu 2021 roku. Państwowa Straż Pożarna zaznacza,
    że częstą przyczyną pożarów aut elektrycznych jest tzw. samozapłon, gdy
    auto zapala się podczas postoju. Istnieją już rekomendacje dla
    wielogodzinnego obserwowania pojazdu elektrycznego po jego ugaszeniu -
    nawet do 70 godzin, by upewnić się, że nie dojdzie do jego wznowienia.

    ----------------

    Reasumując - robi się ciężko dla właścicieli elektryków.

    T.

  • 2. Data: 2023-01-23 12:33:21
    Temat: Re: Elektryki dostały "bana" na promy w Norwegii.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Jan 2023 12:18:06 +0100, T. wrote:
> [...]
    > krajach.
    > Norweski przewoźnik ogłosił, że nie wpuści na pokład swoich promów ani

    Oprocz przewoznikow bywają jeszcze ubezpieczyciele.
    Ci mogą sie bac bardziej.

    > To się narobiło a przecież
    > Norwegia elektrykami stoi... Zakaz będzie dość dużym problemem dla
    > właścicieli aut elektrycznych bo żegluga promowa jest ważnym elementem w
    > norweskim systemie transportu.

    Sa jeszcze tunele. Ciekawe, kiedy tam wejdzie zakaz.
    A moze nie wejdzie?

> [...]
    > elektrycznego. Amerykańscy strażacy, by pokazać skalę akcji,
    > poinformowali, że do ugaszenia "zwykłego" samochodu potrzebne jest

    Wody akurat na promie nie brakuje.
    Ale odpompowanie jest pewnym problemem, a za duzo do statku wlac nie
    mozna :-)

> [...]
    > podziemnym garażu. Obecnie służby ratunkowe mają też niewielkie
    > doświadczenie w gaszeniu aut z bateriami litowo-jonowymi i często nie

    sluzby sie przeszkoli, ale ... do tego czasu zakaz wjazdow do garazy
    wiekszych?

> [...]
    > Czasami zdarza się, że ugaszenie płonącego samochodu elektrycznego może
    > potrwać kilka godzin i gdy czynność zostanie zakończona, nagle okazuje

    Ale to raczej nie problem. Bedzie ktos z sikawką czuwal.

    Problemem jest pozar tak intensywny, ze zapali wiele aut dookola,
    albo, ze elektryki zaczną sie zapalac od pobliskiego pozaru.

    Co prawda i spalinowe samochody są na taki ogien wrazliwe ..

    > O sprawnym ugaszeniu pożaru auta elektrycznego decydują pierwsze minuty.

    No nie wiem ... a w spalinowym to nie decyduja pierwsze minuty?

    Tylko ze w spalinowym zgrubsza wiadomo co gasic, a w elektrycznym
    baterie ukryte ...

> [...]
    > minut, było to we wrześniu 2021 roku. Państwowa Straż Pożarna zaznacza,
    > że częstą przyczyną pożarów aut elektrycznych jest tzw. samozapłon, gdy

    Wow. Juz u nas, czy na podstawie czasopism zagranicznych? :-)

    > Istnieją już rekomendacje dla
    > wielogodzinnego obserwowania pojazdu elektrycznego po jego ugaszeniu -
    > nawet do 70 godzin, by upewnić się, że nie dojdzie do jego wznowienia.

    Nie jest to dziwne, tylko ... gdzie.
    Na parkingu, w garazu podziemnym, ognioodporny kontener postawic,
    odholowac na najblizszy trawnik ?

    > ----------------
    > Reasumując - robi się ciężko dla właścicieli elektryków.

    W Norwegii :-)

    Ale jak ktos ma domek z ogrodkiem i garazem ... przemyslec sprawe? :-)

    J.

  • 3. Data: 2023-01-23 12:39:02
    Od: cyklista <c...@g...com>

    W dniu 23.01.2023 o 12:18, T. pisze:

> [...]
    > Czasami zdarza się, że ugaszenie płonącego samochodu elektrycznego może
    > potrwać kilka godzin i gdy czynność zostanie zakończona, nagle okazuje

    No właśnie, wystarczy elektryki wpuszczać na samym końcu i w razie
    pożaru po prostu je wypchać do wody.

    ps. nie wiem co prawda co na to przepisy o ochronie środowiska, bo
    finansowo to jest najlepszy i najtańszy sposób dla przewoźnika i jego
    ubezpieczyciela.

  • 4. Data: 2023-01-23 12:47:42
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 23-01-2023 o 12:39, cyklista pisze:

    > No właśnie, wystarczy elektryki wpuszczać na samym końcu

    Coś w ten deseń już ma miejsce, na wycieczce Teslą do Norwegii na
    MocnyVlog były opisane tego typu działania.
    Tyle że nie wiem czy nie wjeżdżali jako pierwsi w niektórych przypadkach.

  • 5. Data: 2023-01-23 12:50:07
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Jan 2023 12:39:02 +0100, cyklista wrote:

    > No właśnie, wystarczy elektryki wpuszczać na samym końcu i w razie
    > pożaru po prostu je wypchać do wody.

    To chyba nie jest takie proste.
    Nie ze wszystkich pokladów ?

    > ps. nie wiem co prawda co na to przepisy o ochronie środowiska, bo
    > finansowo to jest najlepszy i najtańszy sposób dla przewoźnika i jego
    > ubezpieczyciela.

    Bałtyk duzy, a ocean jeszcze wiekszy.
    Tylko ciekawe, co na to ubezpieczyciel, gdy "dowodów brak" :-)

    J.

  • 6. Data: 2023-01-23 14:17:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Jan 2023 12:47:42 +0100, Cavallino wrote:
    > Coś w ten deseń już ma miejsce, na wycieczce Teslą do Norwegii na
    > MocnyVlog były opisane tego typu działania.
    > Tyle że nie wiem czy nie wjeżdżali jako pierwsi w niektórych przypadkach.

    Jak tak sobie przypomne kolejke w Swinoujsciu to troche trudne do
    realizacji.
    Priorytet elektrykom dac? Chwilowo mozna :-)

    J.

  • 7. Data: 2023-01-23 19:00:50
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:tqlqdh$1vbv$1@gioia.aioe.org>
    user T. pisze tak:

> [...]
    > wymagał zewnętrznych działań ratowniczych i może narazić ludzi na
    > pokładzie i statki na niebezpieczeństwo"

    wypali prom jak fosfor.

    > Ostatnio sprawa gaszenia aut elektrycznych trafiła do Sejmu RP.
    > Posłowie pytali wiceministra MSWiA o gaszenie tych pojazdów.
    > Ciekawe, czy pojawią się w Polsce ograniczenia dla aut
    > elektrycznych?

    Oczywiście.

    Nasz think tank rekomenduje wożenie elektryków na specjalnych
    platformach jak lawety. W razie czego jeden guzik i platforma
    zapada się do morza ;)

    Właściciel auta dostaje rachunek na 176mln koron
    za zanieczyszczenie fiordu.

    --
    Piter

    #ZawszeGratem
    strefa wolna od LPG FSI TDI i klimy

  • 8. Data: 2023-01-24 13:03:33
    Od: K <...@l...com>

    On 23/01/2023 11:18, T. wrote:
> [...]
    > pokładzie promu. Problem pożarów aut elektrycznych staje się coraz
    > bardziej palącym problemem nie tylko w Norwegii ale również w innych

    Za chwile bedzie ban dla spalinowych bo sa nieekologiczne, a pozniej dla
    samych promow. W ten sposob bedzie mozna oglosic sukces. I tak to juz
    jest, ze najpierw dochodzi do glosu pojebana lewica ktora robi obecnie
    syf, po niech przychodzi jeszcze bardziej pojebana prawica na fali
    populizmu i checi odwrocenia lewicowych decyzji, a pozniej znowu lewica.
    Tylko ci ktorzy siedza na srodku musza ten caly syf finansowac.

  • 9. Data: 2023-01-25 10:21:25
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Co to jest obecnie środek w sensie samochodowym?
    Ośmioletnia Skoda, czy inaczej?
    Z moich obserwacji wynika np., że inwalidzi finansują właścicieli wielkich Porsche i
    podobnych, co stale parkują na miejscach dla
    niepełnosprawnych i rodzinnych mając to głęboko w d... uważając, że nikt im nie
    podskoczy.

    -----

  • 10. Data: 2023-01-27 15:54:51
    Od: K <...@l...com>

    On 25/01/2023 09:21, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > wielkich Porsche i podobnych, co stale parkują na miejscach dla
    > niepełnosprawnych i rodzinnych mając to głęboko w d... uważając, że nikt

    Moze byc 8 letnia Skoda, chyba ze u Ciebie samochod sluzy do czegos
    innego niz przemieszczanie sie z punktu a do punktu b. Sam bym chetnie
    dalej jezdzil Signumem z 2006 gdyby nie to ze koszt naprawy przewyzszyl
    wtedy jego wartosc rynkowa (w UK). Rob zdjecia, zglaszaj odpowiednim
    organom.