  • 1. Data: 2011-06-22 15:13:47
    Temat: Epoka autofocusa i manual-focusa zbliża sie ku końcowi
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    przynajmniej jeżeli wierzyć zapowiedziom tej firmy:
    http://www.engadget.com/2011/06/22/light-field-camer
    a-captures-unprecedented-images-lets-you-cho/
    czyli RAW przesunął ustawienie ekspozycji z momentu robienia zdjęcia do
    studia, teraz to zrobi to samo z ostrością.
    Oczywiście jak już przestaną być startupem z wielkimi obietnicami a zaczną
    być firmą sprzedajacą produkty.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 2. Data: 2011-06-22 15:27:48
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > czyli RAW przesunął ustawienie ekspozycji z momentu robienia zdjęcia
    > do studia,
    Bzdura.

    --
    Lol

  • 3. Data: 2011-06-22 15:47:14
    Od: Pan Piskorz <p...@b...pl>

    W dniu 2011-06-22 17:13, Waldek Godel pisze:
    > RAW przesunął ustawienie ekspozycji z momentu robienia zdjęcia do
    > studia

    Kiedy to nastąpiło?

    Zdajesz sobie sprawę, że ekspozycja poza jaśniej / ciemniej wpływa na
    tak istotny element zdjęcia jak głębia ostrości.
    Zdajesz sobie sprawę, że rozjaśnienie podczas obróbki istotnie pogarsza
    jakość obrazu?

    Chyba zostanę twoim fanem. Kupa śmichu z przewagą kupy.
    P.

  • 4. Data: 2011-06-22 15:50:06
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    On 2011-06-22 17:13, Waldek Godel wrote:

> [...]
    > studia, teraz to zrobi to samo z ostrością.
    > Oczywiście jak już przestaną być startupem z wielkimi obietnicami a zaczną

    Wszystko fajnie tylko jest jeden problem. Fizyka. :D

    pozdrawiam,
    PK

  • 5. Data: 2011-06-22 22:35:01
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Wszystko fajnie tylko jest jeden problem. Fizyka. :D

    A ty kto? Nauczyciel WF-u? ;););)

    http://en.wikipedia.org/wiki/Plenoptic_camera
    http://graphics.stanford.edu/talks/lightfields-UVa-o
    ct05/lightfields-UVa-18oct05-san.ppt
    http://www.lytro.com/renng-thesis.pdf

    W zeszły roku adobe prezentowało tę technikę:
    http://www.youtube.com/watch?v=djyA2HymM9Y
    http://www.youtube.com/watch?v=jS7usnHmNZ0

    Pod koniec tego roku aparat ma trafić do sklepów.

    Niecierpliwi mogą pobawić się w domu już dziś we własnym zakresie:
    http://www.youtube.com/watch?v=K8nygfis4ig

  • 6. Data: 2011-06-23 00:41:14
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > http://www.lytro.com/renng-thesis.pdf

    Polecam doktorat Ng-a. Już początek jest fajny. A potem tylko lepiej,
    techniczna orgia ;)

    "In 1839, the Parisian magazine Charivari reported the following
    problems...
    You want to make a portrait of your wife. You fit her head in a fixed
    iron collar
    to give the required immobility, thus holding the world still for the
    time being.
    You point the camera lens at her face; but alas, you make a mistake of
    a fraction
    of an inch, and when you take out the portrait it doesn't represent
    your wife -
    it's her parrot, her watering pot - or worse."

    Taka prawda... 150 lat i ciągle mamy problem z bek/front-fokusem :)

    Problemy z ostrzeniem były/są tak powszechne, że traktujemy je jako
    normę. Ta nowa technika pomimo dużej straty rozdzielczości przynosi
    wygodę. Już kilka razy przerabialiśmy temat wypierania techniki o
    lepszej jakości przez technikę wygodniejszą.

    Dalej w tekście jest ciekawy, specyficzny przykład fotografii w
    sportach wodnych. Ta nowa technika umożliwia ustawienie ostrości na
    obiekt, który jest zasłonięty rozchlapaną wodą.

    Żeby tylko cena była rozsądna...

    PS
    Jak to włożą do następcy X100 to załatwią Leicę, Canona i Nikona
    jednym strzałem ;)

  • 7. Data: 2011-06-23 01:33:51
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > http://www.lytro.com/renng-thesis.pdf

    Polecam doktorat Ng-a. Juz poczatek jest fajny. A potem tylko lepiej,
[...]

    Taka prawda... 150 lat i ciagle mamy problem z bek/front-fokusem :)

    Problemy z ostrzeniem byly/sa tak powszechne, ze traktujemy je jako
    norme. Ta nowa technika pomimo duzej straty rozdzielczosci przynosi
    wygode. Juz kilka razy przerabialismy temat wypierania techniki o
    lepszej jakosci przez technike wygodniejsza.

    Dalej w tekscie jest ciekawy, specyficzny przyklad fotografii w
    sportach wodnych. Ta nowa technika umozliwia ustawienie ostrosci na
    obiekt, ktory jest zasloniety rozchlapana woda.

    Zeby tylko cena byla rozsadna...

    PS
    Jak to wloza do nastepcy X100 to zalatwia Leice, Canona i Nikona
    jednym strzalem ;)

  • 8. Data: 2011-06-23 12:03:46
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    On 2011-06-23 00:35, mg wrote:
    > A ty kto? Nauczyciel WF-u? ;););)
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Plenoptic_camera
    > http://graphics.stanford.edu/talks/lightfields-UVa-o
    ct05/lightfields-UVa-18oct05-san.ppt
    > http://www.lytro.com/renng-thesis.pdf

    Pewnie w przeciwieństwie do wielu osób na tej grupie nie tylko widziałem
    tę pracę, ale też ją czytałem i rozumiem. Jeśli kiedyś znajdę czas (albo
    ktoś mi za to zapłaci ^^) to przetłumaczę i dodam komentarz dla niefizyków.

    Fundamentalne przesłanie jest takie. TAK - można dzięki temu "wyostrzyć"
    zdjęcie. Można także zwiększyć głębie ostrości.

    Ale też NIE - nie można tego zrobić w dowolny sposób. W szczególności
    NIE - nie można uzyskać efektu takiego, jak przy normalnej ekspozycji,
    czyli z określoną głębią ostrości (czyli nie tylko "ile" ale też "jak
    daleko").

    Czyli ogólnie TAK - dzięki temu patentowi będzie można wyostrzać zdjęcia
    efektywniej niż teraz. Przypominam zachwyconym, że dziś też istnieją
    algorytmy poprawiające ostrość - po prostu tradycyjnie zapisywana na
    matrycy informacja jest uboższa niż w omawianym wynalazku.

    Ale też ogólnie NIE - ta idea nigdy nie sprawi, że będzie można "ostrzyć
    w domu" (tak jak nie można "naświetlać w domu", jak sugerują mentalni
    12-latkowie na grupie). Poza tym nie jestem pewien, czy ten patent nie
    sprawia, że aparatem nie będzie można wykonywać normalnych zdjęć (czyli
    uzyskiwać efektu, na jakim zależy nam dziś - nawet jeśli wyostrzymy i
    ustawimy ekspozycję przed pstryknięciem). Oczywiście poza faktem, że
    całość opiera się o mikrosoczewki, które same z siebie pogorszą jakość
    zdjęcia.

    pozdrawiam,
    PK

  • 9. Data: 2011-06-23 12:11:16
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    Zupełnie zapomniałem. Istnieje taki paradygmat nauki, który dotyczy
    cudownych wynalazków, które na pewno znajdą zastosowanie w nauce i technice.

    Otóż optyka jest jedną z najlepiej płatnych i przyciągających bardzo
    wielu naukowców dziedzin fizyki. Co roku miliardy dolarów idą na poprawę
    jakości układów optycznych (np lepsze technologie szlifowania soczewek :]).

    Dr. Ng jest geniuszem i wymyślił coś bardzo interesującego. Jednak gdyby
    było to tak przełomowe, jak piszą dziennikarze, to dostałby $500k "od
    ręki" i jego pomysł przejęłyby na wyłączność placówki naukowe lub
    wojskowe, a plebejska fotografia skorzystałaby za 10 lat.

    Tymczasem dr. Ng zebrał na swój wynalazek (jeśli dobrze pamiętam)
    szalone 50 mln dolarów i skupił się na promocji w fotografii, bo liczy,
    że w przyszłości przejmie to jakiś Canon czy Nikon.

    W skrócie. Gdyby jego wynalazek był tak przełomowy dla historii
    cywilizacji, to prototyp nie wyglądałby tak:
    http://graphics.stanford.edu/projects/lightfield/ren
    -ng.jpg
    tylko tak:
    http://www.up.krakow.pl/konspekt/30/xml_data/005//2.
    jpg

    pozdrawiam,
    PK

  • 10. Data: 2011-06-23 14:28:12
    Od: mg <a...@p...onet.pl>

    > Jesli kiedys znajde czas (albo ktos mi za to zaplaci ^^)
    > to przetlumacze i dodam komentarz dla niefizykow.

    I tego sie trzymajmy :)

    > Fundamentalne przeslanie jest takie.
    > TAK...
    > Ale tez NIE...
    > Czyli ogolnie TAK...
    > Ale tez ogolnie NIE...

    Dokladnie tak, nie mozna miec wszystkiego :)

    > Jednak gdyby bylo to tak przelomowe, jak pisza dziennikarze,
    > to dostalby $500k "od reki" i jego pomysl przejelyby na wylcznosc placowki naukowe
    > lub wojskowe, a plebejska fotografia skorzystalaby za 10 lat.

    Czy naprawde miara wagi wynalazku jest zastosowanie militarne? Co do
    placowek naukowych to pewno ktos ma patent a nawet jak nie to mial
    przynajmniej kupe zabawy przy konstruowaniu tego, bo dla niektorych
    wazniejsza jest pasja niz kasa.

    > W skrocie. Gdyby jego wynalazek by tak przelomowy dla historii
    > cywilizacji ...

    Owszem, wedlug mnie jest bardzo przelomowy. Tyle, ze nie dla "historii
    cywilizacji" a dla zabawy jaka jest fotografia :)

    > ... to prototyp nie wygladalby tak:
> [...]
    Prototyp wygladal tak:
    http://graphics.stanford.edu/projects/array/

    > Tymczasem dr. Ng zebral na swoj wynalazek (jezeli dobrze pamietam)
    > szalone 50 mln dolarow i skupil sie na promocji w fotografii, bo liczy,
    > ze w przyszlosci przejmie to jaki Canon czy Nikon.

    Co do Canona i Nikona to z ich punktu widzenia najlepiej jest jak nic
    nowego w fotografii nie dzieje sie. Co pare lat dorzuca troche
    pikseli, przeniosa jden guzik z prawej strony korpusu na lewa i kasa
    leci, interes sie kreci. Przelomy niosa ze soba ryzyko smierci
    technologii ktora dzis przynosi duze zyski. Idz z jakimkolwiek nowym
    pomyslem do jakiejkolwiek duzej firmy. Odkupia go chetnie od ciebie za
    drobna sume i wrzuca na dno szuflady.
    Poszukaj dokumentu o Jamesie Dysonie (zbudowal odkurzacz cyklonowy).
    Opowiada w nim o kontaktach z Philipsem czy innym Panasoniciem.
    Chcieli jego pomysl zdusic w zarodku. Rynek toreb do odkurzaczy to
    ~100 milionow funtow a odkurzacz Dysona workow nie uzywa :) Grube ryby
    nie lubia przetasowan bo moga spasc do poziomu drobnicy.
    http://www.youtube.com/watch?v=AMgeNjXtYx4