  • 11. Data: 2020-10-08 14:44:21
    Temat: Re: Fajna klawiatura - ciekawostka
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > A nie ma jakiś definiowalnych laserowych?

    Były jakieś projekcyjne, ale dla mnie nic nie zamieni prawdziwych
    naciskanych klawiszy. Chyba że o czymś nie wiem.

  • 12. Data: 2020-10-09 23:52:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" TmhfH.315044$8...@f...ams1

    > Mam tego typu:
    > https://s3.eu-central-1.amazonaws.com/static.coolgif
    t.com/media/cache/sylius_shop_product_large_thumbnai
    l/product/Binary-Clock-100.jpg

    Weźmy godzinę 23:59, czyli 10111:111011 -- jak to opisać tym zegarkiem?
    G0421:tG8021 <-- kon_trolka poprawności

    gdzie:
    G to dziesiętnie 16 (kokejna po F)
    t to dziesiętnie 32 (od trzydziestki)

    Moim zdaniem Twój zegarek niezupełnie pokazuje liczby w systemie dwójkowym.
    To jakaś ,,przejściówka'' dająca dwójkowo osobne jednocyfrowe liczby dziesiętne...
    Może ten zegarek zlicza sekundy i zapisuje je dwójkowo?... ;)

    Konwersja dwójkowego zapisu 0, 1 i 2 na dziesiętny jest skrajnie łatwa.
    (pierwsza cyfra godziny; 00 01 10)
    Konwersja dwójkowego zapisu 0, 1, 2, 3, 4 i 5 jest tylko nieco trudniejsza...
    (pierwsza cyfra minuty i pierwsza cyfra sekundy; 000 001 010 011 100 101)
    Konwersja dwójkowego zapisu 0, 1, 2, .. 8 i 9 też nie jest bardzo trudna...
    (druga cyfra godziny, druga cyfra minuty i druga cyfra sekundy;
    0000 0001 0010 0011 0100 0101 0110 0111 1000 1001)

    Są prawdziwie ,,dwójkowe'' zegarki -- 5 kropek do liczby godzin i 6 kropek do liczby
    minut...
    '10111:111011' odczytać należy jako '1 minuta do północy'
    Te:
    http://matt.might.net/articles/gadget-binary-watch/i
    mages/ledbinarywatch-blue2.jpg
    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8b/
    Binary_clock_samui_moon.jpg
    maką tylko 12 godzin (niby nieco ponad 16) i (wbrew pozorom?) dają wynik czytelny...

    Akurat 2^6 daje niemal pełnię ;) minut w godzinie, ale
    i bez tego (przepraszam) nawet małpa załapie, o co skacze...
    (akurat trochę ;) znam wyniki trenowanych małp -- nie bredzę)
    Wystarczy załapać, że tym później, im bliżej lewego (bądź góry)
    świeci się dioda a każda świecąca daje nieco więcej niż suma
    wszystkich świecących przed (bądź pod) nią.

    Akurat małpy można łatwo uczyć -- są pojętne i chętne do współpracy
    z mądrymi ludźmi. [niestety ponoć pod pewnymi względami intelektualnie
    prześcigają ludzi, o czym być może [ludzie] nie wiedzą...]

    -=-

    Pamięciowa/myślowa konwersja z dwójkowego na dziesiętny wielkości
    dających jednocyfrowe liczby w dziesiętnym jest łatwa, bo:
    - do 4 miejsc/cyfr można liczyć bez oczopląsów
    - łatwo zapamiętać dwie potęgi dwójki
    (trzeba pamiętać tylko 4 i 8; 2 i 1 nie trzeba zapamiętywać;
    4 to też niezbyt wielka trudność, skoro występuje
    w przysłowiach typu 'proste jak dwa plus dwa -- cztery')
    - łatwo sumować w pamięci tak małe liczby (w najgorszym wypadku
    trzeba zsumować 8+1 lub 4+2+1, choć imo po chwili i tego nie trzeba;
    nadto można też odejmować -- ,,od pełnej 7 odejmujemy zgaszoną 1 czy 2'',
    ale chyba nie warto z uwagi na prostotę podświadomego dodawania...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 13. Data: 2020-10-13 15:13:15
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > Weźmy godzinę 23:59, czyli 10111:111011 -- jak to opisać tym zegarkiem?

    W BCD: 0010 0011 0101 1001.

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.

  • 14. Data: 2020-10-14 01:11:51
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arnold Ziffel" 6...@h...inv
    alid

    > W BCD: 0010 0011 0101 1001.

    Pseudobinarnie, bo 23 to nie 00100011...
    Co to BCD tutaj?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 15. Data: 2020-10-14 13:27:35
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    > Pseudobinarnie, bo 23 to nie 00100011...

    Mówię przecież, że BCD.

    > Co to BCD tutaj?

    Binary Coded Decimal. Liczba zapisana dziesiętnie, ale z cyframi
    zapisanymi binarnie (każda cyfra osobno). Dlatego 23 to 2 (0010)
    i 3 (0011).

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_BCD

    --
    - Mamusiu, jezdem w ciąży.
    - Bój się Boga! Dwa miesiące przed maturą, a ty mówisz "jezdem" ?

  • 16. Data: 2020-10-15 01:56:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arnold Ziffel" f...@h...inv
    alid

    > Mówię przecież, że BCD.

    > Binary Coded Decimal. Liczba zapisana dziesiętnie, ale z cyframi
    > zapisanymi binarnie (każda cyfra osobno). Dlatego 23 to 2 (0010)
    > i 3 (0011).

    Czyli pseudobinarnie.
    Odczytaj dwójkowe cyfry dziesiętne ;) i zrozum, którą masz godzinę...
    Bezsens...

    -=-

    Wreszcie otrzymałem termometr -- kupiłem przed kilkoma miesiącami
    kilka ;) i dziś jeden z nich (bez baterii, choć miał mieć baterie
    LR44 dołączone) otrzymałem. 13 otrzymałem zwrot kasy i 14 kupiłem
    kolejny taki sam, więc napisałem, że dziś otrzymałem (bez baterii
    LR44) ten, za który już mi zwrócono szmal...

    Dobre wieści -- temperatura LEDkowego oczka w qchni to odpowiednio:
    - z dwoma (dostawionymi przeze mnie) radiatorami ~60° Celsjusza
    - bez radiatorów ~76°C
    - z jednym radiatorem ~67°C

    Fajnie pełza temperatura w efekcie zdejmowania lub stawiania radiatorów...

    Termometr kosztował nieco ponad 6 złotych, ale te baterie...

    Radiatory po prostu położyłem -- bez kleju czy pasty.
    Czekałem na inne radiatory -- nie doczekałem się.

    W ~25°C ten termometr pokazuje nieco niższą temperaturę niż
    inny, więc być może i przy ~70°C pokazuje nieco niższą...
    Nie umiem tego skalibrować i czekam na kolejne termometry...

    Ten termometr, który dziś otrzymałem, kupiłem 08 lipca.

    Same oczka mocy rzekomo 15W na 230V można kupić po 7 złotych
    z groszami, ale te radiatory... ;) Naprawdę to od 12W tuż po
    starcie, gdy jest zimne i 9W bez chłodzenia... Świecą jasno!

    76°C to 25kh? ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 17. Data: 2020-10-15 23:46:53
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > Czyli pseudobinarnie.

    Nie. BCD.

    > Odczytaj dwójkowe cyfry dziesiętne ;) i zrozum, którą masz godzinę...
    > Bezsens...

    Ale tak to właśnie działa.

    --
    Przychodzi blondynka do lekarza a lekarz mówi:
    - Proszę się rozebrać.

  • 18. Data: 2021-01-21 07:53:49
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    https://i.ibb.co/x843mrJ/Clipboard01.jpg