  • 1. Data: 2009-12-29 14:20:51
    Temat: Filtry polaryzacyje liniowe a praca AF - prawda czy mit?
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Nijaki Urban (z nazwiska Legend) a takze wszyscy
    producenci filtrow kolowych polaryzacyjnych
    jak jeden maz utrzymuja, ze liniowe polary sa passe...

    Mozecie potwierdzic z wlasnego doswiadczenia
    na ile toto ma znaczenie przy wspolczesnych
    lustrzankach cyfrowych?

    Bo cos mi tak sie cni, ze bardziej narazone były
    stare czujniki AF w analogach niz wielopolowe
    krzyzowe cuda nowoczesnej techniki montowane
    w kazdej wspolczesnej lustrzance z najznizszej polki.

    W kazdym razie uzywam sobie liniowego z K200D
    i zadnych problemow nie zauwazylem...

    pozdrawiam,
    Vituniu

    PS:
    Nie, zeby mi ten stan przeszkadzal... cos co z definicji
    nie ma szans pracowac z cyfra zazwyczaj latwo kupic
    za 1/10 ceny... ;)

  • 2. Data: 2009-12-29 14:28:03
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Vituniu pisze:
    > Nijaki Urban (z nazwiska Legend) a takze wszyscy
    > producenci filtrow kolowych polaryzacyjnych
    > jak jeden maz utrzymuja, ze liniowe polary sa passe...

    Zmniejszają ilość światła docierającego do czujników AF lub odcinają je
    zupełnie.
    W przypadku czujników krzyżowych możesz nie zauważyć różnicy, bo jeśli
    od jednego czujnika zostanie w całości odcięte światło poprzez
    polaryzację, to drugi będzie otrzymywał tyle, ile by otrzymał przy
    założeniu zwykłego filtra ND o odpowiedniej gęstości.
    Jeśli zaś filtr będzie w położeniu pośrednim, to zarówno pionowy jak i
    poziomy czujnik dostaną mniej światła.
    W warunkach dobrego nasłonecznienia i tematów, którym jest obojętne, czy
    łapie je czujnik poziomy, czy pionowy - nie powinieneś zauważyć różnicy.
    Tylko czasami AF może głupieć.

    W przypadku filtra kołowego światło za filtrem nie jest już
    spolaryzowane, więc dla czujników AF jest nierozróżnialne od filtra ND.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Minister Zdrowia przypomina: zjedzenie cyjanku potasu w młodości
    zmniejsza ryzyko chorób serca w podeszłym wieku.

  • 3. Data: 2009-12-29 14:43:30
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    > W warunkach dobrego nasłonecznienia i tematów, którym jest obojętne, czy
    > łapie je czujnik poziomy, czy pionowy - nie powinieneś zauważyć różnicy.
    > Tylko czasami AF może głupieć.

    Wniosek - powtorze testy w jeszcze gorszych warunkach oswietleniowych
    i tym razem na "sztucznym" celu (kartka papieru z pionowa lub pozioma
    kreska).
    Moze to cos wreszcie wykaze...

    Ostatnio (popoludnie w domu, statyw, reprodukcja Chelmonskiego
    na scianie circa 3 metry od aparatu, zmiana pozycji filtra co jakies
    10 stopni, aktywny tylko centralny, krzyzowy czujnik) nie zaobserwowalem
    absolutnie zadnej roznicy...

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 4. Data: 2009-12-29 15:17:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    On Tue, 29 Dec 2009 15:28:03 +0100, "Paweł W."

    >Zmniejszają ilość światła docierającego do czujników AF lub odcinają je
    >zupełnie.

    To, że zmniejszają, to oczywiste. Ale dlaczego miałyby odcinać to nie
    rozumiem.

> [...]
    >polaryzację, to drugi będzie otrzymywał tyle, ile by otrzymał przy
    >założeniu zwykłego filtra ND o odpowiedniej gęstości.

    Mógłbyś to wyjaśnić?

    >W przypadku filtra kołowego światło za filtrem nie jest już
    >spolaryzowane,

    Jest spolaryzowane. Tyle, że nie liniowo.

    Przy okazji: liniowe filtry polaryzacyjne na ogół wprowadzają mniejsze
    zafarby niż kołowe, a wynika to z samej zasady ich działania.

    Używam filtrów liniowych z Pentaksem K100D bez żadnych problemów.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2009-12-29 15:32:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    >To, że zmniejszają, to oczywiste. Ale dlaczego miałyby odcinać to
    >nie
    >rozumiem.

    W zaleznosci od konstrukcji - jesli odbicie jest na dielektryku to
    kat moze byc zblizony do brewsterowskiego. A wtedy moze byc
    [nie]ciekawie.

    >Mógłbyś to wyjaśnić?

    Ja tam nie wiem, ale czy te krzyzowe czujniki nie korzystaja
    przypadkiem z tego samego zwierciadelka ?

    >Przy okazji: liniowe filtry polaryzacyjne na ogół wprowadzają
    >mniejsze
    >zafarby niż kołowe, a wynika to z samej zasady ich działania.

    Hm, nie uzywalem, ale zasada dzialania jest taka ze najpierw mamy
    zwykly filtr liniowy, a za nim plytke cwiercfalowa zmieniaja
    polaryzacje na liniowa.
    Nie powinno to wplywac na kolor.

    >Używam filtrów liniowych z Pentaksem K100D bez żadnych problemów.

    A po obrocie o 90 stopni ?

    J.

  • 6. Data: 2009-12-29 16:18:08
    Od: John Smith <u...@e...net>

    J.F. napisał(a):
    > plytke cwiercfalowa zmieniaja polaryzacje na liniowa.

    Ćwierćfalowa dla jakiej długości fali?

    --
    Mirek

  • 7. Data: 2009-12-29 16:36:49
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    J.F. pisze:

> [...]

    9 punktów jest krzyżowych. Dopiero 2 skrajne są liniowe (pionowe). K100D
    ma w sumie 11 punktow AF.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 8. Data: 2009-12-29 16:46:03
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Paweł Pawłowicz pisze:

    > To, że zmniejszają, to oczywiste. Ale dlaczego miałyby odcinać to nie
    > rozumiem.

    Filtr polaryzacyjny zmniejsza całkowitą ilość światła, bo przepuszcza
    tylko tą część, która ma identyczną lub bardzo zbliżoną polaryzację do
    filtra. Przedmioty, od których odbija się światło niespolaryzowane będą
    widoczne jak przez filtr szary. Przedmioty, od których odbija się
    światło spolaryzowane (lub mają właściwości polaryzacji światła po
    odbiciu, jak np. woda) będą widoczne w takim stopniu, w jakim te
    spolaryzowane światło będzie przepuszczane przez filtr PL. Jeśli światło
    spolaryzowane w stosunku do filtra będzie pod kątem 90 stopni, to
    teoretycznie nie zobaczysz tego światła po drugiej stronie. Obracając
    filtr z pozycji 90 stopni w stosunku do kąta polaryzacji światła,
    zwiększasz płynnie ilość wpuszczanego światła aż do wartości
    maksymalnej. Efekt widać w codziennym życiu na takich rzeczach jak woda,
    szyba, niebo. Inne przedmioty mają taką samą jasność, niezależnie od
    ustawienia filtra polaryzacyjnego, dlatego można selektywnie przyciemnić
    niebo w stosunku do otoczenia, chociaż zdjęcie i tak będzie wymagało
    dłuższej ekspozycji, jak z filtrem ND.
    I teraz do rzeczy - jeśli światło jest spolaryzowane równolegle do
    jednego z czujników, to tym samym jest prostopadłe do drugiego. Filtr
    MOŻE wtedy, po ustawieniu względem źródła światła spolaryzowanego,
    praktycznie wyeliminować światło padające na drugi czujnik.

    Tak to przynajmniej rozumiem. Nie mam filtra liniowego, więc nie
    sprawdzę, na ile jest to dokuczliwe przy fotografowaniu płotów ;)

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 9. Data: 2009-12-29 17:47:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Dec 2009, "Paweł W." wrote:

    > W przypadku filtra kołowego światło za filtrem nie jest już spolaryzowane,

    ...zdecydowanie protestuję jakoby :]
    Jest spolaryzowane - tylko że polaryzacja kołowa w części przypadków,
    w których polaryzacja liniowa objawia się drastycznymi skutkami,
    może się nie ujawnić.
    Ale niech tylko pojawi się gdzieś opóźnienie o ćwierć fali... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-12-29 17:51:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 29 Dec 2009, John Smith wrote:

    > Ćwierćfalowa dla jakiej długości fali?

    Ciiii....
    Chcesz ujawnić, że filtry w pozycji "pełne tłumienie"
    dają zafarb? ;)

    pzdr, Gotfryd