  • 1. Data: 2019-03-11 22:05:33
    Temat: Gwint, który się zaciera
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Pierwszy raz trafił mi się przypadek, że gwint się niszczy przy
    pierwszym odkręcaniu. Elementy wykonane ze stopu inconel (dużo niklu +
    chrom, molibden, trochę żelaza) są połączone gwintem M22. Pracuje to w
    temperaturze ok 400 stopni i wymaga częstego rozkręcania. Każde
    rozkręcanie powoduje, że gwint się zaciera i jak się go w końcu uda
    odkręcić, to jest trochę zmasakrowany. Nie pomaga ani smar grafitowy ani
    miedziowy. Odkręcanie ze smarowaniem WD40 i metodą trochę w lewo i
    cofnąć w prawo tylko pogarsza sprawę.
    Co to za diabeł? Może lepszy byłby gwint o innym profilu, niż trójkątny
    metryczny?
    Jacek

  • 2. Data: 2019-03-11 22:13:48
    Temat: Re: Gwint, który się zaciera
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-03-11 22:05, Jacek wrote:
> [...]
    > cofnąć w prawo tylko pogarsza sprawę.
    > Co to za diabeł? Może lepszy byłby gwint o innym profilu, niż trójkątny

    Gwint Edisona.
    //odporny na kurz i na głupca z młotkiem :)

  • 3. Data: 2019-03-11 22:22:47
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 11.03.2019 o 22:05, Jacek pisze:
    > Pierwszy raz trafił mi się przypadek, że gwint się niszczy przy
    > pierwszym odkręcaniu. Elementy wykonane ze stopu inconel
    Doczytałem się, że element z gwintem wewnętrznym jest z inconelu, a ten
    drugi ze stali żaroodpornej. Może tak być, że się taka para "nie lubi"?
    Jacek

  • 4. Data: 2019-03-11 22:28:39
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-03-11 22:22, Jacek wrote:
    > Doczytałem się, że element z gwintem wewnętrznym jest z inconelu, a ten
    > drugi ze stali żaroodpornej. Może tak być, że się taka para "nie lubi"?
    > Jacek

    Na takim zarysie, będzie bez znaczenia.
    https://www.gewinde-normen.de/en/images/knuckle_168.
    gif
    https://www.gewinde-normen.de/en/knuckle-thread-din-
    168.html

  • 5. Data: 2019-03-11 22:37:40
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 11.03.2019 o 22:28, Ilona pisze:
    > Na takim zarysie, będzie bez znaczenia.
    > https://www.gewinde-normen.de/en/images/knuckle_168.
    gif
    > https://www.gewinde-normen.de/en/knuckle-thread-din-
    168.html
    Pokażę to jutro tokarzowi, czy da rady takie gwinty wytoczyć.
    Jacek

  • 6. Data: 2019-03-11 22:57:15
    Od: Ilona <i...@u...net>

    On 2019-03-11 22:37, Jacek wrote:
    gif
    168.html
    > Pokażę to jutro tokarzowi, czy da rady takie gwinty wytoczyć.
    > Jacek

    Prototyp może leżeć na torach, w okolicy górki rozrządowej :)

    https://www.google.com/search?q=sprz%C4%99g+kolejowy
    &client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0a
    hUKEwjX8_KvivvgAhVFxosKHYH5CDoQ_AUIDigB&biw=1337&bih
    =623

  • 7. Data: 2019-03-12 05:11:19
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 marca 2019 06:05:34 UTC+9 użytkownik Jacek napisał:
> [...]
    > cofnąć w prawo tylko pogarsza sprawę.
    > Co to za diabeł? Może lepszy byłby gwint o innym profilu, niż trójkątny

    To są akurat materiały które świetnie się zgrzewają dyfuzyjnie: oba mają strukturę
    FCC, bez nadmiernych wydzieleń międzykrystalicznych. Dobierz nakrętkę z BCC, choćby z
    niskostopowej 2H, jeszcze lepiej z jakiejś ferrytycznej nierdzewki z wysoką
    zawartością aluminium.

  • 8. Data: 2019-03-12 10:47:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    >Dobierz nakrętkę z BCC, choćby z niskostopowej 2H, jeszcze lepiej z
    >jakiejś ferrytycznej nierdzewki z wysoką zawartością aluminium.

    Aluminium nie spowoduje obnizenia temperatury bezpiecznej pracy ?

    Tylko mnie troche zastanawia opis
    "Odkręcanie ze smarowaniem WD40 i metodą trochę w lewo i cofnąć w
    prawo tylko pogarsza sprawę."

    Skoro sie troche daje obrocic, to chyba gwint nie jest zgrzany ?
    A jesli potem "zaciera" to sugeruje, ze cos typu piasek w tym gwincie
    jest ... material przekrystalizowal, czy cos nowego sie miedzy gwinty
    dostalo,
    z ogrzewanych substancji ...

    Chyba, ze faktycznie sie zgrzal, a jak sie uda zerwac, to te zerwane
    resztki polaczen robia za "piasek".

    A moze to tylko deformacja elementow ?

    Sprobowalbym oliwy zamiast/razem z WD40.
    No i jednak poprobowac smarow ... proszek grafitowy ?
    grafitowo-silikonowy ?
    MoS2 ?

    Albo taki Wurth CU-800 - niby do 1200 C odporny ... ale ciekawe z
    czego zrobiony.

    J.

  • 9. Data: 2019-03-12 10:52:01
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-03-11 o 22:05, Jacek pisze:
> [...]
    > cofnąć w prawo tylko pogarsza sprawę.
    > Co to za diabeł? Może lepszy byłby gwint o innym profilu, niż trójkątny

    Są specjalne pokrycia zapobiegające przywieraniu.
    Nie tylko teflonowe jak tutaj, ale też ceramiczne.
    http://baltro.pl/obrobkapowierzchni/?gclid=EAIaIQobC
    hMIlNz5nqn84AIVRKqaCh2zrQUDEAAYAiAAEgL5JfD_BwE

    WM

  • 10. Data: 2019-03-12 11:05:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 12 marca 2019 18:52:42 UTC+9 użytkownik WM napisał:

    > Są specjalne pokrycia zapobiegające przywieraniu.
    > Nie tylko teflonowe jak tutaj, ale też ceramiczne.
    > http://baltro.pl/obrobkapowierzchni/?gclid=EAIaIQobC
    hMIlNz5nqn84AIVRKqaCh2zrQUDEAAYAiAAEgL5JfD_BwE

    Azotek boru, u mnie na wsi po 30 tysięcy wonów za puszkę.