  • 1. Data: 2012-03-19 22:14:10
    Temat: II klasa izolacji
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Jak powszechnie wiadomo, urządzenia elektryczne wykonane w II klasie
    izolacji posiadają izolację podwójną bądź wzmocnioną (będącą pod
    względem wytrzymałości odpowiednikiem izolacji podwójnej). Ale czy są
    jakieś przepisy, które mówią coś więcej na temat tego, na jakiej
    podstawie dane urządzenie może (lub nie może) być zaliczone do II klasy
    izolacji? Obudowa wykonana z materiału nieprzewodzącego nie jest
    przecież żadnym wyznacznikiem, bo są zarówno urządzenia w obudowie
    (częściowo) metalowej z II klasą izolacji (np. sprzęt RTV) jak też i
    urządzenia w obudowie całkowicie nieprzewodzącej ale posiadające I klasę
    izolacji (np. zasilacze impulsowe, choć tam pewnie bardziej chodzi o
    obecność filtrów przeciwzakłóceniowych). Buduję obecnie wzmacniacz
    audio, który będzie posiadal gniazdo zasilające typu IEDC (komputerowe),
    ze względu na zintegrowany z nim filtr przeciwzakłóceniowy oraz fakt, że
    użyty transformator toroidalny posiada ekran pomiędzy uzwojeniami, który
    należy przyłączyć do PE. Chciałbym jednak wiedzieć jakie przepisy
    (normy?) określają wymagania odnośnie budowy, których spełnienie pozwala
    konstruktorowi danego urządzenia na nadanie mu II klasy izolacji.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2012-03-20 08:24:04
    Temat: Re: II klasa izolacji
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > (normy?) określają wymagania odnośnie budowy, których spełnienie pozwala
    > konstruktorowi danego urządzenia na nadanie mu II klasy izolacji.

    Wszystko jest w PN-EN 60950-1, ale nie mogę powiedzieć, ze rozumiem.
    P.G.

  • 3. Data: 2012-03-20 08:28:10
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4f683e9c$1@news.home.net.pl...

    > Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Wszystko jest w PN-EN 60950-1, ale nie mogę powiedzieć, ze rozumiem.

    Uzupełnienie.
    Ta co podałem dotyczy sprzętu informatycznego. Dla audio jest pewnie jakaś
    inna, ale nie znam.
    Trzeba poszukać tu:
    http://ec.europa.eu/enterprise/policies/european-sta
    ndards/harmonised-standards/low-voltage/index_en.htm
    P.G.

  • 4. Data: 2012-03-20 16:52:30
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    W dniu 2012-03-19 23:14, badworm pisze:
> [...]
    > (normy?) określają wymagania odnośnie budowy, których spełnienie pozwala
    > konstruktorowi danego urządzenia na nadanie mu II klasy izolacji.

    Ja kiedyś podobne pytanie zadałem w laboratorium podczas testów na
    normę 60601 (wyroby medyczne). Odpowiedź generalnie sprowadzała się
    do tego, że decyzja, czy ma być I czy II klasa to domena producenta.
    To producent decyduje czy ma mieć łatwiej (izolacja pojedyncza),
    a użytkownik trudniej (zasilanie uziemione), czy na odwrót.

    No ale to wyroby medyczne, w innej elektronice może być inaczej.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 5. Data: 2012-03-20 18:37:46
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 20 Mar 2012 17:52:30 +0100, MKi napisał(a):

> [...]
    > To producent decyduje czy ma mieć łatwiej (izolacja pojedyncza),
    > a użytkownik trudniej (zasilanie uziemione), czy na odwrót.

    Czyli co, nie ma żadnych wytycznych do tego? Producent robi wedle
    własnego uznania/doświadczenia i musi się tylko martwić, by konstrukcja
    była na tyle solidna że w razie czego nie zabiło użytkownika?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 6. Data: 2012-03-20 18:44:43
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Tue, 20 Mar 2012 09:28:10 +0100, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > Trzeba poszukać tu:
    > http://ec.europa.eu/enterprise/policies/european-sta
    ndards/harmonised-standards/low-voltage/index_en.htm

    Chodziło mi o zbiór wymagań bądż wytycznych, raczej niezależnych od typu
    urządzenia bo przecież czym się różni np. komputer z zasilaczem w I
    klasie izolacji od wzmacniacza audio z taką samą klasą izolacji? Ponoć
    są jakieś zalecenia/wytyczne SEP w tym temacie ale póki co nie udało mi
    się ustalić nic więcej. Budowany wzmacniacz będzie użytkowany tylko
    przeze mnie, po zakończeniu budowy zrobię mu pomiar rezystancji izolacji
    ale zastanawia mnie jakie wymagania musiałbym spełnić od strony
    formalnej żeby po rezygnacji z ekranowania w trafo i wywaleniu filtra
    przeciwzakłóceniowego (bądź wymianie go na taki, który nie wymaga
    podłączenia do PE) móc to urządzenie traktować jak wykonane w II klasie
    izolacji. Podwójna izolacja na wszelkich przewodzących elementach
    wchodzących w skład obwodu sieciowego to sprawa raczej oczywista ale co
    np. z płytkami drukowanymi, gdzie występuje napięcie ~230V? Czy mogę je
    montować do metalowej obudowy wykorzystując metalowe słupki dystansowe o
    ile zachowam kilkumilimetrowe odstępy od ścieżek do elementów
    mocujących?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 7. Data: 2012-03-20 19:26:05
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > przecież żadnym wyznacznikiem, bo są zarówno urządzenia w obudowie
    > (częściowo) metalowej z II klasą izolacji (np. sprzęt RTV)

    Z tego, co widziałem (a widziałem mało), w tego typu urządzeniach część
    sieciowa spełniała wymogi II klasy izolacji (np. transformator był
    zamknięty w plastikowej obudowie, i sam spełniał wymogi II klasy
    izolacji), i wówczas całość (ta obudowa + reszta elektroniki na niskie
    napięcie) może być zamknięta w metalowej puszce i masz II klasę izolacji
    :).

    Konop

  • 8. Data: 2012-03-20 20:19:23
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    W dniu 2012-03-20 19:37, badworm pisze:

    > Czyli co, nie ma żadnych wytycznych do tego? Producent robi wedle
    > własnego uznania/doświadczenia i musi się tylko martwić, by konstrukcja
    > była na tyle solidna że w razie czego nie zabiło użytkownika?

    Dokładnie tak zrozumiałem tę odpowiedź. A głoszący tę kwestię
    budził moje zaufanie.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 9. Data: 2012-03-20 20:42:02
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 20/03/2012 18:37, badworm wrote:

    > Czyli co, nie ma żadnych wytycznych do tego? Producent robi wedle
    > własnego uznania/doświadczenia i musi się tylko martwić, by konstrukcja
    > była na tyle solidna że w razie czego nie zabiło użytkownika?

    Cat I/II to chyba producent decyduje.
    Cat III/IV jest zdecydowane tym, gdzie urzadzenie bedzie instalowane.

    --
    Jerry1111

  • 10. Data: 2012-03-20 21:39:36
    Od: Tomasz Wójtowicz <t...@s...com>

    W dniu 2012-03-20 21:42, Jerry1111 pisze:

    > Cat I/II to chyba producent decyduje.
    > Cat III/IV jest zdecydowane tym, gdzie urzadzenie bedzie instalowane.

    A jaka to jest Cat IV ???