  • 191. Data: 2020-08-05 23:26:20
    Temat: Re: Idiotyczny standard gniazdka 230V
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Uzytkownik wrote:

    > Nie rozumiem po co to "bicie piany"?

    No własnie sam się zastanawiam. Kilkadziesiąt postów w charakterze
    przyczynku do dyskusji o normie, której nie ma. To już o kosmitach
    byłoby sensowniej pisać, bo nie wiadomo, czy ich nie ma.

    > Przecież nikt tu nie twierdzi, że jest to obowiązek, lecz, że jest to
    > tylko dobra praktyka, zalecana przez SEP. Wytłumaczono też skąd się
    > wzięło to zalecenie.

    Ale nie wytłumaczono, dlaczego we Francji dają fazę po prawej i też
    uznają to za dobrą praktykę.

    > Póki co jedyne złośliwe komentarze uskutecznia jeden grupowy debil,

    Ja widzę, że tu znacznie więcej niepotrzebnych emocji się pojawiło.
    Czemu po prostu nie zacząć od faktów i konsekwentnie się ich trzymać?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 192. Data: 2020-08-05 23:49:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Dobra, chyba czas spytać inaczej: co w praktyce dałaby taka
    > normalizacja położenia fazy? Bo nie widzę większych zysków
    > dla użytkowników. Samozadowolenie instalatorów mnie nie
    > interesuje, pytam o powody obiektywne.
    >
    > Obecny sprzęt musi być zaprojektowany tak, by sobie poradził
    > w obu przypadkach, a uzyskanie tego jest stosunkowo proste.
    > Jak sobie nie radzi, to jest wadliwy i zasadniczo nie powinien
    > uzyskać dopuszczenia do obrotu handlowego. Załóżmy, że od
    > jutra mogę projektować zasilacze tak, by nie działały przy
    > przeciwnym podłączeniu fazy. Co zyskaliśmy?

    Zyski w sumie niewielkie i o niczym nie przesądzające. Ot, tam
    czy tu by mogło być nieco bezpieczniej -- kiedyś telewizory
    miały masę na jednym z przewodów zasilających, więc losowo był
    to zerowy lub gorący. W oprawce żarówki też lepiej jak gwint
    nie kopie. Wyłącznik na kablu do lampki też fajnie żeby nie był
    na zerze. Oczywiście bez tego żyć się da. Do tego dochodzą te
    tóżne ustrojstwa, jak kotły, które przy takim założeniu łatwiej
    zaprojektować -- i tak się robi, bo kocioł nie jest przenośny.

    Mnie przekonuje argument taki: skoro coś może być przewidywalne,
    to dlaczego nie zrobić, by takim było? No i tak zrobino -- w
    kablach zasilających do komputerów oznaczenie kolorów jest, jeśli
    nawet nie według normy, to według ogólnie przyjętej konwencji.
    Natura horret vacuum -- nasi miszczowie śrubokręta, którzy mają
    słaby pęd do pozyskiwania wiedzy, też sobie wykombinowali własny
    przesąd, jak to podłączać.

    Jarek

    --
    -- Cicho! Pani Pelagio, eee, tutaj widzę ma pani napisane tutaj
    na karteczce, eee, brygadzist... brygadzistka oraz miszcz zmia...

  • 193. Data: 2020-08-05 23:50:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Dlatego mówię, by zrobić wtyk N 2x grubszy i zapomnieć o sprawie.

    Tyz piknie, w Hameryce podobnie wykombinowali. Ale czym innym jest
    wymyślanie nowych wtyczek, a czym innym pytanie jak (i czy w ogóle)
    skorzystać z faktu, że istniejące już wtyczki są asymetryczne.

    --
    Jarek

  • 194. Data: 2020-08-06 00:01:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > No to poczytaj co napisał Użytkownik jak w takich kotłach działa czujnik
    > płomienia i dlaczego faza w kotle musi być w określonym przewodzie.

    Ależ niech sobie będzie: podłączamy na trwale w puszce, jak np. płytę
    indukcyjną. Do czego w kotle służy wtyczka?

    A jak koniecznie urządzenie chce znać położenie fazy i jednocześnie być
    zasilane ze zwykłego gniazdka, to niech konstruktor dorzuci choćby
    przekaźnik DPDT do wewnętrznego odwracania polaryzacji. Albo puszka,
    albo kombinuj, nie ma, że boli.

    Pominę już taki drobiazg, że w państwach cywilizowanych wymagane
    położenie fazy jest dokładnie odwrotne do zaleceń mędrców z SEP.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 195. Data: 2020-08-06 00:15:17
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > czy tu by mogło być nieco bezpieczniej -- kiedyś telewizory
    > miały masę na jednym z przewodów zasilających, więc losowo był

    Z punktu widzednia bezpieczeństwa N należy traktować jak fazę i nie
    dopuszczać do pojawienia się na częściach dostępnych dla dotyku
    użytkownika. Nie byłoby więc bezpieczniej, bo już teraz musi być
    bezpiecznie.

    > W oprawce żarówki też lepiej jak gwint nie kopie.

    Bardzo ładny argument, ale paskudna rzeczywistość jest taka, że wiele
    lampek nabiurkowych ma wtyczki bez PE, więc zdefiniowanie położenia fazy
    w gniazdku nic nie da. Dopiero rozwiązanie radykalne, które łamie
    symetrię wtyczki coś tu zmieni.

    > Wyłącznik na kablu do lampki też fajnie żeby nie był
    > na zerze.

    Jak wyżej.

    > Oczywiście bez tego żyć się da. Do tego dochodzą te
    > tóżne ustrojstwa, jak kotły, które przy takim założeniu łatwiej
    > zaprojektować -- i tak się robi, bo kocioł nie jest przenośny.

    No ale po co temu kotłu wtyczka? Zablindować ferszlus i nigdy nie
    roztrajbowywać. Plus plomba serwisu na puszce jako element gwarancji.

    > Mnie przekonuje argument taki: skoro coś może być przewidywalne,
    > to dlaczego nie zrobić, by takim było?

    Ten argument i mnie przekonuje, mam dokładnie takie samo zdanie.
    To POWINNO być unormowane i to już dawno temu. Ale nie jest i Pan wie,
    co Pan może Panu Majstrowi...

    > nasi miszczowie śrubokręta, którzy mają
    > słaby pęd do pozyskiwania wiedzy, też sobie wykombinowali własny
    > przesąd, jak to podłączać.

    I wykombinowali sobie dokładnie odwrotnie, jak ma cywilizacja.
    Francuz ma fazę po prawej i Anglik ma po prawej, choć mają wielowiekową
    tradycję nielubienia się i brak zgody tutaj świetnie by się w to wpasowywał.

    Nie, nie jestem zdziwiony, SEP to stan umysłu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 196. Data: 2020-08-06 00:21:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

    > Tyz piknie, w Hameryce podobnie wykombinowali. Ale czym innym jest
    > wymyślanie nowych wtyczek, a czym innym pytanie jak (i czy w ogóle)
    > skorzystać z faktu, że istniejące już wtyczki są asymetryczne.

    Te od lampek są symetryczne, więc gwint kopie i kopał będzie. Sorry,
    taki mamy klimat.

    A wtyczki z PE istotnie symetryczne nie są, ale gniazda podwójne
    przywracają tu cudowny chaos i symetria powraca.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 197. Data: 2020-08-06 00:25:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

    > Ależ niech sobie będzie: podłączamy na trwale w puszce, jak np. płytę
    > indukcyjną. Do czego w kotle służy wtyczka?

    Trwałe podłączenie w puszce jest jedną z możliwości podłączenia, jaką
    widziałem w instrukcji obsługi. Wtyczka może ewentualnie służyć do
    zalecania, by ją wyciągnąć przed burzą. I zmniejszyć odpowiedzialność
    producenta za ewentualne straty.

    > Pominę już taki drobiazg, że w państwach cywilizowanych wymagane
    > położenie fazy jest dokładnie odwrotne do zaleceń mędrców z SEP.

    Z tym SEP-em to udokumentowany fakt, czy jakieś pomówienia? Bo coś
    mi się jednak wydaje, że to tylko ludowy przesąd wyznawany przez
    wioskowych prądziarzy. Zresztą rzecz mnie zaintrygowała na tyle
    (a wcześniej rozśmieszyła), że sprawdziłem jak to jest u nas we
    firmie. Ze standardowym kablem zero mam na niebieskim. Zatem
    gniazda muszą być być montowane a la francaise. Z tym że u nas to
    wszystko musi mieć jakieś kwity na ISO-ileśtam, szmery, bajery,
    byle kto przy sprzętach robić nie może. Gniazd podwójnych nie mamy.

    --
    Jarek

  • 198. Data: 2020-08-06 00:36:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > widziałem w instrukcji obsługi. Wtyczka może ewentualnie służyć do
    > zalecania, by ją wyciągnąć przed burzą. I zmniejszyć odpowiedzialność

    Do wyciągania wtyczki przed burzą najlepiej nadaje się ubezpieczenie.
    Sam mam takie. Preppersi mogą zainstalować sobie rozłącznik.

    > Z tym SEP-em to udokumentowany fakt, czy jakieś pomówienia?

    Na forum SEP znalazłem coś takiego:

    http://www.forumsep.pl/viewtopic.php?t=2054

    "Historycznie faza z lewej strony pojawiła się w publikacji "Warunki
    techniczne wykonania i odbioru robót budowlano- montażowych" Tom V
    Instalacje elektryczne. Opracowanie COBR "Elektromontaż", wydawnictwo
    Arkady.
    Fazę autorzy chcieli z lewej ale "bolec" ochronny na dole (tak było w
    wydaniu z lat 70tych). Co ciekawe kolejność styków była zgodnie ze
    wskazówkami zegara od PE - L - N.
    Jak już żadnym sposobem nie dało się utrzymać pomysłu gniazdek do góry
    nogami, któryś z autorów w wydaniu z lat 80tych zmienił zapis że "bolec"
    ma być na górze.
    I tak jak do "bolca" na dole, tak do fazy z lewej dorabiane były (i
    chyba są nadal) kuriozalne uzasadnienia o jakichś asymetrycznych
    filtrach, małych dzieciach, przepływach przez serce czy dobrych
    praktykach. Prawda jest taka że jedynym uzasadnieniem fazy z lewej jest
    bezmyślność tego, który "bolec" przenosił na górę."

    Pozdrawiam, Piotr

  • 199. Data: 2020-08-06 00:40:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Wyderski napisał:

> [...]
    > i nie dopuszczać do pojawienia się na częściach dostępnych dla
    > dotyku użytkownika. Nie byłoby więc bezpieczniej, bo już teraz

    To bardzo niedobre podejście. Nigdy nie ma tak, że "jest bezpiecznie".
    W niektórych dziedzinach (energetyka jądrowa, lotnictwo) używa się
    terminu "największa planowana awaria" lub ekwiwalentnych. Tutaj
    taką największą planowaną awarią może być wazon spadający z półki,
    obrywający tylną ściankę telepudła i ktoś, kto go ratując łapie
    za chasis. Albo po prostu strużka wody płynąca z tego wazonu i
    prowadząca gdzies prąd.

    > No ale po co temu kotłu wtyczka? Zablindować ferszlus i nigdy nie
    > roztrajbowywać. Plus plomba serwisu na puszce jako element gwarancji.

    No to własnie tak miałem -- w kotle, który sobie instalowałem,
    nie było kabla zasilającego, ale były oznaczenia gdzie co ma
    być podłączone. Reszta ich nie obchodzi.

    > Ten argument i mnie przekonuje, mam dokładnie takie samo zdanie.
    > To POWINNO być unormowane i to już dawno temu. Ale nie jest
    > i Pan wie, co Pan może Panu Majstrowi...

    No to się cieszę, że jest nas dwóch.

> [...]
    > by się w to wpasowywał.
    >
    > Nie, nie jestem zdziwiony, SEP to stan umysłu.

    Nie miałem nigdy zażyłych kontaktów z SEP, więc nie mam zdania.
    Natomiast nieraz widywałem Samotnych Elektryków Polskich,
    błąkających się po świecie w bereciku z antenką. Ci jak coś
    zaczną kombinować...

    --
    Jarek

  • 200. Data: 2020-08-06 00:58:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > taką największą planowaną awarią może być wazon spadający z półki,
    > obrywający tylną ściankę telepudła i ktoś, kto go ratując łapie

    Podłączyć chassis do PE. Poza tym telepudła coraz częściej mają
    zewnętrzne zasilacze, m.in. z tego powodu, że wtedy odpada konieczność
    uzyskiwania kosztownych papierów. Problem więc zaczyna rozwiązywać się
    sam i bez związku z położeniem fazy.

    > Albo po prostu strużka wody płynąca z tego wazonu i
    > prowadząca gdzies prąd.

    To ona sobie tak popłynie, jak będzie chciała. Rozkład elementów na
    płytce zadecyduje o finalnym potencjale.

    > No to własnie tak miałem

    I tylko to ma sens. Dla ludzi pragnących w pełni wykorzystać potencjał
    tkwiący w połączeniu rozłączalnym oferowanym przez gniazdo do migrowania
    z kotłem po piwnicy system lecznictwa zamkniętego przygotował bogatą ofertę.

    > No to się cieszę, że jest nas dwóch.

    Mam jednak wrażenie, że wysnuwamy z tego odmienne wnioski. Z braku
    lepszej opcji instalacje należy wykonywać pod standard ludowy, a
    urządzenia projektować pod brak standardu.

    > Nie miałem nigdy zażyłych kontaktów z SEP, więc nie mam zdania.
    > Natomiast nieraz widywałem Samotnych Elektryków Polskich,
    > błąkających się po świecie w bereciku z antenką. Ci jak coś
    > zaczną kombinować...

    W końcu nie będą nam w obcych językach narzucali, gdzie Polak ma mieć w
    gniazdku fazę.

    Pozdrawiam, Piotr