  • 1. Data: 2020-02-03 14:11:33
    Temat: Indukcyjny licznik energii, moment wsteczny a kradzież prądu
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Wpadł mi w ręce stary, PRL-owski, elektromechaniczny licznik prądu, a wraz
    z nim pewien pomysł. Pomysł jest czysto teoretyczny -- bo ani nie mam
    nigdzie takiego licznika (poza biurkiem do zobaczenia, jak działa), ani
    nie zamierzam kraść prądu. Wątpię zresztą, żeby gdziekolwiek jeszcze się
    takie uchowały.

    Takie liczniki mają pewien niewielki moment, który obraca wirnik licznika
    wstecz do momentu, aż ten zatrzyma się na ograniczniku. Z tego co wiem ma
    to na celu zapewnienie, że wirnik w spoczynku nie będzie pełzał do przodu
    i naliczał niezużytej energii.

    Załóżmy teraz, że mamy taki licznik, a za nim jeden tylko odbiornik.
    Robimy urządzenie, które najpierw pobiera określoną ilość energii (tak,
    żeby wirnik obrócił się o niepełny obrót), a potem na określony czas
    odłącza się od sieci (tak, żeby wirnik mógł wrócić). Mogłaby to być np.
    ładowarka do akumulatora, zasilana z tego akumulatora. Odłączona nie
    pobierałaby z sieci żadnego prądu.

    Ciekawi mnie, czy i jaką średnią moc dałoby się w ten sposób pobrać (tzn.
    pobierać z akumulatora, żeby bilans był dodatni).

    Ciekawi mnie też, czy to jest legalne. Z jednej strony nie ingerujemy
    w licznik, nie działamy na niego polem magnetycznym, nie rozplombowujemy
    go, w ogóle nie dotykamy licznika, ale z drugiej celowo i z premedytacją
    wykorzystujemy jego niedoskonałość do oszukania ZE.

    A może się nie da, bo licznik jest tak skonstruowany, że trybik rejestru
    przekręca się zaraz po przejściu wirnika przez pozycję spoczynkową? Czyli
    jak tylko zaczęlibyśmy pobierać energię, trybik by się obrócił i rejestr
    naliczyłby energię?

    Pytanie jak wspominam teoretyczne, dziś i tak nigdzie już takich liczników
    nie ma.

  • 2. Data: 2020-02-03 14:37:19
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 3 Feb 2020 13:11:33 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
> [...]
    > np.
    > ładowarka do akumulatora, zasilana z tego akumulatora. Odłączona

    znajomy ma instalację fotowoltaiczną z takim licznikiem który cofa
    się gdy oddaje energii do sieci. .

    --
    Marek

  • 3. Data: 2020-02-03 14:44:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Queequeg napisał:

    > Wpadł mi w ręce stary, PRL-owski, elektromechaniczny licznik prądu,
    [...]
    > Pytanie jak wspominam teoretyczne, dziś i tak nigdzie już takich
    > liczników nie ma.

    Jak nie ma, jak są? Choćby u mnie wisi taki na ścianie. Jest nawet
    na nim napis "PRL".

    Jarek

    --
    Tak tedy genialny Kerebron, zaatakowawszy problem metodami ścisłymi,
    wykrył trzy rodzaje smoków: zerowe, urojone i ujemne. Wszystkie one,

  • 4. Data: 2020-02-03 14:51:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Queequeg wrote:

    > Ciekawi mnie, czy i jaką średnią moc dałoby się w ten sposób pobrać (tzn.
    > pobierać z akumulatora, żeby bilans był dodatni).

    Na wiosce facio sobie wielką spawarką cofał taki licznik bez ograniczeń.
    Nie wiem, czy w wyniku awarii blokadki, czy licznik był jeszcze starszy,
    niż Twój.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2020-02-03 14:52:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
> [...]

    >wiem ma
    >to na celu zapewnienie, że wirnik w spoczynku nie będzie pełzał do

    Hm, ksiazki sugeruja, ze ma raczej niewielka pulapke z magnesikiem,
    ktora pełzanie do przodu zatrzyma, a wiekszego zuzycia juz nie ...

> [...]

    >(tzn.
    >pobierać z akumulatora, żeby bilans był dodatni).

    Na oko - taką jak srednia moc tego cofania.

    Tylko czy normalnie to pojemnosc kabli za licznikiem nie powoduje, ze
    on jednak do przodu sie kreci ?
    Niby mozna odłączac, ale to zawsze komplikacja

> [...]
    >premedytacją
    >wykorzystujemy jego niedoskonałość do oszukania ZE.

    No wlasnie - kradziez jest kradziez. Tylko kto cie zlapie ?

    Ale jest trzecia strona - policzyc ile tej kradziezy ... usklada sie
    1zl ?
    A 1 gr ?

> [...]
    >rejestr
    >naliczyłby energię?
    >Pytanie jak wspominam teoretyczne, dziś i tak nigdzie już takich

    Jeszcze chyba sa na allegro, jesli ktos chce przebadac :-)

    J.

  • 6. Data: 2020-02-03 15:23:23
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Potwierdzam, że liczniki cofały się aż do ukazania się czerwonego markera.

    Nie wiem, czy takie pojechanie i cofnięcie zliczał licznik obrotów, ale
    chyba jednak nie.

    Wychodzi na to, że można było brać 1/N kWh raz na t sekund, gdzie N -
    liczba obrotów na kWH (różne były), a t - czas cyklu (to wracało bardzo
    powoli, kilka minut chyba).

    MJ

  • 7. Data: 2020-02-03 15:42:57
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 3 lutego 2020 07:11:36 UTC-6 użytkownik Queequeg napisał:
> [...]
    > nigdzie takiego licznika (poza biurkiem do zobaczenia, jak działa), ani
    > nie zamierzam kraść prądu. Wątpię zresztą, żeby gdziekolwiek jeszcze się

    Przeciez to proste do policzenia.
    Tam na liczniku pisze ile obrotow na 1kWh. OIDP 370.
    Do kompletu brakuje czasu ile sie obrot cofa.
    Jak minute to mozesz maksymalnie pobrac 1/370kWh na minute.
    Ale ile sie cofa to nie wiem, mozesz sprawdzic.

    Daj znac ile ci wyjdzie maksymalnie miesiecznie bo w sumie ciekawe to.

  • 8. Data: 2020-02-03 15:54:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Potwierdzam, że liczniki cofały się aż do ukazania się czerwonego
    >markera.
    >Nie wiem, czy takie pojechanie i cofnięcie zliczał licznik obrotów,
    >ale chyba jednak nie.

    IMO - zliczalby, tam raczej prosta przekladnia ... tylko ze dosc
    spora, wiec tego cofniecia o niecaly obrot to nie zauwazysz.

    J.

  • 9. Data: 2020-02-03 16:00:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-02-03 o 14:11, Queequeg pisze:
> [...]
    > nigdzie takiego licznika (poza biurkiem do zobaczenia, jak działa), ani
    > nie zamierzam kraść prądu. Wątpię zresztą, żeby gdziekolwiek jeszcze się
    /.../

    > Pytanie jak wspominam teoretyczne, dziś i tak nigdzie już takich liczników
    > nie ma.

    Jak nie ma jak są, sam takiego używam do rozliczeń.

    A z podobnego gatunku: elektromechaniczny licznik e.e. jest głuchy na
    składową stałą prądu. W ten sposób da się co nieco uskubać.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2020-02-03 16:33:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2020-02-03 o 14:11, Queequeg pisze:
    > Wpadł mi w ręce stary, PRL-owski, elektromechaniczny licznik prądu,
    > a wraz
    /.../
    >A z podobnego gatunku: elektromechaniczny licznik e.e. jest głuchy na
    >składową stałą prądu. W ten sposób da się co nieco uskubać.

    Aby na pewno ?

    Cos tu pisza o tym ...
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3348846.html

    ale queequeg ma na stole, to niech zbada :-)

    J.