  • 1. Data: 2022-10-07 15:15:10
    Temat: Jak odwrocić rzutowanie półkuli slońca na tarczę widoczną w teleskopie, aby odzyskac obraz sferyczny, na półkuli ?
    Od: a a <m...@g...com>

    Subscribe

    15:12 (now)
    Przeszukałem internet i znalazlem setki linków

    A koncepcja jest nastepująca.

    Mamy solarny teleskop i obserwujemy slonce nie oczami, ale z filtrem, na matowce, aby
    nie uszkodzic wzroku i widzimy tarczę słoneczną, czyli rzut obrazu pólkuli sferycznej
    slonca na plaszczyznę.

    Ale ja chce odwrócić te projekcję i odzyskać obraz sferyczny/ pólsferyczny i móc
    obracac kulą, aby widzieć plamy sloneczne, grupy, zredukowane w obrazie tarczy
    słoneczn ej, gdy znajdujące się blisko brzegu.

    Mogę oczywiście czekac na obrót slonca i przybliżenie się plam słonca i grup plam do
    środka tarczy., aby odzyskać prawidłowe rozmiary, ale to trwa wiele dni i rozmiar
    plam, grup plam może się w międzyczasie zmienić.

    Wykombinowałem sobie zatem projekcję obrazu z teleskopu, przez rzutowanie od strony
    okularu na matową kulę

    Ale w zależności od długości ogniskowej okularu, obraz może być rozmyty.

    Dlatego też szukam aplikacji, która wykona programowo taką reprojekcję,
    czyli z tarczy słonecznej ponownie odzyska obraz sferyczny na półkuli.

    Znalazlem Gimp

    i opis jak rzutować płaski obraz na powierzchnię kuli

    https://graphicdesign.stackexchange.com/questions/80
    701/gimp-flat-image-to-round-ball-surface-sphere

    W moim przypadku tym plaskim obrazem będzie tarcza slonca, czyli okrągły obraz, a
    powinien być rzutowany nie na powierzchnię całej kuli, ale tylko na półkulę

    Czy Gimp to wspiera i taką kulę z obrazem będę mogl obracać aby zobaczyc w sferycznym
    powiększeniu to co znajdowało się na brzegu tarczy słonecznej, aby mierzyc obszar i
    liczyć liczbę plam slonecznych ?

    help help

    Testowalem Geogebra ale to nie jest narzędzie do przetwarzania grafiki jak Gimp

    Linków znalazłem setki i filmiki z youtube, ale nie wiem co jest wlaściwe
    i pewnie jest jakiś znany termin na taka operację i trzeba go użyć w wyszukiwarce,
    ale go nie znam.