  • 1. Data: 2009-12-20 21:41:18
    Temat: Jak sprawdzic format obrazu z TV-Sat
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    jak sprawdzić, czy program (konkretnie RTL) o proporcjach 16:9
    nadawany jest z paskami u góry i na dole, czy jako 576 linii?

    W tunerze cyfrowym (Ferguson - do niekodowanych programów SD)
    da się ustawić format podłączonego telewizora, tj. 4:3 albo 16:9.
    Czy po ustawieniu 16:9 i oglądaniu panoramicznego programu
    tuner przekazuje dalej 576 "znaczących" linii, czy jakoś
    usuwa czarne paski i rozciąga to, co zostaje (mniej niż 576 linii)?

    Interesuje mnie sensowność nagrywania takich programów
    na nagrywarkę DVD nieco okrężną drogą. Normalnie miałem ustawiony
    w tunerze typ telewizora 4:3 i przy nagrywaniu panoramicznych
    programów nagrywały się one jako letterbox 4:3 z czarnymi paskami.
    Przy oglądaniu takiego nagrania na telewizorze 16:9 trzeba
    powiększać środek obrazu. Spróbowałem ustawić w tunerze typ
    telewizora 16:9. Nagrywarka jakoś nie poradziła sobie z tym
    i nagrała obraz "zagęszczony" poziomo o proporcjach 4:3.
    Da się to oczywiście rozciągnąć oglądając na telewizorze 16:9
    (albo ustawić odpowiednią flagę 16:9 programem IFOedit).
    Ale pytanie brzmi: czy to ma sens? Czy z tunera naprawdę wychodzi
    576 linii?

    P.

  • 2. Data: 2009-12-20 21:45:32
    Temat: Odp: Jak sprawdzic format obrazu z TV-Sat
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tuner przekazuje dalej 576 "znaczących" linii, czy jakoś
    > usuwa czarne paski i rozciąga to, co zostaje (mniej niż 576 linii)?

    Do tego musiał by mieć jeszcze jedno ustawienie - Letterbox (albo Zoom,
    różnie się to nazywa).
    Aczkolwiek nie widziałem jeszcze nic co by potrafiło przełączyć pomiędzy
    trybem 4:3 a Letterboxem z automatu.
    Między Letterboxem a 16:9 już tak.

  • 3. Data: 2009-12-20 22:32:47
    Temat: Re: Jak sprawdzic format obrazu z TV-Sat
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Cavallino pisze:

> [...]
    > różnie się to nazywa).
    > Aczkolwiek nie widziałem jeszcze nic co by potrafiło przełączyć pomiędzy

    Tuner podłączony bezpośrednio do telewizora potrafi go przełączać
    między 4:3 a 16:9. Nagrywarka nie przełącza się.
    Ale i tak nie wiem, czy przy takim przełączaniu tuner
    sam dokonuje konwersji rozdzielczości pionowej? Bo jakoś wysterowuje
    w zależności od ustawień telewizory 4:3 oraz 16:9. Skalowanie gdzieś
    jest wykonywane (bo różna jest liczba linii). Nie wiem, jaki jest
    "oryginalny" format nadawanego programu (czy z tunera wychodzi
    576 linii dla 16:9).
    A co do skalowania - jak wygląda radzenie sobie z przeplotem
    przy takim zmniejszaniu/zwiększaniu o niecałkowity współczynnik?

    P.

  • 4. Data: 2009-12-21 09:11:56
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Tuner podłączony bezpośrednio do telewizora potrafi go przełączać
    > między 4:3 a 16:9.

    Ale nie o tym mówiłem, to jest oczywiste.

    >Nagrywarka nie przełącza się.

    Są dwie opcje - albo sposób podłączenia powoduje, że gdzieś jest gubiony
    sygnał o formacie, albo nagrywarka zwyczajnie go olewa.
    Choć w sumie jest jeszcze możliwość, że tuner po tym złączu po którym jest
    podłączona nagrywarka zwyczajnie go nie wysyła.
    Jak to jest modulator, to jest nawet pewne że to jest przyczyna.

  • 5. Data: 2009-12-21 10:28:07
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik Cavallino napisał:
> [...]
    > Choć w sumie jest jeszcze możliwość, że tuner po tym złączu po którym
    > jest podłączona nagrywarka zwyczajnie go nie wysyła.

    To łatwo sprawdzić - podłączyć nagrywarkę do wyjścia TV. Jeśli się nie
    przełączy, to stawiam na winę nagrywarki.

  • 6. Data: 2009-12-21 11:38:11
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <B...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:hgnijn$ok0$1@polsl.pl...
> [...]

    >To łatwo sprawdzić - podłączyć nagrywarkę do wyjścia TV. Jeśli się nie
    >przełączy, to stawiam na winę nagrywarki.

    Jest jeszcze jedna opcja - a jak jest nagrywarka podłączona do TV?

  • 7. Data: 2009-12-21 14:50:27
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik Cavallino napisał:
    > Jest jeszcze jedna opcja - a jak jest nagrywarka podłączona do TV?

    Znaczy nie ma bezpośredniego połączenia między nagrywarką a tunerem?
    PS. U mnie też nagrywarka nie widzi formatu 16:9 z tunera sat mimo
    połączenia bezpośredniego.

  • 8. Data: 2009-12-21 21:13:19
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <B...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:hgo1vj$ccv$1@polsl.pl...
    Użytkownik Cavallino napisał:
    > Jest jeszcze jedna opcja - a jak jest nagrywarka podłączona do TV?

    >Znaczy nie ma bezpośredniego połączenia między nagrywarką a tunerem?

    To było pytanie.
    Na upartego mógł ją podłączyć po kablu antenowym do TV, więc może ona i
    nagrała jak trzeba, tylko odtwarza dziwacznie.

  • 9. Data: 2009-12-22 05:46:21
    Od: Bartłomiej Zieliński <B...@p...pl>

    Użytkownik Cavallino napisał:
    > Na upartego mógł ją podłączyć po kablu antenowym do TV
    [...]

    Nie do końca rozumiem, jak widzisz to połączenie.
    Jeśli kabel antenowy byłby wejściem do nagrywarki, to TV musiałby mieć
    wyjście, a raczej nie ma.
    Jeśli natomiast kabel antenowy byłby wyjściem z nagrywarki, to musiałaby
    ona mieć modulator - nie wiem jak w omawianej nagrywarce, ale np. moja
    nie ma modulatora.
    Pytanie, czy TV potrafi rozpoznać proporcje obrazu w sygnale antenowym.

  • 10. Data: 2009-12-22 05:53:33
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Bartłomiej Zieliński" <B...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:hgpmfd$9br$1@polsl.pl...
    Użytkownik Cavallino napisał:
    > Na upartego mógł ją podłączyć po kablu antenowym do TV
    [...]

    >Nie do końca rozumiem, jak widzisz to połączenie.

    Nie widzę, więc dobrze by było, żeby autor to opisał.

    >Jeśli kabel antenowy byłby wejściem do nagrywarki, to TV musiałby mieć
    >wyjście

    Raczej tuner.

    >Jeśli natomiast kabel antenowy byłby wyjściem z nagrywarki, to musiałaby
    >ona mieć modulator

    Jasne.

    >Pytanie, czy TV potrafi rozpoznać proporcje obrazu w sygnale antenowym.

    Też chciałbym to wiedzieć.