  • 1. Data: 2019-12-11 09:59:42
    Temat: Jaki SSD do starego kompa
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W tym roku nie moge znaleść pytania wiec na koniec roku zapytam. :)

    Siostra ma starego polesingowca na HDD 5400 i chciałaby szybciej.
    Myślę że każdy SSD będzie super ale może warto na coś zwrócić uwagę.
    Albo czegoś unikać.

    I dla pewności
    Opcja że ja dam jej swój stary SSD z laptopa do jej stacjonarki
    nie wchodzi w grę ze wzgledu na różne łącza?

  • 2. Data: 2019-12-11 10:03:08
    Temat: Re: Jaki SSD do starego kompa
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > Siostra ma starego polesingowca na HDD 5400 i chciałaby szybciej.
    > Myślę że każdy SSD będzie super ale może warto na coś zwrócić uwagę.
    > Albo czegoś unikać.

    I jeszcze jedno pytanie bo dawno nie sidziałem w temacie.
    Standardowa kieszeń na dysk ma w komputerze 2,5 cala a w laptopie 1,8?

  • 3. Data: 2019-12-11 10:21:44
    Od: kosmos <k...@u...pl>

    W dniu 2019-12-11 o 10:03, Bolko pisze:

    > I jeszcze jedno pytanie bo dawno nie sidziałem w temacie.
    > Standardowa kieszeń na dysk ma w komputerze 2,5 cala a w laptopie 1,8?

    U mnie w laptopach dyski są 2,5", i bez żadnego problemu (no, może
    pomijając kwestię mocowania w obudowie stacjonarki - potrzebne były
    dodatkowe sanki) dysk SSD z laptopa działa w komputerze stacjonarnym.
    Oba poleasingowe, czyli tak jak u Twojej siostry ;-)

  • 4. Data: 2019-12-11 10:59:59
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Polecam Intel, np. używany z serii X-25 M.
    "Stary" komp to pojęcie względne, ale SSD Intela (program narzędziowy robiący m.in.
    TRIM) obsługuje nawet Win XP.
    A przy np. Samsungach d... blada, albo system (Win XP) za stary dla nowego SSD (serii
    860), albo SSD za stary (serii 840) dla nowego
    systemu (Win 10).
    SSD będzie miał złącze SATA, a ten "stary" komp jakie ma złącze - SATA czy archaiczne
    IDE (PATA)?
    Tak czy inaczej zrobiłbym pełną kopię (backup) systemu przed zmianą dysku, bo przy
    dociąganiu jakichś sterowników coś się może
    namieszać.
    Backup można robić tak, że przy pomocy programu narzędziowego dostarczanego przez
    producenta SSD robisz pełną kopię HDD na SSD i ten
    HDD starannie chowasz do szuflady zanim system nie pójdzie na nowym dysku - warunkiem
    jest, aby przestrzeń zajmowana przez dane na
    HDD nie była większa od nowego SSD (rozsądne jest, gdy zajmuje mniej niż połowę SSD,
    SSD nie lubią "zapychania pod korek").
    Ekonomiczny może być zakup szybkiego HDD 7200 rpm, jeżeli siostrze nie przeszkadza
    hałas.

    -----

  • 5. Data: 2019-12-11 11:36:38
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Bolko <s...@g...com> w artykule
    ups.com> pisze:

    > W tym roku nie moge znaleść pytania wiec na koniec roku zapytam. :)
    >
    > Siostra ma starego polesingowca na HDD 5400 i chciałaby szybciej.

    Jak starego? Windows XP/Vista z dyskiem IDE/ATA czy coś nowszego z SATA?

    > Myślę że każdy SSD będzie super ale może warto na coś zwrócić uwagę.
    > Albo czegoś unikać.

    1. Cokolwiek da się tam włożyć - SSD czy HDD 7200 rpm - upewnij się, że nie
    ma większego poboru mocy niż stary dysk.
    2. W desktopach dyski są zwykle 3,5", w laptopach 2,5".
    3. W nowych laptopach mogą być dyski 1,8" i problemy z wymianą
    jakiegokolwiek elementu bez rozbierania całego komputera.
    4. Przy systemach starszych niż Windows 7 SP1 czy Vista SP2 mogą być
    problemy z obsługą dysków, które mają bloki 4 KB (dla HDD wielkość od 500 GB
    w górę, rok produkcji od 2011 w górę). Starsze dyski miały bloki 512 B.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 6. Data: 2019-12-11 14:49:10
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2019-12-11 09:59, Bolko wrote:
> [...]
    >
    > Siostra ma starego polesingowca na HDD 5400 i chciałaby szybciej.
    > Myślę że każdy SSD będzie super ale może warto na coś zwrócić uwagę.

    Zwróć uwagę na system operacyjny i złącze. Jeżeli to SATA i co najmniej
    Win7 SP1, to fajne są Samsungi serii 860. Ze strony producenta można
    ściągnąć program do migracji ze starego dysku na nowy - tylko musi być
    fizycznie możliwość podpięcia dwóch dysków na raz. Ja skorzystałem z
    przejściówki USB-SATA. Wymieniłem w tym roku HDD na SSD w około
    pięcioletnich laptopie i stacjonarce i jakbym kupił nowe komputery.

    > I dla pewności
    > Opcja że ja dam jej swój stary SSD z laptopa do jej stacjonarki
    > nie wchodzi w grę ze wzgledu na różne łącza?

    Jeżeli ma w laptopie złącze SATA, będzie pasował. Jest jednakowe w
    laptopach i stacjonarkach.

  • 7. Data: 2019-12-11 15:06:01
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 11.12.2019 o 14:49, Uncle Pete pisze:
    > Jeżeli ma w laptopie złącze SATA, będzie pasował. Jest jednakowe w
    > laptopach i stacjonarkach.

    No łżesz q-ka wodna, albo /sam radę se dam/, alibo egzorcystę /wo łąm/!
    Jak to drugie, to on ci za ~ stówkę zrobi alfę do omegi, to po co tu
    kontrafałdę zajętym zawracasz? A jak /sam/ (BTW: dziś zmarł p. Adam!),
    to i porównać grzebienie podłączeniowe powinieneś, też *sam*!

    Takie same? Czy nieco /insze/? Jak identico, to jak z tym reporterem
    kryminalnym, co mu szef kazał przynieść sensacje "z miasta":
    - /a jak się nie będzie działo, to masz Pan rewolwer, wiesz co robić/!

    --
    Rzeczy warte polecenia, bo polecać rzeczy DOBRE warto!
    https://myphone-explorer.en.softonic.com/ Free!

  • 8. Data: 2019-12-11 15:14:09
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    W dniu Wed, 11 Dec 2019 00:59:42 -0800, użytkownik Bolko napisał:

    > I dla pewności Opcja że ja dam jej swój stary SSD z laptopa do jej
    > stacjonarki nie wchodzi w grę ze wzgledu na różne łącza?

    Czemu nie wchodzi? SSD SATA z lapka na 100% da się podłączyć do
    odpowiednich kabelków desktopa. Oczywiście, o ile tylko będzie miał on
    złącza SATA :)
    Może być inny problem. Co starsze płyty miały tylko SATA1 a dyski SATA2
    lub 3 mogą być nieobsługiwane.

    --
    Jacek

  • 9. Data: 2019-12-11 17:41:31
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > kryminalnym, co mu szef kazał przynieść sensacje "z miasta":
    >  - /a jak się nie będzie działo, to masz Pan rewolwer, wiesz co robić/!

    A tak po polsku? Nadal twierdzę że dysk SSD pasuje do złącza SATA
    zarówno w stacjonarkach jak i laptopach. Tak jak każdy dysk SATA 2,5 cala.

  • 10. Data: 2019-12-11 17:47:22
    Od: Bolko <s...@g...com>

    ups.com> pisze:

    > Jak starego? Windows XP/Vista z dyskiem IDE/ATA czy coś nowszego z SATA?
    Polesnigowy kupiony trzy lata temu teraz tam jest win 10
    Myśle że jaki SATA na pewno jest

    > 1. Cokolwiek da się tam włożyć - SSD czy HDD 7200 rpm - upewnij się, że nie
    > ma większego poboru mocy niż stary dysk.

    > 2. W desktopach dyski są zwykle 3,5", w laptopach 2,5".
    No też mi się tak wydawało.
    Ale wchodzę tutaj :
    https://allegro.pl/kategoria/dyski-i-pamieci-przenos
    ne-dyski-ssd-257335?bmatch=engag-global-cl-dict43-el
    e-1-3-1210

    i nie widzę 3.5"
    co źle robie?

    > 4. Przy systemach starszych niż Windows 7 SP1 czy Vista SP2 mogą być
    > problemy z obsługą dysków, które mają bloki 4 KB (dla HDD wielkość od 500 GB
    > w górę, rok produkcji od 2011 w górę). Starsze dyski miały bloki 512 B.

    To polesingowiec kupiony 3 lata temu.
    Teraz tam jest Win10