  • 1. Data: 2017-07-28 02:31:19
    Temat: Jaki tryb SATA?
    Od: JaNus <bez@adresu>

    Usiłowałem na swym Dellu dodać (jako alternatywny do W-10) stareńkiego
    Win-XP (co się nie powiodło). A ten archaiczny XP nie obsługuje
    niektórych ustawień SATA, i aby zrobić instalację, to przełączyłem w
    BIOS-ie ten SATA na ustawienie "Legacy". Acz jak ten cymbał zaniedbałem
    rzeczy banalnej: zapamiętania tego, jakie było ustawienie tej opcji
    pierwotnie. A do wyboru jest:
    [ ] RAID Autodetect / AHCI
    [ ] RAID Autodetect / ATA
    [ ] RAID On
    [x] Legacy

    Gdzieś mi się o uszy obiło, że wybranie "mocno niewłaściwej" opcji może
    okazać się baaardzo bolesne, bo gdy po jej ustawieniu nastąpi próba
    zapisu do takiego dysku, to doprowadzi ona do całkowitego jego
    skaszanienia, i można utracić wiele danych.
    RAID'ować nie zamierzam, a jedynie chcę zapewni pełną szybkość działania
    dysku, której nie daje (zdaje się) tryb "Legacy".

    A jeszcze: do prób postawienia XP (na drugim dysku) może jeszcze wrócę,
    więc jeśli zmiana trybu SATA uniemożliwi późniejsze jej cofnięcie (bo,
    dajmy na to, dysk stanie się nieczytelny) to wspomnijcie mi o tym!

  • 2. Data: 2017-07-28 12:19:39
    Temat: Re: Jaki tryb SATA?
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    No tak, ratowałem się obrazem dysku.

    -----

  • 3. Data: 2017-07-28 17:55:44
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "JaNus" <bez@adresu> wrote in message
> [...]
    > BIOS-ie ten SATA na ustawienie "Legacy". Acz jak ten cymbał zaniedbałem
    > rzeczy banalnej: zapamiętania tego, jakie było ustawienie tej opcji

    Bez żadnego problemu na XP uruchomisz natywne SATA (czyli AHCI) pod warunkiem podania
    sterownika , którego XP "fabrycznie" wbudowanego nie ma w odróżnieniu od nowszych
    Windowsów.

    Kłopotliwe mogą być jednak najnowsze chipsety lecz +/- kilka lat wstecz powinno
    działać na XP.

    Mówiąc o Intelu ostatnim pewnym driverem jest Intel RST 11.2.1006.
    Żadnej kaszany w plikach nie bedzie.

  • 4. Data: 2017-07-28 20:01:26
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Ale nie da się tego zmienic (trybu SATA poprzez zmianę ustawienia w BIOS) przy juz
    zainstalowanym XP, Win nie wstanie.

    -----

  • 5. Data: 2017-07-28 21:32:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-28 o 20:01, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ale nie da się tego zmienic (trybu SATA poprzez zmianę ustawienia w BIOS) przy juz
    zainstalowanym XP, Win nie wstanie.

    > -----

    Da się.
    Sam tak niejednokrotnie robiłem. Trochę trzeba w rejestrach pogrzebać i
    wymusić sterowniki.
    Jednak ostatnio jak próbowałem, to mi już nie poszło. Nie wiem, czy
    zapomniałem sposobu, czy mostek jakiś nietypowy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2017-07-28 22:46:31
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Nie dasz rady lub dostaniesz Nobla.

    -----

  • 7. Data: 2017-07-28 23:25:28
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2017-07-28 o 20:01, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ale nie da się tego zmienic (trybu SATA poprzez zmianę ustawienia w
    > BIOS) przy juz zainstalowanym XP, Win nie wstanie.

    Chodzi mi o nieco inne podejście: nie jest mi pod XP-kiem niezbędne, aby
    dysk działał jak błyskawica, tryb "Legacy" wystarczy mi w zupełności, bo
    żadnych intensywnych operacji dyskowych XP mi robić nie musi. Dlatego,
    gdy będę odpalał tego O-eS'a staruszka, to jedynie muszę wyłączyć w
    biosie dysk z Win-10, i jaaazda!
    Ale gdy chcę uruchomić dziesiątkę, to bym wolał, aby jednak dyski
    pracowały z maksymalną wydajnością, czyli potrzebna jest mi któraś z
    dwóch pierwszych opcji. Przypomnę, do wyboru jest:
    [ ] RAID Autodetect / AHCI
    [ ] RAID Autodetect / ATA
    - zgaduję, że trzeba wybrać AHCI?

  • 8. Data: 2017-07-29 10:24:33
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow> wrote in message
    <Nie dasz rady lub dostaniesz Nobla.

    Eee tam :

    https://www.raymond.cc/blog/move-windows-xp-hard-dri
    ve-or-change-motherboard-without-getting-blue-screen
    -of-death/2/ - wskazaniem na Hiren's Boot.

    99% zadziała .

  • 9. Data: 2017-07-29 13:21:43
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    BSOD to ekran windows.
    A to komputerowi się zatnie jeszcze przed ładowaniem win.
    "No compatible disc present" czy jakoś tak.

    -----

  • 10. Data: 2017-07-29 13:29:42
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    BSOD to ekran windows.
    A to komputerowi się zatnie jeszcze przed ładowaniem win.
    "No compatible disc present" czy jakoś tak.

    Odpalasz Hiren's boota z CD lub z USB , Windows nie jest ładowany.