  • 11. Data: 2022-05-20 03:28:11
    Temat: Re: Klawiatura do Pi z miejscem na Pi
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Adam wrote:

    > Jakieś trzy tygodnie temu szukałem komputerów dla klienta.
    > Przejrzałem kilkanaście modeli Della sposród dostępnych u dystrybutorów.
    > Sporadyczne zdażało się, że nie miały VGA.

    Co to znaczy "mieć VGA"? W moim Precision 5540 VGA "jest", w postaci
    dongla wpinanego do Thunderbolt. Tylko tak, to ja mogę mieć i RS232, a
    pewnie i dalekopis. Przez "mieć" rozumiem to, co wystaje z obudowy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2022-05-20 03:34:02
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Coś Ci się pomyliło, akurat monitory najczęściej mają VGA.

    Tylko w sumie po co? Konwersja sygnału cyfrowego na analogowy tylko po
    to, by po drugiej stronie kabelka wrócić na cyfrowy nie ma sensu. Od
    biedy miała w monitorach CRT, bo sygnał analogowy można było wpuścić
    wprost na wzmacniacze wizji. LCD nie ma wzmacniaczy wizji, a na rynku
    dominuje od dobrych 20 lat..? Co my znowu za skansen budujemy?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2022-05-20 09:51:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/05/2022 00:19, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Coś Ci się pomyliło, akurat monitory najczęściej mają VGA.

    Mało które. Ale zwróciłeś uwagę, że napisałem "główny port"?

    > Wszedłem
    > właśnie na jeden z większych polskich sklepów z elektroniką. 40%
    > monitorów miało VGA.

    Czyli to "40%" to inaczej "najczęsciej mają VGA"?

    Chyba inaczej pojmujemy procenty.

    > Dla projektorów nie mam dokładniej statystyki, ale
    > pobieżny przegląd wykazuje VGA mniej więcej w połowie modeli. W
    > telewizorach 16% ma VGA.

    Czyli "najczęsciej mają VGA".

    > VGA znika w laptopach. Złącze to występowało w 1% laptopów. Podobnie
    > karty graficzne, tu praktycznie zero.

    Czyli co, masz VGA w monitorze i nie ma co pod to podpiąć? Muj Bosze.

    Tylko 30% monitorów Dell, nowych, ma VGA. Z czego, w większosci
    przypadków, są to najtańsze modele, prawdopodobnie pracujące na starej
    elektronice.

    Innymi słowy, nie ma co przejmować się, przecież "najczęściej maja VGA"
    wiec problem nie istnieje.

  • 14. Data: 2022-05-20 09:56:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 19/05/2022 22:06, Adam wrote:
    > Jakieś trzy tygodnie temu szukałem komputerów dla klienta.
    > Przejrzałem kilkanaście modeli Della sposród dostępnych u dystrybutorów.
    > Sporadyczne zdażało się, że nie miały VGA.

    Dell ma około 30% monitorów z VGA w ofercie, tych najtańszych,
    projektowanych pewnie z 10 lat temu i sprzedawanych do dzisiaj na tym
    samym hardware co wtedy.

    Ale można się oszukiwać, że przed VGA świetlana przyszłość.

    PS: Zaznaczam tylko, bo może ktoś nie wiedzieć, że VGA nie potrafi
    wyświetlić tego samego, co HDMI. Słowo klucz: HDCP. Mimo kilkukrotnej
    kompromitacji, nikt z tego nie zrezygnuje.

  • 15. Data: 2022-05-20 10:52:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 May 2022 03:34:02 +0200, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > wprost na wzmacniacze wizji. LCD nie ma wzmacniaczy wizji, a na rynku
    > dominuje od dobrych 20 lat..? Co my znowu za skansen budujemy?

    A propos - a jak dziala regulacja jasnosci pixela w LCD?

    troche watpie, aby kazdy piksel TFT mial cyfrową nastawe.
    A w ogole - regulują to napieciem sterującym, czy czasem/PWM?

    J.

  • 16. Data: 2022-05-20 11:29:02
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Piotr Wyderski <b...@p...com> napisał(a):
> [...]
    > wzmacniacze wizji. LCD nie ma wzmacniaczy wizji, a na rynku dominuje od
    > dobrych 20 lat..? Co my znowu za skansen budujemy?

    Zadaję sobie te same pytania za każdym razem gdy znów widzę VGA w nowym
    sprzęcie :) Ostatnio np. szukałem płytki FPGA do nauki i znalazłem
    https://maximator-fpga.org/ I co widzimy? Dumne gniazdo VGA, największy
    element na całej płytce. Też nie wiem po co. Dobrze, że HDMI dali.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 17. Data: 2022-05-20 11:38:42
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 20/05/2022 10:29, Grzegorz Niemirowski wrote:

> [...]
    > https://maximator-fpga.org/ I co widzimy? Dumne gniazdo VGA, największy
    > element na całej płytce. Też nie wiem po co. Dobrze, że HDMI dali.

    Bo VGA jest bardzo łatwo oprogramować i jest idealne do eksperymentów.
    H+V sync i drabinka rezystorów dla każdego koloru. Nawet na arduino
    wygenerujesz 640x480 jak je podkręcisz je do 25MHz.

    c.

  • 18. Data: 2022-05-20 11:44:56
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Mało które. Ale zwróciłeś uwagę, że napisałem "główny port"?

    Nie wiem co to jest główny port, nie spotkałem się z tym pojęciem w
    monitorach.

    > Czyli to "40%" to inaczej "najczęsciej mają VGA"?
    > Chyba inaczej pojmujemy procenty.
    > Czyli "najczęsciej mają VGA".

    Wszystko się zgadza. Z urządzeń dla których miałem dane statystyczne
    najczęściej VGA było w monitorach. Być może projektory zajęłyby pierwsze
    miejsce, ale nie miałem dla nich dokładnych danych.

    > Czyli co, masz VGA w monitorze i nie ma co pod to podpiąć? Muj Bosze.

    Z nowego sprzętu pewnie nie ma co podpiąć, ale np. w pracy mam 4-letniego
    Latitude 5591 i on ma VGA. Widocznie w monitorach jest nacisk na
    uniwersalność i zgodność wstecz.

    > Tylko 30% monitorów Dell, nowych, ma VGA. Z czego, w większosci
    > przypadków, są to najtańsze modele, prawdopodobnie pracujące na starej
    > elektronice.

    To, że są tanie lub mają starą elektronikę niewiele zmienia. Są na rynku.
    Pozostaje faktem, że w monitorach VGA umiera bardzo powoli. W projektorach
    także.

    > Innymi słowy, nie ma co przejmować się, przecież "najczęściej maja VGA"
    > wiec problem nie istnieje.

    Jaki problem?
    Widzę, że znów cytujesz sformułowanie z "najczęściej" :) Ono nie znaczy
    "zwykle".

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 19. Data: 2022-05-20 11:58:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 20 May 2022 09:56:25 +0200, heby napisał(a):

    > (...)
    > PS: Zaznaczam tylko, bo może ktoś nie wiedzieć, że VGA nie potrafi
    > wyświetlić tego samego, co HDMI. Słowo klucz: HDCP. Mimo kilkukrotnej
    > kompromitacji, nikt z tego nie zrezygnuje.

    Można jeszcze dodać, że HDMI w elektronice powszechnego użytku ma ciekawe
    rozszerzenie: CEC, czyli sterowanie wielu urządzeń jednym pilotem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2022-05-20 12:04:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/05/2022 11:44, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Nie wiem co to jest główny port, nie spotkałem się z tym pojęciem w
    > monitorach.

    To znaczy, ze całą elektronika zbudowana jest na około VGA.

    > Z nowego sprzętu pewnie nie ma co podpiąć, ale np. w pracy mam
    > 4-letniego Latitude 5591 i on ma VGA. Widocznie w monitorach jest nacisk
    > na uniwersalność i zgodność wstecz.

    Nie ma nacisku. Widzisz starocie, niektóre produkowane do dzisiaj. Nikt
    nie potrzebuje VGA do czegokolwiek praktycznegom klepią je jeszcze
    najzwyczajniej dlatego, że jakiś promil rynku może chcieć i mają gotowe
    scalaki kosztujace $0.5.

    > To, że są tanie lub mają starą elektronikę niewiele zmienia.

    Zmienia. VGA nie istnieje jako technologia. To ostatatnie chwile kiedy
    widzisz niebieskie gniazdo na monitorze w sklepie.

    > Są na
    > rynku. Pozostaje faktem, że w monitorach VGA umiera bardzo powoli. W
    > projektorach także.

    Nie umiera powoli. Umarło 5 lat temu, kiedy nowo projektowne monitory
    nie miały VGA *wcale*, jednoczesnie z jego usunieciem z nowych
    komputerów. Przegapiłes pogrzeb.

    > Jaki problem?

    Który zmusił do zrobienia poważnych statystyk.

    > Widzę, że znów cytujesz sformułowanie z "najczęściej" :) Ono nie znaczy
    > "zwykle".

    Nie, nie oznacza. Możemy proadzić jeszcze kilka godzin dysputę, czy
    "zwykle" oznacza >50% czy może nie. Jakos mi się nie chce.

    Najzwyczajniej: jak już powołujesz się na statystyki czegokowliek to
    zastanów się czy są one uzyteczne do oceny czegokolwiek. Z faktu że x%
    monitoów ma VGA nie da się wyciągnąc ani jednego wniosku mającego
    praktyczną uzyteczność.