  • 1. Data: 2012-04-17 20:10:01
    Temat: Klej do granitu - czy żywica da radę?
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Jeżeli naiwność pytania urazi kogokolwiek, szczerze przepraszam :)

    Jako wykładzinę progu balkonowego mam położone granitowe płytki o grubości
    niecałego centymetra. Płytki te wystają ok 3 cm poza próg, tworząc pewnego
    rodzaju nawis. Niedawno pechowym trafem nastąpiłem na róg jednej z nich i
    ten ułamał się.
    Na szczęście istnieje możliwość sklejenia płytki, ponieważ krawędź jest w
    miarę równa i pasuje. Teraz pytanie:

    Kleje dedykowane dla kamieniarzy są dość drogie. Pomyślałem sobie, że być
    może jakiś rodzaj żywicy mógłby tutaj zadziałać. Mam tylko pytanie - jaka
    miałaby to być żywica - epoksydowa czy inna? Pęknięcie jest wewnątrz
    mieszkania, więc zależałoby mi, aby po sklejeniu spoiwo nie miało mocnego
    zapachu.

    Drugie przeznaczenie tejże żywicy: aby zabezpieczyć się przed ponownym
    uszkodzeniem nawisu pomyślałem, że można od spodu umieścić metalową taśmę i
    przykleić ją do płytek, tworząc coś na kształt podpórki - płytki stykające
    się, dzięki tej taśmie byłyby bardziej odporne - czy to dobry pomysł? Może
    nie taśma metalowa, tylko np. pcv wystarczy? Jak myślicie?

    Z góry dziękuję za odpowiedź - głównie interesuje mnie żywica - a jako, że
    jestem lajkonikiem byłoby super, gdybym otrzymał dokładne wytyczne :)

    Pozdrawiam
    Paweł
    --
    gg #288252

  • 2. Data: 2012-04-17 21:35:33
    Temat: Re: Klej do granitu - czy żywica da radę?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Kleje dedykowane dla kamieniarzy są dość drogie. Pomyślałem sobie, że być
    > może jakiś rodzaj żywicy mógłby tutaj zadziałać.

    Jesli odlamany kawalek bardzo dobrze przylega do teszty, to cyjanopan.
    Jesli jednak sa drobne, czy wieksze puste przestrzenie, to zywica bedzie
    OK. Kiedys z dosyc drobnych kawalkow poskladalem marmurowy parapet. Z
    granitem tez nie powinno byc problemu. Nazwy nie pamietam, ale w prawie
    kazdym sklepie sa takie 2 zlaczone strzykawki, to bylo cos takiego.

    > nie taśma metalowa, tylko np. pcv wystarczy? Jak myślicie?

    Tasma, albo raczej katownik powinna byc metalowa i nieodksztalcalna. To
    ona musi przejac cale obiazenie, bo jak sie sam przekonales, plytka tej
    wytrzymalosci nie ma. Ja bym ja raczej przykrecil niz kleil.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2012-04-17 21:55:35
    Od: anhin <a...@g...pl>

    > Jesli odlamany kawalek bardzo dobrze przylega do teszty, to cyjanopan.

    przestrzegałbym przed cyjanoakrylem w takim zastosowaniu, używany jest
    wprawdzie czasem do celów konstrukcyjnych, ale dość mocno zmodyfikowany,
    z cyjanopanem dostępnym w sklepach ma to niewiele wspólnego. Cyjanopan
    jest niezbyt odporny na wilgoć i łatwo podlega degradacji. Epoksyd (ew.
    z wypełniaczem z aerosilu) powinien być całkowicie wystarczający, pod
    warunkiem zachowania minimum zasad klejenia. Najlepsza do takich
    zastosowań z polskich żywic to staroświecki epidian 5 z utwardzaczem
    Z-1, bez innych dodatków poza wypełniaczem. Jeśli jest taka możliwość,
    spoinę należy wygrzać przez godzinę-dwie w temperaturze 50 - 70 st C.,
    wtedy będzie supermocna i "wieczna".

  • 4. Data: 2012-04-18 07:42:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 17 Apr 2012 21:55:35 +0200, anhin napisał(a):
> [...]
    > z cyjanopanem dostępnym w sklepach ma to niewiele wspólnego. Cyjanopan
    > jest niezbyt odporny na wilgoć i łatwo podlega degradacji.

    Kolega ma to w mieszkaniu

    > Epoksyd (ew. z wypełniaczem z aerosilu)

    No wlasnie - wypelniacza radzilbym uniknac. Przylega dobrze, potrzebujemy
    klej ktory sie wycisnie do cienkiej warstwy, a nie wypelniacza.

    > powinien być całkowicie wystarczający, pod
    > warunkiem zachowania minimum zasad klejenia.

    Taa ... 2h trzymania ;-) Docisk trzeba zorganizowac :-)

> [...]
    > Z-1, bez innych dodatków poza wypełniaczem. Jeśli jest taka możliwość,
    > spoinę należy wygrzać przez godzinę-dwie w temperaturze 50 - 70 st C.,

    Lampke nocna z zarowka przystawic.

    Tez by sprobowal epoksydu. Ale tak prawde mowiac ... granit tez tak dobrze
    trzyma ? Mam watpliwosci.

    No i juz nie bedzie mocne, jesli na tym staniesz to znow odpadnie.

    W trzeciej probie mozna sprobowac cementem

    J.

  • 5. Data: 2012-04-18 10:56:23
    Od: anhin <a...@g...pl>

    > Tez by sprobowal epoksydu. Ale tak prawde mowiac ... granit tez tak dobrze
    > trzyma ? Mam watpliwosci.

    granit? trzyma, trzyma... oczywiście jeśli nie będzie czymś upaprany.
    Dokładne umycie i odtłuszczenie jest co najmniej tak ważne jak nacisk.

    > No i juz nie bedzie mocne, jesli na tym staniesz to znow odpadnie.

    to chyba oczywiste... :(

    > W trzeciej probie mozna sprobowac cementem

    na zginanie, bez wzmocnień metalowych? Hmmm...

  • 6. Data: 2012-04-18 12:06:40
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Popey <s...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Z góry dziękuję za odpowiedź - głównie interesuje mnie żywica - a jako, że
    > jestem lajkonikiem byłoby super, gdybym otrzymał dokładne wytyczne :)

    Jak są 3 centymetry pustego na brzegu płytki to czym być nie przykleił do się
    urwie bo znowu przydepniesz. Jak wypełnisz dziurę i zrobisz podparcie to
    klejem biurowym przykleisz i będzie lepiej trzymało niż jak bez podparcia
    skleisz klejem sprowadzonym z Marsa.

  • 7. Data: 2012-04-18 20:37:37
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Wed, 18 Apr 2012 10:06:40 +0000 (UTC), na pl.sci.inzynieria, kogutek
    napisał(a):
> [...]
    > klejem biurowym przykleisz i będzie lepiej trzymało niż jak bez podparcia

    Ależ ja o tym pisałem - chcę to zrobić, tylko nie wiem czym. Tzn. teraz już
    wiem - taśma metalowa poprowadzona pod spodem.

    --
    gg #288252

  • 8. Data: 2012-04-18 20:41:08
    Od: Popey <s...@p...onet.pl>

    Tue, 17 Apr 2012 21:55:35 +0200, na pl.sci.inzynieria, anhin napisał(a):
> [...]
    > Z-1, bez innych dodatków poza wypełniaczem. Jeśli jest taka możliwość,
    > spoinę należy wygrzać przez godzinę-dwie w temperaturze 50 - 70 st C.,

    Dziękuję za szczegółowy opis procedury klejenia - nie wpadłbym na to, że
    wygrzewanie jest wymagane. Dzięki Twojej uwadze wyszukam w internecie
    dokładnych przepisów na udane klejenie.

    Mam pytanie odnośnie epidianu. Otóż sprzedaje się go w dużych puszkach.
    Czy moglibyście polecić jakiś klej sprzedawany od razu w dozownikach, w
    którym wystarczy po prostu zmieszać oba składniki, aby uzyskać mocne
    spoiwo? Nie ukrywam, że byłoby to najwygodniejsze z mojego punktu widzenia.
    No, chyba że taki "gotowy" klej w strzykawkach nie nadaje się do klejenia
    takich płytek?

    Jeżeli uzyskałbym tę informację, to byłbym już w pełni zadowolony :)
    Wszystkim odpowiadającym dziękuję

    Paweł

    --
    gg #288252

  • 9. Data: 2012-04-18 21:29:57
    Od: anhin <a...@g...pl>

> [...]
    > No, chyba że taki "gotowy" klej w strzykawkach nie nadaje się do klejenia

    czasem małe opakowania można dostać w sklepach modelarskich (do twoich
    celów i tak za duże bo potrzebujesz ilość rzędu 0.5 cm3, ale jest to
    może jakieś wyjście; dla ułatwienia: Epidian wolno się starzeje, nawet
    za 10 lat reszta może się przydać). Co do produktów innych firm
    dostępnych w polskich sklepach, nie mam pewności, słyszałem np. dobre
    opinie o Distalu ale nie wiem czy miarodajne. Przy braku innych
    wskazówek: na pewno nie powinna być to emulsja; jeśli nie masz innych
    danych, wybierz żywicę przezroczystą, o słomkowej barwie i bardzo gęstą,
    odrzucając te które są opisane jako "elastyczne".
    Oczywiście wykluczony Poxipol czy inne "błyskawiczne".

  • 10. Data: 2012-04-19 00:07:13
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Popey <s...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Ależ ja o tym pisałem - chcę to zrobić, tylko nie wiem czym. Tzn. teraz już
    > wiem - taśma metalowa poprowadzona pod spodem.

    najlepiej taka co ma 3 centymetry szerokości i o grubości tego pustego pod
    daszkiem. Beton też się nada.