  • 11. Data: 2022-06-18 20:39:51
    Temat: Re: Kodowanie dźwięku w starych urządzeniach / EPROM
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.06.2022 18:24, Piotr C wrote:

    > Kurde prawda! Nie wpadłbym, ale mogli przekodować napis aby w kodzie wyglądał
    normalnie. Dzisiaj przedzwonie linie danych. Spróbuje też zdekodować dźwięk, chociaż
    od ostatniego czasu gdy coś kodowałem w C minęło ładnych pare lat.

    Mało prawdopodobne.
    Kod to kod. a wsad to wsad. Bez sensu jest żeby upiększać wsad.
    Mogą być pomieszane linie adresowe i/lub linie danych ale to się robi
    żeby uprościć płytkę (sam tak robiłem), a nie żeby utrudnić kopiowanie.
    Linii danych IMHO nie masz pomieszanych skoro widać napis. Może być
    kolejność bitów zamieniona do dekodowania (MSB/LSB).
    Linie adresowe raczej też nie są, aczkolwiek napis może się mieścić
    akurat w bloku niezmieszanym.

    --
    Mirek.

  • 12. Data: 2022-06-19 08:38:22
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Piotr C <k...@g...com> wrote:

    > Wątpie czy ktoś coś poradzi ale nie mam innego pomysłu.

    Pobawiłem się chwilę:

    https://drive.google.com/file/d/1u-abfSvp7zs7VBmyQ4w
    svffRkREyJcbZ/view

    Baza do dalszych zabaw:

    #v+
    #include <stdio.h>
    #include <assert.h>
    #include <inttypes.h>

    int main(void)
    {
    FILE *ifp, *ofp;
    uint8_t value = 0x80;
    uint8_t dir = 0;

    ifp = fopen("VOICE_ROM_TMS27C010A.BIN", "rb");
    ofp = fopen("output.raw", "wb");
    assert(ifp);
    assert(ofp);

    for (;;)
    {
    const uint8_t ch = fgetc(ifp);
    int i;

    if (feof(ifp))
    break;

    for (i = 0; i < 8; ++i)
    {
    if (dir ^ !!(ch & (1 << i)))
    {
    if (value == 0xff)
    dir ^= 1;
    else
    value++;
    }
    else
    {
    if (value == 0x00)
    dir ^= 1;
    else
    value--;
    }

    fputc(value, ofp);
    }
    }

    fclose(ofp);
    fclose(ifp);

    return 0;
    }
    #v-

    I potem komenda:

    sox -b 8 -c 1 -e unsigned-integer -r 22050 -t raw output.raw output.wav

    Na pewno należałoby sparsować strukturę i resetować dekoder przy każdym
    nowym komunikacie -- to powinno usunąć DC bias.

    --
    Gdybyś była owocem, to byłabyś najsłodszą truskawką. A gdybyś była
    warzywem, to odwiedzałbym cię codziennie w szpitalu.

  • 13. Data: 2022-06-19 11:37:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 19 czerwca 2022 o 08:38:24 UTC+2 Arnold Ziffel napisał(a):

    > Pobawiłem się chwilę:

    No ale słychać coś sensownego?
    Są dwa zestawy językowe?

  • 14. Data: 2022-06-19 12:37:45
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 19 Jun 2022 02:37:06 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski pisze:
    > No ale słychać coś sensownego?

    Słychać.
    https://oc.lh2.pl/s/HeKko576yw4Fzgo

    > Są dwa zestawy językowe?

    Nie inaczej.

    ATSD, bardzo fajne wykopalisko.

    k.

  • 15. Data: 2022-06-19 23:40:43
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > No ale słychać coś sensownego?
    > Są dwa zestawy językowe?

    Słychać, zobacz link z mojego posta (albo z posta Krzysztofa niżej), to
    link do pliku audio.

    --
    Przychodzi mrówka do krawca i mówi:
    - Jest nitka?

  • 16. Data: 2022-06-20 00:15:34
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Sun, 19 Jun 2022 21:40:43 +0000 (UTC), Arnold Ziffel pisze:

    > Słychać, zobacz link z mojego posta (albo z posta Krzysztofa niżej), to
    > link do pliku audio.

    O kurczę. Faktycznie, wystawiłeś od razu audio. Byłem przekonany, że to
    link do kodu i nawet nie zajrzałem. Niepotrzebne powielanie bytów
    (bajtów?). :/

    BTW, wydaje mi się, że docelowo próbki miały być odtwarzane wolniej. Tak
    na ucho, to jakieś x 0,85 - 0,87% tego co wychodzi jako output.wav.

    k.

  • 17. Data: 2022-06-20 05:53:09
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    On Saturday, June 18, 2022 at 11:38:24 PM UTC-7, Arnold Ziffel wrote:
    > Baza do dalszych zabaw:

    Dzięki - Tobie i innym, fajna zabawa! Chyba wrócę do kodowania. Ulepszyłem trochę
    program i:
    - nie ma składowej stałej
    - jest głośno, pełna dynamika

    Co zmieniłem: generalnie Ty traktowałeś każdy oktet osobno, a myśle że lepiej
    przesuwać bit po bicie i całkować z wagą: przykładowo: n=0.3 dla ostatniego bitu i
    (1-n) dla poprzedniej wartości próbki. W zależności od współczynnika n, któryś
    najstarszy bit [-x] przestanie mieć znaczenie (będzie zgubiony przez poziomy
    kwantyzacji). Im 'n' większe, tym krótsza (bardziej stroma) odpowiedź impulsowa, im
    mniejsze - tym dłużej 'wybrzmiewa' każdy bit. Myślę że w realizacji analogowej,
    większe n to mniejsza pojemność kondensatora całkującego.
    Teraz, przy stałym poziomie czyli ciągu 01010101... będzie oscylacja, więc uśredniam
    dwie ostatnie scałkowane wartości.
    http://mabanana.com/elcotel/wykres.png
    Na wykresie to widać ładnie, jak przebieg ładowania kondensatora. Czerwone kropki to
    bity na wejściu. Szare - po całkowaniu. Czerwone - po uśrednieniu. Dałem przykład z
    ciągiem "1", potem ciąg "0", a potem naprzemienne.
    **** Ulepszone nagranie: http://mabanana.com/elcotel/output.wav
    Eksperymentalnie dobrałem n=0.2151. Przy 8-bitowym wyjściu ze znakiem (signed) filtr
    powinien "pamiętać" do 20 ostatnich bitów, poprzednie będą "zgubione" przez
    rozdzielczość wyjścia. Można n wyliczyć tak: n = 1- sqrt(1/127, ile_bitów).
    Teraz: mimo że dynamika jest OK, to są szumy. Nie wiem jak to zrealizować lepiej.
    Próbowałem uśredniać 3 próbki wyjściowe - ścina pasmo, szum jest "niżej" ale jest.
    Nie wiem. Ta realizacja jest myśle bliska filtrowi RC 1-rzędu.

    Program jest tutaj: http://192.168.0.200/elcotel/main.c - wrzucę jeszcze poniżej bo
    te pliki będą skasowane.

    Natomiast w kwestii kodowania mam szybkie pytanka:
    - co robi #v+ ?
    - fputc() - jest odpowiednik do zapisu int-a 16- lub 32 bit, lub całego obszaru
    pamięci (wskaźnik)?

    Programowałem w C chyba jedynie na studiach 20 lat temu, zawodowo nigdy. Wcześniej od
    dzieciaka TurboPascal i Delphi już quasi-zawodowo. I chyba nadal lubię ten poziom
    (kiedyś to się nazywało programowanie wysokopoziomowe, dzisiaj już raczej nie. Ale
    skręca mnie jak widzę nowoczesne języki, jakieś dziedziczenia templejtów, nejmspejsy
    itd itd. Taka chyba przypadłość jeśli się zaczynało w 1992 r.).

    pozdrawiam

    #include <stdio.h>
    #include <assert.h>
    #include <inttypes.h>

    int main(void) {
    FILE *ifp, *ofp;
    uint8_t src_value; //odczytany bajt
    float DSP_0 = 0; //aktualne wyjście integratora
    float DSP_1 = 0; //popczednia wartość integratora (potrzebne
    do uśredniania 2 próbek)
    float n = 0.2151; // współczynnik filtra - znaczenie nowego
    bitu
    int8_t out_value; //wyjściowy bajt PCM (signed 8-bit)
    int b=0; //bity, konwertowany do +/-1
    int bitstream=0, bitstreammax=0; //aktualny i najdłuższy ciąg jednakowego bitu

    ifp = fopen("VOICE_ROM_TMS27C010A.BIN", "rb");
    ofp = fopen("output.raw", "wb");
    assert(ifp);
    assert(ofp);

    do {
    src_value = fgetc(ifp);
    for (int i=0; i<8; i++) {
    DSP_1=DSP_0;
    b=(src_value&1)?1:(-1); //+1 dla 1, -1 dla 0
    src_value>>=1;
    DSP_0=DSP_0*(1-n)+n*b;
    out_value=round((DSP_0/2+DSP_1/2)*127); //uśredniamy 2 próbki +
    przeskalwanie +/-1 na +/-127 (signed int8)
    if (i&1) fputc(out_value, ofp); //zapisujemy wyjście co
    drugi bit
    }
    } while (!feof(ifp));

    fclose(ofp);
    fclose(ifp);

    return 0;
    }

  • 18. Data: 2022-06-20 06:02:54
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    Mała errata:
    > po całkowaniu. Czerwone - po uśrednieniu.
    oczywiście chodzi o zielony wykres.

    > Program jest tutaj:
    prawidłowo: http://mabanana.com/elcotel/main.c i są zachowane wcięcia

    Dodam jeszcze że częstotliwość próbkowania wyszła 9690 Hz (zapis próbki PCM po co
    drugim bicie wej.). Pod koniec wersji angielskiej jest sygnał zgłoszenia, który
    powinien mieć 350&440Hz więc łatwo było to obliczyć.

    P.