  • 131. Data: 2021-05-01 08:49:14
    Temat: Re: Kolejny paszkwil lobby paliwowego...
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.05.2021 o 00:11, J.F. pisze:

    > a) wyglada na to, ze nie rdzewieje, bo by zmienili,

    Nie ma wyjścia - albo będzie rdzewieć albo wszystko pod ziemią z ochroną
    katodową. Nie bez powodu walczy się z prądami błądzącymi.

    Choć w sumie nasz link ze szwecją...

    > b) a co? coraz mniej stali w ziemi

    Bo ja wiem? O kable powrotne na koleii i tramwajach dba się coraz bardziej.

    --
    Shrek

  • 132. Data: 2021-05-01 08:54:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.05.2021 o 08:49, Shrek pisze:

    > Nie ma wyjścia - albo będzie rdzewieć albo wszystko pod ziemią z ochroną
    > katodową. Nie bez powodu walczy się z prądami błądzącymi.
    >
    > Choć w sumie nasz link ze szwecją...

    O - sprawdziłem - nasz link ma kabel powrotny o... połowie przekroju
    głównego. Na wiki stoi napisane, że zamiast elektrod ale sądzę że
    oprócz. Muszę poczytać;)

    --
    Shrek

  • 133. Data: 2021-05-01 14:44:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 May 2021 08:54:39 +0200, Shrek napisał(a):

    > O - sprawdziłem - nasz link ma kabel powrotny o... połowie przekroju
    > głównego. Na wiki stoi napisane, że zamiast elektrod ale sądzę że
    > oprócz. Muszę poczytać;)

    Moze goly lub cienko izolowany - wiec moze byc cienki, bo dobrze
    chlodzony.

    http://www.energoelektronika.pl/do/ShowNews?id=3266&
    spis_artykulow,Technologia%20-%20HVDC,DACPOL%20Sp.%2
    0z%20o.o

    "Jest to pierwsze połączenie elektroenergetyczne Polski ze
    Skandynawią, pierwsza w Polsce linia HVDC, oraz pierwsza linia morska,
    gdzie zastosowano kable powrotne zamiast elektrod."

    Czyli dawniej sie nie przejmowano.

    J.

  • 134. Data: 2021-05-01 14:57:03
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.05.2021 o 14:44, J.F. pisze:

    > Moze goly lub cienko izolowany - wiec moze byc cienki, bo dobrze
    > chlodzony.

    Jakieś wyjaśnienie jest. Jednak w koleii, tramwajach i metrze bardzo się
    dba o to, żeby szyny byly jak najlepiej odizolowane od ziemi.

    > "Jest to pierwsze połączenie elektroenergetyczne Polski ze
    > Skandynawią, pierwsza w Polsce linia HVDC, oraz pierwsza linia morska,
    > gdzie zastosowano kable powrotne zamiast elektrod."
    >
    > Czyli dawniej sie nie przejmowano.

    W sumie w technologii podmorskiej to nie muszą się tak przejmować
    korozją na przykład płyt zbrojenowych fundamentów czy wodociągami;)

    --
    Shrek

  • 135. Data: 2021-05-01 15:58:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 1 May 2021 14:57:03 +0200, Shrek napisał(a):

    > Jakieś wyjaśnienie jest. Jednak w koleii, tramwajach i metrze bardzo się
    > dba o to, żeby szyny byly jak najlepiej odizolowane od ziemi.

    A to nie wiem, ale ... chodzi o prady bladzace, czy o niszczenie szyn?

    Gdzies tam jeszcze jest sprawa porazen - jak sie takie szyny urwa, to
    kawalek bedzie pod napieciem 3000V. Jestes pewnien, ze nie sa
    regularnie uziemiane ?

    > W sumie w technologii podmorskiej to nie muszą się tak przejmować
    > korozją na przykład płyt zbrojenowych fundamentów czy wodociągami;)

    A jak Nordstream skoroduje, to lepiej :-)

    Za to wydaje mi sie, ze gdzies tam sie sporo chloru wydziela.
    A z drugiej strony pH rosnie.

    Z tego co pisano - przy duzych elektrodach to nie problem.

    J.

  • 136. Data: 2021-05-01 19:06:26
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 01.05.2021 o 15:58, J.F. pisze:

    > A to nie wiem, ale ... chodzi o prady bladzace, czy o niszczenie szyn?

    O prądy błądzące - dlatego izolujesz szyny na ile się da i robisz kable
    powrotne.

    > Gdzies tam jeszcze jest sprawa porazen - jak sie takie szyny urwa, to
    > kawalek bedzie pod napieciem 3000V. Jestes pewnien, ze nie sa
    > regularnie uziemiane ?

    Nie są - bada się napięcie między szyną a ziemią powyżej chyba 60V się
    odłącza zasilanie.

    > Za to wydaje mi sie, ze gdzies tam sie sporo chloru wydziela.
    > A z drugiej strony pH rosnie.

    Nie znam się - ale to przy samej elektrodzie, czy "po drodze"?

    --
    Shrek