  • 1. Data: 2010-07-22 12:06:23
    Temat: Komu zlecić budowę strony i systemu?
    Od: Pawel <c...@k...pl>

    Witam

    Niedługo będę stał stał przed wyborem firmy, która wykona stronę
    firmową
    wraz z elektronicznym systemem zamówień. Stąd pytanie do Was, czy są
    jakieś polskie firmy cieszące się szczególną renomą? Przyjmijmy, że
    liczy się
    tylko jakość. Będę bardzo wdzięczny za informacje.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-07-22 22:44:31
    Temat: Re: Komu zlecić budowę strony i systemu?
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Pawel <c...@k...pl> wrote:

    > Niedługo będę stał stał przed wyborem firmy, która wykona stronę firmową wraz
    > z elektronicznym systemem zamówień.

    Rozpisz przetarg. Serio.

    > Stąd pytanie do Was, czy są jakieś polskie firmy cieszące się szczególną
    > renomą?

    I np. powiem, że firma Kosmowski jest najlepsza. I co? Czego się spodziewasz?
    Przecież tutaj piszą osoby, które się tym zajmują i każdy grabi do siebie.
    Dlaczego oczekujesz, że dostaniesz obiektywne odpowiedzi?

    > Przyjmijmy, że liczy się tylko jakość.

    Jaaasne. Liczy się tylko jakość, a do rozkręcenia przedsięwzięcia zatrudnili
    osobę, która nawet nie wie od czego zacząć. Łot będzie jakość (taka "Pan Paweł
    uczy się zarządzać projektami stron internetowych - pierwsza - jakość"). :-)

    A tak bez dogryzania to po prostu zobacz kto realizował strony, które się Tobie
    podobają i odpowiadają charakterowi projektu i wyślij zapytanie do ich
    wykonawców.

    Nie da się powiedzieć, że na rynku jest jakiś pewny lider i go polecić,
    wszystko zależy od charakteru strony, wyczucia branży, doświadczenia w danej
    branży itd. - to jest rozproszone.

    Ewentualnie polecam Asseco - oni zrobią wszystko. ;-)

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 3. Data: 2010-07-23 14:07:59
    Od: Jakub Otrzasek <n...@n...n30.info>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > Ewentualnie polecam Asseco - oni zrobią wszystko. ;-)

    tylko tam osiagnieto juz prawie stopien absurdu = ze nawet za wycene
    wyceny trzeba zaplacic ;-)

    Pozdrawiam
    J.

  • 4. Data: 2010-07-23 14:10:17
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-07-23 16:07, Jakub Otrzasek pisze:

    > tylko tam osiagnieto juz prawie stopien absurdu = ze nawet za wycene
    > wyceny trzeba zaplacic ;-)

    No to nawet chyba nie jest absurd, tylko celowe działanie mające na celu
    "odsianie" tych, na których nie stać na ich usługi. :-)

    --
    Peter

  • 5. Data: 2010-07-23 14:18:01
    Od: Jakub Otrzasek <n...@n...n30.info>

    Peter May pisze:

    > No to nawet chyba nie jest absurd, tylko celowe działanie mające na celu
    > "odsianie" tych, na których nie stać na ich usługi. :-)

    Niestety podchodzą też tak do aktualnych klientów.

    Pozdrawiam
    J.

  • 6. Data: 2010-07-23 19:38:46
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-07-23 16:18, Jakub Otrzasek pisze:

    > Niestety podchodzą też tak do aktualnych klientów.

    W takim razie nie wiem, jaki cel w tym mają. Z drugiej strony fajnie by
    było, gdyby klienci płacili za oferty :-)

    --
    Peter

  • 7. Data: 2010-07-24 05:39:48
    Od: "Radek N." <n...@g...pl>

    W dniu 2010-07-23 21:38, Peter May pisze:

    > W takim razie nie wiem, jaki cel w tym mają. Z drugiej strony fajnie by
    > było, gdyby klienci płacili za oferty :-)

    Przygotowanie dedykowanej oferty to często kilkanaście godzin (a i nie
    rzadko kilkadziesiąt) - jeśli zgłaszają się "tłumy", to pracy jest dużo.
    Powstają więc osobne stanowiska zajmujące się tylko tym i w przypadku,
    gdy klientów jest więcej... nie warto traktować tego jako inwestycję w
    pozyskiwanie :)
    Osobiście czekam na czasy, gdy płacenie za przygotowanie oferty stanie
    się normą. Klient dostanie rzeczywistą ofertę, a wykonawca zanim się
    jeszcze podejmie pracy dokładnie wie (bo poświęci na to więcej czasu),
    co jest do wykonania.

    --
    Pozdrawiam - Radek N.

  • 8. Data: 2010-07-24 06:57:09
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-07-24 07:39, Radek N. pisze:

> [...]
    > Powstają więc osobne stanowiska zajmujące się tylko tym i w przypadku,
    > gdy klientów jest więcej... nie warto traktować tego jako inwestycję w

    Dokładnie. Co więcej, w ofertach nie rzadko prezentujemy swoje pomysły i
    rozwiązania, po czym klient zbierze 10 ofert a i tak dany projekt będzie
    robiła np. jedna firma lub zięć, co założył sobie firmę informatyczną.
    Przez co każdy z oferentów napoci się a klient dostaje bezpłatnie "na
    talerzu" wszystko, co powinien zrobić w danym projekcie.

> [...]
    > się normą. Klient dostanie rzeczywistą ofertę, a wykonawca zanim się
    > jeszcze podejmie pracy dokładnie wie (bo poświęci na to więcej czasu),

    Problem tylko w tym, kiedy uznać moment warty zapłacenia za ofertę.
    Inaczej każdy zrobi byle jaką ofertę a potem każe sobie za to zapłacić.
    I jak znam życie, to zaraz powstałoby mnóstwo firm, które zajmować się
    będą pisaniem ofert :-) Tak, jak w przypadku dotacji unijnych. :/

    --
    Peter

  • 9. Data: 2010-07-24 08:19:14
    Od: "Radek N." <n...@g...pl>

    W dniu 2010-07-24 08:57, Peter May pisze:

> [...]
    > Przez co każdy z oferentów napoci się a klient dostaje bezpłatnie "na
    > talerzu" wszystko, co powinien zrobić w danym projekcie.

    Chyba nie do uniknięcia :) Często dobra oferta podrzuca szereg pomysłów,
    a końcowo jest odrzucana - bo wycena uwzględniała właśnie te dobre
    pomysły. Później te dobre pomysły są podchwytywane i partaczone przez
    zięcia ;)

    > Problem tylko w tym, kiedy uznać moment warty zapłacenia za ofertę.
    > Inaczej każdy zrobi byle jaką ofertę a potem każe sobie za to zapłacić.

    Masz rację, budzi to kontrowersje. Ale przecież można wydłużyć rozmowy
    klient vs wykonawca/y, zbadać teren, zapytać o referencje innych firm,
    zapytać o przykładową ofertę, późniejszy sposób procedowania itd.

    Klient faktycznie ponosi ryzyko, ale jeśli ma sprawnego managera, to
    zmniejsza ryzyko wyboru firm-krzaków. Dodatkowo klient nie rozsyła
    zapytań ofertowych metodą "broadcast" ;) do wszystkich firm jakie
    przyjdą mu do głowy, bo podjęcie oferty będzie go kosztowało.

    Uczestniczę czasem w takim właśnie płatnym ofertowaniu i gdybym stał
    kiedyś po drugiej stronie barykady, to wolałbym zapłacić i mieć
    rzetelnie przygotowane oferty z prawdziwą wyceną i z wykonawcą, z którym
    mogę się spotkać i pogadać o szczegółach realizacji, a nie o pierdołach
    typu "będzie Pan zadowolony...".
    Ale to jeszcze długa droga do pokonania dla naszego rynku :)

    U nas często jeszcze robi się "konkurs grafików" (za friko oczywiście) i
    wybiera się ofertę z najlepszym layoutem. Później okazuje się, że ze
    względów funkcjonalności (którą na potrzeby konkursu nikt się nie
    przejmował) i tak cała ta grafika bierze w łeb :)

    --
    Pozdrawiam - Radek N.

  • 10. Data: 2010-07-24 10:39:06
    Od: Peter May <p...@o...pl>

    W dniu 2010-07-24 10:19, Radek N. pisze:

    > Chyba nie do uniknięcia :) Często dobra oferta podrzuca szereg pomysłów,
    > a końcowo jest odrzucana - bo wycena uwzględniała właśnie te dobre
    > pomysły. Później te dobre pomysły są podchwytywane i partaczone przez

    Otóż to. Dlatego czasem nie dziwi mnie fakt, że ktoś chce kasę za
    ofertę. To też jest zaangażowanie jakiś zasobów ludzkich, czas pracy,
    koncepcja, rozwiązania, itd.

    Natomiast co do odrzucania ofert, to moje doświadczenie pokazało mniej
    więcej taki obraz:

    1. Potencjalni wykonawcy składają oferty. Nie rzadko projekt(y)
    graficzny(e) + opis funkcjonalności.
    2. Zapewne część ofert ma dość dobre koncepcje na dany projekt, ale...
    3. ... wygrywają projekty, które (a) są znajomościami lub (b) zespołowi
    oceniającymi oferty podoba się dany projekt.

    Problem w tym, że w zasadzie regułą jest, iż w zespole oceniającym
    brakuje właściwej osoby, która właściwie oceni ofertę niejako z pełnym,
    całościowym podejściem. A tak siedzi kilka osób z marketingu,
    sekretariatu, magazynu i działu sprzedaży. Oceniają wygląd. Do tego
    trzeba dodać, że nikt w zespole nie wiem czy naprawdę jest internet,
    jaki mają cel w swoim projekcie, a "internet" kończy się co najwyżej na
    poczcie elektronicznej i onecie. No, czasem intranet jest, ale to już
    inna bajka ;-)

    No i siedzi ten zespół oceniający i oceniają. I nagle "blach"... jest
    wynik. Zagłosowali za projektem z firmy jakiejś tam. Wygląd się im
    podobał. A reszta? Reszta jakoś to będzie :-) Przecież to nieistotne. No
    i cała ciężka praca zespołu została wykonana :/

> [...]
    > zapytań ofertowych metodą "broadcast" ;) do wszystkich firm jakie
    > przyjdą mu do głowy, bo podjęcie oferty będzie go kosztowało.

    Nie lubię określenia "firmy-krzaki", bo w zasadzie to nie firmy są
    "krzakami", ale ludzie w nich pracujący.

    Ja, jak dostaję zapytania ofertowe, gdzie widzę właśnie takie bezmyślnie
    rozsyłanie, to nawet nie odpowiadam :P

> [...]
    > typu "będzie Pan zadowolony...".
    > Ale to jeszcze długa droga do pokonania dla naszego rynku :)

    W ogóle to branża internetowa trochę się zepsuła, bo na rynku pojawili
    się "gracze" w postaci "załóżmy firmę internetową, bo teraz można na tym
    zarobić" :/ Trochę jednak zaczyna się to zmieniać :-)

> [...]
    > względów funkcjonalności (którą na potrzeby konkursu nikt się nie
    > przejmował) i tak cała ta grafika bierze w łeb :)

    Albo odwrotnie. Grafika bierze górę nad funkcjonalnościami :-(

    --
    Peter