    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: LM723 przestaje regulować pod obciążeniem
    Date: Fri, 26 Jun 2020 20:43:23 +0000 (UTC)

    Cześć,

    Wydumałem sobie taki układ:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/stab.png

    To zasilacz stabilizowany z ograniczeniem prądu, zbudowany na dosyć starym
    układzie LM723 i inspirowany kitem AVT5161 sprzed 12 lat. Cel jest taki,
    żeby na wyjściu było stałe napięcie (ok. 14.5V -- podładowywanie
    akumulatora) do konkretnego prądu (ok. 5A). Po przekroczeniu tego prądu
    napięcie ma zacząć spadać.

    Wspomniany AVT5161: https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5161.pdf

    Układ bez obciążenia działa, ale pod obciążeniem przestaje.

    Wyregulowałem wyjście bez obciążenia na 14.51V, obciążyłem rezystorem 8R2,
    co dało prąd 1.61A, ale wyjście spadło do 13.98V (mierzone względem masy z
    mostka, nie masy wyjściowej).

    Napięcia bez obciążenia (mierzone względem masy z mostka):

    - LM723 zasilanie: 21.5V
    - LM393 OUT: 0.103V
    - LM723 IN+: 7.26V
    - LM723 IN-: 7.26V
    - LM723 OUT: 15.61V
    - TIP35C baza: 15.10V
    - Bramka BD139: 0A

    Czyli wszystko jest OK. Niestety pod obciążeniem się to zmienia.

    - LM723 zasilanie: 18.5V (to jest OK, przysiada z wartości szczytowej AC
    do skutecznej -- z trafo jest 16.33V AC)
    - LM393 OUT: 0.09V (jest OK, ogranicznik prądu się nie włącza)
    - LM723 IN+: 7.26V (jest OK, napięcie odniesienia stabilne)
    - LM723 IN-: 7.05V (!)
    - LM723 OUT: 15.63V
    - TIP35C baza: 14.95V
    - Bramka BD139: 0.155mA

    Co tu się dzieje? Czemu LM723 nie potrafi wysterować tej pary tranzystorów
    tak, żeby utrzymać regulację? Czemu prąd bramki BD139 jest tak niski
    (spadek 17mV na R2 = 110R)?

    W AVT5161 była użyta para 2SC3281, hfe = 55-160, ja użyłem TIP35C, hfe =
    25-50 -- przyszło mi do głowy, że to może być powód, ale... przecież przy
    takim prądzie LM723 ma duży zapas.

    Swoją drogą, w AVT5161 masa dzielnika dla wejścia odwracającego jest brana
    zza bocznika w obwodzie masy. Czemu tak jest? Rozumiem, że autor mógł
    chcieć uniezależnić regulację od spadku na tym boczniku, ale przecież
    osiągnie odwrotny efekt.

    Tak czy inaczej -- o co tu może chodzić?

    --
    - Witaj bezpłatny lekarzu.
    - Witaj nieuleczalnie chory pacjencie.