  • 11. Data: 2020-07-08 00:44:15
    Temat: Re: MOSFET z centralki alarmowej: zamiennik
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Krzysztof Gajdemski wrote:

    > Raczej tylko przełącznik. Moim zdaniem po prostu przełącza źródło
    > zasilania sieć/akumulator. Wygląda na to, że zwarły mu się nóżki G i S
    > temu tranzystorowi...

    Niemniej, wiesz też, że ten konkretny model tranzystora padł w Twoim
    urządzeniu i nie ma powodu zakładać, że nowy egzemplarz też nie padnie.
    Urządzenie ma więc jakiś błąd konstrukcyjny i warto zrobić mu jakąś
    choćby szczątkową analizę mechanizmu awarii. Tranzystory nie padają same
    z siebie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2020-07-08 23:55:37
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 8 Jul 2020 00:37:24 +0200, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    5_1.pdf
    > To jakiś staroć 60V/100mOhm. Z datasheet żadne cudowne własności nie
    > wynikają (V_TH, Q_GS i okolice), a producent oznaczył go jako obsolete.
    > Przypuszczam, że cokolwiek nowszego w jego miejscu zadziała.

    Ano. Już zostałem (słusznie) upomniany, że bez problemu można znaleźć
    STP16NF06 i taki też wstawiłem. Efekt średni - ale o tym w innym poście.

    > Zależy, co on w tej centralce robi. Nie chodzi o schemat, tylko o
    > ustalenie funkcji. Jeśli on tam pełni rolę wolno kluczowanego
    > przełącznika, to bym rozważył użycie tego:
    > https://pl.farnell.com/stmicroelectronics/vnp20n07-e
    /mosfet-omnifet-70v-20a-to-220/dp/1739425
    > Będzie się próbował bronić podczas przeciążania/zwarcia.

    Dzięki!

    k.

  • 13. Data: 2020-07-09 00:27:37
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@d...org.pl>

    Jest Wed, 8 Jul 2020 00:44:15 +0200, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > Urządzenie ma więc jakiś błąd konstrukcyjny i warto zrobić mu jakąś
    > choćby szczątkową analizę mechanizmu awarii. Tranzystory nie padają same

    Naturalnie zdaje sobie z tego sprawę. Centralka pracowała ok. 10 lat,
    niestety nie jestem pierwszym właścicielem, a swoje widać przeszła.
    W 100% przyczyny uszkodzenia tranzystora nie ustaliłem, ale wątku było
    wspomniane, że mogło tak się stać z powodu problemów z zasilaniem.
    Już po awarii wymieniłem:
    - trafo, które zamiast 16 VAC dawało niecałe 9 (nie wiem co się w czymś
    takim może zepsuć, a jednak),
    - podejrzane kondensatory w okolicach zasilania (chociaż te, które
    mogłem pomierzyć miały poprawne pojemności),
    - na końcu odkryłem problem z przedmiotowym tranzystorem, który
    został wymieniony na STP16NF06.

    W efekcie centralka ,,widzi" akumulator (nie sygnalizuje już błędu,
    wewnętrzna diagnostyka wykazuje poprawne napięcie po jego przyłączeniu),
    jak na razie nic się nie pali. I tyle dobrych wiadomości.
    Podtrzymywanie z baterii nadal nie działa, po odłączeniu AC wszystko
    gaśnie... Staram się wnikać bardziej w budowę części zasilającej, ale ze
    względu na brak doświadczenia z takimi układami istnieje spora szansa
    wywieszenia białej flagi. Niemniej dzięki za zainteresowanie.

    k.

    PS Gdyby kogoś interesowały personalia pacjenta, to jest to takie
    egzotyczne coś:
    https://www.yumpu.com/en/document/view/26191738/dgp-
    848-reference-and-installation-manual-paradox