  • 51. Data: 2018-02-03 12:55:55
    Temat: Re: Mikrofon kierunkowy
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Pyl aluminiowy to utleniacz.

    Niezwykle interesująca koncepcja! Mógłbyś rozwinąć?
    ;-)

    P.P.

  • 52. Data: 2018-02-03 13:10:35
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 03.02.2018 o 12:52, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Jakby to powiedzieć - jakoś całkiem sporo przyzwoitych przyrządów
    > potrafi zareagować bez zwłoki. Zupełnie niepotrzebnej, na dodatek
    > ograniczającej możliwości wykorzystania. Jeżeli jako użytkownik nie mogę
    > ustawić progu zadziałania to dokładny pomiar i tak nie jest przydatny.

    > Dobór zakresu bipera? Chyba jeszcze nie widziałem.

    Proszę bardzo: Siglent SDM3055.

    P.P.

  • 53. Data: 2018-02-03 13:12:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie mam cie wpisanego do dowodu osobistego i nie mam zadnego interesu zebys byl
    madrzejszy.

  • 54. Data: 2018-02-03 13:29:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 12:52:49 +0100, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

    > Jakby to powiedzieć - jakoś całkiem sporo przyzwoitych przyrządów
    > potrafi zareagować bez zwłoki.

    Ale czy sa rownie dokladne ? :-)

    > Dobór zakresu bipera? Chyba jeszcze nie widziałem.

    Nie, omomierz musi dobrac zakres, jesli przyrzad jest auto-range.

    Co prawda moj metex ... po wcisnieciu bipera chyba przechodzi na jeden
    zakres.

    > Pewnie trzeba "charakter" przyrządu poznać :) Każdy ma jakieś swoje
    > zachowania.

    No trzeba. Zachcialo sie przyrzadu automatycznego i z bargrafem, to
    teraz trzeba z tym zyc :-)

    J.

  • 55. Data: 2018-02-03 15:37:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Srebrol. No chyba ze ... srebrolu zabraklo, ale mamy pyl ...
    > Swoja droga - malowanie kaloryferow srebrolem ma sens ?
    >
    > A moze jako farba chroniaca przed rdza, bo kojarze raczej takie dlugie
    > rurowe grzejniki - one faktycznie chyba tak malowane byly.

    Nie sądzę. Jakby to był pył cynkowy to może by coś chroniło. Nb. był
    jeszcze złotol.

    Miałem taką teorie, że metalowe pigmenty są po prostu odporne
    termcznie, ale nieorganiczne kolorowe też by się znalazły, ot choćby
    tlenki żelaza. Powłoka z płatkami metalu zmniejsza emisje ciepła, więc
    taki kaloryfer mniej grzeje w porównaniu do np. ciemnego. Myśmy mieli w
    domu parowe, one miały spokojnie powyżej 100C na powierzchni, ale nie
    wiem czy to to. Mam wrażenie, że rodzic kupowali złotol/srebrol bo
    zwykła olejna nie wytrzymywała, a tamta się chyba nawet nazywała do
    kaloryferów.

    > A tlenek zelaza pamietasz obok ?

    Rdzy było kupę :)

    > P.S. Ustroj sie zmienil - gdzie dzis kupic termit, w Polsce ?

    Kolejarze chyba nadal używają?

    > Tych amatorow chemikow malo bylo, kwas azotowy nie tak znow w kazdym
    > sklepie, siarkowego to i ja nie pamietam, szklo laboratoryjne tez nie
    > tak dostepne ... a Sekowski chyba pisal, zeby tego niewielkie ilosci
    > robic.

    Tego nie pamiętam, za to pamiętam, że instruował, że z saletry w
    aparacie Kipa.

    > Ci bracia Kowalczykowie wytapiajacy w pralni 40-letni trotyl z
    > pociskow, ciekawe czy to bezpieczne bylo. No chyba bylo, bo wytopili
    >:-)

    Czasami się nie wie. Taka nitrogliceryna w końcu zupełnie spokojnie się
    pali.

    > Tato wspomina wytapianie olowiu z pociskow, bo plaszcz sie dobrze
    > nadawal na palniki do karbidowki ... i wspomina jeden, gdy po cos sie
    > odwrocil, a tu pocisk wybuchl i kuchnie zdemolowal.
    > Przypadek wzrok uratowal.
    >
    > Ciekawe co to moglo byc, bo kaliber raczej ponizej 25mm ...

    Pocisk dawało się ręcznie wyjąć z łuski, przynajmniej te mniejszego
    kalibru. Może za blisko wytapiania coś połozył? 25mm nigdy w łapy mi
    nie trafił :)

    --
    Marcin

  • 56. Data: 2018-02-03 16:22:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 03 Feb 2018 14:37:49 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Nie sądzę. Jakby to był pył cynkowy to może by coś chroniło.

    Moze ten do kaloryferow byl cynkowy ?

    > Nb. był jeszcze złotol.

    Ten juz raczej czysto dekoracyjny, ale ile mozna dekorowac ?

> [...]
    > tlenki żelaza. Powłoka z płatkami metalu zmniejsza emisje ciepła, więc
    > taki kaloryfer mniej grzeje w porównaniu do np. ciemnego.

    No, ale to chyba wada ? :-)

    No dobra, powiedzmy ze mniej promieniuje, wiec mniej nagrzewa sciane
    za soba, a procentowo lepiej podgrzewa powietrze.

    Tych typowych zeliwnych "żeberek" to nie pamietam tak malowanych.
    Natomiast te rurowe z taka spiralna blacha - chyba tak.

> [...]
    > wiem czy to to. Mam wrażenie, że rodzic kupowali złotol/srebrol bo
    > zwykła olejna nie wytrzymywała, a tamta się chyba nawet nazywała do

    Moze i to chodzi - olejna na tak goracych nie wytrzymywala,
    syntetyczna by wytrzymala, kolor nie istotny, ale byla jakas "do
    kaloryferow" akurat srebrna, to ludzie malowali srebrolem.

    Zaraz ... kojarzy mi sie farba do tlumikow samochodowych/zaroodporna,
    o prosze - Sniezka srebrzanka

    https://www.sniezka.pl/produkt/srebrzanka-zaroodporn
    a-silikonowa

    Silikonowa, o metalu nic nie pisza ...
    OIDP to srebrol dekoracyjny byl nitrocelulozowy, pomylka moglaby byc
    wrecz tragiczna :-)

    > Rdzy było kupę :)

    Jak bylo potrzebnych pare kg, to co - kupe zbierac ?

    > Kolejarze chyba nadal używają?

    Ale ja pytam gdzie kupic :-)

    > Tego nie pamiętam, za to pamiętam, że instruował, że z saletry w
    > aparacie Kipa.

    Ja o nitroglicerynie, kwas azotowy nie taki grozny.

    > Czasami się nie wie. Taka nitrogliceryna w końcu zupełnie spokojnie się
    > pali.

    Trotyl ponoc tez, ale po 40 latach ...

    > Pocisk dawało się ręcznie wyjąć z łuski, przynajmniej te mniejszego
    > kalibru.

    Tu o sam pocisk chodzi, w lusce to wszyscy wiedzieli ze proch.

    Ale cos mi chodzi po glowie, ze gdzies w lotnictwie uzywano
    "wybuchowych".

    J.

  • 57. Data: 2018-02-03 21:12:11
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    [...]
    > Rdzy było kupę :)

    > Kolejarze chyba nadal używają?

    Koło mnie spawali palnikami. Ale to nie znaczy, że wszędzie tak robią.

    > Tego nie pamiętam, za to pamiętam, że instruował, że z saletry w
    > aparacie Kipa.

    ??

    W okolicach Wrocławia, a zwłaszcza Legnicy, popularne było wytapianie
    trotylu z pocisków. Potem sprzedawało się to na złom, podobno był to
    bardzo opłacalny interes.

    > Czasami się nie wie. Taka nitrogliceryna w końcu zupełnie spokojnie się
    > pali.

    Ale przy otrzymywaniu potrafi być niemiła. Trotyl natomiast robi się
    całkowicie bezpiecznie.

    P.P.

  • 58. Data: 2018-02-03 21:22:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 3 Feb 2018 21:12:11 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):
    > [...]
    > Koło mnie spawali palnikami. Ale to nie znaczy, że wszędzie tak robią.

    google ujawnia jakies normy, szkolenia, certyfikaty ... ale oferty i
    ceny nie chce znalezc.
    Dziwna sprawa :-)

    > ??

    Chyba chodzi o produkcje kwasu azotowego.

    > W okolicach Wrocławia, a zwłaszcza Legnicy, popularne było wytapianie
    > trotylu z pocisków. Potem sprzedawało się to na złom, podobno był to
    > bardzo opłacalny interes.

    Hm, to chyba w bardzo dawnych czasach. Potem kazdy mial prace, a stali
    bylo dostatek.

    > Ale przy otrzymywaniu potrafi być niemiła. Trotyl natomiast robi się
    > całkowicie bezpiecznie.

    Ale czy 40-letni nadal jest tak samo bezpieczny ?

    J.

  • 59. Data: 2018-02-04 00:50:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-03, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Moze ten do kaloryferow byl cynkowy ?

    Cynk się zdecydowanie nie nadaje w postaci względnie czystej. Ocynk nie
    wymaga powłok ochronnych bo sam jest taką powłoką.

    > No, ale to chyba wada ? :-)

    Tak by się mogo wydawać, ale może czegoś nie wiemy.

    > No dobra, powiedzmy ze mniej promieniuje, wiec mniej nagrzewa sciane
    > za soba, a procentowo lepiej podgrzewa powietrze.

    Dlaczego lepiej ma podgrzewać powietrze? Nb. po namyślę, przecież kolor
    to może mieć wpływ wyłącznie na promieniowanie, ale nie na konwekcje, a
    ile tam tego promieniowania od ciepłej wody może być?

    > Tych typowych zeliwnych "żeberek" to nie pamietam tak malowanych.
    > Natomiast te rurowe z taka spiralna blacha - chyba tak.

    Widziałem na takich i takich.

    A patrz, guglnąłem sobie z ciekawości:
    https://heatinghelp.com/systems-help-center/radiator
    -colors/

    Ever wonder why so many of the old radiators you see are painted
    silver? [..]Spanish Influenza arrived during the winter of 1918-19 and
    that changed everything. So many people died from this airborne virus
    that the Board of Health came out with a rule that we had to keep our
    windows open to prevent disease. Open-window ventilation led to huge
    radiators.

    Chyba sobie ktoś jaja robi.

    > Silikonowa, o metalu nic nie pisza ...
    > OIDP to srebrol dekoracyjny byl nitrocelulozowy, pomylka moglaby byc
    > wrecz tragiczna :-)

    Trudno uwierzyć, że to miałoby być nitro ale różne głupie rzeczy się
    zdarzały.

    > Ale ja pytam gdzie kupic :-)

    No mówie, kolejarze muszą wiedzieć :)

    > Ja o nitroglicerynie, kwas azotowy nie taki grozny.

    Sękowski podawał przepis na nitroglicerynę? To był (zmarł nb. 2014)
    człowiek dużej wiary, ale o coś takiego bym go nie podejrzewał.

    --
    Marcin

  • 60. Data: 2018-02-04 01:25:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 03 Feb 2018 23:50:06 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Tak by się mogo wydawać, ale może czegoś nie wiemy.

    > Dlaczego lepiej ma podgrzewać powietrze?

    Tylko procentowo. Podgrzewa konwekcyjnie tak samo, ale jesli mniej
    promieniuje do sciany, to oszczedniejszy.

> [...]
    > that the Board of Health came out with a rule that we had to keep our
    > windows open to prevent disease. Open-window ventilation led to huge

    Hm, moze nie calkiem, ale co - zaworow nie mieli ?

    > Trudno uwierzyć, że to miałoby być nitro ale różne głupie rzeczy się
    > zdarzały.

    popularny lakier, a do celow dekoracyjnych czemu nie ?

    P.S. jedna z hipotez mowi, ze ten niemiecki sterowiec co splonal, mial
    powloke malowana lakierem nitrocelulozowym z aluminium.
    A to sie pali blyskawicznie :-)

    J.