  • 1. Data: 2011-10-01 11:18:19
    Temat: Momentus XT - ciąg dalszy zabawy w kotka i myszkę...
    Od: "Norman" <n...@x...vp.pl>

    Witam grupowiczów,

    Jakiś czas temu pisałem o moich przygodach z notebookiem Vaio SZ71 i dyskiem
    Seagate Momentus XT 500 GB. Postanowiłem zaryzykować i jednak postawić od
    nowa system Windows z partycji odzyskiwania. System to Vista 32-bit.
    Krótko mówiąc maszyna dostała skrzydeł - 3 letni komputerek zaczął
    zachowywać się jak nowy. Dodatkowo wyłączyłem indeksowanie i wywaliłem
    śmieci Vaio z autostartu. Po jakimś czasie użytkowania zauważyłem, dziwną
    przypadłość tego dysku z którą nie mogę sobie poradzić. Sporadycznie
    restartuje system - zazwyczaj gdy trąbi o restart przy aktualizacjach -
    zawsze jest usypiany lub coś w podobie. Po pełnym restarcie maszyna śmiga aż
    miło patrzeć (zazwyczaj otwarty jest Outlook, Chrome z kilkunastoma
    zakładkami, jakiś Excel i do tego Adobe Reader). Jednak po 10-15 minutach
    używania wszystko chamieje (ale nie do tego stopnia co kiedyś, że system
    normalnie się zatrzymywał) - zauważyłem, pomaga magiczna sztuczka jak
    defragmentar systemowy. Już samo włączenie go powoduje, że system dostaje
    potężnego kopa i dopóki pracuje mam do czynienia z rakietą:) Jednak po
    ustaniu pracy defraga i owych 10-15 minutach wszystko wraca do ustalonej
    normy. Tragedii nie ma ale jest wolno. I tak mogę bawić się w kółko... Czy
    dyski Seagate Momentus XT mają jakiś problem z pamięcią podręczną, tym małym
    kawałkiem SSD? Czy ten SSD zatyka się jakimiś danymi a defrag go czyści?
    Może jest jakiś sposób aby to robiło się samo? W sumie dysk jest znakomity
    ale gdyby cały czas działał jak po defragu byłby fenomenalny:)

    Pozdr.
    J.

  • 2. Data: 2011-10-01 12:26:55
    Temat: Re: Momentus XT - ciąg dalszy zabawy w kotka i myszkę...
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    *
> [...]
    > sposób aby to robiło się samo? W sumie dysk jest znakomity ale gdyby
    > cały czas działał jak po defragu byłby fenomenalny:)

    Uzywalem przez kilka miesiecy najpierw jednego 250 GB, potem dwa spiete
    w raid 0. Nie zaobserwowalem tego typu objawow ani zadnych innych
    niepokojacych (to bylo bodajze XP) - praca non stop przez 8-12 h/dobe.
    Sprawdz co blokuje system - czy to faktycznie operacje na dysku, co jest
    w event logu?

    Gdyby dyski tak poprostu mulily sie, mala szansa, ze bylyby sprzedawane.
    Poszla jakas plotka o problemach i userzy sie nakrecaja wzajemnie, ale
    dokladnie nikt nie sprawdzi o co chodzi. Praktycznie jedyne co moze user
    zrobic to sprawdzic wersje firmware (dowolny programig czytajacy
    poprawnie smart) i sprawdzic czy producent nie ma nowszego (a pojawialy sie)

    Moglbym podac jak cos sprawdzic pod linuxem, pod winda trzeba wyklikac w
    tych narzedziach administracyjnych. iowait/eventlog itp

  • 3. Data: 2011-10-01 12:29:00
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-01 13:18, Norman wrote:
> [...]
    > Sporadycznie restartuje system - zazwyczaj gdy trąbi o restart przy
    > aktualizacjach - zawsze jest usypiany lub coś w podobie.

    Dysk restartuje system? Zazwyczaj trąbi o restart (jak dysk trąbi o
    restart) przy aktualizacjach. Mozesz wyjasnic powyzsze, co jest
    problemem, a co opisem sposoby wykorzystania komputera.

    Skad pomysl, ze dysk restartuje system i jak to zdiagnozowales?

  • 4. Data: 2011-10-01 13:30:49
    Od: "Norman" <n...@x...vp.pl>

[...]

    Może trochę źle się wyraziłem - Windows ściągnie sobie aktualizacje,
    zainstaluje je i restartnie się sam przy braku reakcji przez ileśtam minut.
    Firmware aktualizowałem do najnowszego - bodajże końcówka 25.
    Największym obciążeniem dla systemu jest Outlook i gdy on działa najszybciej
    wszystko chamieje ale gdy tylko ruszy defrag i on dostaje skrzydeł:)
    Linuxa nie mam, z Windowsem jakoś sobie radzę. Mogę posprawdzać wszystko,
    tylko powiedz gdzie i jak?:)

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Pozdr.
    J.

  • 5. Data: 2011-10-01 15:48:19
    Od: "Vince" <w...@i...pl>

    Czy przy innych dyskach są podobne objawy?

    Pozdrawiam, M.

  • 6. Data: 2011-10-01 20:36:55
    Od: "Norman" <n...@x...vp.pl>

    Użytkownik "Vince" napisał w wiadomości grup

    Czy przy innych dyskach są podobne objawy?

    Pozdrawiam, M.

    Nie, na starym 5400 rpm wszystko było ok stąd moje zdziwienie, że ten
    Momentus XT ma jakiś problem...

    Pozdr.
    J.

  • 7. Data: 2011-10-01 21:28:12
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-10-01 22:36, Norman wrote:

> [...]
    >
    > Pozdrawiam, M.
    >

    > Nie, na starym 5400 rpm wszystko było ok stąd moje zdziwienie, że ten

    Ze swej strony moge dodac, iz temat dla mnie dziwny.

    Sprzedalem dyski XT po testach jak i nowe, żaden klient się nie skarzyl.
    Oczywiscie nie osiagaja wydajnosci SSD, przy zapisie nie ma zadnej
    roznicy, ale jakis skok jest, a ja ze swej strony nie miałem żadnego
    sygnału świadczącego o zadławianiu się.

    Może jest jakiś problem, tylko dokładnie nie wiemy gdzie. Może to być
    bardzo specyficzny mostek SATA + okreslony OS + Momentus XT... przy
    obecnej zlozonosci protokolow komunikacyjnych bledy sie zdarzaja. Tak
    czy inaczej nie nazywalbym tego problemu powszechnym, nie mam ku temu
    podstaw (jako osoba, ktora sprzedala troche momentusow, jak i co
    najmniej dwa mocno testowala w codziennej pracy).

  • 8. Data: 2011-10-01 22:00:33
    Od: jg <f...@f...pl>

    a wista nie robi se tutaj jakichs jaj typu "wykorzystam moment i zrobie
    kopie samej siebie" albo inne rewelacje?

    --
    jg

  • 9. Data: 2011-10-02 18:31:32
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-10-2011 o 15:30:49 Norman <n...@x...vp.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Może trochę źle się wyraziłem - Windows ściągnie sobie aktualizacje,
    > zainstaluje je i restartnie się sam przy braku reakcji przez ileśtam
    A nie ma czegoś w wygaszaczu no i sprawdź aktualizacje w panelu sterowania.

> [...]
    > Największym obciążeniem dla systemu jest Outlook i gdy on działa
    > najszybciej wszystko chamieje ale gdy tylko ruszy defrag i on dostaje
    Ja bym czym prędzej outlooka wyrzucił bo nie ma większego dziadostwa,
    wgraj sobie tunderbirda lub operę.

    --
    Pozdr
    JanuszK