  • 11. Data: 2011-10-12 17:54:28
    Temat: Re: N-ka o mnie zapomniała...
    Od: Artur Maśląg <f...@p...com>

    W dniu 2011-10-12 18:00, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Przy odpowiedzialności wynikającej z braku płatności? Polemizowałbym.

    Ja wiem, czy warto? Niby liczy się fakt wykonania usługi/dostarczenia
    towaru, a nie sam dokument.

    > Nie wnikam w aspekt podatkowy całej sprawy, szczególnie po stronie
    > wierzyciela.

    Jak nie wnikasz to faktycznie dokumenty są do niczego nie potrzebne.
    Szkoda tylko, że bez nich nie da się egzystować.

  • 12. Data: 2011-10-12 19:28:49
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-10-12 09:40, 4CX250 pisze:

    > Póki co, w polskim prawie nie ma czegoś takiego jak płatność bez
    > wystawienia dokumentu sprzedaży.

    oj mylisz się.

    1. obowiązuje UMOWA
    2. fakturę wystawia się do 7 dni po dokonaniu płatności (można przed,
    ale może być też po)
    3. wg polskiego prawa obowiązkiem jest "wystawienie faktury vat" a nie
    "dostarczenie klientowi faktury vat". Zatem jakby się uprzeć, to można
    by wystawiać i ... leży w biurze, proszę sobie odebrać. Oczywiście
    takiej "praktyki" w Polsce nie ma, ale technicznie to możliwe.
    Szczególnie w stosunku do "konsumentów"

    Wojtek

    --
    polecam stronę: www.nartyrowery.pl
    największy sklep ze sprzętem narciarskim i snowboardowym

  • 13. Data: 2011-10-13 08:08:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...one.pl> napisał
    w wiadomości news:j7444h$7hk$1@news.onet.pl...

    > Póki co, w polskim prawie obowiązują umowy. Dokumenty księgowe i inne mają
    > wartość wtórną, albo i żadną.

    Bzdura!
    Jak się umówię z panem Kaziem na naprawę kranu to urząd będzie spradzał
    umowę czy rachunki?
    Mam umowę kupna samochodu na kwotę X a US powiedział NIET zapłacisz Y.

    Marek

  • 14. Data: 2011-10-13 08:10:34
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    wiadomości news:j74bdv$46d$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "4CX250" <t...@p...ornet.pl> napisał w wiadomości

    > I tu się mylisz.
    > Podstawą zapłaty jest umowa, a nie faktura.

    A wcale nie bo nie można zapłacić bez rachunku bo to po prostu szara strefa
    czyli najwyższy wymiar kary dla US.
    Spróbuj się przyznać przed US że masz od kilku miesięcy kasę za wykonanie
    usługi ale nie dałeś faktury klientowi.
    W sklepie z bułkami jak sprzedawca nie da ci paragonu z kasy fiskalnej
    (dowodu sprzedaży) to za jest 500zł grzywny.

    Marek

  • 15. Data: 2011-10-13 08:15:25
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Robert_J" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ale ten dokument jest wtórny wobec faktu dokonania płatności

    Prowadząc dz gosp mam obowiązek dostać i posiadać faktury potwierdzający
    wydany każdy grosz.

    Marek

  • 16. Data: 2011-10-13 08:30:56
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "crazy bejbi" <t...@n...ma.wcale> napisał w wiadomości

    > 1. obowiązuje UMOWA

    Umowa nie może być ponad prawem skarbowym albo w sprzeczności z jego
    wymogami.

    > 2. fakturę wystawia się do 7 dni po dokonaniu płatności (można przed, ale
    > może być też po)

    Mając firmę wciągam w koszty tylko to na co mam fakturę. Jeżeli z umowy
    wynika że faktura dostarczana jest pocztą do mnie
    to nie ma bola czekam z płatnością do chwili jej nadejścia.

> [...]
    > sobie odebrać. Oczywiście takiej "praktyki" w Polsce nie ma, ale
    > technicznie to możliwe. Szczególnie w stosunku do "konsumentów"

    Nie można uniemożliwić klientowi odebranie faktury VAT. Taki Plus nie
    posiada żadnego biura z szufladą w której ta faktura sobie lezy i czeka na
    mnie.

    Kolejność spraw jest taka:
    1. Podstawą do zapłaty jest wystawiona FV.
    2. Podstawą do wystawienia FV jest podpisana umowa na świadczenie usługi.
    3. Umowa nie jest podstawą do płatności tylko wystawiona na jej podstawie
    FV.

    A teraz krótko co na to sądy:

    Z wyroku Sądu Okręgowy w Warszawie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów z
    dnia 17 X 2005 Sygn. akt XVII Amc 75/04 stwierdzającego nieważność z prawem
    zapisu
    " Opłata za korzystanie z usług jest pobierana z góry za dany okres
    rozliczeniowy i należy ją uiścić w terminie wskazanym na
    fakturze/książeczce opłat. Operator zastrzega, że nie doręczenie faktury lub
    książeczki opłat do Abonenta
    nie zwalnia Abonenta z obowiązku uiszczenia opłaty abonamentowej."

    Kolejny wyrok z 5 X 2005 Sygn. akt XVII Amc 73/04 uznający za niezgodny z
    prawem następujący zapis:
    "Ramtel zastrzega, że nie doręczenia faktury za abonament nie zwalnia
    Abonenta z obowiązku opłaty abonamentowej"

    Marek

  • 17. Data: 2011-10-13 09:45:41
    Od: "BaX" <bax@_klub.chip.pl>

    > I tu się mylisz.
    > Podstawą zapłaty jest umowa, a nie faktura.

    Na szczęście sądy mają w tym temacie odmienne zdanie. I żeby nie było, sam
    miesięcznie wystawiam FV 'za umowy' i nikt mi nie zapłaci jak by się
    zdarzyło mi zapomnieć wystawić. Firmy mają swoją księgowość i nie ma wypłaty
    jak nie ma kwitu.

  • 18. Data: 2011-10-13 15:13:56
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-10-13 11:45, BaX pisze:

> [...]
    > sam miesięcznie wystawiam FV 'za umowy' i nikt mi nie zapłaci jak by się
    > zdarzyło mi zapomnieć wystawić. Firmy mają swoją księgowość i nie ma

    www.uokik.gov.pl/download.php?id=588
    pkt. 2.4

  • 19. Data: 2011-10-13 15:27:43
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Prowadząc dz gosp mam obowiązek dostać i posiadać faktury
    > potwierdzający wydany każdy grosz.

    Oczywiście. Ale źle mnie chyba zrozumiałeś :-). Chodzi o to,
    że to faktura dokumentuje poniesiony koszt, a nie koszt jest
    potwierdzeniem faktury. Kolega nie poniósł kosztu bo nie
    zapłacił (twierdząc że o nim zapomnieli), skąd ma niby mieć
    fakturę? Owszem, mogli omyłkowo z jakiegoś powodu jej
    rzeczywiście nie wysłać, ba, nawet nie wystawić, ale akurat
    w przypadku comiesięcznego abonamentu w jednakowej wysokości
    nie zwalnia to abonenta z dokonywania opłat określonych w
    umowie. oczywiście po wniesieniu opłaty należy upomnieć się
    o brakujący dokument.
    Można się spierać o konieczność zapłaty bez dostarczonej
    faktury w przypadku np. telefonu, gdzie co miesiąc jest inna
    kwota... A i to myślę że kwotę bezsporną, czyli podstawowy
    abonament, należy zapłacić.

  • 20. Data: 2011-10-13 17:58:56
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Bzdura!
    > Jak się umówię z panem Kaziem na naprawę kranu to urząd będzie spradzał
    > umowę czy rachunki?

    UOKiK będzie sprawdzał umowę, sąd również.
    O podatkach pogadaj sobie na innej grupie, bo nie o nie chodzi.