  • 1. Data: 2018-08-09 19:45:54
    Temat: Nieużywane piny w różnych rodzinach układów logicznych
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ponieważ do tej pory miałem do czynienia głównie z względnie nowoczesną
    elektroniką (mikrokontrolery), a teraz nadrabiam zaległości w tematach
    bardziej "retro", chciałem uporządkować sobie w głowie kilka zagadnień.

    Stąd kilka pytań odnośnie sposobu traktowania nieużywanych pinów w
    układach różnych rodzin logicznych:

    1) Czy dopuszczalne jest wymuszenie stanu niskiego przez połączenie pinu
    bezpośrednio z masą w rodzinach TTL i TTL-LS? Nie zaszkodzi to w żaden
    sposób układowi? Rozumiem, że stan wysoki powinno się wymuszać tylko i
    wyłącznie przez rezystor pull-up.
    2) Czy w rodzinach HC i HCT mogę ustalić stan nieużywanego pinu łącząc
    go bezpośrednio z VCC albo GND?
    3) Czy dopuszczalne jest pozostawienie niepodłączonych nieużywanych
    wejść w układach TTL i TTL-LS? Czy poniższy schemat jest prawidłowy?
    https://josephftaylor.com/projects/university/ttl-fr
    equency-counter/img/frequency-divider.png
    Wejścia R i S układy 7474 mogą tak po prostu wisieć sobie w powietrzu?

  • 2. Data: 2018-08-09 21:01:44
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-08-09 o 19:45, Atlantis pisze:
> [...]
    equency-counter/img/frequency-divider.png
    > Wejścia R i S układy 7474 mogą tak po prostu wisieć sobie w powietrzu?

    https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/A
    N-363.pdf
    https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/A
    N-77.pdf

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2018-08-09 21:03:23
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-08-09 o 21:01, Irokez pisze:

    > https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/A
    N-363.pdf
    > https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/A
    N-77.pdf

    i tu jak wyliczyć rezystor
    http://www.ti.com/lit/an/sdya009c/sdya009c.pdf

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2018-08-10 00:38:36
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jeszcze jedno pytanie. W przypadku pamięci EPROM (np. 27128) podczas
    normalnej pracy na piny odpowiedzialne za programowanie (VPP oraz P)
    podaje się VCC. Można je podać bezpośrednio, czy i tutaj należy stosować
    rezystory?

  • 5. Data: 2018-08-10 00:40:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, czyli krotko mówiąc:

    1) W poniższym układzie dzielnika piny R i S nie powinny wisieć w
    powietrzy i wskazane jest podpięcie ich do VCC, choćby i wspólnym
    rezystorem?
    https://josephftaylor.com/projects/university/ttl-fr
    equency-counter/img/frequency-divider.png

    2) Podciągając wejście układu TTL lub TTL-LS do stanu niskiego,
    powinienem zastosować rezystor?

    3) Wymuszając stan niski na wejściu układu CMOS mogę go połączyć z masą
    bezpośrednio?

  • 6. Data: 2018-08-10 07:12:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 10 Aug 2018 00:40:59 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > rezystorem?
    > https://josephftaylor.com/projects/university/ttl-fr
    equency-counter/img/frequency-divider.png

    Przy CMOS zawsze, bo widzisz - reke zblizysz i stan sie zmieni.
    Czule sa te wejscia.
    Dotyczy tez U11 - o ile te nieuzywane piny to wejscia.
    I ... wejscia nieuzywanych bramek tez powinny byc gdzies podciagniete.

    Ale i wejscia zwyklych TTL potrafia byc czule, jak obok kłapią
    przekazniki.

    > 2) Podciągając wejście układu TTL lub TTL-LS do stanu niskiego,
    > powinienem zastosować rezystor?

    Nie, a jesli - to malutki.
    Zalecalo sie tylko przy podciaganiu do +, choc nie bardzo wiem
    dlaczego. Ktos sie chyba skupil na tym, ze dopuszczalne napiecie
    zasilania TTL to bylo 7V, ale wejsciowe to 5.5V, wiec teoretycznie po
    drobnej awarii zasilacza mogly sie wejscia przepalic.

    > 3) Wymuszając stan niski na wejściu układu CMOS mogę go połączyć z masą
    > bezpośrednio?

    Tak.

    J.

  • 7. Data: 2018-08-10 08:15:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-10 o 00:40, Atlantis pisze:
> [...]
    > rezystorem?
    > https://josephftaylor.com/projects/university/ttl-fr
    equency-counter/img/frequency-divider.png

    W przypadku 7474 wejścia R i S powinny być podciągnięte rezystorami do +5V
    Jako wejścia negowane reagują na "0" logiczne. Jeżeli na którymkolwiek z
    wejść R i S jest stan "0" to przerzutnik nie będzie reagował na wejście CLK

    > 2) Podciągając wejście układu TTL lub TTL-LS do stanu niskiego,
    > powinienem zastosować rezystor?

    W układach TTL zawsze można wymusić "0" logiczne zwierając bezpośrednio
    do masy.
    Natomiast "1" logiczna zawsze przez rezystor.

    > 3) Wymuszając stan niski na wejściu układu CMOS mogę go połączyć z masą
    > bezpośrednio?

    Możesz połączyć bezpośrednio z masą.

    Tak samo "1" logiczna może być wymuszana bez rezystora, czyli
    podłączając bezpośrednio do "+".

    O ile w TTL pozostawienie wejść "w powietrzu" niczego groźnego nie robi
    o tyle w CMOS każde niewykorzystane wejście MUSI być spolaryzowane do
    masy lub do "+", ponieważ takie "wiszące w powietrzu" wejście może
    zniszczyć całą strukturę półprzewodnikową scalaka.

    Dlaczego?

    Ano dlatego, że wejścia te mają bardzo dużą oporność wejściową i reagują
    na wszelkie zakłócenia. Nawet zbliżenie ręki do takiego wejścia
    powoduje, że na tym wejściu powstają stany nieustalone, które mogą
    wchodzić w zakres stanów zabronionych. Układy CMOS mają bardzo niski
    pobór energii w stanie statycznym. Jednak w stanie przełączania muszą
    przejść przez stan zabroniony, czyli jest to obszar napięć pomiędzy "0"
    i "1". W tym obszarze napięć CMOS pobiera duży prąd, nawet większy od
    układów TTL. Dzieje się to dlatego, że w tych układach mogą być
    jednocześnie otwarte obydwa tranzystory https://tiny.pl/gvhhv

    Pozostawienie takich stanów wejściowych przez dłuższy czas doprowadzi do
    przegrzania i uszkodzenia struktury półprzewodnikowej scalaka.

    Reasumując:

    Układy TTL pobierają większą moc w stanie statycznym niż CMOS.

    Ale w stanie przełączania CMOS pobierają moc większą od TTL. Wniosek już
    sam się nasuwa, że przy wyższych częstotliwościach pracy, TTL będą
    pobierać mniej energii niż CMOS.

  • 8. Data: 2018-08-10 08:40:53
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-08-10 o 08:15, Uzytkownik pisze:

    P.S.
    W mikrokontrolerach także powinno się spolaryzować niewykorzystane
    wejścia lub ustawić jako wyjścia jeżeli porty są uniwersalne O/I

  • 9. Data: 2018-08-10 09:36:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 10.08.2018 08:15, Uzytkownik wrote:

> [...]
    > wejść R i S jest stan "0" to przerzutnik nie będzie reagował na wejście CLK

    Rozumiem, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować jeden wspólny
    rezystor?

  • 10. Data: 2018-08-10 10:05:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > rezystorem?
    > https://josephftaylor.com/projects/university/ttl-fr
    equency-counter/img/frequency-divider.png

    W układach TTL aby wymusić stan 0 trzeba z wejścia pobrać względnie duży
    prąd - już nie pamiętam - chyba coś rzędu 1.5mA (można sobie wyliczyć na
    podstawie schematu wewnętrznego jakiejś bramki).
    Jak się pobierze mniej to scalak widzi stan 1.
    Powstaje pytanie - czy z wiszącej nogi zakłócenia są w stanie pociągnąć
    ten prąd. Sądzę, że w czasach kiedy stosowane były TTL-e zakłócenia nie
    były na tyle silne i zostawienie nogi w powietrzu niczym praktycznie nie
    groziło.
    Obecnie to może być inaczej bo:
    - telefony komórkowe potrafią bardzo silne pole wygenerować,
    - czasy przełączania scalaków obok mogą być bardzo krótkie - większe
    dU/dt generuje większe impulsy prądu w pojemności między tą linią a
    wiszącym wejściem. Nawet jak scalak ma napisane, że czas przełączania
    jest 5ns (w katalogu podają wartość max) to wyprodukowany 20 lat temu
    mógł mieć 5ns, a wyprodukowany obecnie może mieć poniżej 1ns bo taniej
    jest wyprodukować szybszy niż wolniejszy więc produkuje się szybsze.

    > 2) Podciągając wejście układu TTL lub TTL-LS do stanu niskiego,
    > powinienem zastosować rezystor?

    Nie ma potrzeby. Ponieważ z wejścia płynie prąd więc spadek napięcia na
    rezystorze będzie zmniejszał zapas między stanem wymuszonym a progiem
    przełączania.
    Natomiast nie wiem jaki jest powód, że 1-kę rezystorem. Mi się wydaje,
    że bezpośrednie połączenie do VCC nie powinno nic szkodzić. Chyba, że
    coś się dzieje w czasie gdy napięcie zasilania narasta od 0 do 5V.

    > 3) Wymuszając stan niski na wejściu układu CMOS mogę go połączyć z masą
    > bezpośrednio?

    Tak. Stan wysoki też - CMOS jest prawie symetryczny.
    P.G.