eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingNowa ustawa o ochronie praw autorskich - opis problemu i szkic ustawy
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2025-03-16 22:24:49
    Temat: Nowa ustawa o ochronie praw autorskich - opis problemu i szkic ustawy
    Od: ??Jacek Marcin Jaworski?? <j...@a...pl>

    Dobry wieczór!

    W nowej wer. Sztuki Edukacji dostępnej całkowicie za darmo z
    https://energokod.pl/monografie/Sztuka%20Edukacji.pd
    f dodałem roz. pt.
    "15.Nowa ustawa o ochronie praw autorskich". Zanim wyślę na
    k...@k...gov.pl chcę poznać wasze zdanie na ten temat.

    Spokojnej nocy!
    Jacek Marcin Jaworski

    PS1. Dla nie klikających w linki wklejam z
    https://energokod.pl/monografie/Sztuka%20Edukacji.pd
    f cytat:

    " 15.Nowa ustawa o ochronie praw autorskich

    Konieczne jest uchwalenie nowej, uczciwej ustawy o ochronie
    praw autorskich. Powody są nast.:
    1. Naród Polski nie będzie się normalnie rozwijał jeśli nie
    będzie racjonalnego uregulowania kwestii legalności
    używanych tekstów kultury. Generalną zasadą powinno być, że
    każdy tekst kultury jest opłacony bezpośrednio lub w
    abonamencie. Natomiast osoby ubogie powinny świadomie
    decydować, czy chcą uzyskać z MOPSu bon na dane teksty
    kultury czy nie, bo te bony oznaczają długi, których należy
    być świadomym.
    Natomiast obecna zwariowana ustawa o prawie autorskim jest
    bublem prawnym, co łatwo udowodnić (co czynię w kol. p.) i
    jest ona tak irracjonalna, że stanowi pole/przestrzeń do
    karania ludzi za pasożytnictwo na bankierach finansujących
    ,,darmowe treści" w TV, w Radiu i w sieci Internet.
    2. Stara ustawa zawiera wyjątki zezwalające na piractwo. W
    szczególności legalne jest używanie chronionych tekstów
    kultury (art. 23.1) ,,w zakresie własnego użytku
    osobistego". Ustawa w art. 6. p. 18 wymienia też
    ,,beneficjentów", zwolnionych z przestrzegania prawa
    autorskiego.
    3. Etatowi programiści nie mają udziałów z zyskach ze
    sprzedaży ich prog. komp.;
    4. Ustawa nie rozw. problemu płatności za treści pub. dostępne
    w TV, przez Radio i w sieci Internet;
    5. Ustawa w art. 19. zawiera zakresy wart. odsprzedawanego
    dzieła które są określane procentowo, a mimo to te procenty
    maleją w raz ze wzrostem wart. chronionego prawem dzieła.
    Jest to oczywistym oszustwem. Podobnie złodziejstwem jest w
    art. 35, p. 6 zapis ograniczający wypłacane autorom kwoty
    do 5-krotności miesięcznego wynagrodzenia. Przez tego typu
    zapisy żaden geniusz nie może dorobić się majątku w oparciu
    o własne dzieła (co ciekawe nie dotyczy to filmowców - na
    podst. art. 70. mają prawa do nie ograniczonych wpływów z
    tytułu emisji);
    6. Ustawa nie chroni przed szkoleniem sztucznej inteligencji
    (SI) na pub. dostępnych tekstach kultury. Jest to sprzeczne
    z założeniem, że twórcy ludzkich tekstów kultury mają być
    chronieni przed plagiatem. Bo już dziś (mar. 2025r.) SI
    masowo powiela i adaptuje seryjnie wzorce uchwycone w
    ludzkich dziełach kultury;
    7. Ustawa nie chroni przez praktykami uczelni wyższych, które
    standardowo wymuszają na studentach przekazywanie im praw
    autorskich do proj. realizowanych jako ich prace dyplomowe.
    Robią to w celu handlowania za plecami studentów ich
    nowatorskimi pomysłami;
    8. Stara ustawa wszystkich nabywców urządzeń kopiujących
    traktuje jak piratów (bo każe im płacić spec. podatek).
    Jest to złodziejstwo i przeczy
    [zasada-domniemania-niewinnosci].

    Propozycja (szkic) nowej ustawy o ochronie praw autorskich:
    1. Uchwala się zasadę, że nielegalne jest używanie tekstów
    kultury, do których nie ma się praw własnościowych lub
    licencyjnych.
    Osoby ubogie mogą się ubiegać w MOPS (Miejski Ośrodek
    Pomocy Społecznej) o bony konieczne do legalnego uzyskania
    dostępu do pożądanych tekstów kultury;
    2. Wyjątkami od zasady z p. 1. jest wygaśnięcie praw
    autorskich oraz p. 4, 5., 8. i 14. poniżej. Prawa autorskie
    wygasają 25l. po śmierci autora, lub 25l. od czasu
    ostatniej pub. (co pierwsze nastąpi). Praw autorskich się
    nie dziedziczy, tylko odsprzedaje. W razie nagłej śmierci
    autora, gdy nie zawarł on umów licencyjnych ani nie
    sprzedał swojego dzieła przez 25l. nie można go udostępniać
    - KARA MUSI BYĆ!!! Jednak w razie śmierci jednego ze
    współautorów jego prawa autorskie przechodzą na
    pozostałych. Gdy nie ma możliwości ustalenia czy autor
    żyje, konieczne jest oczekiwanie 25l. na wygaśnięcie praw
    autorskich po ostatniej publikacji;
    3. Uchwala się miesięczną daninę, obejmującą wszystkie osoby
    pracujące, emerytów i rencistów, na rzecz finansowania pub.
    TV, pub. Radia i podst. usług w sieci Internet. Ta danina
    ma wynosić 3-krotność ceny kolorowego mieś. branżowego
    polskiego lub przedruku zagranicznego. Ja jako p.
    odniesienia przyjąłem przedruk amerykańskiego mieś. Linux
    Magazine, który obecnie (mar. 2025r.) kosztuje 49,99zł.
    Jest to dobry p. odniesienia z tego powodu, że jest to
    komercyjny produkt o dobrej jakości pod względem formy,
    treści i objętości. Jest on dla mnie wartościową
    publikacją. Uważam te 49,99zł za minimalną kwotę za dobre,
    rzetelne i w miarę urozmaicone informacje. Podobnie
    wartościowe powinny być TV, Radio i podst. usługi w sieci
    Internet. Tak więc dziś proponuję, by informacyjna danina
    publiczna wynosiła 150zł/mieś. i była potrącana przez
    pracodawców i ZUS (w przypadku emerytów i rencistów).
    Z tej daniny należy finansować w równych proporcjach
    ogólnopolskie i regionalne stacje TV (1/3) i Radiowe (1/3)
    oraz podst. usługi sieciowe w sieci Internet (1/3).
    Jeśli chodzi o tematykę prog. TV to powinny one być
    adresowane do konkretnych grup wiekowych: dzieci z
    podstawówki, młodzieży szkół średnich i studentów, osobny
    kanał powinien być też dla osób które nie mogą pracować.
    Dla osób pracujących powinno być drugie tyle kanałów (bo
    one finansują te teksty kultury). W miarę możliwości do
    tworzonych prog. należy angażować osoby do których jest
    kierowany dany prog. Te kanały powinny mieć swoje unikalne
    prog. informacyjne (i inne) kierowane do poszczególnych
    grup wiekowych. W TV mogą być reklamy.
    Radio powinno mieć kanały krajowy, lokalny, z muzyką
    młodzieżową, oraz z muzyką sprzed 1990r. W radiu nie
    powinno być reklam.
    Aby TV i Radio były atrakcyjne muszą mieć możliwość
    prezentacji produktów komercyjnych. Jednak zawsze na pocz.
    i na końcu audycji powinno być powiedziane, czy materiał
    był wykonany na zlecenie (jeśli tak to kto je finansował),
    albo czy nagranie było wykonane przez fanów, czy może przez
    osoby niezależne.
    Powszechna danina informacyjna powoduje, że legalne jest
    publiczne odtwarzanie finansowanych z niej kanałów TV i
    Radiowych (np. w sklepach, zakładach pracy i w
    restauracjach).
    Ustawa nie zabrania tworzenia prywatnych kanałów TV i
    Radiowych oraz dodatkowych usług sieciowych w sieci
    Internet.
    Danina informacyjna nie obejmuje kosztów dostępu do
    opłaconych kanałów TV, Radiowych ani dostępu do sieci
    Internet. Takie opłaty jak abonament na kablówkę, abonament
    na dostęp do sieci Internet, odbiorniki RTV i komputery
    ludzie muszą dodatkowo opłacać.
    Jeśli chodzi o podst. usługi sieciowe w sieci Internet, to
    finansowaniu z daniny powinny podlegać: narodowa
    encyklopedia sieciowa, narodowa wyszukiwarka, ogólnopolski
    serwis informacyjny, regionalny serwis informacyjny, usługa
    poczty el. (w j. ang. email), serwer grup dyskusyjnych (w
    j. ang. Usenet).
    Należy przy tym zwrócić uwagę, że część tych usług
    sieciowych może być wykonywana przez dowolne firmy: np.
    utrzymujące serwery poczty el., albo utrzymujące serwery
    grup dyskusyjnych.
    Firmy prowadzące pozostałe usługi sieciowe powinny być
    wyłaniane w drodze konkursu. Ocenie powinny podlegać
    działające prototypy usług. Zwycięzca konkursu powinien
    otrzymywać czasową licencję i czasowe finansowanie - np.
    przez 12lat.
    Należy zaznaczyć, że wszystkie serwery usług sieciowych
    finansowanych z daniny publicznej muszą być ulokowane na
    ternie Polski;
    4. Daniny z p. 3. nie muszą płacić dzieci ani ucząca się w
    trybie dziennym młodzież;
    5. Dzieci i ucząca się w trybie dziennym młodzież mają prawo
    do legalnego używania tekstów kultury nabytych przez ich
    rodziców (lub opiekunów prawnych);
    6. Autorzy tekstów kultury polegających maszynowej reprodukcji
    (np. książki i art., grafiki, filmy, muzyka, sztuka
    użytkowa i prog. komp.), powinni otrzymywać godziwe udziały
    w zyskach - np. 12% czystego zysku do podziału między
    współwykonawców. W razie wypożyczenia, dzierżawy lub
    odsprzedaży też należy się stosowna część dla autorów. Te
    kwoty nie podlegają ograniczeniom kwotowym. W razie
    odsprzedaży część należną autorowi należy przekazać na
    konto producenta lub dystrybutora, a on powinien przekazać
    ją bezpośrednio do autora. W razie gdy autorów jest wielu
    zakłada się, że każdy z nich miał równy udział w tworzonym
    dziele;
    7. Inspiracja nie jest naruszeniem praw autorskich. Maszynowe
    kopiowanie (z ew. przetwarzaniem) jest naruszeniem praw
    autorskich. Dlatego zabronione jest szkolenie maszynowe
    sztucznej inteligencji na tekstach kultury ludzkiej
    publicznie dostępnych w sieci Internet. Jedyny wyjątek
    dotyczy tych tekstów które zostaną udostępnione do tych
    celów na specjalnej licencji (co wymaga specjalnej zgody
    autora). Zabrania się przy tym szantażowania autorów
    tekstów kultury w celu wymuszenia na nich tego typu zgody;
    8. Udostępnianie innym ludziom legalnie nabytych tekstów
    kultury jest nielegalne. Wyjątkiem są domownicy oraz p. 5
    pow.
    Natomiast instytucje które są powołane do udostępniania
    tekstów kultury, takie jak biblioteki i wypożyczalnie,
    muszą uzyskać w tym celu specjalną komercyjną licencję od
    firmy publikującej te teksty (jednak takie firmy mogą się
    zrzeszać by tego typu proces uprościć). Instytucje te
    powinny udostępniać swoje zasoby na zasadach komercyjnych
    (odpłatnie za sztukę lub w abonamencie);
    9. We własnych publikacjach można cytować fragmenty
    chronionych pub. Konieczne jest wtedy podanie źródła oraz
    autora cytowanej pub. Cytat jednolitego tekstu nie może
    przekraczać 1s. maszynopisu, lub 1000znaków (2/3 strony
    A4);
    10. Uczelnia nie może szantażować studenta by przekazał prawa
    autorskie do swojego proj. realizowanego w toku studiów lub
    jako praca dyplomowa. Jednak uczelnia może nabyć prawa
    autorskie do proj. studenta na zasadach komercyjnych (czyli
    albo zatrudniając go na etat, lub wykupując od niego dany
    tekst kultury);
    11. Materiały muzyczne i audiowizualne kupione na potrzeby
    prywatne można odtwarzać nieograniczoną ilość razy. Ich
    kopiowanie jest dozwolone w nieograniczonym zakresie.
    Przechowywanie prywatnych kopi jest nieograniczone czasowo.
    Wyjątkiem jest licencja czasowa na odtwarzanie danego
    tekstu kultury. Po wygaśnięciu licencji na dany tekst
    kultury należy usunąć wszystkie jego kopie z posiadanych
    nośników;
    12. Naprawa dzieła nie jest naruszeniem praw autorskich. Jednak
    o naprawę dzieła w pierwszej kol. należy prosić autora.
    Warunki autora można odrzucić, gdy kto inny podejmie się
    wykonania prac za mniej niż 50% stawki autora (jednak autor
    musi mieć możliwość uczestnictwa w licytacji);
    13. Utwory muzyczne lub audiowizualne chronione prawem
    autorskim można odtwarzać publicznie jedynie na imprezach
    rodzinnych do 25 osób. Przy tym do imprez rodzinnych
    zalicza się imprezy organizowane w domach prywatnych (czyli
    prywatki - nie koniecznie dla krewnych).
    Firmy organizujące imprezy masowe takie jak dyskoteki,
    bale, wesela, obrzędy religijne muszą uzyskać licencję na
    publiczne odtwarzanie muzyki i/lub materiałów
    audiowizualnych. Przy tym dostawcy takich tekstów kultury
    mogą się zrzeszać, by ułatwić proces wykupywania tych
    licencji. Uzyskana licencja nie podlega ograniczeniom
    dotyczącym ilości odtwarzania, jednak może być ograniczona
    czasowo (np. do roku). Po wygaśnięciu licencji na dany
    tekst kultury należy usunąć wszystkie jego kopie z
    posiadanych nośników."

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: