-
1. Data: 2025-03-16 22:24:49
Temat: Nowa ustawa o ochronie praw autorskich - opis problemu i szkic ustawy
Od: ??Jacek Marcin Jaworski?? <j...@a...pl>
Dobry wieczór!
W nowej wer. Sztuki Edukacji dostępnej całkowicie za darmo z
https://energokod.pl/monografie/Sztuka%20Edukacji.pd
f dodałem roz. pt.
"15.Nowa ustawa o ochronie praw autorskich". Zanim wyślę na
k...@k...gov.pl chcę poznać wasze zdanie na ten temat.
Spokojnej nocy!
Jacek Marcin Jaworski
PS1. Dla nie klikających w linki wklejam z
https://energokod.pl/monografie/Sztuka%20Edukacji.pd
f cytat:
" 15.Nowa ustawa o ochronie praw autorskich
Konieczne jest uchwalenie nowej, uczciwej ustawy o ochronie
praw autorskich. Powody są nast.:
1. Naród Polski nie będzie się normalnie rozwijał jeśli nie
będzie racjonalnego uregulowania kwestii legalności
używanych tekstów kultury. Generalną zasadą powinno być, że
każdy tekst kultury jest opłacony bezpośrednio lub w
abonamencie. Natomiast osoby ubogie powinny świadomie
decydować, czy chcą uzyskać z MOPSu bon na dane teksty
kultury czy nie, bo te bony oznaczają długi, których należy
być świadomym.
Natomiast obecna zwariowana ustawa o prawie autorskim jest
bublem prawnym, co łatwo udowodnić (co czynię w kol. p.) i
jest ona tak irracjonalna, że stanowi pole/przestrzeń do
karania ludzi za pasożytnictwo na bankierach finansujących
,,darmowe treści" w TV, w Radiu i w sieci Internet.
2. Stara ustawa zawiera wyjątki zezwalające na piractwo. W
szczególności legalne jest używanie chronionych tekstów
kultury (art. 23.1) ,,w zakresie własnego użytku
osobistego". Ustawa w art. 6. p. 18 wymienia też
,,beneficjentów", zwolnionych z przestrzegania prawa
autorskiego.
3. Etatowi programiści nie mają udziałów z zyskach ze
sprzedaży ich prog. komp.;
4. Ustawa nie rozw. problemu płatności za treści pub. dostępne
w TV, przez Radio i w sieci Internet;
5. Ustawa w art. 19. zawiera zakresy wart. odsprzedawanego
dzieła które są określane procentowo, a mimo to te procenty
maleją w raz ze wzrostem wart. chronionego prawem dzieła.
Jest to oczywistym oszustwem. Podobnie złodziejstwem jest w
art. 35, p. 6 zapis ograniczający wypłacane autorom kwoty
do 5-krotności miesięcznego wynagrodzenia. Przez tego typu
zapisy żaden geniusz nie może dorobić się majątku w oparciu
o własne dzieła (co ciekawe nie dotyczy to filmowców - na
podst. art. 70. mają prawa do nie ograniczonych wpływów z
tytułu emisji);
6. Ustawa nie chroni przed szkoleniem sztucznej inteligencji
(SI) na pub. dostępnych tekstach kultury. Jest to sprzeczne
z założeniem, że twórcy ludzkich tekstów kultury mają być
chronieni przed plagiatem. Bo już dziś (mar. 2025r.) SI
masowo powiela i adaptuje seryjnie wzorce uchwycone w
ludzkich dziełach kultury;
7. Ustawa nie chroni przez praktykami uczelni wyższych, które
standardowo wymuszają na studentach przekazywanie im praw
autorskich do proj. realizowanych jako ich prace dyplomowe.
Robią to w celu handlowania za plecami studentów ich
nowatorskimi pomysłami;
8. Stara ustawa wszystkich nabywców urządzeń kopiujących
traktuje jak piratów (bo każe im płacić spec. podatek).
Jest to złodziejstwo i przeczy
[zasada-domniemania-niewinnosci].
Propozycja (szkic) nowej ustawy o ochronie praw autorskich:
1. Uchwala się zasadę, że nielegalne jest używanie tekstów
kultury, do których nie ma się praw własnościowych lub
licencyjnych.
Osoby ubogie mogą się ubiegać w MOPS (Miejski Ośrodek
Pomocy Społecznej) o bony konieczne do legalnego uzyskania
dostępu do pożądanych tekstów kultury;
2. Wyjątkami od zasady z p. 1. jest wygaśnięcie praw
autorskich oraz p. 4, 5., 8. i 14. poniżej. Prawa autorskie
wygasają 25l. po śmierci autora, lub 25l. od czasu
ostatniej pub. (co pierwsze nastąpi). Praw autorskich się
nie dziedziczy, tylko odsprzedaje. W razie nagłej śmierci
autora, gdy nie zawarł on umów licencyjnych ani nie
sprzedał swojego dzieła przez 25l. nie można go udostępniać
- KARA MUSI BYĆ!!! Jednak w razie śmierci jednego ze
współautorów jego prawa autorskie przechodzą na
pozostałych. Gdy nie ma możliwości ustalenia czy autor
żyje, konieczne jest oczekiwanie 25l. na wygaśnięcie praw
autorskich po ostatniej publikacji;
3. Uchwala się miesięczną daninę, obejmującą wszystkie osoby
pracujące, emerytów i rencistów, na rzecz finansowania pub.
TV, pub. Radia i podst. usług w sieci Internet. Ta danina
ma wynosić 3-krotność ceny kolorowego mieś. branżowego
polskiego lub przedruku zagranicznego. Ja jako p.
odniesienia przyjąłem przedruk amerykańskiego mieś. Linux
Magazine, który obecnie (mar. 2025r.) kosztuje 49,99zł.
Jest to dobry p. odniesienia z tego powodu, że jest to
komercyjny produkt o dobrej jakości pod względem formy,
treści i objętości. Jest on dla mnie wartościową
publikacją. Uważam te 49,99zł za minimalną kwotę za dobre,
rzetelne i w miarę urozmaicone informacje. Podobnie
wartościowe powinny być TV, Radio i podst. usługi w sieci
Internet. Tak więc dziś proponuję, by informacyjna danina
publiczna wynosiła 150zł/mieś. i była potrącana przez
pracodawców i ZUS (w przypadku emerytów i rencistów).
Z tej daniny należy finansować w równych proporcjach
ogólnopolskie i regionalne stacje TV (1/3) i Radiowe (1/3)
oraz podst. usługi sieciowe w sieci Internet (1/3).
Jeśli chodzi o tematykę prog. TV to powinny one być
adresowane do konkretnych grup wiekowych: dzieci z
podstawówki, młodzieży szkół średnich i studentów, osobny
kanał powinien być też dla osób które nie mogą pracować.
Dla osób pracujących powinno być drugie tyle kanałów (bo
one finansują te teksty kultury). W miarę możliwości do
tworzonych prog. należy angażować osoby do których jest
kierowany dany prog. Te kanały powinny mieć swoje unikalne
prog. informacyjne (i inne) kierowane do poszczególnych
grup wiekowych. W TV mogą być reklamy.
Radio powinno mieć kanały krajowy, lokalny, z muzyką
młodzieżową, oraz z muzyką sprzed 1990r. W radiu nie
powinno być reklam.
Aby TV i Radio były atrakcyjne muszą mieć możliwość
prezentacji produktów komercyjnych. Jednak zawsze na pocz.
i na końcu audycji powinno być powiedziane, czy materiał
był wykonany na zlecenie (jeśli tak to kto je finansował),
albo czy nagranie było wykonane przez fanów, czy może przez
osoby niezależne.
Powszechna danina informacyjna powoduje, że legalne jest
publiczne odtwarzanie finansowanych z niej kanałów TV i
Radiowych (np. w sklepach, zakładach pracy i w
restauracjach).
Ustawa nie zabrania tworzenia prywatnych kanałów TV i
Radiowych oraz dodatkowych usług sieciowych w sieci
Internet.
Danina informacyjna nie obejmuje kosztów dostępu do
opłaconych kanałów TV, Radiowych ani dostępu do sieci
Internet. Takie opłaty jak abonament na kablówkę, abonament
na dostęp do sieci Internet, odbiorniki RTV i komputery
ludzie muszą dodatkowo opłacać.
Jeśli chodzi o podst. usługi sieciowe w sieci Internet, to
finansowaniu z daniny powinny podlegać: narodowa
encyklopedia sieciowa, narodowa wyszukiwarka, ogólnopolski
serwis informacyjny, regionalny serwis informacyjny, usługa
poczty el. (w j. ang. email), serwer grup dyskusyjnych (w
j. ang. Usenet).
Należy przy tym zwrócić uwagę, że część tych usług
sieciowych może być wykonywana przez dowolne firmy: np.
utrzymujące serwery poczty el., albo utrzymujące serwery
grup dyskusyjnych.
Firmy prowadzące pozostałe usługi sieciowe powinny być
wyłaniane w drodze konkursu. Ocenie powinny podlegać
działające prototypy usług. Zwycięzca konkursu powinien
otrzymywać czasową licencję i czasowe finansowanie - np.
przez 12lat.
Należy zaznaczyć, że wszystkie serwery usług sieciowych
finansowanych z daniny publicznej muszą być ulokowane na
ternie Polski;
4. Daniny z p. 3. nie muszą płacić dzieci ani ucząca się w
trybie dziennym młodzież;
5. Dzieci i ucząca się w trybie dziennym młodzież mają prawo
do legalnego używania tekstów kultury nabytych przez ich
rodziców (lub opiekunów prawnych);
6. Autorzy tekstów kultury polegających maszynowej reprodukcji
(np. książki i art., grafiki, filmy, muzyka, sztuka
użytkowa i prog. komp.), powinni otrzymywać godziwe udziały
w zyskach - np. 12% czystego zysku do podziału między
współwykonawców. W razie wypożyczenia, dzierżawy lub
odsprzedaży też należy się stosowna część dla autorów. Te
kwoty nie podlegają ograniczeniom kwotowym. W razie
odsprzedaży część należną autorowi należy przekazać na
konto producenta lub dystrybutora, a on powinien przekazać
ją bezpośrednio do autora. W razie gdy autorów jest wielu
zakłada się, że każdy z nich miał równy udział w tworzonym
dziele;
7. Inspiracja nie jest naruszeniem praw autorskich. Maszynowe
kopiowanie (z ew. przetwarzaniem) jest naruszeniem praw
autorskich. Dlatego zabronione jest szkolenie maszynowe
sztucznej inteligencji na tekstach kultury ludzkiej
publicznie dostępnych w sieci Internet. Jedyny wyjątek
dotyczy tych tekstów które zostaną udostępnione do tych
celów na specjalnej licencji (co wymaga specjalnej zgody
autora). Zabrania się przy tym szantażowania autorów
tekstów kultury w celu wymuszenia na nich tego typu zgody;
8. Udostępnianie innym ludziom legalnie nabytych tekstów
kultury jest nielegalne. Wyjątkiem są domownicy oraz p. 5
pow.
Natomiast instytucje które są powołane do udostępniania
tekstów kultury, takie jak biblioteki i wypożyczalnie,
muszą uzyskać w tym celu specjalną komercyjną licencję od
firmy publikującej te teksty (jednak takie firmy mogą się
zrzeszać by tego typu proces uprościć). Instytucje te
powinny udostępniać swoje zasoby na zasadach komercyjnych
(odpłatnie za sztukę lub w abonamencie);
9. We własnych publikacjach można cytować fragmenty
chronionych pub. Konieczne jest wtedy podanie źródła oraz
autora cytowanej pub. Cytat jednolitego tekstu nie może
przekraczać 1s. maszynopisu, lub 1000znaków (2/3 strony
A4);
10. Uczelnia nie może szantażować studenta by przekazał prawa
autorskie do swojego proj. realizowanego w toku studiów lub
jako praca dyplomowa. Jednak uczelnia może nabyć prawa
autorskie do proj. studenta na zasadach komercyjnych (czyli
albo zatrudniając go na etat, lub wykupując od niego dany
tekst kultury);
11. Materiały muzyczne i audiowizualne kupione na potrzeby
prywatne można odtwarzać nieograniczoną ilość razy. Ich
kopiowanie jest dozwolone w nieograniczonym zakresie.
Przechowywanie prywatnych kopi jest nieograniczone czasowo.
Wyjątkiem jest licencja czasowa na odtwarzanie danego
tekstu kultury. Po wygaśnięciu licencji na dany tekst
kultury należy usunąć wszystkie jego kopie z posiadanych
nośników;
12. Naprawa dzieła nie jest naruszeniem praw autorskich. Jednak
o naprawę dzieła w pierwszej kol. należy prosić autora.
Warunki autora można odrzucić, gdy kto inny podejmie się
wykonania prac za mniej niż 50% stawki autora (jednak autor
musi mieć możliwość uczestnictwa w licytacji);
13. Utwory muzyczne lub audiowizualne chronione prawem
autorskim można odtwarzać publicznie jedynie na imprezach
rodzinnych do 25 osób. Przy tym do imprez rodzinnych
zalicza się imprezy organizowane w domach prywatnych (czyli
prywatki - nie koniecznie dla krewnych).
Firmy organizujące imprezy masowe takie jak dyskoteki,
bale, wesela, obrzędy religijne muszą uzyskać licencję na
publiczne odtwarzanie muzyki i/lub materiałów
audiowizualnych. Przy tym dostawcy takich tekstów kultury
mogą się zrzeszać, by ułatwić proces wykupywania tych
licencji. Uzyskana licencja nie podlega ograniczeniom
dotyczącym ilości odtwarzania, jednak może być ograniczona
czasowo (np. do roku). Po wygaśnięciu licencji na dany
tekst kultury należy usunąć wszystkie jego kopie z
posiadanych nośników."