  • 1. Data: 2015-07-08 12:52:14
    Temat: OSM kontra Geoportal
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Ku memu zdumieniu Geoportal i OSM są względem siebie obrócone
    o około 3 stopnie -- przynajmniej w mojej okolicy. Odkryłem to

    http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?locale=en&gui=new
    &sessionID=1951318

    przy okazji ,,parkowania'' samochodu na tle mapki. Wciągnąłem
    obie mapki do PSa, upodobniłem/zbliżyłem skale, nałożyłem na
    się ;) i widzę obrót wyraźnie.

    Może później obadam problem dokładniej. Nie ma mowy o błędach
    paralaksy -- obrót widać na krawężnikach, nie na krawędzi
    wieżowców. Trochę śmieszna, bo OSM potrafi być rysowana
    w oparciu o Geoportal. Na podkładzie OSM i Geoportalu
    stoi ten sam samochód, czyli źródło podkładu i fotka
    w Geoportalu pochodzą z tego samego źródła, a jednak
    jest wyraźny obrót. [może jednak Kopernik miaU rację?...]

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 2. Data: 2015-07-21 19:53:44
    Temat: Re: OSM kontra Geoportal
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mnivd2$d3p$...@n...news.atman.pl

> [...]

    > przy okazji ,,parkowania'' samochodu na tle mapki. Wciągnąłem
    > obie mapki do PSa, upodobniłem/zbliżyłem skale, nałożyłem na

    Ów kat demonstruję (może nieudolnie -- dopiero uczę się) na tym rysunku:

    http://eneuel.w.duna.pl/Wypuklina/StrazMiejska/Straz
    Miejska.htm

    Ostrzegam, że skorzystanie z zamieszczanych przeze mnie banerów reklamowych
    może poskutkować moim zarobkiem. Chcąc pozbawić mnie tego zarobku, warto
    zrezygnować z klikania w te banery a chcąc pozbawić mnie tylko części
    takiego zarobku, można {zapisać czas (godzinę i dzień) {klinknięcia
    w baner i złożenia formularza} oraz przysłać mi m@ilem te czasy wraz
    z numerem swego konta bankowego} -- wówczas mogę odesłać stosowną część
    swego zarobku.

  • 3. Data: 2015-07-21 20:54:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" mnivd2$d3p$...@n...news.atman.pl

    &sessionID=1951318

    Ja bym sie udal troche na polnoc - na ulice Stanislawa Maczka.
    https://www.google.pl/maps/@53.1612741,23.1285629,26
    02m/data=!3m1!1e3
    droga jest prawie pozioma, tzn rownoleznikowa, co wazne, bo eliminuje
    wplyw roznych skal w pionie i poziomie.

    I faktycznie widac obrocenie.

    No coz - o odwzorowaniach mozna gruba ksiazke napisac, a nawet kilka,

    Bo tak od zakretu po lewej do ronda po prawej wg osm
    http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.16018&mlon=23.
    10475#map=18/53.16018/23.10475&layers=N
    http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.15948&mlon=23.
    14136#map=18/53.15948/23.14136&layers=N
    to rondo nieco na poludnie.

    wg googla tez
    https://www.google.pl/maps/dir/53.1601999,23.1045794
    /53.1594731,23.1413822/@53.159137,23.1186782,2096m/d
    ata=!3m1!1e3

    I wedlug geoportalu tez - tu linkiem nie popre - trzeba sobie kursorem
    najechac.
    Tylko ze mimo iz lekko na poludnie, to na mapie wyraznie wyzej.
    Zarowno na topo, jak i ortho.

    No coz - ciekawe jakiego odwzorowania uzywa geoportal.

    J.

  • 4. Data: 2015-07-22 01:53:22
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55ae955f$0$2210$6...@n...neostrada.pl

    > No coz - o odwzorowaniach mozna gruba ksiazke napisac, a nawet kilka,

    Ale ja piszę o **tym samym podkładzie** Geoportalu
    na którym (; stoją zaparkowane ;) te same samochody. :)

    > No coz - ciekawe jakiego odwzorowania uzywa geoportal.

    Geoportal ma jakoś a OSM wykorzystując ten podkład do
    edytowania swych map -- ma obrócony o niemal 3 stopnie.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 5. Data: 2015-07-22 12:47:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >Geoportal ma jakoś a OSM wykorzystując ten podkład do
    >edytowania swych map -- ma obrócony o niemal 3 stopnie.

    Jak Ty ogladasz oba podklady ? Dokladny opis prosze.

    Tak czy inaczej - wcale mnie nie dziwi, ze jesli geoportal stosuje
    jakies odwzorowanie, ktore uwaza za sluszne, to i potem
    koryguje/krzywi zdjecia do tego odwzrorowania ...

    J.

  • 6. Data: 2015-07-22 16:05:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55af74d1$0$27512$6...@n...neostrada.pl

    > Jak Ty ogladasz oba podklady ?

    Starannie.

    > Dokladny opis prosze.

    Jeden widok jest tutaj:

    http://mapy.geoportal.gov.pl/imap/?locale=en&gui=new
    &sessionID=1951318

    a drugi jest (może być -- można wybrać to, ale można wybrać
    coś innego -- choćby Bing) podkładem w OSM, gdy coś edytujesz.

    > Tak czy inaczej - wcale mnie nie dziwi, ze jesli geoportal stosuje jakies
    odwzorowanie, ktore uwaza za sluszne, to i potem
    > koryguje/krzywi zdjecia do tego odwzrorowania ...

    Na obu wersjach są te same samochody w tych samych miejscach -- podkład
    jest jeden, ale obrócony o około 3 stopnie. (może nieco mniej niż pełne
    3 stopnie -- wygląda właśnie na pół ,,różnicy północnej'' sprzed paru lat)

    Sprawa wyszła na jaw, gdy postawiłem samochód na swym rysunku równolegle

    http://eneuel.w.duna.pl/Wypuklina/StrazMiejska/Straz
    Miejska.htm

    do ściany budynku z podkładu Geoportalu i okazało się, że ten samochód
    jest nierównolegle postawiony względem ściany budynku z mapy OSM. Uznałem,
    że czas na korektę ustawienia budynku na mapie OSM, ale okazało się, że
    budynek na mapie OSM pokrywa się z budynkiem na podkładzie Geoportalu.

    Pomyślałem, że być może mam do czynienia z paralaksą, więc porównałem
    krawężniki. Aby dobrze zobaczyć obrót, nałożyłem dwa podkłady w PSie
    (jako dwie różne warstwy przeźroczyste) i zobaczyłem wyraźny obrót.

    Poobracałem, pomierzyłem -- PS daje różne miarki, porównywałem, przesuwałem...

    To ten sam podkład, ale inaczej zorientowany.

    -=-

    Aby było jasne -- wiem, że Ziemia nie jest płaska i przypomina spłaszczoną
    kulę. [akurat wiem, że to brutalne kłamstwo, bo niedaleko smoleńskiego
    lotniska północnego Ziemia jest wklęśnięta, ale nie będę polemizował]
    Jednak ten obrót podkładowy nie bierze się z odwzorowania niby-kuli na
    niby-płaszczyznę.

    -=-

    Możesz zarejestrować się w OSM i zobaczyć podkład Geoportalu względem
    którego jest rysowana mapa. Bing jest chyba lekko przesunięty, o czym
    chyba OSM ostrzega.

    Jak już pisałem -- nie umiem sprawdzić rzeczywistego kąta. :)
    Mogę (mogłem -- gdy miałem dalmierz) pomierzyć odległości.
    Nijak nie umiem mierzyć kątów -- bo nie mam żadnego odniesiena.
    [ciekawe, po co odnosić...]

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2015-07-22 18:11:45
    Temat: Re: OSramM kontra Geopierdziel
    Od: sram na telecapow i wszystkich telepederastow <a...@i...for.world>

    Eneuel wrote:
    > Ów kat demonstruję (może nieudolnie -- dopiero uczę się) na tym rysunku:

    zapierdalaj do biura rachunkowego, "moze" ci tam przelicza i
    wyjasnia do czego sluzy odbytnica i jaki ma kat wylotu!

    ++ tu http://tinyurl.com/mgk8zl5 lepiej widac o co chodzi ++

  • 8. Data: 2015-07-22 18:39:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >że
    >budynek na mapie OSM pokrywa się z budynkiem na podkładzie

    A propos - 3 stopnie na dlugosci 5m samochodu, to 25 cm roznicy.
    Nie wiem co podziwiac, Twoj wzrok, czy dokladnosc zdjec :-)
    IMO - tam jest wiecej niz 3 stopnie, ale liczyc mi sie nie chce :-)

> [...]
    >lotniska północnego Ziemia jest wklęśnięta, ale nie będę polemizował]
    >Jednak ten obrót podkładowy nie bierze się z odwzorowania niby-kuli

    A jednak mysle, ze stad sie bierze.
    Jesli dobrze widze i zgaduje, to geoportal tak dobral, ze poziome i
    pionowe linie maja stala wspolrzedna w ukladzie X Y 1992.

    I co mnie tak obecnie tylko wstepnie dziwi, ze skrecenie w Bialymstoku
    i Wroclawiu jest w ta samą strone ... ale moze nie powinno dziwic.

    Trzeba by w zrodla strony spojrzec - obracaja sami, czy udostepniaja
    kafle w dwoch standardach.

    >Jak już pisałem -- nie umiem sprawdzić rzeczywistego kąta. :)
    >Mogę (mogłem -- gdy miałem dalmierz) pomierzyć odległości.
    >Nijak nie umiem mierzyć kątów -- bo nie mam żadnego odniesiena.

    Trygonometria.
    No chyba, ze brakuje ci kierunku odniesienia ... ale to tak samo, jak
    z punktem odniesienia do pomiarow odleglosci :-)

    J.

  • 9. Data: 2015-07-22 22:44:42
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 55afc76e$0$2207$6...@n...neostrada.pl

    > A propos - 3 stopnie na dlugosci 5m samochodu, to 25 cm roznicy.
    > Nie wiem co podziwiac, Twoj wzrok, czy dokladnosc zdjec :-)

    Już Ci pisałem -- złożyłem dwa źródła tego samego zdjęcia.

    > IMO - tam jest wiecej niz 3 stopnie, ale liczyc mi sie nie chce :-)

    A moja róża o ile skręca się?

    http://eneuel.w.duna.pl/Wypuklina/StrazMiejska/Straz
    Miejska.htm

    > A jednak mysle, ze stad sie bierze.

    Tak mógłbyś myśleć, gdybyś myślał.

    > Jesli dobrze widze i zgaduje, to geoportal tak dobral, ze poziome
    > i pionowe linie maja stala wspolrzedna w ukladzie X Y 1992.

    Już Ci pisałem -- to jest ten sam podkład.
    1992 to standard.

    > I co mnie tak obecnie tylko wstepnie dziwi, ze skrecenie
    > w Bialymstoku i Wroclawiu jest w ta samą strone ... ale
    > moze nie powinno dziwic.

    Nie sprawdzałem Wrocławia. Sprawdziłem jedynie okolicę tego bloku.

    > Trzeba by w zrodla strony spojrzec - obracaja sami,
    > czy udostepniaja kafle w dwoch standardach.

    > Trygonometria.

    Może wyśpij się, bo piszesz już zbyt wielkie bzdury. :)

    > No chyba, ze brakuje ci kierunku odniesienia ...

    Chyba tak. ;) Najlepiej by było poprowadzić nitkę do bieguna. ;)
    Albo wziąć kompas. ;) Jak pisałeś -- 3 stopnie i 5 metrów to 25 cm.

    > ale to tak samo, jak z punktem odniesienia do pomiarow odleglosci :-)

    Nie tak samo. Mierzyć mogę względem ściany bloku, krawężnika itp...
    Akurat narysowanie dokładnej mapy w oparciu tylko o pomiary jest łatwe.
    (i akurat nieraz takie coś robiłem -- na zewnątrz budynków i wewnątrz
    budynków) Ale ustawienie względem Różyczki jest awykonalne.

    Trygonometria jest dobra tylko do mierzenia kątów wewnętrznych,
    nie zaś względem prawdziwych kierunków świata. Ale nawet mierzenie
    kątów pomiędzy ścianami nie jest łatwe -- bo ściany budynków zwykle
    są krzywe. (inny kąt na górze a inny na dole ściany ale nie tylko
    o to chodzi)

    -=-

    Teraz sprawdzimy, czy ćwierć metra na 5 metrów dla 3 stopni.

    _.-'
    _,-' |
    _,-' |
    .-'___________|
    A B

    AB 5 m 5 m 5 m
    ---- = cos(BAC)=cos(3 stopni)= ---- =0,9986= --- AC= ------ =
    5m/0,9986=5,00700981373924 m
    AC AC AC 0,9986

    Teraz policzymy BC...

    BC BC BC
    ---- = tg(BAC)=tg(3 stopni)= ---- =0,0524= --- AC= (5m)0,0524 =
    0,0524*5m=0,262m
    AB 5 m 5 m

    (; I już widzimy, że nie 25 cm, ale ponad 26 cm. ;)

    Czyli zdecydowanie więcej niż szerokość opony. :)

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 10. Data: 2015-07-23 12:26:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." 55afc76e$0$2207$6...@n...neostrada.pl
    >A moja róża o ile skręca się?
    >http://eneuel.w.duna.pl/Wypuklina/StrazMiejska/Stra
    zMiejska.htm

    Zebys dal dwa osobne zdjecia ... koniec przestawia sie o 3 piksele, a
    do srodka ~60 ... 3 stopnie faktycznie.

    >Tak mógłbyś myśleć, gdybyś myślał.
    >Już Ci pisałem -- to jest ten sam podkład.
    >1992 to standard.

    Standard w OSM ? A niby czemu ?
    OSM jest GPS-centryczna, czyli WGS84 :-)

    >Nie sprawdzałem Wrocławia. Sprawdziłem jedynie okolicę tego bloku.

    A ja sprawdzilem i Wroclaw .... po przeciwnej stronie kraju roznica
    powinna byc w przeciwna strone. No chyba, ze Szczecin powinienem ...

    >Może wyśpij się, bo piszesz już zbyt wielkie bzdury. :)

    >Chyba tak. ;) Najlepiej by było poprowadzić nitkę do bieguna. ;)
    >Albo wziąć kompas. ;) Jak pisałeś -- 3 stopnie i 5 metrów to 25 cm.

    Kompasu raczej nie radze, za malo dokladny.
    Ale namiar na gwiazde polnocna, Ksiezyc czy Slonce mozna wziac ...
    Tudziez z GPS skorzystac przy jakiejs prostej w terenie ...

    >Nie tak samo. Mierzyć mogę względem ściany bloku, krawężnika itp...

    Tak samo - nie wiesz, gdzie ta sciana tak naprawde jest, trzeba miec
    punkt odniesienia.
    A jak masz dwa punkty, to juz mozna ustalic azymut :-)

    >Teraz sprawdzimy, czy ćwierć metra na 5 metrów dla 3 stopni.
    >(; I już widzimy, że nie 25 cm, ale ponad 26 cm. ;)
    >Czyli zdecydowanie więcej niż szerokość opony. :)

    Opony tak, ale czy ze zdjec lotniczych uzyskasz taka dokladnosc
    odczytu pozycji kraweznika ? :-)

    J.