  • 1. Data: 2012-06-28 09:12:51
    Temat: PE a lib i obj
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Pliki Exe i Dll właściwie się nie różnią, oba mogą importować i eksportować
    funkcje, mają sekcje zasobów, debuggera itp.
    A jak jest z plikami lib i obj? Jaka jest różnica między nimi a plikami
    wykonywalnymi? W takim obj i lib nie ma ustalonych adresów.

  • 2. Data: 2012-06-28 09:49:12
    Temat: Re: PE a lib i obj
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Borneq" <b...@a...hidden.pl> napisał:

> [...]
    funkcje, mają sekcje
    > zasobów, debuggera itp.
    > A jak jest z plikami lib i obj? Jaka jest różnica między nimi a plikami

    Lib to nic wiecej niz pop rostu biblioteka obj-tow.
    Obj (mowie o intelu x86/x64) to taki magazyn relokowalnych paczek
    kody maszynowego i danych odpowiadajacych z grubsza strukturze
    programu w pamieci x86/64 (segmenty (e)cs:kod = CODExx
    (e)ds:DATA,_DATA bss:BSS,_BSS itp) + rozne mappingi symboli
    (nazw z j.programowania) na adresy wzgledne w tychze, fuxupy itp.

    Linker po prostu scala te czesci z roznych objtow i produkuje
    exe (dwa pierwsze bajty to 'MZ') ktory jest zlozony z wielu segmentow,
    (ale juz wewnetrznie spojnych) + tablica relokacji (offsety tychze).
    "Drzewiej"produkowac mozna bylo tez .com ktory tym sie rozni
    od execa, ze loader traktuje go jako jeden 'BLOB" (nie ma zadnych relokacji)
    wczytuje go i skacze zwyklym jumpem na jego poczatek
    (a dokladnie chyba na adres 0x400 - nie pamietam).
    .Com z oczywistych wzgledow moze miec maksymalny rozmiar jednego
    segmentu procesora intel.
    Dla 16 bitowego adresowania bylo to wiec ~65000b - dosc malo:)
    Taki com byl niekiedy bardzo wygodny przy pisaniu driverow/pluginow
    itp (rozszerzenia byly czesto inne; .bin, .sys, .bgi itp itd).
    Aby uzyskac pluginowa/driverowa dynamike uruchomienia drivera
    po prostu czytalo sie taki twor ''in runtime" jakims (f)read i oddawalo
    sie mu sterowanie zwyklym jmp seg:0x400.
    (Ok ok :) wiem ze sa spawny i exec. Nie zawsze byly idealne.)

    A wiec zadnej tajemnej i skomplikowanej wiedzy e tym nie ma.
    Ba! Dzis ta "wiedza" jest jzu kompletnie zbedna (i baardzo dobrze),
    co pod powazna rozwage Ci polecam (sa przyjemniejsze/potrezbniejsze
    rzeczy w prog. niz grzebanei w takich bebechach)

    AK

  • 3. Data: 2012-06-28 10:42:38
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    Użytkownik "AK" <n...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > co pod powazna rozwage Ci polecam (sa przyjemniejsze/potrezbniejsze
    > rzeczy w prog. niz grzebanei w takich bebechach)

    Ale o ile pliki COM juz się nie używa, to obj występują przy kompilacji
    każdego programu w C/C++ a nawet bez .lib nie można się dostać do DLL.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2012-06-28 13:46:14
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Borneq" <b...@a...hidden.pl> napisał:

    > a nawet bez .lib nie można się dostać do DLL.

    E tam :(
    Mozna ! (i to na dwa sposoby).

    AK

  • 5. Data: 2012-06-28 14:28:18
    Od: "Borneq" <b...@a...hidden.pl>

    > E tam :(
    > Mozna ! (i to na dwa sposoby).

    No oczywiście jest LoadLibrary

  • 6. Data: 2012-06-28 14:59:52
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Borneq" <b...@a...hidden.pl> napisał:

    > No oczywiście jest LoadLibrary

    No jest. A z nim dwa sposoby (jeden zreszta wykorzystywany wlasnie przez dllkowy
    .lib).

    Hint:
    1) by ordinal - siuper fast 'ale...'
    2) by name - mniej 'ale...', ale niby mniej fast (dla gurus C++: nie zauwazylem tej
    "dyskwalifikacji" w praktyce).

    AK

  • 7. Data: 2012-06-28 17:00:15
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    AK <n...@n...com> wrote:

    > Linker po prostu scala te czesci z roznych objtow i produkuje
    > exe (dwa pierwsze bajty to 'MZ')

    Jako ciekawostka i uzupełnienie wiedzy, dlaczego MZ:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Zbikowski
    http://channel9.msdn.com/Shows/Behind+The+Code/Mark-
    Zbikowski-From-DOS-10-to-Windows-Vista

    --
    Gof
    http://www.chmurka.net/

  • 8. Data: 2012-06-28 17:31:14
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@n...invalid> napisał:

    > Jako ciekawostka i uzupełnienie wiedzy, dlaczego MZ:
    >
    > http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Zbikowski
    > http://channel9.msdn.com/Shows/Behind+The+Code/Mark-
    Zbikowski-From-DOS-10-to-Windows-Vista

    O ! Dzieki wielkie za info.
    Dalibog nie wiedzialem (a moj rocznik prawie;)

    AK

  • 9. Data: 2012-06-28 17:57:00
    Od: Jacek <a...@o...pl>

    Dnia Thu, 28 Jun 2012 17:31:14 +0200, AK napisał(a):

    Zbikowski-From-DOS-10-to-Windows-Vista

    > O ! Dzieki wielkie za info.
    > Dalibog nie wiedzialem (a moj rocznik prawie;)
    >
    > AK

    Zawsze jest dobże dowiedzieć się czegoś nowego sprzed 30 lat.;)

  • 10. Data: 2012-06-28 17:59:39
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Jacek" <a...@o...pl> napisał:

    > Zawsze jest dobże dowiedzieć się czegoś nowego sprzed 30 lat.;)

    Alez... Chodzilo mi tylk o to MZ a nie o sama - jednak mi znana - postac.

    Ale racja. Generalnie wciaz mnie kreci (a nawet "utrzymuje przy zyciu" :) dowiedziec
    sie
    czegos nowego. Bardziej niz wodeczka ;)

    AK