  • 11. Data: 2022-11-25 10:52:12
    Temat: Re: PILNE !! Ciekną plastikowe rury zbrojene alu od centralnego ogrzewania pełno brązowych kropek na długości i dookoła
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 24 Nov 2022 16:51:01 -0800 (PST), a a wrote:

    > Dzięki za wsparcie i pomoc.
    >
    > Te rury biegną wzdłuż ściany: w te i powrót , jedna nad drugą z dyl;atacją
    > i wyciek pojawił się na ścianie, za pralką, taka fontanna mała z dziurki ale lało
    długo i zalało sąsiada na dole.

    > Te kropki to kurz, ale rurka produkowana z faktura sera żółtego na zewnątrz, czyli
    takie okrągłe wgłębienia w strukturze siatki.

    > I mała fontanna z takiego jednego oczka
    >
    > Spisałem parametry rury
    >
    > STABI PP-R typ3 20 x 3,4 PN 25 29.08.2008
    >
    > AT-15-7544/2008 16.07 Li SIGMA-Li

    Ciekawe. Wychodzi na to, ze musiało sie przegryzc przez 3 warstwy
    - dwa plastiki i aluminium.

    Mała dziurka to chyba nie od zmęczenia - no chyba, ze zauwazysz tam
    pęknięcie szersze.

    > Skoro rura nie nowa i jedna mała fontanna za pralką, to czy to wada materiałowa,
    zmęczenie,
    > czy cała instalacja do wymiany ( 6 grzejników) i koszty pewnie ?0.000

    Jesli jak piszesz rury na wierzchu - to cena chyba nie taka duza.
    Choc inflacja :-)
    No i mozna zaryzykowac tylko jeden odcinek wymienic.

    > Remont był wykonywany gdy mieszkanie było puste, a teraz pełno gratów
    >
    > Jedna dobra strona, że piony ciepłownicze wykonano na korytarzu i dało się zamknąć
    i odciąć zasilanie i powrót
    > 2 zaworami kulowymi.

    Czyli cieplo z elektrocieplowni?
    Tam chyba rozne chemikalia w "wodzie" są.

    > I pytanko.
    > Czy te plastikowe rury to awaria z odroczonym terminem ?
    >
    > Gwarancja 20 lat, a co potem, bo żyje się wielokrotność x 20 lat

    A potem to gwarant umrze :-)

    > Czy naprawdę ktoś wymienia cała instalację zapobiegawczo po 20 25-30 latach ?
    > U siebie zrobiłem instalację c.o. w rurkach miedzianych, a wtedy cena m iedzi była
    niewiele wyższa od rur plastikowych
    > Miedź chyba ma trwałość większą

    No - pisalem o zjawisku u mnie we wrocku - mosięzna wylewka z baterii
    tez dostala takich fontann. Na szczescie to malo szkodliwe jest i
    tanie.

    Kiedys nawet zdjecia robilem - w srodku jakis taki stozek z
    krystalicznego materialu, szeroki od wewnetrznej strony, czubek siega
    zewnetrznego niklu ...

    > Będę szukał zestawu naprawczego.
    > Myślałem aby wyciąć fragment rury , wstawić mufki
    > ale chyba się wymienia cały odcinek , ale jak, gdy na dojściu są trójniki, potem
    kolanka na zakrętach, kolanka na podejściu do lazienki itd.

    te kolanka i trojniki sie jakos prasuje ... i chyba dasz rade tylko
    jeden odcinek rury wymienic.

    > Szkło wodne chyba nie ( mam w butelce) - do innych celów
    > jak już to epidian daje twardą opaskę

    Polipropylenu prawie nic nie chwyta.
    Mozna sprobowac przetopic.
    Albo kawalek gumy i scisnąc opaską.

    J.

  • 12. Data: 2022-11-25 11:15:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-11-25 o 10:52, J.F pisze:

> [...]
    kolanka na zakrętach, kolanka na podejściu do lazienki itd.

    > te kolanka i trojniki sie jakos prasuje ... i chyba dasz rade tylko

    Są zestawy naprawcze np:
    https://youtu.be/unUc9GOHcQs

    Widziałem i takie zestawy, co naprawiają plastikowe rury (cieknące) w
    działającej instalacji. Niestety drogie są.

    WM

  • 13. Data: 2022-11-25 11:30:24
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 24.11.2022 o 11:23, J.F pisze:

    > Plastik na te chemie powinien byc odporny, w koncu w plastikowej
    > butelce.
    > Ale moze dobry trop i warto sprawdzic.

    No i do tego są różne plastiki.

  • 14. Data: 2022-11-25 12:15:15
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-25, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > Widziałem i takie zestawy, co naprawiają plastikowe rury (cieknące) w
    > działającej instalacji. Niestety drogie są.

    Coś na bazie EVA możnaby spróbować. Wiem, że są emulsje, ale nie wiem co
    można dostać w Polsce.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2022-11-25 12:55:27
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    kolanka na zakrętach, kolanka na podejściu do lazienki itd.

    > Coś na bazie EVA możnaby spróbować. Wiem, że są emulsje, ale nie wiem co

    Są opaski naprawcze, które łączą uszczelnianie z dodatkową konstrukcją
    mocującą.
    https://youtu.be/aqfWxiqiwTo
    https://youtu.be/b6SKQ10RTDg

    WM

  • 16. Data: 2022-11-25 13:45:02
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 25 November 2022 at 12:55:30 UTC+1, WM wrote:

> [...]
    potem kolanka na zakrętach, kolanka na podejściu do lazienki itd.

    > Są opaski naprawcze, które łączą uszczelnianie z dodatkową konstrukcją

    Ta opaska naprawcza
    AQUATECH -opaska naprawcza do rur, obejma naprawcza.

    jest ok, ale powstaje problem, gdy duża dziura, jak na video.
    Wtedy cała dziura powinna byc pokryta jednym odcinkiem gumy, a potem dociśnięta.
    Niestety, na video, duża dziura jest pokrywana 2 segmentami gumy, a łączenie
    następuje na dziurze, a powinno się opaskę tak obrócić aby dziura została pokryta
    jednym segmentem gumy.

    Poza tym, ta opaska ma za dlugie śruby i za dlugie wsporniki i nie zmieści się na
    ścianie.

    Ale są też inne opaski, z krótszymi śrubami i krótszymi spornikami, innych
    producentów.
    \
    Ale problem pozostaje, czy rura jest wadliwa i pojawią się kolejne fontanny
    i jak znaleźć producenta ze specyfikacji
    i po co jest ta zewnętrzna faktura sera żółtego z dziurami, czyli siatką okrągłych
    wgłębień na ok. 1mm.
    Przecież to jest osłabienie i fontanna właśnie wytrysła punktowo w miejscu wgłębienia
    fabrycznego.

    Będę szukał producenta, aby radził, czy należy cała instalację wymienić, bo się
    zestarzała

    Tam jest data
    AT-15-7544/2008
    16.07

    29.07.2008

    Nie wiem czy to data normy czy produkcji

    Na innych rurach nie widziałem takiej siatki okrągłych wgłebień
    Już się bałek że cała rura tak przerdzewiała siatkowo, a to taka fabryczna faktura.

    Dobrze, że nie ma na dworze trzaskających mrozów o da się bez ogrzewania sieciowego
    spędzićc te kilka dni.

    Ale jak ktoś słusznie zauważył, skoro woda spenetrowała 3 warstwy rury, to może to
    być wada fabryczna, bo rury są prowadzone z tyłu szafek, na ścianie, za pralką, bez
    kontaktu mechanicznego z czymkolwiek, bez naprężeń
    i dlatego ta mała fontanna nie była tak długo widoczna, bo woda po prostu spływała z
    tyłu i wsiąkała w podłogę,
    aż zawilgocenie doszło do sąsiada przez strop.

    No i pytanie.
    Skoro rury mają gwarancję 20 lat, to co potem ?

    Czy wymiana wszystkich rur w całym kraju, czy liczenie, że m oże uda się dociągnąc do
    kolejnej 5-latki.

    Ale tutaj mądrość mojej klientki z Niemiec.,

    Gdy przed laty kupowała w Polsce mieszkanie, to zastrzegała, żadnego ogrzewania
    podłogowego, bo jak rura pęknie, rozszczelni się, to cała podłoga do skucia.

    No i znajomy miał wymiane futryny drzwiowej i uszkodzili przechodzącą rurę w podłodze
    i naprawa była trudna.

    Czyli jednak rury miedziane, kogo stać, albo kto robił instalacje dawniej, bo wtedy
    cena była porównywalna z plastikami.

    Oglądałem inny film z podanego linku, z kołkowaniem rury.
    Czyli wywiercenie otworu, a potem rozgrzanie okrągłego sztyftu z PP o średnicy dziury
    i wcisnięcie

  • 17. Data: 2022-11-26 00:38:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-11-25, WM <c...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    potem kolanka na zakrętach, kolanka na podejściu do lazienki itd.

    > Są opaski naprawcze, które łączą uszczelnianie z dodatkową konstrukcją

    Są też pewnie dostępne samowulkanizujące taśmy..., można też odczepić jedną
    stronę i nasunąć jakiś rękaw termokurczliwy. Tylko to jak rozumiem do domu,
    czyli istotne też jak to będzie wyglądać.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2022-11-26 01:07:12
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > stronę i nasunąć jakiś rękaw termokurczliwy. Tylko to jak rozumiem do domu,
    > czyli istotne też jak to będzie wyglądać.

    Zasłonięte pralką są dziury, więc bandaża uszczelniającego nie będzie
    widać.
    Pralka wytwarza drgania, co mogło mieć wpływ na destrukcje rur.
    Znam przypadek uszkodzenia plastikowego wirnika po 10 latach eksploatacji.

    Ciekawe co to za żywica, która się utwardza pod wodą?

    WM

  • 19. Data: 2022-11-26 01:17:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 26 Nov 2022 01:07:12 +0100, WM napisał(a):

    > (...)
    > Ciekawe co to za żywica, która się utwardza pod wodą?

    A że się tak spytam w drugą stronę: w jaki sposób woda miałaby przeszkadzać
    w utwardzaniu żywicy chemoutwardzalnej?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2022-11-26 11:49:48
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-11-26 o 01:17, Adam pisze:

    > A że się tak spytam w drugą stronę: w jaki sposób woda miałaby przeszkadzać
    > w utwardzaniu żywicy chemoutwardzalnej?

    Napisali, że to jest żywica poliuretanowa.
    https://www.geb-polska.pl/pdf/T_PL_OPASKA_NAPRAWCZA.
    pdf
    Każą zmoczyć przed owinięciem, więc to chyba woda jest utwardzaczem.

    WM