  • 1. Data: 2020-10-18 00:04:48
    Temat: Patent w Polsce przedwojennej na radioaktywne słodycze
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Czekolada z radem opatentowana, ale czy była też sprzedawana?
    Ktoś to powinien zbadać. Sprzedaż radu chyba podlegała kontroli?
    https://polona.pl/item/sposob-wytwarzania-radjoaktyw
    nych-zawierajacych-cukier-srodkow-spozywczych-i-odzy
    wczych,OTY0MjQxMTY/0/#info:metadata

    --
    WM

  • 2. Data: 2020-10-18 03:24:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 18 października 2020 o 00:05:02 UTC+2 WM napisał(a):
> [...]
    > https://polona.pl/item/sposob-wytwarzania-radjoaktyw
    nych-zawierajacych-cukier-srodkow-spozywczych-i-odzy

    Szkoda że nie sprawdziłeś ile kosztował, kosztuje rad. W okolicach 1930 roku gram
    kosztował 100 tysięcy dolarów, dzisiejsze 20 milionów. Cena daje odpowiedź czy był
    kiedykolwiek dodawany do czekolady.

  • 3. Data: 2020-10-18 10:59:44
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 18/10/2020 00:04, WM wrote:
> [...]
    > https://polona.pl/item/sposob-wytwarzania-radjoaktyw
    nych-zawierajacych-cukier-srodkow-spozywczych-i-odzy

    To tylko patent, można w nim napisać cokolwiek.

    Jakoś się kiedyś nie przejmowano radiacją, do dzisiaj można kupić
    interesujące artefakty z dawnych lat:

    https://www.youtube.com/watch?v=ZBHIp967TD8

    Info od 8 minuty.

  • 4. Data: 2020-10-18 13:32:26
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-10-18 o 10:59, heby pisze:
    nych-zawierajacych-cukier-srodkow-spozywczych-i-odzy
    wczych,OTY0MjQxMTY/0/#info:metadata

    > To tylko patent, można w nim napisać cokolwiek.

    Firma Burke i Braun sprzedawała radioaktywną czekoladę w 1931 roku.
    Widać ten produkt ok. 48 sekundy filmu:
    https://youtu.be/U8K0ByIUrkI

    Czy weszła na rynek polski, skoro zainwestowała w patent?
    Może zachowały się jakieś reklamy w starych gazetach?

    WM

  • 5. Data: 2020-10-18 13:54:42
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    (...)

    > Szkoda że nie sprawdziłeś ile kosztował, kosztuje rad. W okolicach 1930 roku gram
    kosztował 100 tysięcy dolarów, dzisiejsze 20 milionów. Cena daje odpowiedź czy był
    kiedykolwiek dodawany do czekolady.

    Ktoś to kupował, widać go było stać.
    https://www.seriouseats.com/images/20080626radioacti
    ve-chocola.jpg

    https://www.seriouseats.com/2008/06/radioactive-germ
    an-chocolate-bar-burke-and-braun.html

    WM

  • 6. Data: 2020-10-18 15:11:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Czekolada z radem opatentowana, ale czy była też sprzedawana?
    > Ktoś to powinien zbadać. Sprzedaż radu chyba podlegała kontroli?

    Najlepiej popijać herbatą z polonem. Ta została opatentowana
    dopiero w XXI wieku, ale praktyka pokazała, że działa skutecznie.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2020-10-18 15:28:33
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 18 października 2020 o 13:54:43 UTC+2 WM napisał(a):
    > (...)
    kosztował 100 tysięcy dolarów, dzisiejsze 20 milionów. Cena daje odpowiedź czy był
> [...]
    Masz rację. Pakowali szuflą rad do czekolady.

  • 8. Data: 2020-10-18 16:38:24
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Najlepiej popijać herbatą z polonem. Ta została opatentowana
    > dopiero w XXI wieku, ale praktyka pokazała, że działa skutecznie.

    W XIX wieku takie reklamy wychodziły i to legalnie.
    https://esmeraldasquietlife.files.wordpress.com/2010
    /04/cocaine_tooth_drops.jpg

    WM

  • 9. Data: 2020-10-18 16:56:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    ve-chocola.jpg

    an-chocolate-bar-burke-and-braun.html

    > Masz rację. Pakowali szuflą rad do czekolady.

    Ty twierdzisz, że pakowali szuflą, ja tego nie powiedziałem.
    To były wagowo bardzo małe ilości, ale radioaktywne tak, że obecnie w
    zbiorach muzealnych muszą być przechowywane w ołowianych zabezpieczeniach.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Radioactive_quackery#N
    otable_examples

    WM

  • 10. Data: 2020-10-18 17:24:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > W XIX wieku takie reklamy wychodziły i to legalnie.
    > https://esmeraldasquietlife.files.wordpress.com/2010
    /04/cocaine_tooth_drops.jpg

    Coca-Cola zostala pozbawiona kokainy dopiero na początku XX wieku.
    A było tego niemało -- w jednym litrze tyle, co w typowej "działce".
    Podobnie z 7-up -- nazwa napoju pochodzi od masy atomowej litu,
    i kiedyś faktycznie pierwitek ten był w nim obecny (dobrze ponoć
    robi na optymizm). Ale już go tam nie ma, bo niezdrowy. Tak samo
    "Żubrówka" sprzedawana na terenie USA nie może zawierać kunaryny,
    a na tym związku przecież opiera się cała żubrówkowatość.

    Sto lat temu w modzie było wszystko, co zwiera pierwiastki
    promieniotwórcze. Biżuteria, przedmioty osobistego użytku,
    którymi można było się pochwalić w towarzystwie, że mają
    w sobie rad, o którym wszyscy wokół mówią. Tak więc czekolada
    z radem wcale nie dziwi. Szkodliwość dla zdrowia nie była
    wtedy jeszcze poznana (w czekoladzie nie było tego pewnie
    więcej, niż w bananach, które "świacą" dużo bardziej, niż
    inne owoce).

    --
    Jarek